Bestuur Fjordenpaarden stamboek stapt op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Bestuur Fjordenpaarden stamboek stapt op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 10:41

bokt.nl / Facebook
Fokkerij

Afbeelding
Foto: door AMP / Jannegien

Op Facebook maakt Vereniging Het Nederlandse Fjordenpaarden Stamboek bekend dat het volledige bestuur is opgestapt.

Op de Facebookpagina is het volgende te lezen: “Het kost ons echt veel moeite jullie te moeten meedelen dat het huidig bestuur met onmiddellijke ingang haar taken neerlegt. We hebben met de beste bedoelingen geprobeerd in deze moeilijke coronatijden onze vereniging een andere en toekomstgerichte koers te laten varen. Dat is ons niet gelukt en we hebben het vertrouwen verloren dat ons dat in de komende periode wel gaat lukken.”

Meer uitleg geven ze hier via hun nieuwsbrief.

senna21

Re: Bestuur Fjordenpaarden stamboek stapt op

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:14

Wat triest hoe mensen soms met elkaar omgaan.
Sterkte gewenst voor de oprechte betrokkenen.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:29

In de diverse fjordengroepen op FB zijn de aankondigingen van opzeggingen niet te tellen. Algemene tendens is, die lui uit Hoenderloo er uit of ik zeg op.
Ben bang dat dit wel eens het einde van het stamboek kan betekenen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:15

Wie of wat zijn de mensen uit Hoenderloo? Voor niet fjorden mensen is dat niet duidelijk. De nieuwsbrief lijkt alsof er heel gewone en normale dingen voor de toekomst bedoeld waren. Maar waarom is daar dan zoveel weerstand tegen dat de boel nu uit elkaar klapt?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:18

karuna schreef:
Wie of wat zijn de mensen uit Hoenderloo? Voor niet fjorden mensen is dat niet duidelijk. De nieuwsbrief lijkt alsof er heel gewone en normale dingen voor de toekomst bedoeld waren. Maar waarom is daar dan zoveel weerstand tegen dat de boel nu uit elkaar klapt?

Ik denk dat het niet belangrijk is wie deze mensen zijn, maar wat ze op dit moment doen :)
Deze groep mensen heeft nog steeds vinger in de pap bij een aantal dingen maar werkt op geen enkele manier mee met het bestuur. Met als gevolg dat ook dit bestuur opstapt.

Weer een bestuur die er niet doorheen komt... -O- Zo triest allemaal...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:22

Zo kun je het ook neerzetten. Maar wat zijn de struikelpunten dan waarom het zo uit de hand loopt? Fokbeleid? Zwijgen om ziektes?

Lang lang geleden is de witte herder vereniging ten onder gegaan vanwege een paar foute fokkers (bewust een in amerika ivm erfelijke problemen afgekeurde reu importeren om daar hier mee verder te fokken). Wij hadden daar een fokproduct van en er werd doodleuk voorgesteld ik ken een dierenarts die de tweede bal wel als nepper kan aanbrengen dan kun je ermee fokken 8)7 )

Er waren er eerst twee naast elkaar. Daarna ging er een ten onder en daarna kreeg het ras een andere naam. :+

Is er zoiets gaande?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:24

Het gaat om de groep mensen die het stamboek ooit heeft opgezet (én heeft grootgemaakt), echter moet het stamboek wel mee in de tijd en dat gebeurt nu onvoldoende, en wordt dit dus ook bewust tegengehouden op allerlei manieren. :) Laten we het daarop houden.

Klinkt misschien allemaal wat vaag, maar het is niet aan mij om dat hier uit te schrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:27

karuna schreef:
Twee tellen googlen op de twee sleutelwoorden en je hebt je antwoord. :+

Wat zonde!

karuna
Drukke kabouter

Ah ok. Dan is het mij iets duidelijker. Vergelijkbaar aan de staarten couperen waar een paar oude stempel mensen hardnekkig aan vast houden. Iets was ooit zo dus werken we niet mee aan verandering,

Sneu eigenlijk.

anjali

Enige tijd geleden heeft de eigenaresse van een heel mooie apart gekleurde dekhengst hem verkocht naar de U.S.A. omdat zij er wegens de slechte sfeer in het stamboek helemaal geen zin meer in had. Ik vond dat toen jammer dat ze dat besluit had genomen maar als ik dit allemaal lees snap ik het wel.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:29

karuna schreef:
Ah ok. Dan is het mij iets duidelijker. Vergelijkbaar aan de staarten couperen waar een paar oude stempel mensen hardnekkig aan vast houden. Iets was ooit zo dus werken we niet mee aan verandering,

Sneu eigenlijk.

Muah is niet helemaal de juiste vergelijking, maar het stukje 'principe' zit er wel in :)

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:31

Muurp schreef:

Ja echt jammer, maar ik begrijp het bestuur helemaal dat ze er de brui aangeven.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:36

Het gaat niet mis op het fokbeleid. Er is een fokprogramma en de nieuwe reglementen zijn daaraan getoetst door RVO. Deze voldoen, ook aan de vigerende EU-verordening. Vanzelfsprekend kan je in discussie over deze reglementen en valt er ongetwijfeld nog wel wat aan het verbeteren, daar werden ook constructieve gesprekken over gevoerd. Er is door de leden gekozen voor afgeslankte (statische) statuten en meer reglementen die dynamisch zijn en die kunnen dus onder bepaalde vastgelegde voorwaarden gewijzigd worden.

Er zijn bezuinigingen noodzakelijk, er staat nu nog voldoende op de bank maar er is een structureel begrotingstekort. En ik denk dat hem daar de schoen wringt…. Financiële belangen. Want over de rest is prima een gesprek te voeren en werden de gesprekken ook gevoerd. Ik zou niet weten wat een andere motivatie kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Lennox op 06-08-21 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:36

alex66 schreef:
Muurp schreef:

Ja echt jammer, maar ik begrijp het bestuur helemaal dat ze er de brui aangeven.

En dit is niet het eerste bestuur die het geprobeerd heeft, dit speelt echt al jáááren...

Ik ken de desbetreffende 'groep' goed, erg goed zelfs. Maar dit is voor mij echt onbegrijpelijk. Het stamboek wordt op deze manier echt om zeep geholpen, iets waar zij zélf jaren voor hebben gewerkt. En waarom? Ik begrijp het echt niet.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:39

Lennox schreef:
Het gaat niet mis op het fokbeleid. Er is een fokprogramma en de nieuwe reglementen zijn daaraan getoetst door RVO. Deze voldoen, ook aan de vigerende EU-verordening. Vanzelfsprekend kan je in discussie over deze reglementen en valt er ongetwijfeld nog wel wat aan het verbeteren, daar werden ook constructieve gesprekken over gevoerd. Er is door de leden gekozen voor afgeslankte (statische) statuten en meer reglementen die dynamisch zijn en die kunnen dus onder bepaalde vastgelegde voorwaarden gewijzigd worden.

Er zijn bezuinigingen noodzakelijk, er staat nu nog voldoende op de bank maar er is een structureel begrotingstekort. En ik denk dat hem daar de schoen wringt…. Financiële belangen. Want over de rest is prima een gesprek te voeren en werden de gesprekken ook gevoerd. Ik zou niet weten wat een andere motivatie kan zijn.

Het gaat niet zozeer om het fokbeleid, maar het is wel breder dan alleen financieel, het gaat ook over inzage in bepaalde zaken en het niet uit handen willen geven. Als is het financiële stuk op dit moment wel de prioriteit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:42

Maar dat stamboek rommelt toch al 10 jaar?
Had een kennisje met een fjord en was daar al over aan het klagen 10 jaar terug.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 13:21

Ik ken het Fjordenpaardenstamboek en de issues die er spelen niet, maar als voorzitter van een club vrijwilligers (op een heel ander vlak) herken ik wel de tegenwind door "oudgedienden" die je als bestuurder kunt ervaren.
Vrij naar het onderschrift van een Bokker (echt geen idee wie het is): "het is lastig bouwen met l'ego".

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:39

DuoPenotti schreef:
Maar dat stamboek rommelt toch al 10 jaar?
Had een kennisje met een fjord en was daar al over aan het klagen 10 jaar terug.

10 jaar is nog zacht uitgedrukt. Wij hadden er 25 jaar terug al diverse problemen mee.
Reden genoeg om niet meer met een Fjorden dekhengst te dekken maar als alternatief maar een Friese hengst genomen. Daar kwam een prachtige merrie uit. Deze dame van 24 jaar oud hebben we nog en wat een fijn paard. Maar het lidmaatschap van het Fjordenstamboek hebben we 25 jaar terug al opgezegd.En ook toen rommelde het al in het bestuur. Laat ik het zo zeggen.
Het secretariaat en degene die het toen leidde had veel te veel invloed. Zelfs op keuringen nam hij juryleden apart en vertelde hen welk paard op kop moest lopen. Een hele slechte zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:54

anjali schreef:
Enige tijd geleden heeft de eigenaresse van een heel mooie apart gekleurde dekhengst hem verkocht naar de U.S.A. omdat zij er wegens de slechte sfeer in het stamboek helemaal geen zin meer in had. Ik vond dat toen jammer dat ze dat besluit had genomen maar als ik dit allemaal lees snap ik het wel.

Ja dat verhaal ken ik en had toen al door waar het om gaat, hetzelfde als bij staartloze en vosfriezen }>
En dan bedoel ik het genetisch plaatje= inteelt.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:58

henny_w schreef:
Het secretariaat en degene die het toen leidde had veel te veel invloed. Zelfs op keuringen nam hij juryleden apart en vertelde hen welk paard op kop moest lopen. Een hele slechte zaak.

En die familie heeft nog steeds de touwtjes stevig in handen en geeft geen centimeter toe, gesteund door een klein groepje vertrouwelingen blijven ze stug zitten.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:10

Morganlefay schreef:
anjali schreef:

Ja dat verhaal ken ik en had toen al door waar het om gaat, hetzelfde als bij staartloze en vosfriezen }>
En dan bedoel ik het genetisch plaatje= inteelt.

Volgens mij had dat er niets mee te maken? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:21

Wat een gedoe weer, had echt de hoop dat dit bestuur zou slagen. Maar als je als bestuur zelfs bedreigd wordt door ‘Hoenderloo’ dan snap ik dat je het ermee stopt..

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:25

Ik heb al 10 jaar geen fjord meer, maar heb met de merrie die ik had wel eens een keuring gelopen, nou dat was ook *gezellig*.
De fokker van mijn toenmalige merrie had ook in het bestuur gezeten dacht ik.

Maar wat er nu allemaal speelt is compleet langs me heen gegaan

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:57

En toch.. in de fjordenwereld doet men hier al tijden geheimzinnig over, daadwerkelijke voorbeelden ontbreken, uit angst voor..? De enige manier waarop je dit doorbreekt, is openheid en verandering toch?
Waarom is het bestuur niet open en eerlijk waarom het spaak is gelopen?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 19:15

Het is heel jammer. Ik wilde wellicht naar de keuring maar denk niet dat dit er nog van komt.
Los van dat ze het kennelijk niet met elkaar eens zijn spelen er ook andere problemen, zoals maanden doen over het terug sturen van een paspoort.
Wilde mijn paard op naam laten zetten maar no way dat ik het paspoort op stuur als ik niet weet of en wanneer ik het terug krijg. Dan maar niet.