Hoe start je met neckrope rijden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Hoe start je met neckrope rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 19:17

horse-event.nl
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marjo

Daantje Bos is maar liefst tweevoudig Nederlands Kampioen neckrope rijden met haar paard Methar, waar ze vrijwel altijd zonder hoofdstel mee rijdt. In dit artikel legt ze ons uit hoe je een start maakt met het rijden met een neckrope. Iets wat volgens Daantje elk paard of elke pony kan leren.

Dankzij haar moeder die al regelmatig met een neckrope reed is Daantje Bos op achtjarige leeftijd begonnen met het neckrope rijden op haar pony. Sindsdien heeft ze veel kunnen oefenen en is ze er steeds beter in geworden. Inmiddels doet ze alles met een neckrope, van Grand Prix-dressuuroefeningen tot springen en buitenrijden. Zelfs het mennen kan ze zonder hoofdstel.

Ieder paard kan het leren

Volgens Daantje kunnen alle paarden het leren. “Mijn eigen paard is het lastigste wat we ooit op stal hebben gehad en daar rijd ik altijd mee zonder een hoofdstel. Bij sommige paarden kost het iets meer tijd, maar als je een paard met lange teugel in balans kunt laten lopen dan zou je er gerust mee kunnen beginnen. De eerste stap naar het neckrope rijden is het bitloos rijden met een simpel bitloos hoofdstel. Vervolgens ga je met een combinatie van een bitloos hoofdstel en een neckrope rijden. Langzaam ga je steeds meer je teugels loslaten en meer met de neckrope sturen. Mocht je nog een keer moeten corrigeren dan heb je nog teugels die je even kort op kunt pakken. Ik doe deze stap liever niet met een gewoon hoofdstel met bit, omdat de inwerking dan gelijk zo direct is wat op het paard als straffen over kan komen en dat is juist iets wat ik niet wil.”

Kleine stapjes

“Het handig om het neckrope rijden in het begin in een afgesloten ruimte te doen”, legt Daantje uit. “Zodat het niet erg is als het sturen niet direct lukt. “Ook is het fijn als er iemand bij is die je vertrouwt als je het nog een beetje spannend vindt. Als je merkt dat je de teugels echt niet meer nodig hebt om te corrigeren kan je een keer kort het hoofdstel afdoen. Dit lijkt nu misschien een grote stap, maar maakt op dat moment weinig verschil. Begin gewoon met een rondje stappen en doe dan je hoofdstel weer om. Niks overhaasten en gewoon in kleine stapjes werken. Nieuwe dingen leren vergt immers veel concentratie. Dit kan je verder uitbouwen tot langere stukken en het draven en galopperen.”

Meer balans

Daantje vertelt dat het rijden met neckrope onwijs goed is voor de balans van je paard. “Hierdoor leren ze heel goed om op eigen benen te lopen. Ook jonge paarden die ik in training heb of net zadelmak heb gemaakt, rijd ik met een neckrope. Vaak merk je na de eerste keer al meteen dat ze veel meer balans creëren en ook met een ruiter op hun rug op eigen benen kunnen lopen zonder steun in de hand te zoeken.”

Nageeflijk rijden

Dat je met een neckrope niet serieus dressuur kan rijden is volgens Daantje onzin. “Ik kan alle oefeningen tot en met de Grand Prix met een neckrope. Met een neckrope kan je een paard prima nageefelijk rijden. Je moet uiteraard wel heel goed met je been en zit rijden. Met je been activeer je het achterbeen, wat je vervolgens wat afremt zodat het paard niet versnelt, maar richting verzameling gaat. Als je een paard lekker door zijn lijf en over de rug laat bewegen dan komt dat nageven bijna altijd vanzelf.”

callippo

Re: Hoe start je met neckrope rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 20:59

Da's ook wat, een foto van Yacintha bij een stuk over Daantje.
Als je haar gevraagd had, had ze zó een mooie foto van zichzelf kunnen aanleveren. Of Dyonne. Of Marlies...

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:41

Misschien een domme vraag maar hoe kun je rechtrichten met een neckrope?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:16

office schreef:
Misschien een domme vraag maar hoe kun je rechtrichten met een neckrope?

Op dezelfde manier als met hoofdstel. De hulpen zijn hetzelfde. Moet je uiteraard wel correct kunnen rijden MET hoofdstel, dus niet overal de teugels voor gebruiken en bv niet naar links trekken om het hoofd naar links te krijgen. Met je zit en de neckrope als ondersteuning kun je alle oefeningen doen en ook lengtebuiging en stelling en zelfs aanleuning krijgen en je paard van achter naar voren rijden en zichzelf laten dragen.

Tamar1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:25

Ik doe het als afwisseling. Ook buitenrijden op neckrope. Mits in het bos. Niet langs openbare wegen. Toch vind ik het fijn om eens met het hoofdstel om dressuur matig te trainen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:30

TijnnFaith schreef:
Ik doe het als afwisseling. Ook buitenrijden op neckrope. Mits in het bos. Niet langs openbare wegen. Toch vind ik het fijn om eens met het hoofdstel om dressuur matig te trainen.

Dressuurmatig trainen kan ook met neckrope ;) Het is alleen niet iets wat je 'even' doet, het vergt wel veel training voordat je op een bepaald niveau bent. Het is natuurlijk wel een stukje moeilijker dan dressuurrijden met hoofdstel. Maar het is wel ontzettend gaaf als het lukt. :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:36

Wat een leuk stuk.

Zelf rij ik veel bitloos en merk dat mijn pony beter ontspant zonder teugeldruk dus laat ik de teugels ook losjes doorhangen. Hij is echter nogal lui/doof voor beenhulpen, maar met een zweepje als extra hulp werkt het wel beter. (wordt enkel gebruikt na 2x beenhulp gegeven te hebben)

Rijd je met neckrope altijd met druk tegen de hals of niet? kan me wel voorstellen dat je de neckrope niet even los kan laten (kans op naar beneden glijden).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:42

callippo schreef:
Da's ook wat, een foto van Yacintha bij een stuk over Daantje.
Als je haar gevraagd had, had ze zó een mooie foto van zichzelf kunnen aanleveren. Of Dyonne. Of Marlies...

Ik heb even gezocht maar ik heb mijn albums van Equiday allemaal gewist. :o
2017 heb ik maar daar staat geen Daantje bij...

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:07

Art_Ificious schreef:
Wat een leuk stuk.

Zelf rij ik veel bitloos en merk dat mijn pony beter ontspant zonder teugeldruk dus laat ik de teugels ook losjes doorhangen. Hij is echter nogal lui/doof voor beenhulpen, maar met een zweepje als extra hulp werkt het wel beter. (wordt enkel gebruikt na 2x beenhulp gegeven te hebben)

Rijd je met neckrope altijd met druk tegen de hals of niet? kan me wel voorstellen dat je de neckrope niet even los kan laten (kans op naar beneden glijden).

Ja hoor je kan de neckrope tussendoor best loslaten, je rijdt niet constant met druk (liever niet zelfs). Dat werkt hetzelfde als het rijden met een hoofdstel. Als je net begint met neckrope rijden dan rijdt je meestal wel met meer druk omdat je je paard dan nog wat meer moet ondersteunen(ligt eraan hoever ruiter en paard zijn), maar het is natuurlijk de bedoeling dat je paard zo licht mogelijk gaat reageren op al je hulpen. Dat is sowieso het doel van de dressuur. De neckrope glijdt niet naar beneden als je de er geen druk op hebt. De neckrope moet ook goed passen bij je paard, niet te lang zijn maar ook niet te kort. Neckropes heb je ook nog in verschillende materialen zoals bv PPM touw, leer of rawhide, en van verschillende diktes. Ook moet de neckrope niet te hoog in de hals gebruikt worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:21

Ik heb vroeger wel eens voor de lol met een halstertouw om de nek gereden. Ook gesprongen.
Gaat gewoon prima als je normaal ook stuurt op voornamelijk zit en been.
Officieel een nekrope had ik geen ambities in :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:35

AstridJ schreef:
Art_Ificious schreef:
Wat een leuk stuk.

Ja hoor je kan de neckrope tussendoor best loslaten, je rijdt niet constant met druk (liever niet zelfs). Dat werkt hetzelfde als het rijden met een hoofdstel. Als je net begint met neckrope rijden dan rijdt je meestal wel met meer druk omdat je je paard dan nog wat meer moet ondersteunen(ligt eraan hoever ruiter en paard zijn), maar het is natuurlijk de bedoeling dat je paard zo licht mogelijk gaat reageren op al je hulpen. Dat is sowieso het doel van de dressuur. De neckrope glijdt niet naar beneden als je de er geen druk op hebt. De neckrope moet ook goed passen bij je paard, niet te lang zijn maar ook niet te kort. Neckropes heb je ook nog in verschillende materialen zoals bv PPM touw, leer of rawhide, en van verschillende diktes. Ook moet de neckrope niet te hoog in de hals gebruikt worden.

Bedankt voor de fijne duidelijke uitleg.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:21

Bij een goed afgericht paard is dat geen probleem. Ik weet niet hoe ik filmpjes moet plaatsen, maar heb wel nog een filmpje van mijn hengst zonder hoofdstel.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:43

Erg interessant .Zijn er ook speciale instructeurs en/ of voorbeeld filmpjes ?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:39

sevke schreef:
Bij een goed afgericht paard is dat geen probleem. Ik weet niet hoe ik filmpjes moet plaatsen, maar heb wel nog een filmpje van mijn hengst zonder hoofdstel.

Door de manier van rijden is voor goed getrainde westernpaarden het rijden met neckrope idd een veel kleinere stap dan voor ruiters/paarden in de dressuursport.

Hier een filmpje van Yvette van Featherlight: https://fb.watch/6DamLESz86/

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 00:55

Ik rij al jaren regelmatig zonder hoofdstel. Meestal gewoon met een halstertouwtje.

Ik heb op een goede dag na het rijden gewoon mn hoofdstel een keer uit gedaan, hoofdstel in mn ene hand en dan teugels om de hals en uiteinde in mn andere hand. Eerst checken, dus wat sturen en remmen.
Daarna eigenlijk met regelmaat en ook overal zo met hem gereden. In pension weleens problemen gehad ergens dat het niet mocht...........tja.

Mn andere ruin ook vrij snel zonder hoofdstel gaan eindigen en dat doe je dan steeds eerder.

Mn merrie die ik nu aan het opbouwen was, heb ik ook vrij snel hoofdstel uit gedaan en de eerste keren dat ik erop ging, ook zonder iets gedaan. Ze is gewoon gereden, maar heeft oud letsel en is niet altijd fijn gereden, dus gestart als groen paard.

Maar ergens is het omgekeerde wereld dat wij een paard eerst met bit moeten trainen om vervolgens het hoofdstel uit te doen.
We leren een paard wennen aan een bit, wat hij daarvoor niet kent. Wij hebben dat nodig om het paard te berijden. Maar dat zit vooral tussen onze oren.

Een paard gaat niet naar school waar de andere paarden en paardenjuf/meester zegt; straks krijg je een hoofdstel in met bit en dan gaat de ruiter zus en zo doen.

We hebben ons zelf aangeleerd om paarden zo in te rijden, zadel op die plek te leggen etc. Daar zit veel theorie achter, maar voor het paard maakt het feitelijk niet uit. Het is wat wij nodig hebben. Het paard kan in principe alles ook zonder ons.

Mijn ervaring is ook dat paarden juist ontspannen gaan lopen. En het zou voor veel mensen een goed middel zijn om diverse zijgangen en oefeningen iets correcter te rijden.

Afbeelding

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 02:42

Het rijden met neckrope is op zich ook niet zo moeilijk en dat kan bijna iedereen wel, dat is vooral een kwestie van vertrouwen hebben in je paard. Het technisch dressuurmatig rijden met neckrope is een ander verhaal.

Toen ik drie jaar geleden gevraagd werd om de neckrope dressuur proeven mee te bedenken en te jureren voor WeAllRide was dat best lastig want ik had geen idee wat het niveau zou zijn van de paarden en ruiters. Het niveau was in het begin ook nog niet geweldig maar het is ontzettend gegroeid sinds die tijd. Daantje steekt er nog steeds bovenuit maar er zijn meer veelbelovende combinaties die de goede richting op gaan. Het is mooi om te zien hoe het zich ontwikkelt.

Het dressuurmatig correct rijden met neckrope kost veel tijd om dat onder de knie te krijgen, veel meer tijd dan met hoofdstel, en daar moet je geduld mee hebben en veel tijd in willen stoppen. Dat is ook de reden waarom paarden ingereden worden met hoofdstel: het gaat sneller omdat je met hoofdstel makkelijker/sneller kunt communiceren met een paard. Om met neckrope een paard in te rijden daar heeft bijna niemand het geduld (en de kunde) voor.

Ik zou het wel heel mooi vinden als steeds meer mensen met neckrope gaan rijden en er meer wedstrijden komen met neckrope. In (ik dacht) Polen wordt elk jaar een grote neckrope competitie gehouden in verschillende onderdelen: Springen, dressuur en een aantal western onderdelen. Op EquiDay is er al een neckrope springwedstrijd geweest en een NK neckrope dressuur (van WeAllRide). Het zou best leuk zijn om dat jaarlijks te organiseren denk ik, en ook om een aantal western onderdelen toe te voegen. (Idee Eveline :D)

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 06:21

Ja, dat is zeker een leuk idee!!
Moeten we wel naar een andere locatie, want van de KNHS mogen wedstrijden op neckrope niet :x
En klopt, om Polen is het niveau op neckrope een stuk hoger/doen meer mensen dit.

Daantje komt uiteraard ook weer naar EquiDay volgende week *\o/*

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 19:28

Ja dat zal dan inderdaad een andere locatie moeten zijn. :D
Leuk dat Daantje weer komt! Nu hopen dat EquiDay door kan gaan!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 21:47

Maar ik vind het nog steeds een wereld van verschil of je een paard met hoofdstel en evt bit alles aanleerd en dan op neckrope overstapt, of direct op neckrope de training start.

Mijn paarden waren nou eenmaal al ingereden, dus kan het niet meer omdraaien. Maar ze doen alles netjes op neckrope. Mijn manier van rijden en trainen met hoofdstel sluit ook goed aan.

Maar een blanco paard op neckrope trainen vind ik een ander verhaal. Het is op zich echt niet moeilijker, maar de ruiter is het grote verschil.

Heel veel mensen hebben moeite met de overstap omdat hun basis niet goed is. Vaak zitten mensen niet goed EN heel veel mensen rijden met erg veel spanning.
Dat zit allemaal in de weg.

Als je kijkt naar de biomechanica van het paard, hoe een paard leert, zelf een goede zit hebt, bewust bent van je zit, balans, hulpen etc, kom je al een heel eind.

Want nogmaals; wij hebben dat hoofdstel en of bit nodig. Het paard heeft het echt niet nodig.

Je moet wel een beetje oppassen. Ik ben een paar keer op Equiday geweest en daar zag ik wat meiden/dames neckrope's kopen in allerlei kleurtjes. Hartstikke leuk en ze zullen ook gemotiveerd zijn door een aantal demo's. Maar als je geen hulp hebt, niet weet hoe over te stappen of te starten, kan het ook negatief uitpakken. Dan krijgt straks het op neckrope rijden de schuld, waar dat helemaal het probleem niet hoeft te zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 15:21

Moderatoropmerking:
Op verzoek leeggehaald
Laatst bijgewerkt door xingridx op 25-08-21 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald op verzoek

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 01:03

Citaat:
Moderatoropmerking:
Op verzoek leeggehaald

Wat bedoel je met dat deel;

'Een dier op eigen benen laten lopen' is uiteraard prima.
(Maar geen verticale of horizontale balans.)

Is dat jouw mening of van die trainer?

Ik vind het een beetje dubbel dat mensen eerst alles met bit en evt dwangmiddel moeten africhten en dan stoer daarna op neckrope gaan rijden. Als je weet hoe paarden leren, hoe je met een neckrope kan werken, kan je ook het hele bit verhaal gewoon overslaan.

Dat wil niet zeggen dat ik anti bit ben hoor. Ik vind dat er heel veel verschillen zijn tussen wie, wat, waar en hoe.

Ik ben een aantal keren op Euiqday geweest en het is niet mijn ding. Zijn we met rijden bezig of met kunstjes??

Sommige dingen beginnen vanuit een goede bedoeling. Met een probleem paard werken, leren, ontwikkelen, vertrouwen en een band krijgen etc.
Maar zodra er weer presteren, naam/bekendheid en geld bij komt kijken, veranderen zaken ook weer.
Laatst bijgewerkt door xingridx op 25-08-21 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast ivm leeggehaald bericht

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 09:45

Moderatoropmerking:
Op verzoek leeggehaald
Laatst bijgewerkt door xingridx op 25-08-21 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald op verzoek

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 10:40

Ik ken beiden niet persoonlijk, dus kan er verder niet over oordelen.

Er worden vaak heel veel dingen verkeerd benoemd of verkeerd gebruikt. Maar soms weten we allemaal wat men ermee bedoelt.

Bij de 1 zal op eigen benen lopen, iets anders zijn, dan bij de ander. En ook al klopt het soms niet helemaal, snap ik de mensen wel wat ze ermee willen zeggen.

Wat ik eerder zei en wat uit reacties blijkt; met neckrope rijden is voor veel mensen een kunstje. Als je eerst alles moet bevestigen met hoofdstel en bit is dat een andere manier van rijden en basis leggen dan met de neckrope trainen.

Wel zie je hoe mensen trainen als het hoofdstel uit gaat.........Maar ook dan kan het verschillende kanten op gaan, afhankelijk ook weer van type paard en alles om het paard heen.

Maar als je weet dat je zelf onzeker bent zonder hoofdstel of het hoofdstel en bit nodig hebt, zou ik daar wel voor kiezen. Beter dan trainen, bevestigen en band en vertrouwen opbouwen met hoofdstel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 10:53

Ik vind zelf Alizé Froment een prachtig voorbeeld van correct en op heel hoog niveau rijden op neckrope :j

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 15:17

poes schreef:
Ik vind zelf Alizé Froment een prachtig voorbeeld van correct en op heel hoog niveau rijden op neckrope :j

Klopt, maar ook die traint alle paarden eerst met bit. Wat ik geen enkel probleem vind overigens.

Neckrope rijden een kunstje? Heel de dressuur is een kunstje. Alles wat aangeleerd wordt is een kunstje. Zelfs meelopen aan een halster of de voeten optillen is een kunstje. Maar wat is daar mis mee dan?

Superpony ken jij mensen die vanaf het begin met neckrope zijn begonnen en hun paard op die manier dressuurmatig correct opgeleid hebben? Dus die nooit met hoofdstel hebben gereden? Heb je het zelf geprobeerd vanaf het begin? In de ideale wereld zou het inderdaad het beste zijn om dat vanaf de start te doen, maar dat is gewoon niet realistisch. Of je moet er 10 jaar voor uit willen trekken. Oftewel, niemand is daar bekwaam genoeg voor. Daarom is het voor zowel ruiter als paard beter om het eerst met hoofdstel te bevestigen inderdaad. En afhankelijk van de kunde van de ruiter om bitloos of met bit te doen. Het gaat om de communicatie skills van de ruiter, hoe deze het kan overbrengen op het paard. De ene kan dit beter met bit en de ander kan dit heel goed met bitloos, dat ligt aan de ruiter (niet aan het paard). Het is leuke theorie om te zeggen dat dat vanaf start met neckrope moet omdat het anders een kunstje is, maar dat is veel te zwart/wit gezegd. In principe is een hoofdstel/bit een snellere manier om te communiceren met je paard, en niet per definitie 'fout'. Het kan wel fout gebruikt worden idd, maar dat kan met alles.
Er is trouwens wel een onderscheid tussen de mensen die af en toe het hoofdstel af doen en met neckrope rondrijden en de mensen die serieus bezig zijn met neckrope dressuur. Die laatste zijn er slechts een handjevol, en de reden is de moeilijkheidsgraad.

Janneke2 ik ken Daantje alleen van de keren dat ik haar dressuurproef heb gejureerd, maar daar zag ik zeker geen stijf paard dat in de krul loopt. En in de dressuurproeven liep hij mooi in balans en dragend.