[Blog] Troubles in paradise: Trainen om te rijden!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

[Blog] Troubles in paradise: Trainen om te rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 11:31

*Bokt.nl
Bokt Communtiy

Inmiddels heb ik al wat stukjes geschreven over hoe ik en me aan pas en hoe mijn paarden zich aanpassen aan mijn beperkingen. Maar dat is natuurlijk maar één deel van het verhaal.
Mijn lijf is eigenlijk niet meer geschikt om mee te rijden. Het is niet alleen het hersenletsel en de gevolgen daarvan, maar ook gewrichten die dusdanig stuk zijn dat ze eigenlijk geen gewrichten meer genoemd mogen worden. "Pannekoek" is een term die ik vrij recent hoorde om mijn enkel gewricht te beschrijven aan de stagiair. (en nee, het was niet de bedoeling dat ik dat ook hoorde, dokters houden nooit rekening met mijn gehoor dat extreem goed is.)

Dat begon met mijn heup en enkel gewrichten en de prognose is dat het in het beste geval stabiel blijft. De gewrichten die mij het meest dwars zitten in het rijden zijn de heupgewrichten. Door dat die beschadigd zijn, zijn mijn heupen erg verstijfd en pijnlijk. De natuurlijke reactie is om die pijnlijke gebieden te ontzien. En dan ga je dus minder “zitten”. Als ik moet op staan van zittende positie, dan blijf ik altijd een paar passen iets voorover lopen. Omdat op één of andere manier, mijn heupen dan sneller mee werken. In het zadel zie je mij vaak hetzelfde doen. Die onderrug iets hol en iets voorover zittend in het lichtrijden. Op die manier zet ik minder "rek" op de spieren rond mijn heupen. Wanneer ik door zit, doe ik dat dan weer niet tenzij ik appuyementen of travers rijd, dan heb ik die neiging wel omdat dat been naar achter moet en mijn heup daar veelal niet echt happy mee is.

Afbeelding
Door iets naar voren te zitten heb ik minder last van het feit dat mijn been naar achter moet. Ga zelf maar eens in schutterspositie zitten en ga dan met je bekken naar voren. Of ga gewoon staan met één been naar achteren licht gebogen en duw je bekken naar voren. Je zal meteen voelen waar het "trekt". Zodra je dan iets naar voren gaat met je bovenlichaam zal je dat trekkende gevoel voelen af nemen. Een aantal van jullie zullen misschien zelfs merken dat ze zelf al de neiging hebben om iets naar voren te gaan leunen met hun bovenlichaam

Ook in galop heb ik de neiging om iets voorover te gaan zitten zodra ik ga verruimen of oefeningen moet rijden waarbij een been naar achter moet om dezelfde reden. De spieren rond je heup hebben invloed op je buikspieren en die hebben op hun beurt dan weer invloed op je rug en schouder spieren. Net als bij paarden staat bij ons alles in verbinding. Spanning of compenseren in één deel van het lichaam beïnvloedt het hele lichaam.
Ik heb jullie nu verteld wat ik doe wanneer mijn lijf protesteert onder het rijden.

Deze blog wilde ik jullie ook vertellen wat ik doe om dat zo goed mogelijk te voorkomen. Ik weet niet of iemand dit überhaupt interessant gaat vinden. Maar het maakt onlosmakend deel uit van mijn rijden en functioneren. Doe ik dit niet, dan houdt het gewoon op. Zou ik hier een maand mee stoppen, dan kan ik nog amper lopen. Wat hieronder staat is zorgvuldig op gebouwd over jaren en ten alle tijden onder begeleiding van mijn fysio (die ook mijn revalidatie doet.). Dit zijn nl. geen dingen waar je alleen mee aan de slag moet gaan als je lijf stuk is. De oefeningen en hoe zwaar e trainingen zijn worden constant aangepast aan de conditie van mijn lijf. Krijg ik bv mijn infuus, dan wordt er een week geen krachttraining gedaan omdat mijn lijf dat simpelweg niet aan kan maar wel mobilisatie met max 1 kg gewicht.

Ik heb het ooit al eens laten vallen, maar twee keer per week fysio is standaard voor mij. Veelal ben ik dan een 2 a 3tal uur daar. Daarvan is één uur behandeling, losmaken van de spieren en blokkades weg werken. En als ik iets “stuk” gemaakt heb, dat eventueel tapen. Door de hemiplegie gaat mijn linkerschouder snel “uit de kom”. Niet het type waarbij je arm in een rare houding hangt. Maar de bol hangt dan iets “uit” de kom. Ik kan hem dus nog gebruiken (deels door de verminderde aanspanning in de spieren) maar het doet pijn want hij bekneld zo natuurlijk zenuwen. Mijn heupen kunnen hetzelfde doordat de bol gewrichten zo beschadigd zijn, dat ze eigenlijk te veel “speling” hebben.

Meestal kan ik inmiddels mijn schouder zelf terug goed zetten maar niet altijd. Heupen zijn sowieso een heel ander verhaal omwille van het feit dat de spiermassa daar veel “dikker en krachtiger” is. En omdat ik rechts niet de “luxe” van mijn hemiplegie heb maar juist extra spanning. Omdat het gewricht nog enigszins zit waar het moet zitten is het bruikbaar maar het doet vreselijk pijn en hoewel ik inmiddels begin te leren hoe ik mijn heup kan terug klikken moet ik meestal toch op mijn fysio wachten.
Afbeelding
zolang mijn been op de singel kan blijven zoals in de schouderbinnenwaarts, kan ik prima mee zitten.

Eenmaal mijn lijf weer voldoende in elkaar staat dat er mee te werken valt komt er training aan. Tenzij mijn spierspanning extreem hoog is (zoals afgelopen weken.) is dat mobilisatie en kracht.
Krachttraining is precies wat het doet vermoeden. Oefeningen met gewichten. Veelal dezelfde oefeningen die ik doe om te mobiliseren. Dit om te proberen klaar te krijgen dat mijn spieren ook in de aanspanning niet gaan verkrampen. Nog steeds “a work in progress”. := De spiergroepen worden net als bij de “echte training” afgewisseld. Benen, schouders, buik, rug. Soms wordt een spiergroep even weg gelaten omdat de spanning daar te hoog is en de spieren te snel verzuren. Dan is die spiergroep een tijd mobiliseren tot we de reden gevonden hebben. De meest zware krachttraingen zijn die waarbij elke beweging 7 seconden moet duren. Als je bv iets moet opdrukken dan tel je dus 1,2,3,4 en hij is “omhoog” en 5,6,7 om terug in “beginpositie” te komen. Hoe trager, hoe beter. Voor wie het wil testen, neem maar eens een fles water uit de koelkast. Het zou je verbazen hoeveel sneller je spieren klaar zijn met die “trage” beweging dan wanneer je ze gewoon snel op drukt.

Mobiliseren klinkt vast een stuk “vager” voor veel mensen. Eigenlijk is mobilisatie een soort uitgebreide stretching. De spieren worden voorzichtig opgerekt (omdat door de spasticiteit mijn spieren de neigig hebben erg te verkorten.) maar er zitten ook oefeningen tussen waarbij er energieker gestretched wordt. Snelle stretchende bewegingen. Een paar typische voorbeelden die makkelijk uit te leggen zijn, zijn bv “wiegen” met de heupen en dan dus ook echt tot de “maximum” gaan (het hoeft niet charmant uit te zien zeg maar. :') ) en met een licht verzwaard balletje in de hand je arm omhoog over je hoofd zwaaien, achter je rug (en dan ook goed mee draaien in je hele lijf.). Voor alle “snelle” oefeningen, zijn er beheerste varianten (veelal al liggend) die eerst gedaan worden om mijn lijf voor te bereiden. Als die goed gaan en zonder pijn, dan mogen pas de “snelle” stretches.

Afhankelijk van hoe mijn lijf er aan toe is en wat voor oefeningen ik krijg, heb ik een aantal herhalingen die ik moet afwerken die gaan van bv 5 maal tien herhalingen of Drie maal 20 herhalingen. Hoe zwaarder de oefening, hoe minder herhalingen en hoe meer reeksen. Tussen elke reeks moet er dan even geademd worden. Op sommige momenten is het drie keer “tot verzuring”. Dat “mag” alleen bij de fysio. Thuis mag ik zo ver niet gaan.

Wanneer ik dan braaf mijn kracht en mobilisatie af gewerkt heb, mag ik af ronden met 15 a 20 minuten “cardio”. Ook hier wordt natuurlijk weer gekeken naar hoe mijn lijf er aan toe is. Afhankelijk van welk deel van mijn lichaam het meest ontzien moet worden is dat roeien, fietsen of crosstrainer. Met of zonder weerstand en “rustig” aan om los te maken of interval training en dan is er ook nog die waarbij ik mijn hartslag omhoog moet krijgen. Die laatste is voor mij de moeilijkste omdat ik mijn hartslag niet snel omhoog krijg tenzij je me komt irriteren. _O- Maar dat is niet de “piek” die mijn fysio wil. :))

Maandag en vrijdag werk ik die sessie af bij mijn fysio. Op woensdag doe ik de oefeningen voor zover mogelijk thuis (ik heb eigenlijk niet voldoende gewichtjes. :=) maar voor de meerderheid van de oefeningen heb ik alternatieven die ik zonder gewichten kan doen. Op die manier heb ik dinsdag en donderdag dus een “rustdag” waarbij ik alleen eventueel rijdt (dat is dan mijn cardio door de week. :)) ). In het weekend mag ik vrij nemen. :j

libert

Re: [Blog] Troubles in paradise: Trainen om te rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:31

Ayasha,
Zeker Interessant!
Ik lees erg graag zowel je topics als je blogs. Je geweldige Joy, de band met je paarden en andersom, overwegingen qua training, druk van buitenaf (of van binnen), lichamelijke en mentale issues... Ik heb alleen nooit gereageerd. Nou reageer ik sowieso al niet zo snel op Bokt, zeker als ik niks toe te voegen heb, maar het is zo veel, zo veel omvattend ook wat je schrijft, dat ik niet zou weten waar te beginnen. Nou, hier dan maar. Dus Chapeau!! En ga alsjeblieft door.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:48

Wow, dat is een behoorlijk strak trainingsregime dat je hier beschrijft maar ik begrijp ook dat je dit nodig hebt om te stabiliseren wat er is, qua lijf, en te verbeteren waar mogelijk. Mooi dat je zo toch nog kunt blijven paardrijden en ook dat rijden kunt gebruiken als training voor jezelf en voor je paarden.

Overigens heb ik recentelijk kunnen ervaren dat een paar dagen niet trainen gelijk een achteruitgang betekent. Niet in mijn eigen lijf maar wel in het lijf van mijn arabierig typje, die aan het revalideren is. Ik was 4 dagen weg waardoor 2x dubbele lange lijnen training en 2x longeertraining waren uitgevallen en de keer daarna dat ik weer aan de slag ging met mijn arabierig typje liep ze als een krant en hadden we duidelijk weer wat in te halen. Nou was dit weer prima op te lossen maar ik realiseerde me wel hoe belangrijk regelmatig trainen is om te bestendigen wat er is en de verbeteren wat er kan.

Een beetje rigide trainingsschema is soms gewoon essentieel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:58

Ik moet er bijna van lachen... gewoon omdat het zo herkenbaar is. Wel andere oorzaak, maar mijn heupen zijn slecht. Ik kan niet lichtrijden eigenlijk, wel doorzitten maar been naar achteren is lastiger. En soms kan ik niet meer afstappen en niet meer lopen daarna. Ik heb dus ook een rolstoel, maar ben nog wat te eigenwijs om hem vaak te gebruiken.

Beide schouders hangen standaard iets uit de kom en dat komt nooit meer goed. Mijn voordeel is dat het geen pijn doet daar, maar ik ben natuurlijk wel beperkt daardoor en de spieren verkrampen ook. Eigenlijk in hele lijf om alles bij elkaar te houden.

Ik liop ook 2 keer per week bij de fysio voor behandeling en begeleid trainen. Zowel voor mezelf natuurlijk want ik wil niet harder achteruit gaan als ik nu ga, maar ook of eigenlijk vooral voor paard. Dat ben ik haar verplicht, zo goed mogelijk aan mezelf werken zodat zij geen last heeft van mij... helaas kom ik niet echt toe aan verbeteren en zit ik nu op een punt dat trainen even op lager pitje staat omdat lijf gigantisch in de staak is. (Ziek geweest en dat geeft enorme terugval waar ik niet altijd meer bovenop kom of het duurt maanden)

Al zo vaak gezegd, ik ben heel blij dat je het bespreekbaar maakt en ik niet de enige ben. Hoe stom dat ook klinkt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:38

@MyWishMax: het bespreekbaar maken van het hebben van een lastig lijf en het vele werk dat je moet verzetten om met de lastige lijf nog enigszins uit de voeten te kunnen (pun intended) is belangrijk om begrip te kweken, juist als mensen alleen maar zien wat je wel kunt en het bijna niet uit te leggen is hoeveel moeite dat kost.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:28

Maflinger_S schreef:
@MyWishMax: het bespreekbaar maken van het hebben van een lastig lijf en het vele werk dat je moet verzetten om met de lastige lijf nog enigszins uit de voeten te kunnen (pun intended) is belangrijk om begrip te kweken, juist als mensen alleen maar zien wat je wel kunt en het bijna niet uit te leggen is hoeveel moeite dat kost.

Ja, maar de energie die dat kost en dan vaak alsnog geen begrip is iets waar ik vaak geen zin in heb. Die energie heb ik al voor mezelf nodig. Daar hebben ayasha en ik oa contact over gehad. Hoe je dingen kan uitleggen en wat het met je doet. Daarom zo blij met haar stukjes ;) alleen klinkt het altijd zo lullig om te zeggen dat ik er blij mee ben haha

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 17:46

Diep respect voor wat jij allemaal klaarspeelt, het is zo vlot en luchtig geschreven maar ik denk dat je ook weleens oed klaar bent met 'alles'. En toch je paarden zo fijn aan het lopen hebben en ook de energie vinden om je blogs voor bokt te schrijven. Erg knap!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:04

Groot respect!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:10

Echt respect hoe je dat allemaal doet (of nou ja, moet doen). Heeft dit deel nog met je infarct te maken of ben je gezegend met dubbele pech?

Overigens ik las deze zin en schoot in de lach. Is ie bewust als woordgrapje of niet?
Citaat:
Maar het maakt onlosmakend deel uit van mijn rijden en functioneren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:22

Lieve Ayasha wederom een diepe buiging. Het is niet niks allemaal!!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:36

Bikkel!
Diep respect voor je.
En dan nog netter rijden dan menig ruiter _/-\o_

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 22:46

Godver!! Heel bericht getypt en nu is het weg!! >;) Anyhow... Ik had niet zoveel reacties verwacht op dit stukje eigenlijk. Vreesde dat het saai gevonden zou worden. :o

DuoPenotti schreef:
Bikkel!
Diep respect voor je.
En dan nog netter rijden dan menig ruiter _/-\o_

Thx! Ik word regelmatig wanhopig van mijn houding. :x Ik kon vroeger zo fijn ontspannen zitten. : Mijn schouders waren wel altijd een dingetje maar dat compenseerde ik altijd ruimschoots met de rest van mijn lichaam.
Het is nu allemaal zo strak omdat die stomme spieren niet willen ontspannen. :x

pien_2010 schreef:
Lieve Ayasha wederom een diepe buiging. Het is niet niks allemaal!!

thx! <3

Rocamor schreef:
Echt respect hoe je dat allemaal doet (of nou ja, moet doen). Heeft dit deel nog met je infarct te maken of ben je gezegend met dubbele pech?

Overigens ik las deze zin en schoot in de lach. Is ie bewust als woordgrapje of niet?
Citaat:
Maar het maakt onlosmakend deel uit van mijn rijden en functioneren.

Heb het nu een paar keer gelezen en zie het grapje niet dus sowieso onbewust. _O-

Ik weet niet hoeveel dubbel pech ik heb. Ik heb avasculaire necrose. Dat is de officiële diagnose. Avasculaire necrose zijn heel simpel gesteld, bot infarcten. De zuurstoftoevoer naar het bot is tijdelijk sterk verminderd of geheel geblokkeerd waardoor het bot af sterft. Je lichaam ruimt dat afgestorven bot vervolgens gewoon op. Het resultaat is in mijn geval twee heupkoppen die niks meer waard zijn. (de officiele term is "volledige collaps" maar ik weet nog steeds niet hoe ik dat in een zin moet zetten.) en de heupkom is ook licht beschadigd, heb daarnaast ook een vergroeiing in mijn onderrug maar ze eten niet of dat de necrose is of iets anders, mijn grote enkel gewrichten zijn gewoon volledig weg, mijn "sprongbeen" (dat ook beschadigd is overigens) schuurt dus op mijn hielbeen in beide voeten. Alle kleinere gewrichtjes in mijn voeten (net als in je hand heb je er in je voeten best veel.) zijn beschadigd of misvormd.

Het probleem met avasculaire necrose ehm "besides the obvious" (hoe zeg je dat in het nederlands?) is dat niemand echt lijkt te weten hoe of waarom het ontstaat. En niemand kan of wil riskeren om in te schatten hoe het zal evolueren. Best case scenario blijft het stabiel. Worst case wordt het erger. Dat houdt ook in dat protheses zetten mij af geraden wordt. In mijn enkels is het gewoon ronduit "neen". Er is simpelweg niet meer genoeg gezond weefsel om een prothese in vast te zetten. Zelfs vast schroeven is geen optie meer. De schroeven zouden simpelweg geen houvast hebben. Daarnaast heb ik nu nog heel minieme mobiliteit in mijn enkels en als ze die ook nog zouden kunnen weg nemen met vast zetten is dat weer nadelig voor mijn heupen. Heupprotheses geven hetzelfde probleem. Ze kunnen niet goed inschatten of er nog genoeg goed weefsel is. Maar als dat er nog zou zijn, dan is de vraag voor hoe lang. Zelfs met de huidige technieken kan geen enkele dokter mij enige garantie geven betreffende hoe lang een prothese zou kunnen blijven zitten. Mij werd dus voorzichtig aangeraden om vooral te doen wat ik nu doe en terug te komen als ik echt niet meer kon. :+ Het voordeel is wel dat ik dan weer niet gegipst werd om dezelfde reden toen ik mijn kuitbeen brak. :') De breuk was niet ideaal maar door dat ie zo dicht bij mijn knie zat moest de knie mee gegipst worden en dat is geen optie met mijn heup. :+

Geen enkele dokter wil er uitspraken over doen, sterker nog, ze mijden het als de pest. Maar mijn logica zegt me dat een herseninfarct en botinfarcten in hetzelfde lichaam die geen connectie met elkaar hebben, wel heel erg toevallig zijn. :)

koend schreef:
Groot respect!

thx :)

Mars schreef:
Diep respect voor wat jij allemaal klaarspeelt, het is zo vlot en luchtig geschreven maar ik denk dat je ook weleens oed klaar bent met 'alles'. En toch je paarden zo fijn aan het lopen hebben en ook de energie vinden om je blogs voor bokt te schrijven. Erg knap!

Oef, absoluut wel. de afgelopen 10 jaar heb ik één keer tegen mijn fysio geuit hoe gefrustreerd ik er van was. Ik moest toen een hele simpele oefening doen die me niet lukte, had toen sowieso een en ander aan mijn hoofd en het was gewoon de druppel. Het is een groepspraktijk maar die avond waren we maar met ons twee aanwezig, door dat ik altijd lang bezig ben, ben ik meestal als laatste daar. :+ En ineens was het gewoon klaar. Ben letterlijk door mijn benen gezakt en huilend op de grond gaan zitten. Ik ben dan zo'n type dat ook op zo'n moment wanhopig haar zelfbeheersing probeert te behouden. Maar natuurlijk liet mijn fysio me niet zonder gesprek naar huis gaan. En toen heb ik gezegd dat ik het gewoon kotsbeu was om, objectief gezien, zo hard te werken, voor zo weinig resultaat. Want dat is uiteindelijk wat ik doe. En daar ben ik me heel bewust van. Ik werk keihard om nog maar zeer beperkt te functioneren. En toch moet je het blijven doen omdat je weet dat het alternatief geen optie is.

MyWishMax schreef:
Maflinger_S schreef:

Ja, maar de energie die dat kost en dan vaak alsnog geen begrip is iets waar ik vaak geen zin in heb. Die energie heb ik al voor mezelf nodig. Daar hebben ayasha en ik oa contact over gehad. Hoe je dingen kan uitleggen en wat het met je doet. Daarom zo blij met haar stukjes ;) alleen klinkt het altijd zo banketstaaf om te zeggen dat ik er blij mee ben haha

Ik neem deze er even samen uit. :)
Enerzijds is het bespreekbaar maken belangrijk. Dat is ook precies de reden dat ik ben begonnen met bloggen. Ik ben soms bang dat het lijkt alsof ik veren in mijn eigen reet aan het steken ben. Want dat is helemaal niet de bedoeling. Ik wil gewoon heel graag de realiteit weergeven.

Want mijn realiteit, en ik weet uit onze gesprekken dat het ook MWM haar realiteit is. Is dat er een best grote groep mensen is die het niet wil begrijpen. De mensen die mijn blogs lezen, zijn mensen die al open staan om het te begrijpen. Jullie weten waar het over gaat, het feit dat jullie doorlezen betekent dat jullie graag willen begrijpen. Maar in praktijk zijn die mensen niet zo heel dik gezaaid is mijn ervaring.

Wanneer mensen vragen hebben dan ben ik de eerste om dingen uit te leggen. Als ik merk dat mensen zich ongemakkelijk voelen rond me of niet durven vragen dan zal ik altijd zeggen "ik heb liever dat je me vragen stelt dan dat je niet weet wat te zeggen."

Maar een hele grote groep mensen wil geen vragen stellen, of begrijpen. Die willen je gewoon heel graag duidelijk maken dat zij in jouw situatie, nooit zo zouden handelen. Zij zouden gewoon meer doorzetten en hun eigen boontjes doppen. Geen hulp aan nemen. En al zeker niet nog proberen enig plezier uit hun leven te halen. Want dat is niet eerlijk naar de mensen die "hard moeten werken" om te kunnen leven. (en ja, dit zijn echt dingen die al letterlijk tegen me gezegd zijn over de jaren.) En "wat is nou een paar uurtjes per week"? :)

En zoals ik MWM heb leren kennen, is zij ook erg hard voor zichzelf. En dat is een probleem. Want als je hard bent voor jezelf en je zit in een slecht moment dat je toch al twijfelt aan jezelf en boos bent op jezelf. Dan wrijft zo iemand dat er nog in. En dat zijn momenten dat je soms een tijd op geeft. Gewoon niet meer wil. Een geheel menselijke reactie. Een beschermingsmechanisme. Fight, flight or freeze. Je gaat in de Freeze omdat de dreiging (de stress) te hoog is. En als je er uit gekrabbeld raakt, dan krijg je het deksel op de neus, want dan ben je gewoon keihard achteruit gegaan en lijkt alles wat je bereikt had door je vingers geglipt te zijn. :) En begrijp me niet verkeerd, dat is mijn/onze verantwoordelijkheid. Niet die van iemand anders. Dus ik wil nu echt niemand de schuld geven van iets. Ik wil gewoon weergeven hoe de realiteit is... Het is niet altijd vechten en dapper zijn. Ik ben net een echt mens (en MWM ongetwijfeld ook.) dat soms gewoon niet meer kan en bij de pakken neer gaat zitten... Alleen in mijn geval betekent dat, dat opstaan letterlijk een stuk moeilijker is. Je wordt dus door je lijf nog eens even af gestraft. Dat gevoel is niet logisch want je lijf gedraagt zich gewoon zoals het is. Maar zo vóelt het wel. Alsof je nog eens nagetrapt wordt terwijl je al ligt.
En desalniettemin moet je op krabbelen en weer beginnen met kruipen, leren wandelen om uiteindelijk weer op een semi functionerend niveau te komen. En ik zeg bewust semi functionerend want dat is het tweede probleem met deze situatie:

Sterke karakters willen onafhankelijk zijn. Ik heb gewerkt, hard gewerkt, voor ik mijn infarct kreeg. Kan daar een heel boek over schrijven maar de korte versie is echt dat ik gewoon keihard letterlijk en figuurlijk, gewerkt en gevochten heb, om iets van mezelf te maken. Om niet in de goot van de maatschappij te eindigen. En dan word je ziek/krijg je beperkingen. En je vecht opnieuw, want dat is het enige dat je kent. En dat gaat goed. Tot je op het punt komt dat je stagneert. En dat punt komt. dat is geen kwestie van doorzettingsvermogen maar gewoon een feit: Er zit een maximum aan je te behalen functioneren. En dan? Plots heb je niets meer om voor te vechten en hetgeen waarvoor je gevochten hebt is... Nouja, een beetje triestig zeg maar. Je wil nog steeds onafhankelijk zijn dus je maakt jezelf wijs dat je dat bent. Je hebt daar immers voor gevochten. Dus je geeft vooral niet aan jezelf toe dat het eigenlijk best tegen valt hoe onafhankelijk je bent. En je geeft het al zeker niet toe, aan die willekeurige vreemde die jou "bedreigt" of wil afbreken... Nah-ah. :n En dan krijg je dus een heel vertekend beeld.... Dan krijg je mensen die "zouden willen dat ze zoveel vrije tijd hadden" om "leuke dingen te doen". :)

MyWishMax schreef:
Ik moet er bijna van lachen... gewoon omdat het zo herkenbaar is. Wel andere oorzaak, maar mijn heupen zijn slecht. Ik kan niet lichtrijden eigenlijk, wel doorzitten maar been naar achteren is lastiger. En soms kan ik niet meer afstappen en niet meer lopen daarna. Ik heb dus ook een rolstoel, maar ben nog wat te eigenwijs om hem vaak te gebruiken.

Beide schouders hangen standaard iets uit de kom en dat komt nooit meer goed. Mijn voordeel is dat het geen pijn doet daar, maar ik ben natuurlijk wel beperkt daardoor en de spieren verkrampen ook. Eigenlijk in hele lijf om alles bij elkaar te houden.

Ik liop ook 2 keer per week bij de fysio voor behandeling en begeleid trainen. Zowel voor mezelf natuurlijk want ik wil niet harder achteruit gaan als ik nu ga, maar ook of eigenlijk vooral voor paard. Dat ben ik haar verplicht, zo goed mogelijk aan mezelf werken zodat zij geen last heeft van mij... helaas kom ik niet echt toe aan verbeteren en zit ik nu op een punt dat trainen even op lager pitje staat omdat lijf gigantisch in de staak is. (Ziek geweest en dat geeft enorme terugval waar ik niet altijd meer bovenop kom of het duurt maanden)

Al zo vaak gezegd, ik ben heel blij dat je het bespreekbaar maakt en ik niet de enige ben. Hoe stom dat ook klinkt.

Ik herken wat je schrijft.Voor mijn heupen lijkt doorzitten gek genoeg "fijner" maar voor mijn bovenrug is het dan weer slechter (waarschijnlijk door die vergroeiing in mijn onderrug ook een stuk. één van de wervels in mijn onderrug zit aan één kant vast gegroeid aan mijn bekken. Dus die zit letterlijk "vast". :+)
Ik heb dus steevast een duivels dillema en moet dus elke keer kiezen welke van de twee het kan hebben die dag. :+

Ook ik kom soms niet meer uit mijn zadel. Er zijn wedstrijden geweest dat ik gewoon een half uur op (een zeer loyale) Sam moest blijven zitten. :+ Kreeg mijn been niet over het zadel.
"kath, kom je er niet af?"
"nope"
"waarom niet?"
"heup."
"Ga je dan blijven zitten?"
"Ik zou voor het moment niet weten wat ik anders moet doen. :+"
Als ik mijn beugels uit doe, mijn benen geleidelijk aan laat afhangen en als ze eenmaal "hangen", ik dan heel voorzichtig heen en weer ga met mijn benen (binnen de verkampingsgrens) dan komen de spieren traag maar zeker vaak wat losser. Ik vermoed omdat de beweging zorgt voor doorbloeding, doorbloeding = zuurstof. En dan kom ik op een gegeven moment op het punt dat ik weer kan afstappen. :+ Ik leerde heel snel dat kunnen afstappen niet betekent dat ik ook kan steunen. Heb één keer op mijn kont langs Sam gezeten (ik weet nog steeds niet wie van de aanwezigen daar het meest verbaast bij keek trouwens, Sam met zijn enorm sprekende hoofd is vermoedelijk de winnaar geweest, die draaide zich meteen zo dat hij voor me kon staan en stond echt naar me te kijken van "the f*ck doe jij daar nou baas?" :')
Sinds hou ik me vast aan Sam als ik af stap. _O-
Natuurlijk gebeurt zo iets niet op zand of gras. Nee, dat gebeurt op parking van gebroken puin. >;) Het enige wat pijnlijker geweest zou zijn was kiezel. :roll:

Maflinger_S schreef:
Wow, dat is een behoorlijk strak trainingsregime dat je hier beschrijft maar ik begrijp ook dat je dit nodig hebt om te stabiliseren wat er is, qua lijf, en te verbeteren waar mogelijk. Mooi dat je zo toch nog kunt blijven paardrijden en ook dat rijden kunt gebruiken als training voor jezelf en voor je paarden.

Overigens heb ik recentelijk kunnen ervaren dat een paar dagen niet trainen gelijk een achteruitgang betekent. Niet in mijn eigen lijf maar wel in het lijf van mijn arabierig typje, die aan het revalideren is. Ik was 4 dagen weg waardoor 2x dubbele lange lijnen training en 2x longeertraining waren uitgevallen en de keer daarna dat ik weer aan de slag ging met mijn arabierig typje liep ze als een krant en hadden we duidelijk weer wat in te halen. Nou was dit weer prima op te lossen maar ik realiseerde me wel hoe belangrijk regelmatig trainen is om te bestendigen wat er is en de verbeteren wat er kan.

Een beetje rigide trainingsschema is soms gewoon essentieel.

:j het is een behoorlijk strak schema. Ik verwijt mijn fysio wel eens dat hij een bodybuilder van me wil maken. :+ Door mijn darmziekte ben ik letterlijk pees, bot en spier. :+ Is nog weinig vrouwelijks aan op die manier. :') Mijn man houdt gelukkig wel van dat af getrainde. :') Vrouwen zijn er veelal wat kritischer op. :x Op mijn "rustdagen" doe ik eigenlijk vrijwel altijd de basis mobiliserende oefeningen vooral voor mijn heupen omdat die zo stijf zijn. Maar die zijn niet echt vermoeiend of pijnlijk. Dat zijn nl de trage stretches en die horen niet echt pijn te doen. De bedoeling daarvan is dat ik mijn spieren geleidelijk wat "losser" maak zonder pijn dus. Ik merk in Sam trouwens hetzelfde als wat jij beschrijft. Sam heeft die typische arabieren bovenlijn. En ik merk heel snel hoe strak hij wordt als hij een paar dagen niet gelopen heeft. (Sam staat van nature ook al hoog in de spanning natuurlijk.) Als ik Sam op neem na een pauze dan zal ik ook altijd de eerste tijd gewoon lang en laag rijden. Dan neem ik geleidelijk aan zijgangen mee maar die eerste zijgangen kan je amper zijgangen noemen. Dat is echt schoudervoor ipv SB. Die heup een klein beetje naar binnen ipv echt travers. En zo bouw ik het uit tot de correcte zijgangen en zelfs tot heel scherp gereden zijgangen. Sam is nl niet stijf. Integendeel hij is erg lenig áls je hem juist op bouwt. Doe je dat niet, dan gaat ie gewoon in de staak.

libert schreef:
Ayasha,
Zeker Interessant!
Ik lees erg graag zowel je topics als je blogs. Je geweldige Joy, de band met je paarden en andersom, overwegingen qua training, druk van buitenaf (of van binnen), lichamelijke en mentale issues... Ik heb alleen nooit gereageerd. Nou reageer ik sowieso al niet zo snel op Bokt, zeker als ik niks toe te voegen heb, maar het is zo veel, zo veel omvattend ook wat je schrijft, dat ik niet zou weten waar te beginnen. Nou, hier dan maar. Dus Chapeau!! En ga alsjeblieft door.

Dankjewel! Fijn dat je toch even wat van je laat horen! Dat waardeer ik!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 04:50

Wauw, respect hoor!

Ik vind jou altijd zo prachtig rijden, zo ontspannen en relaxed.

Niets is minder waar nu ik dit weet. Nou alsnog complimenten!!! Het ziet er echt keigoed uit!

En knap dt jij zo positief bent, je bent een topper!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 05:43

Heel herkenbaar weer. En compliment voor je toch lichte soepele rijden.

Hoewel mijn lijf op een andere manier stuk is is niks doen en toegeven aan pijn en ongemak inderdaad gewoon geen optie. :n Dan lever ik ook teveel in en ben ik verder van huis. Ook hier is krachttraining een belangrijk onderdeel en een "moeten" om mijn lijf bruikbaar te houden. Goddank heb ik nu thuis de trainingsmogelijkheid en ben ik "losgelaten" door mijn peut zolang ik geen andere extra problemen krijg. Scheelt een hoop tijd.

Instorten bij training, :(:) herkenbaar. Na de zoveelste neerstorting in de loopbrug, ofhet niet kunnen vastpakken van een l ullig kraaltje _-:( denken zoek het maar uit. Maar ja dat betekend flink inleveren in wat je kan. Uithuilen en opnieuw beginnen.

Nu heb ik het geluk dat tegen alle logica in mijn lichaam voor nu beter lijkt te gaan willen werken in plaats van minder. Voor hoe lang geen idee maar ik grijp mijn kansen door nu dingen te doen die eerder onmogelijk waren en waarvan ik niet weet hoe lang dat blijft kunnen.

Maar ja daarmee komen ook de extra nare opmerkingen. Die wennen hier nooit en maakt me soms machteloos verdrietig. Ik vecht al tegen mijn lijf, en moet ik ook nog vechten tegen meningen die gewoon niet kloppen.

Waarom heb je invalide parkeerkaart maar ben je ook bezig met motorrijles of skieen? Dan kun je toch ook werken, gewoon lopen zonder rolstoel enz. Was het maar zo n feest. Het een kan betekend niet automatisch het andere ook. Of zien ze niet wat ik moet inleveren of laten om iets wel te kunnen.

Maar ervoor en erna sta ik strak van de pijnstilling en is het gegarandeerd een lijf dat denkt doe het zelf. Of lig ik plat op mijn snufferd omdat mijn linkerbeen besluit vakantie te nemen. Maar nu kan ik het, wie weet later weer niet dus nu doen. En ik geniet ervan dus waarom niet. En lukt het niet of is halfweg de les het gewoon teveel is het ook stoppen en volgende keer weer proberen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 19:33

Sterkte met alles, dat is ongeveer het enige wat ik kan bedenken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 12:33

Jolliegirl schreef:
Wauw, respect hoor!

Ik vind jou altijd zo prachtig rijden, zo ontspannen en relaxed.

Niets is minder waar nu ik dit weet. Nou alsnog complimenten!!! Het ziet er echt keigoed uit!

En knap dt jij zo positief bent, je bent een topper!

:o Dankjewel... Ik vind het vreselijk dat mijn lijf zoveel strakker is nu. Blij om te lezen dat het nog mee valt voor het zicht. _O-
Ik ben ook niet altijd positief hoor. Soms heb ik ook zin om de boel de boel te laten.

karuna schreef:
Heel herkenbaar weer. En compliment voor je toch lichte soepele rijden.

Hoewel mijn lijf op een andere manier stuk is is niks doen en toegeven aan pijn en ongemak inderdaad gewoon geen optie. :n Dan lever ik ook teveel in en ben ik verder van huis. Ook hier is krachttraining een belangrijk onderdeel en een "moeten" om mijn lijf bruikbaar te houden. Goddank heb ik nu thuis de trainingsmogelijkheid en ben ik "losgelaten" door mijn peut zolang ik geen andere extra problemen krijg. Scheelt een hoop tijd.

Instorten bij training, :(:) herkenbaar. Na de zoveelste neerstorting in de loopbrug, ofhet niet kunnen vastpakken van een l ullig kraaltje _-:( denken zoek het maar uit. Maar ja dat betekend flink inleveren in wat je kan. Uithuilen en opnieuw beginnen.

Nu heb ik het geluk dat tegen alle logica in mijn lichaam voor nu beter lijkt te gaan willen werken in plaats van minder. Voor hoe lang geen idee maar ik grijp mijn kansen door nu dingen te doen die eerder onmogelijk waren en waarvan ik niet weet hoe lang dat blijft kunnen.

Maar ja daarmee komen ook de extra nare opmerkingen. Die wennen hier nooit en maakt me soms machteloos verdrietig. Ik vecht al tegen mijn lijf, en moet ik ook nog vechten tegen meningen die gewoon niet kloppen.

Waarom heb je invalide parkeerkaart maar ben je ook bezig met motorrijles of skieen? Dan kun je toch ook werken, gewoon lopen zonder rolstoel enz. Was het maar zo n feest. Het een kan betekend niet automatisch het andere ook. Of zien ze niet wat ik moet inleveren of laten om iets wel te kunnen.

Maar ervoor en erna sta ik strak van de pijnstilling en is het gegarandeerd een lijf dat denkt doe het zelf. Of lig ik plat op mijn snufferd omdat mijn linkerbeen besluit vakantie te nemen. Maar nu kan ik het, wie weet later weer niet dus nu doen. En ik geniet ervan dus waarom niet. En lukt het niet of is halfweg de les het gewoon teveel is het ook stoppen en volgende keer weer proberen.

Klopt. :) Deze gehele post is herkenbaar. Behalve dat mijn lijf na een goede periode, nu een "dip" heeft. Ik hoop dat het nog terug beter wordt maar het probleem is dat je daar nooit op kan rekenen. :

nikkel schreef:
Sterkte met alles, dat is ongeveer het enige wat ik kan bedenken.

thx :)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 12:51

Nu weet ik absoluut niets van jouw ziektebeeld, maar wat ik wel weet van het mijne is ,dat sommige medicijnen goed slecht voor de mens kunnen zijn. Het is dan een keuze tussen twee slechte mogelijkheden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 12:58

Ayasha ik duim voor je. :(:) Als het bij jou net zo wispelturig verloopt als bij mij wie weet. Dat is voor mij altijd wat in mijn achterhoofd blijft rondzweven. Ja je kunt het nu wel maar voor hoelang? Dat blijft een naar vervelend maar akelig realistisch stemmetje omdat ik al eerder van veel naar bijna niks naar redelijk normaal naar helemaal bijna niks naar acceptabel ben geschoven soms binnen bijvoorbeeld een of twee dagen tijd. Heb daardoor ook dankzij keiharde revalidatie en de nodige psychische hulp daarbij ook wel een beetje heb geleerd,

Neem de dag zoals hij is, bij goede momenten geniet daarvan en maak daar gebruik van. Bij slechte momenten ga niet vechten tegen het niet kunnen maar leg je er voor dan even bij neer, morgen is er weer een dag.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:12

Ayasha, heb je nooit ietwat invloed bemerkt van bijvoorbeeld bepaalde voedingsmiddelen?

Als ik niet suikervrij eet, dan staan al mijn spieren in standje overspannen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 13:20

Nikkel Ik meen gisteren gelezen te hebben dat je het had over osteoporose. :) Avasculaire necrose of osteonecrose is wat anders dan osteoporose. :) Bij osteoporose verminderd de botdichtheid met als gevolg brozere botten die sneller breken en veelal minder goed genezen. Een recente breuk (2 jaar geleden) maakte duidelijk dat mijn botten nog bizar snel genezen.

Bij osteonecrose is er sprake van een (tijdelijke) verminderde bloed toevoer waardoor botweefsel af sterft. :) Het klopt dat er medicaties zijn die het verergeren. Cortisonen zijn "hoofdverdachten" voor beiden trouwens (zowel osetoporose als osteonecrose hebben cortisonen oa als mogelijke oorzaken.) Maar toen mijn necrose ontstaan is, had ik nog nooit cortisonen genomen. :) Zelfs geen zalfje met cortisonen in. Dat kwam pas na dat de diagnose al gesteld was en die diagnose gaf weer dat het toen al jaren aan de gang moest zijn. :)

Desalniettemin maakt elke dokter zich er nu vrij makkelijk van af door te zeggen dat de cortisonen die ik nog niet nam tijdens de diagnose de oorzaak zijn. :+

karuna schreef:
Ayasha ik duim voor je. :(:) Als het bij jou net zo wispelturig verloopt als bij mij wie weet. Dat is voor mij altijd wat in mijn achterhoofd blijft rondzweven. Ja je kunt het nu wel maar voor hoelang? Dat blijft een naar vervelend maar akelig realistisch stemmetje omdat ik al eerder van veel naar bijna niks naar redelijk normaal naar helemaal bijna niks naar acceptabel ben geschoven soms binnen bijvoorbeeld een of twee dagen tijd. Heb daardoor ook dankzij keiharde revalidatie en de nodige psychische hulp daarbij ook wel een beetje heb geleerd,

Neem de dag zoals hij is, bij goede momenten geniet daarvan en maak daar gebruik van. Bij slechte momenten ga niet vechten tegen het niet kunnen maar leg je er voor dan even bij neer, morgen is er weer een dag.

Het is inderdaad een akelig stemmetje en het blijft moeilijk om te beseffen dat je niet kan vertrouwen op je lichaam. Dat is een gevoel dat je je niet kan voorstellen tot je het zelf waar neemt. :)
Ik heb nog moeite met er niet tegen vechten geef ik eerlijk toe. :o

Rocamor schreef:
Ayasha, heb je nooit ietwat invloed bemerkt van bijvoorbeeld bepaalde voedingsmiddelen?

Als ik niet suikervrij eet, dan staan al mijn spieren in standje overspannen

Nee, niet echt, al moet ik ook zeggen dat ik daar ook niet heel erg op let. Toen ik pas begon te klooien met mijn colitis ulcerosa zat ik dusdanig op ondergewicht dat mijn dokters gewoon zeiden "eet wat je binnen houdt. Ongeacht wat dat is." Kwa darmen gaat het momenteel vrij goed, zit op de laagste dosis cortisonen sinds 6 jaar. Mijn spierspanning heeft vrees ik meer met mentale onrust te maken dan met mijn eten. :o

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:54

Ik vind t altijd zo bijzonder dat wij mensen ons zo gestresst kunnen voelen van binnen waar dat dan uiterlijk helemaal niet blijkt. Als ik jou zie rijden denk ik altijd ‘damn, als ik paard zou zijn dan zou ik blij worden van haar als ruiter’.
Volgens mij heb je gevoelige paarden die geen cadeautjes geven, extra knap dat je dan toch de rust kunt uitstralen om met ze samen te werken. Want op dat gebied kun je een paard niet in de maling nemen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 14:02

Er niet bij neerleggen heb ik ook moeten leren hoor. Ellende is helemaal instorten en niet meer vechten is ook geen optie omdat je dan ook nooit meer op kunt krabbelen zonder vechtlust. Het is een wiebelige balans tussen erbij neerleggen en toch blijven vechten. Mij is gezegd beter af en toe gewoon paar dagen je erbij neerleggen zodat je geen toch al schaarse energie verspild aan iets waar je toch niets aan kunt doen op dat moment.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 14:15

Ik heb het daarover een paar minuten over geschreven, totdat ik jouw post goed had gelezen en heb het toen weer weggehaald. Welke oorzaak, jouw ellende ook allemaal veroorzaakt, het komt niet uit de lucht vallen. Mijn probleempjes begonnen met stress.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 14:35

Mars schreef:
Ik vind t altijd zo bijzonder dat wij mensen ons zo gestresst kunnen voelen van binnen waar dat dan uiterlijk helemaal niet blijkt. Als ik jou zie rijden denk ik altijd ‘damn, als ik paard zou zijn dan zou ik blij worden van haar als ruiter’.
Volgens mij heb je gevoelige paarden die geen cadeautjes geven, extra knap dat je dan toch de rust kunt uitstralen om met ze samen te werken. Want op dat gebied kun je een paard niet in de maling nemen.

Ik vind dit heel leuk om te lezen eigenlijk.. :o :+: Dankjewel..

Het is heel gek. Door een veelheid aan factoren ben ik mentaal een heel onrustig iemand. Altijd alert, altijd aan het observeren en aan het anticiperen. Ik kom weinig tot nooit op openbare plaatsen en als het druk is, dan moet ik óf iemand bij me hebben die ik echt vertrouw, of ik blijf niet lang. :+ Daar is veel te veel om te zien en in te schatten en daar word ik echt niet blij van. := Mijn man en ik gaan zelden uit eten en als we gaan uit eten is dat bij familie van hem. Ten eerste omdat ik die man al ken van toen ik kind was en hij altijd mijn favoriete restaurant geweest is. Als ik een erg moeilijke periode heb of er is iets gebeurt dan neemt mijn man me altijd daar heen omdat hij weet dat ik ongeacht wat er speelt daar altijd eet. :') Maar ook omdat we daar altijd in een rustig hoekje kunnen zitten waar ik enigszins mijn rust vind. Dat mentale deel uit zich onvermijdelijk ook fysiek. Ik ben altijd vrij gespannen in mijn spieren en ik kan behoorlijk snel reageren op kleine dingen. :o

En toch... Toch trek ik áltijd mensen en dieren aan die rust zoeken. Waar ik ook ben... Als iemand bij me komt staan of contact zoekt, dan is dat áltijd iemand die op zoek is naar "pauze". Jonge dieren zullen altijd eerst naar mij toe komen. Pas als ze bij mij rust hebben kan mijn man ze veelal ook aaien. Dat was met Joy zo, met onze Mechelaar van inmiddels bijna twee jaar en nu hebben we terug een pup en ook die ligt standaard bij mij en spurt naar mij toe als hij ergens bang voor is. Ondanks alles vertellen mensen me regelmatig dat ik heel kalm en rustig over kom. Ik voel me nooit zo maar ik kom blijkbaar wel zo over. :')

Mensen die me dan echt goed kennen zoals bv mijn fysio en mijn man, weten dat hoe kalmer ik over kom, hoe onrustiger ik vaak ben. En er is een punt van "kalmte" dat ze zich zorgen beginnen maken. :') Mijn Fysio noemt het standaard een "kunstmatige kalmte" op dat punt. := En dan hebben we standaard hetzelfde gesprek:
"Kathleen wat scheelt er?"
"Niks. Ben toch rustig."
"Ge zijt te kalm. Als ge op deze manier kalm zijt, zijt ge aan't onderdrukken." :')

Waarom dieren daar dan ook zo op reageren weet ik niet. Ik heb inderdaad heel gevoelige paarden die heel goed weten wie ze voor zich hebben en ook erg heftig kunnen reageren wanneer je hen onterecht corrigeert. Ze zijn bij mij vaak vrij snel, een stuk kalmer, ook als ik paarden voor anderen rijdt die erg nerveus zijn. (Ik werd altijd gevraagd voor paarden die enorm schrikkerig waren bv.) Bij Sam is het over de jaren sowieso zo gegroeid omdat hij nooit gestraft wordt voor fouten en als hij panikeert omdat hij zelf weet dat er iets mis gegaan is, dan wordt hij gewoon getroost/gekalmeerd. "Ruuustig Sam, is goed, niks aan de hand." Dan voel je hem echt uit ademen en loslaten.. Zelfs voor deugenieterij wordt hij zelden echt gecorrigeerd. Hij zal eens gepord worden en een wat kordatere "Sam, op houden." maar ik denk dat Sam in zijn hele leven bij mij nog maar twee keer echt gecorrigeerd is. :+ Beide keren toen hij ons allebei (zichzelf ook) in gevaar bracht. Ik houd ook van de meer nerveuze paarden. Paarden als Sam snap ik. Wellicht zit 't 'm daar. Misschien voelen ze dat ik één van die weinige mensen ben die begrijpt hoe het werkt met die spanning. Want ze is niet realistisch of logisch en veel mensen reageren dan op een manier van "Doe normaal". Maar emoties doen niet aan logica. En heel weinig mensen kunnen daar echt begrip voor op brengen. Bij dieren veelal nog minder dan bij mensen. En zo'n dier dat bang of nerveus is dat kan niet zeggen dat het bang of nerveus is, dat kan alleen spanning vertonen en hopen dat je hem begrijpt...

karuna schreef:
Er niet bij neerleggen heb ik ook moeten leren hoor. Ellende is helemaal instorten en niet meer vechten is ook geen optie omdat je dan ook nooit meer op kunt krabbelen zonder vechtlust. Het is een wiebelige balans tussen erbij neerleggen en toch blijven vechten. Mij is gezegd beter af en toe gewoon paar dagen je erbij neerleggen zodat je geen toch al schaarse energie verspild aan iets waar je toch niets aan kunt doen op dat moment.

Afgelopen jaar heb ik ook periodes gehad dat ik de paarden gewoon liet staan, knuffelen, voeren, verzorgen, maar niet rijden. Gewoon omdat mijn lijf te moe was en mijn geest eigenlijk ook. In het begin voelde ik me dan schuldig want ik heb ze aan huis en zoveel mensen dromen van paarden hebben om te rijden. Maar inmiddels denk ik gewoon "zolang ze verzorgd worden en aandacht krijgen, heb ik niks om me schuldig om te voelen."
Dus dat doe ik nu wel vaker. Als het me niet gaat push ik mezelf niet meer om door te gaan met dingen die niet perse "moeten". :)

nikkel schreef:
Ik heb het daarover een paar minuten over geschreven, totdat ik jouw post goed had gelezen en heb het toen weer weggehaald. Welke oorzaak, jouw ellende ook allemaal veroorzaakt, het komt niet uit de lucht vallen. Mijn probleempjes begonnen met stress.

Ik zag het. :j Het komt inderdaad niet uit de lucht vallen. Maar ze zijn niet meer erg geneigd om nog te zoeken lijkt het. Ik ga dit jaar wel nog eens vragen voor een scan voor mijn knie want daar sukkel ik inmiddels ook alweer een half jaar mee en als daar ook artrose of necrose zit, dan moet mijn fysio zijn behandelplan een beetje aanpassen. Dus het zou wel handig zijn om te weten ook al is er niet meer veel aan te doen dan.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-08-21 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 14:40

Zelf denk ik ook dat je hersen infarct en je bot infarct iets met elkaar te maken hebben. Je zou eventueel een antroposofische arts om extra ondersteuning kunnen vragen, want die zullen zeker vanuit hun achtergrond iets over die twee zaken in een lichaam kunnen vertellen. Ook daar zijn specialisten en een ervaren antroposofische arts kan je vertellen of er een specialist is met die achtergrond die jou extra kan ondersteunen of niet. De antroposofische artsen zijn gewoon regulier geschoold en dat is ongelooflijk belangrijk voor jou en zij hebben nog een heel specialisme erbij en een groot reservoir van mensen die wellicht nog iets voor je kunnen betekenen. Dat zal dan altijd zijn regulier (wat je nu doet) MET wat extra's.

Ik vind het heftig om van die bot infarcten te lezen. Ik vind nl je herseninfarct en de gevolgen daar van, al moeilijk genoeg. Ik had nog nooit van die ziekte (erbij) gehoord. Heel heel heftig hoe je dit beschrijft en welke gevolgen dit heeft en ook de onzekerheid als het om je toekomst gaat. Je bent nog zo jong.

Dat je psychisch niet altijd even sterk bent, vind ik eigenlijk niet meer als normaal! Het is nogal wat waar je mee te maken hebt.