Pony op slag dood na blikseminslag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Pony op slag dood na blikseminslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-21 18:00

Steenwijkercourant.nl
Algemeen

Afbeelding
Foto: bokker ellepel/ Bokt Wiki

Een triest voorval afgelopen vrijdag aan de Halleweg in Sint Jansklooster. Daar werd vrijdag een pony getroffen door een bliksemschicht.

De eigenaar van de viervoeter vertelt dat er enkele zware en korte onweersklappen over Sint Jansklooster trokken, waarvan één bliksemschicht dus desastreuze gevolgen had voor de pony.

Een reactie van de eigenaar lees je op: Steenwijkercourant.nl

LibertyLucky

Re: Pony op slag dood na blikseminslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:01

Wat vreselijk
Heel veel sterkte voor de eigenaar

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:03

Wat een bizar ongeluk, daar moet je niet aan denken. En dat ze het dier nog maar zo kort hebben ook... Daar ben je goed ziek van denk ik. %)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:12

marley93 schreef:
Wat een bizar ongeluk, daar moet je niet aan denken. En dat ze het dier nog maar zo kort hebben ook... Daar ben je goed ziek van denk ik. %)

Nee hoor, niks bizar aan.
Die pony heeft geen schijn van kans gehad. Waar een mens nog enige kans van overleven heeft als de bliksem vlakbij inslaat; een pony (of koe of ander dier) heeft geen schijn van kans.

Het is erg voor de eigenaar, ook vanaf hier veel sterkte voor hen, maar schrale troost misschien, de pony heeft het niet gemerkt.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:34

M’n grootste nachtmerrie, samen met stalbrand. Sneu voor de betrokkenen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:36

ikke schreef:
marley93 schreef:

Die pony heeft geen schijn van kans gehad. Waar een mens nog enige kans van overleven heeft als de bliksem vlakbij inslaat; een pony (of koe of ander dier) heeft geen schijn van kans.

Het is erg voor de eigenaar, ook vanaf hier veel sterkte voor hen, maar schrale troost misschien, de pony heeft het niet gemerkt.

Pure interesse, maar wat maakt het verschil dan in overlevingskans tussen mens en dier?

Heb al wel vaker gehoord dat paarden door bliksem overleden waren, blijft heel naar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:39

Azmay schreef:
ikke schreef:

Pure interesse, maar wat maakt het verschil dan in overlevingskans tussen mens en dier?

Heb al wel vaker gehoord dat paarden door bliksem overleden waren, blijft heel naar.

Ik zal even kijken dat ik iets kan vinden dat het duidelijk uitlegt maar heel plat komt het omdat paarden en koeien op vier benen staan en wij op twee benen. De afstand tussen de voor- en achterbenen is hierbij de oorzaak.

Edit: http://www.wiki.onweer-online.nl/forum/ ... -de-grond/
Hier wordt best begrijpelijk uitgelegd hoe het werkt.

Laat je er ook niet bang door maken. Het komt niet zo vaak voor en het klinkt misschien gek maar ze op stal zetten verlaagd het risico niet echt.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:53

ikke schreef:
marley93 schreef:

Nee in die zin niet, ik bedoelde meer dat ik bij dit soort berichten meer aan bergachtige omgevingen denk. Bij mijn tante in Oostenrijk gebeurde het wel vaker dat er een hele groep koeien op de alm stierf door blikseminslag.
Ik zag laatst nog een filmpje van een man waarbij de bliksem een meter of tien, vijftien bij hem vandaan insloeg, die heeft het wel overleefd.
Ben ook benieuwd naar het verschil bij dieren en mensen. :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:55

ohw en juist daarom heb ik dus echt een hekel aan onweer.
jaren geleden een vriendin gehad die haar paard op precies dezelfde manier om het leven is gekomen en ik blijf onweer echt eng vinden.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 07-08-21 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:55

marley93 schreef:
ikke schreef:

Nee in die zin niet, ik bedoelde meer dat ik bij dit soort berichten meer aan bergachtige omgevingen denk. Bij mijn tante in Oostenrijk gebeurde het wel vaker dat er een hele groep koeien op de alm stierf door blikseminslag.
Ik zag laatst nog een filmpje van een man waarbij de bliksem een meter of tien, vijftien bij hem vandaan insloeg, die heeft het wel overleefd.

Zie link hierboven.

Het komt in NL ook wel voor maar de situatie hier is niet te vergelijken met de bergen.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 19:01

ikke schreef:
marley93 schreef:

Zie link hierboven.

Het komt in NL ook wel voor maar de situatie hier is niet te vergelijken met de bergen.

Ik heb hem gelezen. Zag niet dat je je bericht had aangepast, sorry! :)) Ik ben nooit geweldig geweest met natuurkunde, maar hier wordt het redelijk duidelijk uitgelegd. Dankjewel!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 19:40

Wat bizar om te lezen, vooral omdat ik zelf gewoond heb aan de Halleweg in Sint Jansklooster. Het zal je maar gebeuren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 19:42

Ooooo ik slaap weer niet |( |(
Mn veulen staat op de wei.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 23:02

Mijn paarden stonden er op 100 meter naast in de wei :\ dan komt het wel heel dichtbij...

Echt zo verschrikkelijk sneu voor het meisje, ze had net een pony waar het zo goed mee ging.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 00:52

Ik weet dat dit een aantal jaar geleden ook met de paarden van een bokker is gebeurd. Dat vond ik zo heftig en dat is mij altijd bijgebleven. Je zal je paard maar op deze manier verliezen.

Veel sterkte aan de eigenaar :(

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 08:49

Gelukkig nog nooit een paard. Wel een keer acht jonge koeien. Die waren onder een boom gaan staan schuilen. Het sloeg in op de boom waar vervolgens acht van de 15 pinken dood onder lagen Was echt vreselijk. Dat is ook het gevaar van dieren, die kun je niet vertellen dat ze niet onder een hoge boom of bij een lantaarnpaal moeten gaan staan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 08:56

Is jaren geleden bij ons ook gebeurd met een Fjord. En in dat jaar ook nog twee andere paarden in de buurt. Sindsdien ben ik onrustig met onweer. Altijd weer blij als ze ongedeerd zijn, na onweer. Zelfs met schuilstal, zijn ze niet zonder gevaar.....
Erg triest dat het nu weer raak is. Wat een verdriet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:53

pillow schreef:
Gelukkig nog nooit een paard. Wel een keer acht jonge koeien. Die waren onder een boom gaan staan schuilen. Het sloeg in op de boom waar vervolgens acht van de 15 pinken dood onder lagen Was echt vreselijk. Dat is ook het gevaar van dieren, die kun je niet vertellen dat ze niet onder een hoge boom of bij een lantaarnpaal moeten gaan staan.

Beide is niet goed, hoge bomen/ lantaarnpalen en een open vlakte.
Dat is dus kiezen tussen 2 kwaden.

Ik heb het in het voorjaar ook gehad, liep op de Hoge Veluwe en een onweersbui, lag alleen maar heidegebied voor mn neus.
Ben toen onder de bomenrij gaan staan, niet de hoogste bomen maar wel vrij van het veld. Voelde me totaal niet prettig in die situatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 13:03

Open vlakte gewoon plat gaan liggen en echt nooit onder bomen gaan staan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 14:00

Gaat wat lastig als je met je pony aan het wandelen bent.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 17:45

bigone schreef:

Ga jij dat aan een paard of koe uitleggen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 17:48

Onali schreef:
pillow schreef:

Beide is niet goed, hoge bomen/ lantaarnpalen en een open vlakte.
Dat is dus kiezen tussen 2 kwaden.

Ik heb het in het voorjaar ook gehad, liep op de Hoge Veluwe en een onweersbui, lag alleen maar heidegebied voor mn neus.
Ben toen onder de bomenrij gaan staan, niet de hoogste bomen maar wel vrij van het veld. Voelde me totaal niet prettig in die situatie.

Hoezo kiezen tussen 2 kwaden. Ik zeg dat je dat een dier niet kunt vertellen. En heb je het over de mens, dan moet je ze beide niet kiezen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 18:19

bigone schreef:

Is het meest slechte idee dat er is, naast onder een boom staan of met een paraplu rondrennen.

Je moet hurken, en op de bal van je voet gaan staan, hoofd tussen je benen en armen om jezelf heen. Je zo klein mogelijk maken, ondertussen je zo min mogelijk grond aanraakt is de beste methode.

Maar leer dat maar eens een koe of paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 18:27

Benfan schreef:
bigone schreef:

Is het meest slechte idee dat er is, naast onder een boom staan of met een paraplu rondrennen.

Je moet hurken, en op de bal van je voet gaan staan, hoofd tussen je benen en armen om jezelf heen. Je zo klein mogelijk maken, ondertussen je zo min mogelijk grond aanraakt is de beste methode.

Eens.

Aanvulling:
Om te beginnen kijk je in het open veld waar het onweer zich bevindt. Tellen! 340mtr voor elke seconde die er tussen de flits en de donder zit.
Indien mogelijk maak je je uit de voeten met de bui in de rug.

Lukt dat niet op een open vlakte, zie reactie Benfan.

Staan er bomen, ga in de buurt van een boom zitten, niet eronder maar zo'n 50 - 75mtr er vandaan, afhankelijk van z'n grootte. Hoe hoger de boom, hoe verder je er vanaf kunt gaan zitten en toch veiligheid te hebben van de boom als afleider.
De regel zoals Benfan die beschrijft, blijft wel van kracht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:53

Benfan schreef:
bigone schreef:

En zou je dat dan best met of zonder schoenen doen? En wat doe je als je een paard bij je hebt?