Vrouw mag na ‘vetmesten’ paard drie jaar geen paarden houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Vrouw mag na ‘vetmesten’ paard drie jaar geen paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 22:15

Horses.nl
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marjo

Een opmerkelijke zaak in Groot-Britannië: de 53-jarige Tracey Anne Woodward stond voor de rechter omdat ze een paard extreem dik heeft laten worden. De halve hackney ruin John was meer dan 100 kilo te dik. De vrouw was al drie jaar geleden gewaarschuwd door inspecteurs van de Brits dierenbescherming en mede daarom legde de rechter haar een flinke straf op: ze mag drie jaar geen paarden houden.

Lees het hele artikel op Horses.nl

Poekkie

Re: Vrouw mag na ‘vetmesten’ paard drie jaar geen paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:16

Gek dat de dierenbescherming daar ook naar kijkt. Maar eigelijk vind ik het wel een goede trend. Zou ook in belgie mogen overgenomen worden. Zo veel paarden met morbide obesitas.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:32

In het originele artikel van Horse&Hound staan twee foto’s, van in beslag name en erna.

Pony was zwaar bevangen volgens het artikel maar stond nog onbeperkt in de weide én kreeg nog hooi terwijl haar in 2017 een dieet was uitgelegd. Heb wel begrip voor de handeling in deze. En idd, zou vaker mogen, en misschien ook bij sommige huisdieren :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:28

Daar zouden ze hier ook wel op mogen letten. Maar dan wel met ook het verhaal en de hele situatie er achter. Het zou sneu zijn voor de paarden die net goed bezig zijn met afvallen, maar nog te dik, waarvan de eigenaar toch wordt afgerekend door het moment van controle. Er zijn namelijk ook veel eigenaren heel bewust bezig met het gewicht en afvallen. Kijk alleen maar naar het 'Paarden met overgewicht'-topic hier op Bokt, waar veel informatie, ervaringen en tips worden uitgewisseld én opgepakt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:31

Oh, ik kan zo iemand opnoemen die meerdere paarden heeft vetgemest en hoefbevangen heeft laten worden zonder zich er erg druk over te maken. Zou inderdaad fijn zijn als er een plek kwam waar je dit kunt melden, want het een na het andere paard legt daar het loodje. Maar ze krijgen zoveel 'liefde'. Walgelijk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:33

RianneH schreef:
In het originele artikel van Horse&Hound staan twee foto’s, van in beslag name en erna.

Pony was zwaar bevangen volgens het artikel maar stond nog onbeperkt in de weide én kreeg nog hooi terwijl haar in 2017 een dieet was uitgelegd. Heb wel begrip voor de handeling in deze. En idd, zou vaker mogen, en misschien ook bij sommige huisdieren :=

Heb het even opgezocht en wat een verschil zeg. :wow:
Lijkt een heel ander paard.

Goed dat ze dit gedaan hebben.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:55

Te dik laten worden is feitelijk ook een vorm van verwaarlozing.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:57

Daihyo schreef:
Daar zouden ze hier ook wel op mogen letten. Maar dan wel met ook het verhaal en de hele situatie er achter. Het zou sneu zijn voor de paarden die net goed bezig zijn met afvallen, maar nog te dik, waarvan de eigenaar toch wordt afgerekend door het moment van controle. Er zijn namelijk ook veel eigenaren heel bewust bezig met het gewicht en afvallen. Kijk alleen maar naar het 'Paarden met overgewicht'-topic hier op Bokt, waar veel informatie, ervaringen en tips worden uitgewisseld én opgepakt.

Maar voordat die paarden zo dik zijn is er natuurlijk wel heel wat aan vooraf gegaan toch?
Mijn haf is nu op gewicht, maar daarvoor, toen ik nog bijrijder was, werd die van volle wei tot volle wei gegooid met als gevolg morbide obesitas, gewrichtsproblemen en een dier dat meermaals letterlijk doorheen een houten muur ging van de jeuk. Als daar eerder in werd ingegrepen zou hem dat 15 jaar leed bespaard hebben.

Een goede aanpak zou zijn om een waarschuwing te geven en dan na x maand controle of het effectief wordt aangepakt. Zoniet ==> sanctie. Zoja ==> volgende controle binnen de xx totdat het dier in acceptabele conditie is.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:06

Poekkie schreef:
Maar voordat die paarden zo dik zijn is er natuurlijk wel heel wat aan vooraf gegaan toch?
Mijn haf is nu op gewicht, maar daarvoor, toen ik nog bijrijder was, werd die van volle wei tot volle wei gegooid met als gevolg morbide obesitas, gewrichtsproblemen en een dier dat meermaals letterlijk doorheen een houten muur ging van de jeuk. Als daar eerder in werd ingegrepen zou hem dat 15 jaar leed bespaard hebben.

Een goede aanpak zou zijn om een waarschuwing te geven en dan na x maand controle of het effectief wordt aangepakt. Zoniet ==> sanctie. Zoja ==> volgende controle binnen de xx totdat het dier in acceptabele conditie is.

Mijn haf heeft zo goed als een jaar stilgestaan wegens onoplosbare ademhalingsproblemen veroorzaakt door hele slechte darmfunctie, en die kon je toch ook echt rollen. Ondanks de stripbegrazing, het feit dat graasmaskers niet gingen wegens de darmproblemen, en de track en paddock werd ze toch terug heel, heel erg dik. Dus soms zit er echt een verhaal achter dat niet mag misgekeken worden :j

Dat van die controles vind ik wel een goed idee. Ik denk wel dat ze dat in de Benelux niet echt kunnen bijhouden... Zoveel paarden met overgewicht.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:20

Hij is 124 kg afgevallen en nog steeds niet mager, dat is écht wel iets...
Poeh, meeste gevallen overgewicht zijn niet dusdanig extreem, en als je daadwerkelijk kan laten zien dat je er mee bezig bent is het natuurlijk ook een ander verhaal.
Ik denk dat door de Hoefbevangenheid het wel een andere twist heeft dan "gewoon" te dik.
HB=pijn, dus je laat een dier met pijn rondlopen zonder er naar te handelen. Overgewicht heeft uiteraard altijd een slechte invloed op de algemene gezondheid, maar de HB maakt dat het écht niet kan.
Ik verwacht dat dit wel van invloed is geweest.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:27

Kirania schreef:
Poekkie schreef:

Mijn haf heeft zo goed als een jaar stilgestaan wegens onoplosbare ademhalingsproblemen veroorzaakt door hele slechte darmfunctie, en die kon je toch ook echt rollen. Ondanks de stripbegrazing, het feit dat graasmaskers niet gingen wegens de darmproblemen, en de track en paddock werd ze toch terug heel, heel erg dik. Dus soms zit er echt een verhaal achter dat niet mag misgekeken worden :j

Dat van die controles vind ik wel een goed idee. Ik denk wel dat ze dat in de Benelux niet echt kunnen bijhouden... Zoveel paarden met overgewicht.

Mwah… ik vind het toch dubbel.
In zo’n geval kan ik mij best voorstellen dat het lastig is om paard op gewicht te houden en hij bijna onvermijdelijk zal aankomen. Maar er is een verschil tussen dik en dik. Als het echt om morbide obesitas gaat vind ik het nog steeds rechtpraten wat krom is. Had hem dan van de strookbegrazing gehaald en op (al dan niet geweekt) hooi gezet denk ik dan.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:30

Jeetje dat is nogal een verschil :wow:

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:32

Nee eens hoor. Maar dan moet je dus wel het hele verhaal kennen en aanhoren.
Alleen maar morbide obesitas constateren is niet genoeg. Je zal maar net een paard hebben opgevangen en net begonnen zijn met een dieet bijvoorbeeld.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:36

Captain schreef:
Oh, ik kan zo iemand opnoemen die meerdere paarden heeft vetgemest en hoefbevangen heeft laten worden zonder zich er erg druk over te maken. Zou inderdaad fijn zijn als er een plek kwam waar je dit kunt melden, want het een na het andere paard legt daar het loodje. Maar ze krijgen zoveel 'liefde'. Walgelijk.

Ik heb in het verleden ook zo'n stalgenootje gehad.

Op mn huidige stal zijn er ook teveel paarden die veels te dik zijn, onbeperkt hooi in combinatie met onbeperkt gras.
Zelfs met de paardenweegschaal gaan sommige lampjes niet branden.
Bij de meeste is het onkunde/ geen verstand hebben, een paar weten dondersgoed dat wat ze doen verkeerd is maar hebben geen zin om er iets aan te veranderen.

Met ze praten heeft geen zin, ze zeggen ja maar doen nee.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:51

Onbeperkt hooi is idd een gevaarlijke hype van de laatste jaren die helaas voor heel wat paarden absoluut niet geschikt is tenzij met speciale trucjes (graszaadhooi etc).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:59

Volgens mij zijn dat geen trucjes maar juist de essentie van onbeperkt hooi voeren. Onbeperkt is wat mij betreft niet grenzeloos zoveel vreten als je weg kan stouwen, maar "onbeperkt" in de zin van dat het nooit op gaat, er altijd iets te knabbelen valt :)

Armer hooi, mengen met voederstro, netten in steeds kleinere maaswijdtes naarmate de paarden te veel er uit gaan eten....dat hoort er gewoon bij voor die paarden waar er zelf geen stop op komt, ook niet nadat ze echt wel een keer moeten beseffen dat het hooi echt niet op gaat.

Vaak leren ze immers toch van jongs af aan dat ze moeten vreten wanneer het er is, omdat ze maar beperkte plukjes krijgen en dan weer uren zonder staan.

Maar jeetje zeg, die foto's :oo Op de eerste foto zie je 1 bij een snelle blik een soort opgepompte koudbloed staan, de 2e foto is gewoon een doorsnee paardje. Is dat echt dezelfde??

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 12:23

Dat ben ik met je akkoord maar zie ik toch maar zelden gebeuren. Bij de meesten is het toch echt onbeperkt weidehooi in netten en dan verbaasd zijn dat paard ontploft. Extreem schadelijk voor de gezondheid van het paard. Van mij mogen ze daar echt zwaar op beginnen afstraffen, al zou dit betekenen dat 80% van alle pp’s hun concept moeten herzien.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 12:27

Dat laatste ben ik met je eens. Maar daarin is echt nog wel veel mogelijk. Afwegen, deel vervangen door stro, weidegang beperken, veel voerplekken met kleinere porties, enz.
Maar ja, onbeperkt voeren is wel makkelijker. Baal neerzetten, net er om en klaar. Dat zie je echt op veel plekken. Weinig plekken met grote bakken om die zo vol mogelijk te gooien, dus als mens minder lopen (maar als paard dan ook). Of alles op 1 plek. Is ook wat voor te zeggen, maar dan moet je dus niet bijvoorbeeld 1x per 2 dagen te voeren, maar 2x per dag een afgewogen portie.
Het concept is echt wel interessant, maar dan moet het inderdaad wel goed uitgevoerd worden, zoals het bedoeld is en passend bij de populatie paarden :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 12:29

Ik snap niet helemaal wat dat met PP te maken heeft, want die zijn imo juist bij uitstek geschikt om paarden in beweging en toch op rantsoen te houden :j

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 12:47

pmarena schreef:
Ik snap niet helemaal wat dat met PP te maken heeft, want die zijn imo juist bij uitstek geschikt om paarden in beweging en toch op rantsoen te houden :j

Al ooit eens advertenties voor PPs bekeken? Hier in de buurt zijn minstens de 1/3 van de paarden in deze concepten veel te dik. En dan niet een beetje dik, maar echt van het kaliber waarbij gewoon vanop een foto het vet je al tegemoet blubbert. Als ik ‘een beetje dik’ zou moeten meetellen schiet het makkelijk boven de 60%, zeker weten.

Maar idd dit soort plekken zouden - mits goed uitgevoerd, zoals in de post van Daihyo - uitermate geschikt kunnen zijn om paarden verantwoord op gewicht te houden en te laten bewegen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:06

De meeste pps die ik gezien heb zijn modder paden met daar tussen door hooibakken.
Met als gevolg dat de paarden aan de hooibakken hangen en minder lopen dan in een wei waar ze stapje voor stapje grazen.

PP's zijn een hype en goed uitgevoerd erg mooi, maar niet als er wat palen en lint geslagen worden en klaar.
Eigenlijk het zelfde als onbeperkt hooi. Eigenlijk staat dat voor onbeperkt ruwvoer.
Goed uitgevoerd mooi, maar zo maar een berg hooi erbij en klaar werkt voor maar weinig paarden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:46

Goed dat er op wordt gelet en mevrouw wordt aangepakt. Zou op meer plekken mogen. Maar dan moet het wel duidelijk worden wat teveel en te weinig is.

Heel veel paarden zijn te dik, maar vinden we acceptabel. Dus zonder regels of maten is het lastig waar de grens moet liggen.

Mensen blijven altijd oplossingen zoeken in minder voeren of het de paarden moeilijk maken om te eten en heel arm te voeren.
Maar het grootste probleem is dat paarden te weinig bewegen. Paarden hebben voedsel en voeding nodig, maar ook echt veel en veel meer beweging. Niet allerlei speciale voertjes en middeltjes.

Wij hebben ook een pp en meerdere voer plekken. Mijn inmiddels overleden ruin van 23 had altijd iets overgewicht na zijn blessure. Maar uithongeren heeft hem nog nooit geholpen met afvallen. Zorgen dat een paard wel binnen krijgt wat hij nodig heeft en laten bewegen is belangrijk.

Gebrek aan training vormt een lijf ook, maar je ziet het ook vaak terug als paarden verkeerd gevoerd worden. Arme bespiering, buikig, lusteloos, of juist fel etc etc.

Maar ik ken zelfs een zogenaamde professional, die mensen adviseert en bijstaat, maar zelf al meerdere paarden/pony's echt veel te dik heeft laten worden en ook is verloren. Puur door echt geen beweging geven, elke keer weer. Dan staan ze wel 24/7 buiten samen en met paar hooiplekjes, maar als je er voer in stopt en ze doen niks, worden ze gewoon te dik en uithongeren helpt dan echt niet.

Ik ken best veel nieuwe pp's en mensen zijn enorm aan het ontwikkelen en investeren. Mooie, brede, droge paden, schuilmogelijkheden, aanplant, goed hooi.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:50

Poekkie schreef:
Kirania schreef:

Mwah… ik vind het toch dubbel.
In zo’n geval kan ik mij best voorstellen dat het lastig is om paard op gewicht te houden en hij bijna onvermijdelijk zal aankomen. Maar er is een verschil tussen dik en dik. Als het echt om morbide obesitas gaat vind ik het nog steeds rechtpraten wat krom is. Had hem dan van de strookbegrazing gehaald en op (al dan niet geweekt) hooi gezet denk ik dan.

Begrijp ik. Maar mijn merrie had dan ook geen "vetpockets", ze had uiterst weinig bespiering en vooral een hele, hele dikke buik waar ze al het vet in opsloeg. Nefast voor de problemen die ze al had met de darmen, maar op zo'n moment kan je zeggen dat ik het beter anders gedaan had - veel eigenaren doen echt exact de ideale dingen, en toch. Sport moet er altijd bij bekeken worden, en dat wordt vaak vergeten. We hebben geen natuurdomeinen meer met ruw terrein waar onze bergpony's 30 km per dag kunnen afleggen. Zelfs een track lost dat niet op. Morbide obesitas is uiteraard iets anders, maar dat heeft een verschillende definitie voor iedereen en elke DA, spijtig genoeg. Mijn haf stond over de winter op geweekt hooi, trouwens. Maar vanwege haar erg lage immuniteit begon ze op alles te hoesten, ik kan het weten, want ik was erbij. Alle middeltjes uit de kast gehaald, en alles erop en eraan gesleuteld. Haar ademhaling werd 's winters op hooi zo slecht dat ik bang was dat ik ze zou verliezen, maar DA's zagen enkel haar buik en haar "gewicht". Maakt niet uit dat ze niet kon sporten en er van af zag. Op gras kán ze sporten. Dus ja, dan hou ik het bij stripbegrazing. Dan valt ze - ironisch genoeg - wel gezond af. Sidenote is ook dat ze nooit HB heeft gehad.

Het is spijtig genoeg niet zo simpel allemaal. Er wordt hier niets rechtgepraat. Veel eigenaars doen erg veel om hun paarden terug op gewicht te krijgen. Daarvoor wordt er vaak naar bijrijders gezocht om de sport bij te houden - maar goede bijrijders vinden is een klucht op zich. Dan kan je dus eeuwig blijven zeggen "je probeert gewoon niet hard genoeg", maar dan zeg je dus tegen alle eigenaren die oprecht hun best doen dat ze maar harder moeten werken. Niet eerlijk, denk ik dan :j

Ik ken overigens een andere haf die uiteraard ieder jaar op de volle weide gegooid wordt en ieder jaar HB staat. Dát is onverantwoord, zoals je aangaf in de vorige quote. Want dat wilt zeggen dat je het probleem als eigenaar niet ziet. Dat dier is zo dik dat hij strompelend vooruit komt en geen zweefmoment heeft in draf. Raakt letterlijk niet van de grond...

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:50

superpony schreef:
Goed dat er op wordt gelet en mevrouw wordt aangepakt. Zou op meer plekken mogen. Maar dan moet het wel duidelijk worden wat teveel en te weinig is.

Heel veel paarden zijn te dik, maar vinden we acceptabel. Dus zonder regels of maten is het lastig waar de grens moet liggen.

Mensen blijven altijd oplossingen zoeken in minder voeren of het de paarden moeilijk maken om te eten en heel arm te voeren.
Maar het grootste probleem is dat paarden te weinig bewegen. Paarden hebben voedsel en voeding nodig, maar ook echt veel en veel meer beweging. Niet allerlei speciale voertjes en middeltjes.

Wij hebben ook een pp en meerdere voer plekken. Mijn inmiddels overleden ruin van 23 had altijd iets overgewicht na zijn blessure. Maar uithongeren heeft hem nog nooit geholpen met afvallen. Zorgen dat een paard wel binnen krijgt wat hij nodig heeft en laten bewegen is belangrijk.

Gebrek aan training vormt een lijf ook, maar je ziet het ook vaak terug als paarden verkeerd gevoerd worden. Arme bespiering, buikig, lusteloos, of juist fel etc etc.

Maar ik ken zelfs een zogenaamde professional, die mensen adviseert en bijstaat, maar zelf al meerdere paarden/pony's echt veel te dik heeft laten worden en ook is verloren. Puur door echt geen beweging geven, elke keer weer. Dan staan ze wel 24/7 buiten samen en met paar hooiplekjes, maar als je er voer in stopt en ze doen niks, worden ze gewoon te dik en uithongeren helpt dan echt niet.

Ik ken best veel nieuwe pp's en mensen zijn enorm aan het ontwikkelen en investeren. Mooie, brede, droge paden, schuilmogelijkheden, aanplant, goed hooi.

Hier ga ik de volle 100% in mee _/-\o_

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:55

superpony schreef:

Als beweging mogelijk is: absoluut mee eens! Lopen met die handel.
Het wordt wel heel lastig als een paard niet kan/mag lopen, door bijvoorbeeld een blessure. Dan zul je toch ook met voeding aan de gang moeten :j