FEI: 'Bloedneus valt niet onder bloedregel'

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

FEI: 'Bloedneus valt niet onder bloedregel'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-21 16:02

horses
Sport

Afbeelding
Foto door Marjo

Een niet al te fraai beeld bij de eerste combinatie die het parcours van Santiago Varela in de individuele springfinale op de Olympische Spelen in Tokio doorkwam zonder springfouten: Kilkenny van Cian O'Connor kreeg onderweg een bloedneus en kwam besmeurd met bloed over de finish. Toch bleef zijn naam staan op de uitslagenlijst en hij werd met 1 tijdfout zelfs zevende. Waar is de bloedregel vroeg menigeen zich af? Horses.nl vroeg het na bij de FEI en die verwijst naar het reglement dat bloedneuzen uitsluit van de bloedregel.

Lees het volledige artikel op de site van Horses.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 04-08-21 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfoutjes verbeterd.

karuna
Drukke kabouter

Re: FEI: 'Bloedneus valt niet onder bloedregel'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:05

Een bloedneus kun je denk ik als ruiter weinig aan doen als deze ontstaat? Hopelijk is het wel snel gestopt daarna.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:06

Als mijn paard zo een heftige bloedneus zou hebben dan zou ik echt gestopt zijn...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:07

Maureen95 schreef:
Als mijn paard zo een heftige bloedneus zou hebben dan zou ik echt gestopt zijn...

Ik vraag me af of je dat ziet in de anderhalve minuut die een olympisch parcours duurt.

996981

Maureen95 schreef:

En hoe zou je moeten weten dat je paard een bloedneus heeft, als je in de ring bent?

Maureen95

Ja dat is het lastige. Ik heb het eerlijk gezegd nooit eerder gezien dat een paard een bloedneus kreeg tijdens het rijden/springen. Dus kan inderdaad zijn dat de ruiter het niet opgemerkt heeft.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:08

Maureen95 schreef:

Eerst wachten tot je meedoet aan de olympische spelen voordat je zoiets zegt ;)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:08

Nou als je dat dier op de foto ziet, dan kan hij dat niet gemist hebben hoor :')
Ik vind het ook raar, want wat als het wat anders was dan een klein gesprongen bloedvaatje? Wat als het een longbloeding was ofzo? Dan rijdt je dus gewoon je paard kapot.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:10

Earth schreef:
Nou als je dat dier op de foto ziet, dan kan hij dat niet gemist hebben hoor :')
Ik vind het ook raar, want wat als het wat anders was dan een klein gesprongen bloedvaatje? Wat als het een longbloeding was ofzo? Dan rijdt je dus gewoon je paard kapot.

Hoe moet je zoiets merken? Die paar spetters op je broek? Weet je in wat voor focus je zit en waar die focus ligt?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:11

Maureen95 schreef:
Ja dat is het lastige. Ik heb het eerlijk gezegd nooit eerder gezien dat een paard een bloedneus kreeg tijdens het rijden/springen. Dus kan inderdaad zijn dat de ruiter het niet opgemerkt heeft.

En zeker zo'n topruiter, die blijft naar voren kijken, waar hij naar toe gaat.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:12

Met die temperaturen daar en die inspanning is het toch niet heel gek dat een paard een bloedneus krijgt.
Op zo’n wit paard valt het natuurlijk ook nog veel meer op.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:15

Ik blijf me verbazen dat men hier zo makkelijk over praat. Dit gaat niet om een geknapt bloedvaatje, daar komt niet zoveel bloed van. Ook niet uit beide neusgaten. En ik kan me niet voorstellen dat je dit niet ziet, er zit ook bloed op z'n broek. Maar ik mag er niets van vinden, want ik rijd immers niet op de Olympische Spelen. :Y)

Daarnaast snap ik niet dat dit niet uitgebeld is, als de ruiter het niet ziet zagen de juryleden dit toch zeer zeker wel. Ik vind het bizar dat hij het rondje af heeft kunnen maken met deze hoeveelheid bloed. Ook al kan de ruiter er niets aan doen, dat dier had gelijk onderzocht moeten worden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:17

Vind die regel niet zo gek eigenlijk. Ik heb ooit bij mijn (nu) oude merrie een bloedneus gezien, dier stond gewoon lekker in de weide te grazen maar het was vrij warm. Het liep er letterlijk in een beekje uit, toen ze ook eens lekker ging proesten was het net of er een slacht had plaatsgevonden. NA 3 minuten was het ook gewoon over en bij nacontrole van de dierenarts was de conclusie: gesprongen bloedvatje door de warmte.
Moest het een longbloeding zijn bij het paard uit de OP was de kans klein dat er veel zou kunnen aan gedaan worden, + dit dier zal direct nadien wel erg grondig gecontroleerd zijn door een dierenarts.

De bloedregel gaat imo op als het paard bloedt door iets aangebracht door de ruiter (sporen, bit, zweep, neusriem), niet door een gesprongen bloedvatje dat ook gewoon in rust kon gebeuren.

captain: helaas heb ik geen foto's van het voorval van mijn merrie, maar geloof me, er kan veel bloed uitkomen. Paard uit de OP was ook in beweging, dus ik kan me voorstellen dat die bloed omhoog getrokken heeft tijdens het inademen waardoor het ook door het ander neusgat naar buiten kwam?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:39

Het was een raar gezicht maar inderdaad, met 31 graden, 67% luchtvochtigheid en topsport leveren kan er een adertje springen.
En juist als ze dan al zo’n lekker natte neus hebben door het springen en het zweten ziet het er niet uit.

Ik weet niet of de ruiter het wel of niet heeft gezien. Kan me wel voorstellen dat je compleet gefocust bent tijdens zo’n race.

Gelukkig was het paard er vandaag gewoon weer en was er dit keer geen bloedneus :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:43

Captain schreef:
Ik blijf me verbazen dat men hier zo makkelijk over praat. Dit gaat niet om een geknapt bloedvaatje, daar komt niet zoveel bloed van. Ook niet uit beide neusgaten. En ik kan me niet voorstellen dat je dit niet ziet, er zit ook bloed op z'n broek. Maar ik mag er niets van vinden, want ik rijd immers niet op de Olympische Spelen. :Y)

Daarnaast snap ik niet dat dit niet uitgebeld is, als de ruiter het niet ziet zagen de juryleden dit toch zeer zeker wel. Ik vind het bizar dat hij het rondje af heeft kunnen maken met deze hoeveelheid bloed. Ook al kan de ruiter er niets aan doen, dat dier had gelijk onderzocht moeten worden.

Uh jawel. De bloedvaten van een paard zijn natuurlijk een stuk groter dan die van mensen. Dus ja; door een simpel geknapt bloedvat kan wel degelijk “zo veel” (in verhouding valt het hartstikke mee, het lijkt vooral erg doordat het een bezwete schimmel is) bloed vrijkomen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:43

Ik zie de bloedneus van mijn witte herder nog voor me. Een groot bloedbad en de spetters zaten overal. %)

Ik kan me voorstellen dat je in die korte tijd niet zo snel doorhebt wat er gaande is. Dan zou de jury moeten afbellen even en de tijd stopzetten zodat de ruiter kan beordelen wat er precies loos is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:45

996981 schreef:
Captain schreef:

Uh jawel. De bloedvaten van een paard zijn natuurlijk een stuk groter dan die van mensen. Dus ja; door een simpel geknapt bloedvat kan wel degelijk “zo veel” (in verhouding valt het hartstikke mee, het lijkt vooral erg doordat het een bezwete schimmel is) bloed vrijkomen
En dan is het eerlijk tegenover het dier om door te (mogen) rijden? :?

Ik ben wel een beetje verbaasd over hoe lichtzinnig hierover gesproken wordt. Waarom denk je dat er in de rensport in o.a. Hong Kong en Australië zulke strenge regels zijn omtrent bleeders? Niet omdat het nou zo lekker is voor die paarden om met luchtwegen vol bloed topprestaties te leveren in ieder geval. En ik ga er vanuit dat de beleidsmakers iets meer verstand hebben van EIPH dan de gemiddelde Bokker die dit allemaal "logisch" en "lijkt erger dan het is" vinden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:47

Mijn PRE ( ook een witte :+ ) heeft jaren af en aan bloedneuzen gehad. Gewoon in de wei of in de stal.
Een veeg met zijn neus naar de vliegen en ik had opeens een rood gestreepte van voor tot achter :D
In de stal was 1 muur net het decor voor een horror film gewoon door een proest.
Bloed lijkt in eerste instantie altijd echt heel veel, maar in werkelijkheid valt de hoeveelheid meestal reuze mee.
Oorzaak bij de mijne overigens volledig onbekend. Het is ook weer verdwenen na een paar jaar.

Dat een ruiter dit niet opmerkt in een parcours, lijkt me volledig normaal te zijn.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:47

lies_sparkle schreef:
Gelukkig was het paard er vandaag gewoon weer en was er dit keer geen bloedneus :)

Het was vandaag toch, het bloeden?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:50

Daphne__ schreef:
lies_sparkle schreef:

Het was vandaag toch, het bloeden?

Ik meende gister, dan heb ik gister en vandaag waarschijnlijk door elkaar gehaald :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:52

Paard is inmiddels teruggetrokken uit de competitie. Fijn dat Cian O'Connor iig genoeg common sense heeft om niet meer te starten in Tokio. Zegt genoeg imo.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:57

Mkango schreef:
Paard is inmiddels teruggetrokken uit de competitie. Fijn dat Cian O'Connor iig genoeg common sense heeft om niet meer te starten in Tokio. Zegt genoeg imo.

't Is te hopen dat ze ook een oorzaak vinden. Dat schijnt nog niet zo simpel te zijn heb ik ondervonden.
Of dat het nooit meer gebeurt natuurlijk, dat zou nog beter zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 17:04

Pandora2 schreef:
Mkango schreef:

't Is te hopen dat ze ook een oorzaak vinden. Dat schijnt nog niet zo simpel te zijn heb ik ondervonden.
Of dat het nooit meer gebeurt natuurlijk, dat zou nog beter zijn.
EIPH (wat O'Connor zelf denkt dat het is geweest) is makkelijker vast te stellen dan spontane bloedingen: flink aan het werk zetten, scope erin na afloop en kijken wat er gebeurt (grade 1 t/m 4) in de luchtwegen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 17:07

Mkango schreef:
996981 schreef:

En dan is het eerlijk tegenover het dier om door te (mogen) rijden? :?

Ik ben wel een beetje verbaasd over hoe lichtzinnig hierover gesproken wordt. Waarom denk je dat er in de rensport in o.a. Hong Kong en Australië zulke strenge regels zijn omtrent bleeders? Niet omdat het nou zo lekker is voor die paarden om met luchtwegen vol bloed topprestaties te leveren in ieder geval. En ik ga er vanuit dat de beleidsmakers iets meer verstand hebben van EIPH dan de gemiddelde Bokker die dit allemaal "logisch" en "lijkt erger dan het is" vinden.

Dat zeg ik toch nergens? Dat is een heel andere discussie :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 17:08

Nikass schreef:
Maureen95 schreef:

Eerst wachten tot je meedoet aan de olympische spelen voordat je zoiets zegt ;)

Jij schrijft wat ik dacht _O-

Waarschijnlijk heeft hij het niet eens gemerkt. Daar kan ik me echt iets bij voorstellen.