Gewichtseis voor ruiters op manege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Gewichtseis voor ruiters op manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 15:22

De Hoefslag
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marjo

Ben je zwaarder dan 95 kilo, dan mag je op de Groningse manege De Bongerd niet meer paardrijden. Zo moet voorkomen worden dat paarden overbelast raken door ruiters met overtollige coronakilo’s. De Bongerd verwijst in het Dagblad van het Noorden naar een richtlijn van de KNHS waarin staat dat een ruiter 15 tot 20 procent mag wegen van het gewicht van het paard.

Lees de rest van het artikel op De Hoefslag.

pillow

Re: Gewichtseis voor ruiters op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:27

Een goed gespierde man van 190 cm weegt ook zomaar 95 kg En daar zit geen corona kilo aan.
Niet dat ik het er niet mee eens ben, maar ik vindt de tekst wat vreemd.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:28

pillow schreef:
Een goed gespierde man van 190 cm weegt ook zomaar 95 kg En daar zit geen corona kilo aan.

Maakt voor het paard niet uit. 95 kilo is 95 kilo. Of je morbide obesitas hebt met 1.50 of je gezond gewicht hebt met 1.90.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:30

Ik vind het idd ook wel kort door de bocht. Je hoeft niet altijd coronakilo's te hebben als je te zwaar bent.
Maar ik vind de eis goed. Zelf stap ik op dit moment niet meer op het paard omdat ik mij te zwaar vind.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:32

Is wel bij meer maneges zo. Prima toch! Behoudt van de paarden. Of je nu vet bent of niet, richtlijnen voor het dragen van gewichten zijn er niet voor niets. Er valt dan ook nog genoeg grondwerk te leren, mennen, longeren etc.

Trouwens, weinig maneges hebben momenteel paarden die meer kilo’s aan kunnen.. grote warmbloeden zijn niet aan te slepen! Gewoonweg niet te koop, echt een probleem.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:37

Ik ken ook wel maneges met een bovengrens van 85kg (en voor de kleinere,7sprietigere paarden nog lager).
Idd zeker terecht, ze lopen vaak 3u per dag

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:51

Captain schreef:
pillow schreef:

Maakt voor het paard niet uit. 95 kilo is 95 kilo. Of je morbide obesitas hebt met 1.50 of je gezond gewicht hebt met 1.90.

Misschien moet je even beter lezen wat ik eigenlijk zeg.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:52

Stel dit word een verplichte algemene regel, dan kunnen er veel wel gedag zeggen tegen hun paarden of het rijden daarvan!
Zal enkel buiten de maneges niet te handhaven zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:53

pillow schreef:
Het getuigt niet echt van goede journalistiek, nee, maar laten we wel wezen: het gros van de mensen die met 95kg op een paard wil stappen, is toch echt vrouw met een kilo of wat teveel, en niet die ene man van 1.90. :D

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:56

Captain schreef:
pillow schreef:

Ben ik het niet helemaal mee eens. Hoewel het gewicht hetzelfde is, zit een langer en afgetraind persoon met die kilo's aan spier een stuk meer mee dan een klein persoon met voornamelijk vet. Spier beweegt mee in het ritme, vet beweegt tegen.

Goed dat er een bovengrens wordt gesteld :j zie dat steeds vaker bij maneges. Ik vraag me wel af hoe dat gecontroleerd wordt. Vraag me af of je iemand mag vragen ter plekke op de weegschaal te gaan staan. Ik heb wel eens een meerdaagse tocht gedaan waarbij je ook je gewicht moest opgeven zodat je een passend paard toegewezen kreeg. Daar bleek ter plekke, op voorkomen en uiteindelijke eerlijkheid, dat sommige mensen niet helemaal eerlijk waren geweest. Sneu als zoiets voorkomt ten koste van het dier.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:17

Dat 95 is alleen de ruiter zonder zadel?
Nou geen gekke eis. Heel normaal. Mag zelfs wel lager. En al zeker op een manege waar de ruiters nog niet onafhankelijk zitten.

Met 95 hebben de meeste vrouwen behoorlijk overgewicht.
En veel mannen wegen ook minder.
En ja ik heb helaas ook overgewicht maar mocht ik ooit 95 gaan wegen rij ik echt niet meer. Ondanks mijn stevige tank van een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:23

Prima dat ze dit invoeren, dit is tenminste meetbaar.. Anders krijg je weer dezelfde discussie als hier op Bokt en kom je er nooit :') En ja, degene van slechts 1.60 die 85 kilo weegt heeft dan geluk en mag wel rijden, ook al is die 'te dik'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:24

Tips van de top: een onafhankelijke zit te paard (staat ook hier op bokt)

dat moet minstens zo belangrijk zijn

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:25

Ik ben dan vooral ook nieuwsgierig hoe dit ligt met de AVG/GDPR?

Als werkgever is het al wettelijk verboden om dit soort dingen aan je werknemer te vragen en daar consequenties aan te verbinden. Hoezo denkt een manege dit dat wel te mogen? Maken ze een inschatting? Leggen ze het ergens vast of moet je elke week opnieuw op de weegschaal? Dit kon de manege nog wel eens op een fikse boete komen te staan. Op privacyschending staat een boete van 4% van je jaar omzet...tel uit je winst!

Anoniem

MCE schreef:
Tips van de top: een onafhankelijke zit te paard (staat ook hier op bokt)

dat moet minstens zo belangrijk zijn

Dat heeft op de manege toch nog bijna niemand? Daar is het toch ook een manege voor?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Relaxed schreef:
Prima dat ze dit invoeren, dit is tenminste meetbaar.. Anders krijg je weer dezelfde discussie als hier op Bokt en kom je er nooit :') En ja, degene van slechts 1.60 die 85 kilo weegt heeft dan geluk en mag wel rijden, ook al is die 'te dik'

Van mij zou de eis een platte hand achter de bips ook nog als eis bijgevoegd mogen worden.
Ook goed meetbaar. En misschien nog wel belangrijker dan gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:27

oji schreef:

Als werkgever is het al wettelijk verboden om dit soort dingen aan je werknemer te vragen en daar consequenties aan te verbinden. Hoezo denkt een manege dit dat wel te mogen? Maken ze een inschatting? Leggen ze het ergens vast of moet je elke week opnieuw op de weegschaal? Dit kon de manege nog wel eens op een fikse boete komen te staan. Op privacyschending staat een boete van 4% van je jaar omzet...tel uit je winst!

Ik ga er vanuit dat het vooral een afschrik effect heeft en dat die mensen van 95+ kilo gewoon geen les meer gaan boeken..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:28

Citaat:
Zo moet voorkomen worden dat paarden overbelast raken door ruiters met overtollige coronakilo’s.

Prima dat er een maatstaaf voorkomt maar jes*s kan iemand mij vertellen waarom alles op CORONA word gegooid |o .

Die journalist kan maar beter banketbakker worden Y)(^) .

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:29

Gewichtseisen stellen voor paardrijden zal niet verkeerd zijn voor paardwelzijn. Wel moet er gekeken worden naar het paard en naar de ruiter en dan vooral ook naar mannen. Vrouwen met overgewicht worden al vaak veel te snel aangesproken terwijl het paard waarop ze rijden prima hun gewicht zouden kunnen dragen. Daarnaast zie je toch ook veel mannen rijden op paarden waar ze echt te zwaar voor zijn maar daar klaagt vervolgens niemand over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:30

Plop1997 schreef:
Gewichtseisen stellen voor paardrijden zal niet verkeerd zijn voor paardwelzijn. Wel moet er gekeken worden naar het paard en naar de ruiter en dan vooral ook naar mannen. Vrouwen met overgewicht worden al vaak veel te snel aangesproken terwijl het paard waarop ze rijden prima hun gewicht zouden kunnen dragen. Daarnaast zie je toch ook veel mannen rijden op paarden waar ze echt te zwaar voor zijn maar daar klaagt vervolgens niemand over.

Daarom dus gewoon 1 duidelijke eis in absoluut gewicht, dat is voor iedereen duidelijk en dan krijg je niet dit soort moeilijke discussies.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:31

Relaxed schreef:
oji schreef:

Ik ga er vanuit dat het vooral een afschrik effect heeft en dat die mensen van 95+ kilo gewoon geen les meer gaan boeken..

Het lijkt mij als dat de bedoeling is, dat het in de regio als een lopend vuurtje gaat dat het alleen maar een media stunt is geweest.

Los van dat ik het idee erachter prima vind denk ik gewoon dat dit echt niet kan.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:32

Negerzoen schreef:
Goed dat er een bovengrens wordt gesteld :j zie dat steeds vaker bij maneges. Ik vraag me wel af hoe dat gecontroleerd wordt. Vraag me af of je iemand mag vragen ter plekke op de weegschaal te gaan staan. Ik heb wel eens een meerdaagse tocht gedaan waarbij je ook je gewicht moest opgeven zodat je een passend paard toegewezen kreeg. Daar bleek ter plekke, op voorkomen en uiteindelijke eerlijkheid, dat sommige mensen niet helemaal eerlijk waren geweest. Sneu als zoiets voorkomt ten koste van het dier.

Iedereen gaat op de weegschaal ;) ...Stond in de krant.

Ik vind het ook een mooi begin! Natuurlijk staat het ter discussie of het alleen om gewicht gaat - en zijn andere (rijkunstige) zaken ook belangrijk. Maar fijn dat een manege er over nadenkt in het kader van paardenwelzijn. En ook goed dat ruiters zich realiseren dat paarden meer zijn dan alleen het vervoermiddel voor de lessen die ze krijgen.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:33

Ken meer maneges die dit doen, alleen maar goed, ik weet er dus ook 1 waar ze weegschaal hebben staan voor als ze twijfelen maar daar kijken ze ook wel naar lichaamsbouw, en ja daar hebben ze een paar kastelen van 1.80 en groter maar die kunnen niet perse meer gewicht hebben aangezien ze dan ook vaak een langere rug hebben.
Platte hand achter de kont vind ik zelf ook bijzonder, zijn zat zadels met een kortere of juist langere lepel dus hoeft helemaal niets te zeggen

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:35

Naast gewicht moet er dan misschien ook naar lengte gekeken worden. Ik ben zelf klein en weeg niet veel maar ik heb een limiet voor mezelf gesteld dat ik niet op paarden/pony's rijd kleiner dan een D pony. Naast dat het er niet uit ziet rijd het voor mij niet comfortabel en waarschijnlijk voor de pony dus ook niet. Ik weet niet hoe andere hier naar kijken maar ik heb het idee dat lengte toch ook wel mee kan spelen als het gaat om welzijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:35

oji schreef:
Het lijkt mij als dat de bedoeling is, dat het in de regio als een lopend vuurtje gaat dat het alleen maar een media stunt is geweest.

Los van dat ik het idee erachter prima vind denk ik gewoon dat dit echt niet kan.

Waarom vind je het niet kunnen? AVG is onzin, je legt het immers niet vast en iedereen heeft de keuze op de weegschaal te gaan of niet. Zo niet, dan op die manege geen paard +:)+