Ontevredenheid na verbod op afschieten konijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Ontevredenheid na verbod op afschieten konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 07:31

De Hoefslag
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marjo

Vanaf eind dit jaar mogen konijnen in Gelderland niet meer worden afgeschoten. Er komt ook een verbod op het schieten van vossen, Canadese ganzen, houtduiven, kauwen en zwarte kraaien. Dierenbelangenorganisatie Faunabescherming spande de zaak aan en was blij met de ‘historische uitkomst’. Boeren en jagers maakten eerder al bezwaar en voorzien grote problemen. De rechter stelde dat niet goed was onderbouwd, waarom de konijnen en vijf andere dieren schade veroorzaken.

Lees het hele artikel op De Hoefslag

suffie

Re: Ontevredenheid na verbod op afschieten konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 07:41

Poeh, de kauwen en kraaien pikken hier met regelmaat de kuilen en balen kapot. Als je na het persen niet meteen de balen uit de weide haalt, ben je zoet met gaatjes plakken. Of ze het ruiken en het erom doen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 07:46

suffie schreef:
Poeh, de kauwen en kraaien pikken hier met regelmaat de kuilen en balen kapot. Als je na het persen niet meteen de balen uit de weide haalt, ben je zoet met gaatjes plakken. Of ze het ruiken en het erom doen.

En dus moeten ze dood? Goed stevig net er over heen en dus meteen uit de wei halen.

Het is toch te gek voor woorden dat voor jouw balen er dieren gedood zouden moeten worden!

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 07:54

ElCid schreef:
suffie schreef:

En dus moeten ze dood? Goed stevig net er over heen en dus meteen uit de wei halen.

Het is toch te gek voor woorden dat voor jouw balen er dieren gedood zouden moeten worden!

Nou dat inderdaad. Ik vind het te belachelijk voor woorden dat altijd alles maar dood moet als het niet gaat zoals we willen. Een beetje meer aanpassingsvermogen en men komt al een heel eind.

Ik ben blij met dit nieuwe verbod :)

Kaasgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 07:58

Al die kauwen en kraaien trekken ook alle nesten leeg vd kleine vogels die vervolgens weer in een tekort komen. Het is bijna niet houdbaar om alle roofdieren in leven te houden in deze huidige leefomgeving met teveel steen en te weinig groen.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:01

Toch wel een hele mooie en fijne stap in de juiste richting! Konijnen zijn er al niet zoveel waar ik woon in Gelderland en Duiven zie ik wel elke dag, maar voor mijn idee toch ook minder dan een aantal jaar terug.

Kauwen, Roeken en Kraaien zie ik ondanks het broed seizoen ook veel minder. We hadden vorig jaar nog hele groepen die foerageerden in het weiland. Helft van het weiland zat dan echt vol. Nu zijn het er stukken minder. Wie weet verandert dat nog van de winter wanneer alles weer samen komt. Altijd weer heel gezellig als ze langs komen. Geniet er dan echt van. Zonder hun aanwezigheid is het maar stil en mis ik ze echt.

Tijd dat we leren samen leven met de dieren ipv ze af te schieten omdat we er anders last van krijgen.

IbbelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:04

Wij hadden jaren geleden hier een jager die zei dat hij voldoende jachtareaal gepacht had (maar dat was nergens te controleren) die niet bij ons mocht jagen (maar vermoedelijk ons land wél meetelde als jachtareaal, want dat moet aaneengesloten zijn, maar, zie boven, dat was nergens te controleren), die met een boer had geregeld dat de gerst zo lang op het land stond dat de helft van de korrels er uit viel zodat er 2000 duiven op af kwamen ('voeren' op de jachtplek is verboden, maar ja, dit viel er spontaan uit hè), die tussen de mais in het aangrenzende land ging zitten (vanuit een auto jagen is verboden, maar tussen de mais zit je nog meer verborgen dan in een auto), die buiten het seizoen jaagde (dieren die schade veroorzaken blijken jaarrond bejaagd te mogen worden, óók in het voortplantingsseizoen), die na de oogst jaagde (welke schade er dan nog veroorzaakt wordt weet ik niet, maar er mag óók gejaagd worden om de oogst van volgende jaar te beschermen - aardappelen in dit geval) - kortom, ik ben hier héél blij mee, want de flora- en faunawet zit wat de jacht betreft voller met gaten dan een duif die een lading hagel gehad heeft.

Uiteindelijk is deze sukkel die hier de boel onveilig maakte opgepakt wegens verboden wapenbezit - wat wij met de ogen dicht al hadden begrepen, want zijn geweer maakte echt enorme dreunen, en de valhagel kwam meer dan 500 meter verderop neer.

En als dit soort hufters bovenstaande wet hebben veroorzaakt, dan heeft-ie toch nog wat goeds gedaan.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:29

Ik vind het dubbel.

Sinds ik met mijn jachthond bij een vereniging train waar ook mensen trainen die daadwerkelijk jagen.

De gedoode dieren worden over het algemeen geheel gebruikt voor het vlees.

En ik ben van mening dat een wild konijn of een wilde gans een stuk beter leven heeft gehad dan een (plof) kip en de andere gekweekte dieren.

Kraai en kauw is inderdaad ongedierte bestrijding omdat ze de oogsten kapot maken.

Gans, konijn, haas en fazanten enz belanden over het algemeen in de pan.

De vachtjes worden schoongemaakt en vervolgens weer tijdens de training gebruikt, evenals bijvoorbeeld de vleugels.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:30

Ibbel, zo hadden wij ooit ineens een jachthond in het weiland lopen terwijl de pony's daar gewoon los liepen. Eigenaar van die hond erachteraan. Ben er direct naar toe gegaan om te vragen of ze toestemming hadden hiervoor. Blijkbaar hadden ze dat. Alleen, als jager, weet je dondersgoed als het goed is, dat je nooit een weiland in moet lopen met levende dieren die op dat moment daar lopen.
Over die toestemming heb ik nooit persoonlijk iets gehoord van de eigenaar van het weiland. Als dat zo was had ik namelijk bericht gekregen om de pony's voor de zekerheid eventueel even vast te zetten in het opvanghok. Zodat ze niet per ongeluk in de weg zouden lopen.
Het is dat ik er toen was, waardoor de pony's wel nieuwsgierig waren, maar netjes bij mij bleven en niet op onderzoek uit gingen van wat die hond daar nu deed.
Sindsdien ben ik niet meer te spreken over jagers.

En af en toe hoor ik nog wel eens ergens een schot overdag. Buiten jacht seizoen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:52

Een paar jaar terug was hier toch echt een plaag van kraaien. Je zag zowat geen enkele andere vogel meer.
Wat ermee gebeurd is weet ik niet, maar denk niet dat ze allemaal zomaar ineens verdwenen zijn
Nu zitten er nog wel, maar zie je ook weer andere vogels.
Ik ben bang als er niets meer gejaagd mag worden het snel verkeerd gaat.

Konijnen hebben we hier ook een plaag gehad, maar dat ruimt zichzelf uiteindelijk op met myxomatose oid.

Dus zo blij hoef je niet te zijn met deze historische uitkomt, echt een uitspraak van iemand uit de stad....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:57

mvdende schreef:
Kraai en kauw is inderdaad ongedierte bestrijding omdat ze de oogsten kapot maken.

Wat een onzin! Wij moeten zo nodig oogsten en die dieren hun habitat afpikken! Mogen ze ook nog wat eten. Ik vraag me soms wel eens af wat er het grootste ongedierte op deze aardkloot is maar dat zijn zeker de kauwen en kraaien niet...............

Er is al nauwelijks meer wild en dat gaan we nu goedpraten door te zeggen dat we het vlees en de vachtjes gebruiken _O- ; geloof je het zelf? Je kan ook geen/ minder vlees eten en voor vachtjes is genoeg vervanging. Ongelofelijk dat voor jouw lol dieren dood moeten.

Misschien moeten we gewoon eens gaan proberen om de natuurlijk balans weer te herstellen en roofdieren, zoals vossen ( wat nu gelukkig is toegezegd) te laten leven. Dan ontstaan er geen plagen maar omdat wij ons overal mee moeten bemoeien en de natuur bijna compleet verwoest hebben gaat het mis.
Er is maar 1 echte plaag..............

IbbelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:11

Ook kraaien hebben voldoende natuurlijke vijanden, al was het maar de vogelgriep. Net als myxomatose bij konijnen (en er is één of andere leverziekte oid die ook rondwaart dacht ik)

En als er dan écht een onbalans ontstaat, dan zie ik liever professionele jachtopzieners aan het werk dan de 'plezierjagers' die het verschil tussen een houtduif en een postduif niet zien, en ik vermoed ook het verschil tussen hazen en konijnen niet zo nauw nemen... Laat staan dat ze kunnen mikken.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:14

Wij zitten gelukkig niet in Gelderland, maar volgens de jagers zit ruim de helft van de konijnen in ons dorp, bij ons achter op de straat (dus oa bij ons in de wei en bij de buren onder de tunnels) :\
We zijn lang zoet om alles dicht te maken, gewoon geen beginnen aan. Jagers staan hier al zo vaak achterom om te schieten of te vangen. In het bos, tegenover, zitten ze niet.

Als ze het hier verbieden zouden we ook zeer ontevreden zijn...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:19

DuoPenotti schreef:
Dus zo blij hoef je niet te zijn met deze historische uitkomt, echt een uitspraak van iemand uit de stad....

Ik als geboren en getogen plattelander ben anders toch ook echt erg blij met deze 'historische uitkomst' , lekker vooroordeel weer :') Zou mooi zijn als dat ook hier ingevoerd werd. Reeën en hazen zijn in de jaren dat ik hier woon grotendeels verdwenen, wat zou het prachtig zijn als die weer terug kwamen.

Mensen moeten ook gewoon af van het idee dat ze alles wat in de weg zit maar dood moeten schieten.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:24

Kaasgek schreef:
Al die kauwen en kraaien trekken ook alle nesten leeg vd kleine vogels die vervolgens weer in een tekort komen. Het is bijna niet houdbaar om alle roofdieren in leven te houden in deze huidige leefomgeving met teveel steen en te weinig groen.

Toen ik hier net kwam wonen waren er ook enorm veel kauwen. En nauwelijks andere kleinere vogeltjes omdat ze idd die nesten leeg trokken. Wel wat spreeuwen en merels maar that's it. Nu hebben we een flinke kolonie halsband parkieten :') Is niet inheems maar ze hebben wel de kauwen verjaagd. En nu heb ik zoveel meer (kleine) vogeltjes in de tuin! Waaronder een ijsvogel koppel, diverse soorten vinken, mezen, roodborstjes en ik denk ook een leeuwerik <3 Wat mij betreft mogen ze dus de kauwen populatie wel onder controle houden!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:25

@julius En zijn ze door de jacht verdwenen dan?
Hier zit namelijk nog genoeg, ondanks jacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:33

Grappig, als ze ergens in een buitenland bedreigde diersoorten afschieten (wat konijnen inmiddels zijn) om hun oogst of dieren te beschermen, staan we allemaal op onze achterste benen en doneren we aan clubs als het WWF, maar hier in Nederland moet alles maar gewoon dood.

Potate

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:39

Ik vind het goed dat ze niet meer op kraaien mogen jagen, dat zijn zulke intelligente dieren die ook echt familiebanden hebben. Ik had gehoord dat de jongen na het uitvliegen nog regelmatig terugkomen om hun ouders te zien. En ik heb wel eens een groep kraaien ontzettend veel lawaai horen maken omdat één van hen in de problemen zat, zodra die weer veilig was was alles weer rustig. Ze zijn ook slim genoeg om te 'spelen' voor plezier zoals door sneeuw rollen! Daar staan leuke filmpjes van op het internet.
Natuurlijk zullen er mensen zijn die last van ze hebben, maar we moeten toch ooit eens gaan leren samen te leven met de natuur in plaats van onszelf er boven te plaatsen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:41

Maar niet alleen mensen hebben last van kraaien.
Zelf had ik er geen last van toen er veel zaten. We hebben kuildoek over onze voordroog. Of er nu 10 zitten of 100, dat moet je toch hebben.
Maar je zag ook geen andere vogels meer. Die hadden dus wel last van de teveel aan kraaien.
het was toen echt niet in evenwicht.

IbbelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:45

Nee, en als je dan de natuur éven wat langer z'n gang zou laten gaan ipv lukraak gaan schieten, komt er uiteindelijk dus wel een evenwicht. Het overschot aan kraaien overlijdt wegens gebrek aan eten en/of ziekte, en de kleine zangvogelstand herstelt zich weer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:47

Lukraak schieten ben ik nooit fan van.
Dat mag van mij idd verboden worden. Maar naar mijn idee doen gewone jagers dat niet en kijken naar hoeveel er zitten van een dier.
Wachten tot er een ziekte komt kan ook...maar of dat nu zo diervriendelijk is?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:48

Ik zie bij mij bijna geen kleine vogeltjes meer, musjes, meesje, roodborstjes etc etc.
Alleen maar kauwen,kraaien, eksters en duiven. En heel veel meeuwen (ik woon in Naarden??)
Van mij mogen die allemaal afgeschoten worden. Ze verdringen het kleine spul helemaal.
Ook de scholekster die hier op de daken zat is verdreven door de meeuwen. Erg jammer.
Konijnen word je gek van hier op de industrieterrein..... zo mega veel...

Op stal gaan de weilanden ten onder door de enorme hoeveelheden ganzen! Ze schijten werkelijk alles onder, vreten het gras op en de vergoeding die de stakhouder krijg staat niet in vergelijking met de schade. Daaevan mogen er best een zooi afgeschoten worden, hazen lopen hier lekker rond...en een enkele vos

Er mag van mij best wat meer van deze dieren afgeschoten worden hoor. Er zijn er zat.
Net als de edelherten enzwijnen op de veluwe, teveel is niet goed. En die wolf vreet het niet allemaal op...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:50

Ik tel vogels voor onderzoek van Sovon.

Dat veel kleine vogels het moeilijk hebben is mede omdat hun voedsel, insecten, het moeilijk hebben in Nederland.

De insectenstand is de laatste 30 jaar met 70% gedaald. En daarmee het voedsel voor veel kleine vogels verdwenen. Ook de zaadetende vogeltjes voeden de eerste weken hun jongen met insecten.

Dat huismussen het slecht doen, is dat wij mensen o a. hun broedmogelijkheden beperken.

Ook veel roofvogels hebben het bij ons in de regio moeilijk dit jaar vanwege de lage muizenstand en de late sneeuwperiode dit voorjaar. Veel torenvalken en uilen zijn begin van het jaar overleden door de sneeuw. Bij het ringen dit jaar hadden de kerkuilen en torenvalken veel minder jongen en vaak te mager.

De natuur is een grote samenhang van heel veel flora en fauna en de voedselketen is van elkaar afhankelijk.

Dat kauwen het nu beter doen, is dat ze opportunistisch zijn en snel schakelen van voedselbron. Vogels, zoals bijvoorbeeld kerkuilen, die bijna alleen van muizen leven, hebben het dan lastig.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:59

Ik denk ook dat er een andere grote 'jager' de afgelopen, pak 'm beet, 50 jaar ontbreekt. De mens. Mijn ex schoonvader heeft heel zijn leven in de polder gewoond en vertelde dat ze vroeger echt letterlijk leefde van het land. Naast het verbouwen van groente en fruit ook regelmatig konijn, gans en duif op het menu. In de oorlog alles wat je pakken kon en daarvoor eigenlijk ook.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:03

Ibbel schreef:
(...) kortom, ik ben hier héél blij mee, want de flora- en faunawet zit wat de jacht betreft voller met gaten dan een duif die een lading hagel gehad heeft. (...)

Ik sluit me hier echt volledig bij aan. Alle excuusjes waar veel jagers mee komen om te verbloemen dat het eigenlijk gewoon lollige hobbyjacht is, ik ben er helemaal klaar mee.