Friese enters Noflik en Olke begroeten traumahelikopter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Friese enters Noflik en Olke begroeten traumahelikopter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 18:28

Phryso.com
Overige
Ingezonden door Banjer

Afbeelding
Foto: Ania/Wiki

Ineens zijn ze landelijk nieuws: de twee enterhengsten Noflik B. fan de Vennehoeve (Tymen 503) en Olke B. fan de Vennehoeve (Nane 492). Ze kwamen heel nieuwsgierig op zondagavond 15 augustus de traumahelikopter bekijken die bij hen in het weiland landde. Voordat fokker Henk Bies wat vertelt over deze bijzonder makke hengsten: ‘met de buurvrouw is gelukkig alles goed.’

Klik hier voor de rest van het verhaal en een video.
Laatst bijgewerkt door Nieuwsredactie op 17-08-21 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto gewijzigd

Daan13

Re: Friese enters Noflik en Olke begroeten traumahelikopter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:39

_O- patiënt en hulpverleners bijna onder het paardekwijl :')

Mijn man zegt al,zwart is een goede kleur.

IbbelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:41

Moderatoropmerking:
leeggehaald ivm off-topic
Laatst bijgewerkt door xingridx op 17-08-21 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm off-topic

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:48

Gaaf die rust. Fijn dat buuf goed gaat.

Hier ook meegemaakt dus trok sprintje naar de wei. Mijn 2 kleinere zwarten (merens) vonden het ook heel interessant en stonden op een afstandje te kijken. Ze hadden glad niet door dat ik om hen bezorgd was. Ze vonden het doodnormaal dat ik ook kwam kijken _O- want het was zoooo interessant.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:50

Moderatoropmerking:
leeggehaald ivm off-topic
Laatst bijgewerkt door xingridx op 17-08-21 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm off-topic

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:53

Die 2 zie ik bijna elke dag als ik naar mijn eigen paard ga :D

Die hoef je niet veel meer te leren +:)+

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:08

Dit had ook heel verkeerd af kunnen lopen.....
Ik denk dat 90% vd paarden in paniek zou raken..ik vind het erg onverantwoord en gevaarlijk om met een helikopter in een weiland te landen.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:16

Zo, die zijn bomproof. Wat een schatjes.

tamaramt schreef:
ik vind het erg onverantwoord en gevaarlijk om met een helikopter in een weiland te landen.

In een normale situatie, ja. Een traumaheli komt echter niet voor een snee in je vinger en als er mogelijk een persoon mee gered kan worden dan is die keuze snel gemaakt. De eigenaar was helaas niet snel genoeg om ze binnen te halen en dan gaat een traumaheli echt niet even een kwartiertje wachten ofzo.

Gelukkig is het goed afgelopen. :D

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:17

tamaramt schreef:
Ik denk dat 90% vd paarden in paniek zou raken..ik vind het erg onverantwoord en gevaarlijk om met een helikopter in een weiland te landen.

Als iemand in levensgevaar is en het is de enige plek om te landen is alles geoorloofd lijkt mij.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:17

Shae schreef:
Zo, die zijn bomproof. Wat een schatjes.

tamaramt schreef:
ik vind het erg onverantwoord en gevaarlijk om met een helikopter in een weiland te landen.

In een normale situatie, ja. Een traumaheli komt echter niet voor een snee in je vinger en als er mogelijk een persoon mee gered kan worden dan is die keuze snel gemaakt. De eigenaar was helaas niet snel genoeg om ze binnen te halen en dan gaat een traumaheli echt niet even een kwartiertje wachten ofzo.

Gelukkig is het goed afgelopen. :D

Precies, zo zie ik het ook..

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:19

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 06:20, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:21

janna schreef:
Tot ze in blinde paniek de draad door vliegen de weg op en iemand zich er tegen dood rijdt..
Maar gelukkig is alles goed gegaan en is ook de buurvrouw weer okee. Wat een stress zal dat geweest zijn.

Ik gok zomaar dat die afweging gemaakt wordt als ze een landingsplek zoeken.. Denk niet dat ze geland waren als de paarden op een weitje van 30x30 stonden..

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:21

Vala schreef:
tamaramt schreef:

Als iemand in levensgevaar is en het is de enige plek om te landen is alles geoorloofd lijkt mij.

En wat dan als de paarden in volle paniek waren uitgebroken...en misschien zichzelf of andere mensen daardoor verwond hadden?
Ik begrijp dat traumahelikopter zsm moet landen maar lijkt mij dat er altijd nog wel een veiligere landplek mogelijk is

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:08

Ach ja als als als als als als.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:18

Ik weet dat we hier op een forum voor paardenliefhebbers zitten, maar ik blijf me soms toch wel verbazen over hoeveel zich moet aanpassen aan de hippische wereld.

Dat een traumaheli langskomt getuigt al van een buitengewone situatie met medische spoed. Als ze in deze situatie snel een optie zien om uit te wijken is dat fijn, maar ik kan me goed voorstellen dat ze landen op een relatief mooi stukje grasland.

Mocht zoiets verkeerd uitpakken, zou ik het ook heel jammer vinden als medisch personeel daar zo negatief op wordt beoordeeld. Natuurlijk is het fijn voor ze om dit soort feedback mee te kunnen nemen, maar volgens mij overschatten jullie hoeveel tijd en ruimte er is voor dit soort beslissingen 'on the spot'.

Laten we vooral nu genieten van deze twee nieuwsgierige aagjes en hopen dat een situatie waarin het wél misgaat zelden of nooit voor gaat komen. :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:55

Wat ik ook van belang vind hier is dat de paarden echt veel ruimte tot hun beschikking hebben waardoor ze wel konden rennen. Vaak herstellen ze toch snel als ze een sprintje getrokken hebben. Nu was dat bij deze twee duidelijk niet nodig. :D

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 23:32

tamaramt schreef:
En wat dan als de paarden in volle paniek waren uitgebroken...en misschien zichzelf of andere mensen daardoor verwond hadden?
Ik begrijp dat traumahelikopter zsm moet landen maar lijkt mij dat er altijd nog wel een veiligere landplek mogelijk is

Als er dichtbij een veiligere plek was geweest, was die piloot die erop getraind is om dat soort situaties in te schatten daar vast wel geland, denk je ook niet? Die denkt echt niet: 'lachen man, misschien breken die paarden wel uit..'

Hier pas een traumahelikopter in de wei naast mijn paarden. Piloot had de keuze uit de onze (6 pony's waaronder 2 veulens) en die van de buurman (kudde schapen) en koos voor de schapen. Meer opties waren er niet dichtbij het ongeluk. Ze trokken wel even een sprintje bij het hek vandaan bij het landen en opstijgen, maar ach. Voor het verkeersslachtoffer dat in de heli geladen werd was het stukken vervelender..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 23:37

Hiraeth schreef:
Ik weet dat we hier op een forum voor paardenliefhebbers zitten, maar ik blijf me soms toch wel verbazen over hoeveel zich moet aanpassen aan de hippische wereld.

Dat een traumaheli langskomt getuigt al van een buitengewone situatie met medische spoed. Als ze in deze situatie snel een optie zien om uit te wijken is dat fijn, maar ik kan me goed voorstellen dat ze landen op een relatief mooi stukje grasland.

Mocht zoiets verkeerd uitpakken, zou ik het ook heel jammer vinden als medisch personeel daar zo negatief op wordt beoordeeld. Natuurlijk is het fijn voor ze om dit soort feedback mee te kunnen nemen, maar volgens mij overschatten jullie hoeveel tijd en ruimte er is voor dit soort beslissingen 'on the spot'.

Laten we vooral nu genieten van deze twee nieuwsgierige aagjes en hopen dat een situatie waarin het wél misgaat zelden of nooit voor gaat komen. :)

Nu niet voor het één of het ander. Maar ik vind dit wel wat kort door de bocht. Het is uiteindelijk wel die man zijn land. Het is hier nu goed af gelopen en de friezen vinden het maar wat boeiend. Maar zou zo iets verkeerd uit pakken en zouden de dieren overlijden. Dan zou ik toch niet zo heel vriendelijk reageren naar het medische personeel toe vrees ik. Want mijn dieren zijn voor mij heel belangrijk. Dat heeft niks te maken met eisen dat anderen zich maar aanpassen maar alles met het feit dat ik er van uit ga dat als ik land in eigendom heb, ik het recht heb om mijn dieren veilig in dat land te kunnen houden.

Ik heb het ide dat en trauma heli in nederland ook veel meer gebruikt wordt dan in België? Ik lees het in NL nieuwsberichten alle vijf goed terwijl ik het in BE eigenlijk nooit lees of hoor. Is er een reden dat die in NL sneller in gezet lijkt te worden?

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 23:40

Ayasha schreef:
Hiraeth schreef:

Nu niet voor het één of het ander. Maar ik vind dit wel wat kort door de bocht. Het is uiteindelijk wel die man zijn land. Het is hier nu goed af gelopen en de friezen vinden het maar wat boeiend. Maar zou zo iets verkeerd uit pakken en zouden de dieren overlijden. Dan zou ik toch niet zo heel vriendelijk reageren naar het medische personeel toe vrees ik. Want mijn dieren zijn voor mij heel belangrijk. Dat heeft niks te maken met eisen dat anderen zich maar aanpassen maar alles met het feit dat ik er van uit ga dat als ik land in eigendom heb, ik het recht heb om mijn dieren veilig in dat land te kunnen houden.

Ik heb het ide dat en trauma heli in nederland ook veel meer gebruikt wordt dan in België? Ik lees het in NL nieuwsberichten alle vijf goed terwijl ik het in BE eigenlijk nooit lees of hoor. Is er een reden dat die in NL sneller in gezet lijkt te worden?

Geen idee of ze hier vaker ingezet worden, maar ze mogen overal landen. Dus het 'land in eigendom'-argument gaat in dit geval niet op :-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 23:42

Dat ze overal mogen landen betekent niet dat je maar dankbaar moet zijn als ze de reden zijn dat je een stel dode paarden hebt lijkt me. :? Negatief reageren op zo'n situatie is blijkbaar "verwachten dat men zich aanpast aan de paarden". Dat heeft helemaal niks met "zich moeten aanpassen aan mensen met paarden" te maken. Dat lijkt mij een zeer normale, emotionele respons.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 23:49

Ayasha schreef:
Dat ze overal mogen landen betekent niet dat je maar dankbaar moet zijn als ze de reden zijn dat je een stel dode paarden hebt lijkt me. :? Negatief reageren op zo'n situatie is blijkbaar "verwachten dat men zich aanpast aan de paarden". Dat heeft helemaal niks met "zich moeten aanpassen aan mensen met paarden" te maken. Dat lijkt mij een zeer normale, emotionele respons.

Waar zeg ik dat? Ik reageerde op je opmerking over verwachten dat je ze veilig kunt houden op je eigen land, door aan te geven dat traumahelikopters daar een wettelijk geregelde uitzondering op zijn.

En natuurlijk zou ik het ook verschrikkelijk vinden als een van mijn paarden door een traumahelikopter zou verongelukken. Maar ik zou het wel beter begrijpen/te accepteren vinden dan als het bijvoorbeeld door zo'n ellendige ballonvaarder in m'n wei zou zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 00:08

J_emma schreef:
Ayasha schreef:

Waar zeg ik dat? Ik reageerde op je opmerking over verwachten dat je ze veilig kunt houden op je eigen land, door aan te geven dat traumahelikopters daar een wettelijk geregelde uitzondering op zijn.

En natuurlijk zou ik het ook verschrikkelijk vinden als een van mijn paarden door een traumahelikopter zou verongelukken. Maar ik zou het wel beter begrijpen/te accepteren vinden dan als het bijvoorbeeld door zo'n ellendige ballonvaarder in m'n wei zou zijn.

Een ballonvaarder zou hier sowieso een probleem hebben. Dat die dingen nog mogen begrijp ik niet gezien ze blijkbaar amper stuurbaar zijn. (Aldus de argumenten in een topic er over een tijd terug.)

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 00:12

Pilote zit zelf ook in de paarden. Ik zag een reactie van haar onder een facebookbericht. Dus ik gok dat ze de situatie al had overzien en daarbij de inschatting heeft gemaakt dat dit kon.

Dit is voor mij uberhaupt de eerste keer dat ik zoiets lees. En ik volg de lifeliners al enkele jaren ;)

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 02:33

Dit zijn er 2 die gelijk mee kunnen met prinsjesdag _O-

Gok dat ze in de heli ook wel die paarden zien, en dat als die aan t rennen waren omdat t eng was ze er ook niet bij in de wei waren geland, dan is het namelijk ook niet zo veilig landen met een mogelijk paard onder je helikopter. Je weet de situatie van de weides niet en kan wel denken wat als, maar het is nu toch goed gegaan en juist een mooi verhaal en mooie ervaring, veel paarden worden ook juist bang gemaakt door mensen heb ik het idee, zonder mens met spanning in de buurt hebben ze niets om te volgen en zijn ze nieuwgieriger, je eigen (onbewuste) spanning kan veel doen bij een paard, zelfs van afstand

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 10:20

Noflike beestjes inderdaad :D