Enkele weken voor de OS: noodtoestand in Tokio uitgeroepen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Enkele weken voor de OS: noodtoestand in Tokio uitgeroepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 15:09

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Foto: Wikipedia

In Tokio is twee weken voor aanvang van de Spelen de noodtoestand uitgeroepen. De oorzaak hiervoor is het toenemende aantal Coronabesmettingen. Woensdag werden er 920 nieuwe gevallen gemeld, het hoogste aantal sinds mei.

Het is de vierde keer dat de noodtoestand gaat gelden in de regio van Tokio, sinds de uitbraak van het coronavirus. Deskundigen verwachten dat het aantal besmettingen richting de Spelen nog verder zal oplopen. Volgens premier Yoshihide Suga komt de stijging door de besmettelijker deltavariant van het virus. Hij verklaarde ook dat er strenge maatregelen genomen zullen worden om te voorkomen dat de olympische atleten, die de komende weken arriveren in Japan, eventueel het coronavirus verspreiden.

De noodtoestand geldt vanaf maandag tot en met 22 augustus en geldt dus ook gedurende de Spelen. Die beginnen 23 juli en eindigen op 8 augustus. De Paralympische Spelen gaan 24 augustus van start. Het IOC overlegt vanmiddag wat de nieuwe situatie betekent voor het publiek bij het evenement.

Al in een vroeg stadium werd besloten dat fans uit het buitenland niet welkom zijn in Japan. Op dit moment is het nog de bedoeling dat de stadions deels gevuld zullen worden met Japans publiek. Maar mogelijk worden de Spelen helemaal zonder publiek gehouden. Bij de openingsceremonie op 23 juli zouden alleen vips naar binnen mogen.

[UPDATE]
Equnews

De Olympische Spelen worden dan toch gehouden achter gesloten deuren. Nu de noodtoestand is uitgeroepen in Tokio, zijn toeschouwers niet meer welkom op de olympische evenementen, dat meldt Sporza.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:17

Wat een drama. Ze hadden ze beter gewoon af kunnen gelasten. Gewoon geen OS in 2020 en in Parijs weer in 2024.

Eatshay

Re: Enkele weken voor de OS: noodtoestand in Tokio uitgeroepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:19

Ik snap uberhaupt niet waarom dit evenement zonodig door moet gaan. Gekkenwerk. Komt alleen maar ellende en gedoe van.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 15:28

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:36

Suzanne F. schreef:
Wat een drama. Ze hadden ze beter gewoon af kunnen gelasten. Gewoon geen OS in 2020 en in Parijs weer in 2024.

Eatshay schreef:
Ik snap uberhaupt niet waarom dit evenement zonodig door moet gaan. Gekkenwerk. Komt alleen maar ellende en gedoe van.

precies.
Waarom midden in een pandemie zoiets willen houden.

Ook nu zonder publiek zijn nog duizenden mensen (en dieren) onnodig over de wereld slepen.

Maar goed kijk ook heel anders tegen vakanties en bijvoorbeeld paarden concoursen aan die in buitenland blijkbaar nodig zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:51

Ach ja, de noodtoestand uitgeroepen, maar gelukkig kunnen de atleten lekker sporten. Dat is ook belangrijk :).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 17:07

Eatshay schreef:

Om het geld wat al verloren is door de afgelasting vorig jaar deels te kunnen recupereren.
De Spelen moeten en zullen dus kost wat kost doorgaan dit jaar.
Follow the money en je krijgt antwoord op veel vragen. Ook hier weer dus :+

Ik vind het dan wel fijn voor de atleten, dat dan weer wel. Maar lege tribunes is ook weer zo wat. Alhoewel ze er nu al stilaan aan gewend zijn denk ik.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 17:08

Eatshay schreef:

Hoewel ik het allemaal ook niet een heel goed plan vind, kan ik mij wel een reden bedenken waarom het door zou moeten gaan. De atleten die hier heengaan hebben vaak jaren toegewerkt naar dit moment. Zij zijn nu op hun best en zijn daarom geselecteerd voor de Spelen. De kans bestaat uiteraard (en dan vooral in de paardensport) dat de atleten over drie jaar niet meer op het niveau kunnen presteren waarop zij nu zijn. Of dit nou door leeftijd, blessure of iets anders komt.
Of deze reden op zou wegen tegen de gevaren kan ik natuurlijk niet zeggen, maar het is wel een reden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 17:11

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 17:14

Eatshay schreef:

Ene kant snap ik het ook niet, maar andere kant wel. De atleten werken er wel jarenlang naar toe en is voor hun een levenswerk.
Dan had het EK ook niet door moeten gaan denk ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 17:28

Caboby schreef:
Eatshay schreef:

Ene kant snap ik het ook niet, maar andere kant wel. De atleten werken er wel jarenlang naar toe en is voor hun een levenswerk.

Het doorgaan van de OS is echt niet voor de atleten.

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 17:30

Caboby schreef:
Eatshay schreef:

Het doorgaan van de OS is echt niet voor de atleten.

Haha nee, daar heb je een punt. Ik bedoelde eigenlijk ook meer dat ik het de atleten wel erg gun, zou het sneu vinden als het nu uitgesteld wordt naar 2024 ofzo.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 17:37

De dames voetballers zijn dinsdag al vertrokken naar Tokyo. Er zullen dan ook al wel meer atleten daar zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 17:57

Mousmous schreef:
De dames voetballers zijn dinsdag al vertrokken naar Tokyo. Er zullen dan ook al wel meer atleten daar zijn.

Ha ja, de Oegandese delegatie is er al een paar weken. Hadden al meteen een positieve test en kamerarrest.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 18:29

Pandora2 schreef:
Mousmous schreef:

Ha ja, de Oegandese delegatie is er al een paar weken. Hadden al meteen een positieve test en kamerarrest.

8)7.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 18:50

Nu is het wel zo dat atleten best wel goed gemonitord worden. Die krijgen iedere week wel een stokje in hun neus gepord. Op dat vlak is het beter te controleren dan de doorsnee reizigers die nu over de wereldbol uitzwermen.
Maar het blijft heel erg dubbel natuurlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 18:54

Gini schreef:
Nu is het wel zo dat atleten best wel goed gemonitord worden. Die krijgen iedere week wel een stokje in hun neus gepord. Op dat vlak is het beter te controleren dan de doorsnee reizigers die nu over de wereldbol uitzwermen.
Maar het blijft heel erg dubbel natuurlijk.

En dan nog die 80.000 vrijwilligers die er rondlopen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:31

Het gaat niet om de atleten, het gaat om geld. De meeste maatregelen/beslissingen zijn economisch gestuurd.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:00

Ze onverichterzake terugsturen kost de bonden/sponsors ook veel geld. Er zijn al aardig wat sporters/atleten daar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:05

Mousmous schreef:
Ze onverichterzake terugsturen kost de bonden/sponsors ook veel geld. Er zijn al aardig wat sporters/atleten daar.

Ja, geld is altijd belangrijker dan gezondheid :).

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:11

Dat is niet mijn mening. Ik denk alleen even vanuit de organisatie als het op geld aankomt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:13

Mousmous schreef:
Dat is niet mijn mening. Ik denk alleen even vanuit de organisatie als het op geld aankomt.

Snap ik, ik begrijp alleen die beweegreden niet. Een land dat in de noodtoestand zit zal uiteindelijk meer gaan kosten.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:17

Dit gaat hoe dan ook een hoop kosten. Of het doorgaat of niet. Als je mijn mening zou vragen, zeg ik ook meteen, thuisblijven. Gezondheid gaat altijd voor, dat moge duidelijk zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:18

Mousmous schreef:
Dit gaat hoe dan ook een hoop kosten. Of het doorgaat of niet. Als je mijn mening zou vragen, zeg ik ook meteen, thuisblijven. Gezondheid gaat altijd voor, dat moge duidelijk zijn.

+:)+.