Sjef Janssen: ‘Mijn manier leverde gefronste wenkbrauwen op'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Sjef Janssen: ‘Mijn manier leverde gefronste wenkbrauwen op'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 20:47

*Horses.nl
Algemeen

Afbeelding
Sjef Janssen (links) in gesprek met Franz-Josef Dahlmann tijdens WDM 2015.
Foto: World Dressage Masters/ Flickr

Hij is een van de meest succesvolle trainers en coaches in de paardensport ter wereld. Sjef Janssen won zelf teambrons op het EK van 1984, maar als trainer en coach boekte hij nog veel meer grote successen. Als dressuurbondscoach van het Nederlandse team, met onder andere zijn vrouw Anky van Grunsven, maar ook als coach van het Belgische en het Amerikaanse dressuurteam.

Hoe het kan dat hij de wenkbrauwen deed fronsen, lees je op Horses.nl

marley93

Re: Sjef Janssen: ‘Mijn manier leverde gefronste wenkbrauwen op'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 06:43

Het wordt in het artikel niet als zodanig benoemd, maar ik ga er vanuit dat hij het trainen doormiddel van rollkür bedoelt.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 07:21

Daar mogen de wenkbrauwen ook wel even over gefronst worden.
Man man man..... We hebben nog genoeg te leren

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 07:33

Er staat niet in het artikel hoe hij de wenkbrauwen deed fronsen. Alleen dat het door zijn onconventionele trainingsmethode kwam. Dan moet je wel weten welke dat is. Beetje leeg artikel zo.
Dat hij al 71 is, goh daar was ik me helemaal niet zo van bewust. Maar de tijd gaat door natuurlijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 07:55

Ik vind het wel een bijzondere man. Dat hij zo op 'latere' leeftijd in de paardensport terecht is gekomen en het tot bondscoach heeft geschopt mag best een prestatie genoemd worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 07:59

Babootje schreef:
Ik vind het wel een bijzondere man. Dat hij zo op 'latere' leeftijd in de paardensport terecht is gekomen en het tot bondscoach heeft geschopt mag best een prestatie genoemd worden.

Absoluut. Dat is zeker een bijzonder verhaal. En het klopt dat iemand van buitenaf vaak een frisse blik heeft. Ik kwam na jaren in de paarden ineens door mijn dochter in de turnwereld terecht. Daar heb ik ook weleens vragen gesteld waarop alleen het antwoord kwam: Dat is nou eenmaal zo. Of: Nee, dat is niet normaal hier. En bij de vraag waarom kreeg je dan: Geen idee eigenlijk.
Bedrijfsblindheid noemen ze dat. En het kan heel interessant zijn om eens mensen van buitenaf te laten kijken naar jouw sport/bedrijf/instelling etc.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 08:12

Dat is zeker knap, maar of het een voorruitgang is geweest voor de paardensport...?

71 had ik ook nog niet gedacht dat hij was.
Ik wist wel dat hij ouder was dan Anky (53) maar niet dat het zoveel was.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 08:38

Babootje schreef:

Eens.
En dat niet alleen, als je kijkt naar wat er allemaal gewonnen is onder zijn leiding, puur objectief, dan is dat indrukwekkend te noemen. Inhoudelijk zijn manier van trainen laat ik me niet meer over uit. Een feit is dat het veel medailles heeft gebracht.

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 09:02

Babootje schreef:

Hij zat al veel eerder in de paardensport. Hij had (heeft) een slechte naam, daardoor hoorde je weinig van hem.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 09:31

Eigenlijk snap ik nog steeds niet wat zijn manier van trainen aan positiviteit in de paardensport heeft gebracht...Dus al die wenkbrauwen hadden, wat mij betreft, helemaal gelijk.

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 09:48

Sjef Jansen heeft topatleten geleverd, zowel mensen als paarden. Ik ben het niet eens met alle manieren van trainen. Maar moet ook gezegd, achteraf is het een koe in de kont kijken. Toen nog niet bekend was hoe verkeerd gebruik ervan schadelijk was, toen nog niet tot ons ruiters doordrong dat het ook anders kan. Hij heeft veel goeds gedaan voor de paardensport in Nederland, maar nu is het tijd voor andere mensen en andere methodes..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:28

Mar_jolijn schreef:
Sjef Jansen heeft topatleten geleverd, zowel mensen als paarden. Ik ben het niet eens met alle manieren van trainen. Maar moet ook gezegd, achteraf is het een koe in de kont kijken. Toen nog niet bekend was hoe verkeerd gebruik ervan schadelijk was, toen nog niet tot ons ruiters doordrong dat het ook anders kan. Hij heeft veel goeds gedaan voor de paardensport in Nederland, maar nu is het tijd voor andere mensen en andere methodes..

Met het vet gedrukte ben ik het niet eens. Bij het grote publiek was indertijd onbekend dat deze manier van trainen niet OK was voor paarden en dan heb ik het over oa de rollkür. Maar bij het selecte training professionals op hoog niveau was dit zeker wel bekend en daar kwam vaak ook de kritiek vandaan.
Er kan achteraf niet gezegd worden "wir haben es nicht gewüsst " want de mensen wisten het wel zeker op dat niveau. Dat mensen als ik hier veel later achter kwamen dat is zeker waar. Ik heb gerust uren gekeken naar het inrijden van de paarden van de NL top, 's morgens heel erg vroeg om er van te leren, en wist niet beter of de paarden zoals dat nu genoemd wordt "extra rond instellen" was volkomen normaal. Totaal kritiekloos keken mijn dochter en ik er naar en we zijn gestopt met het zelfde te doen in de les, daar onze merens dit echt niet pikte. Dus voor hem vonden we die manier niet geschikt. Pas veel later bij andere instructie ben ik over dit onderwerp anders gaan denken daar de uitleg was waarom de rollkür niet geschikt zou zijn voor paarden.
MAAR op dat niveau was de kritiek echt wel bekend ook toen al.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:56

En bij veel gewoon klootjes volk zoals ik was het ook bekend.
Je hoeft geen geleerde te zijn om te weten dat de rollkur echt niet fijn kon zijn voor de paarden.
Geen enkele keek er blij bij.
En in die tijd reed ik nog fanatiek wedstrijd met wedstrijd mensen om me heen.
Maar gelukkig in een "bubble" van mensen die er niets mee te maken wilde hebben die manier van trainen. En dat was gewoon B tot Z2 volk.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:32

Je doet deze man tekort als je denkt dat het alleen gaat over de rolkürr.
https://www.horsemagazine.com/thm/2014/ ... ng-system/
Sommige hete sensibele paarden hadden moeite met de klassieke manier van trainen.
Dus hij heeft het zeker bijgedragen. En natuurlijk is er ook iets op af te dingen.
Dat wil niet zeggen dat alles fout is.

Dat je weinig van hem hoort, komt denk ik doordat hij een aantal keren iets heeft gehad. Ik herinner me een hartaanval en een tumor en volgens mij nog wel wat meer.....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 17:20

Kendra schreef:
Sommige hete sensibele paarden hadden moeite met de klassieke manier van trainen.
Dus hij heeft het zeker bijgedragen. En natuurlijk is er ook iets op af te dingen.

Dat je weinig van hem hoort, komt denk ik doordat hij een aantal keren iets heeft gehad. Ik herinner me een hartaanval en een tumor en volgens mij nog wel wat meer.....

Ja inderdaad. Het gaat niet (alleen) over rollkur of laag diep en rond. Ieder paard heeft zijn eigen benadering nodig. In die tijd zag je in de Duitse benadering toch vaak strakke rechte paarden en toen kwam Anky met Sjef met paarden die veel losser door het lijf waren.
Overigens is ook Steinbrecht zijn "bijbel" en heeft hij eigenlijk ook een heel klassieke benadering. Iedereen denkt alleen aan rollkur maar het is veel meer dan dat.

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 17:54

Kendra schreef:

Juist!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 19:38

Wat ik van Anky wel een hele goede methode vond was: óf gas geven óf remmen en niet allebei tegelijk. Zij maakte het rijden een stuk simpeler. Terwijl het ouderwetse rijden was dat je continu been moest geven en van achter moest drijven en van voor vasthouden om hem "bijelkaar te rijden".
Was die filosofie ook van Sjef? Dat vond ik dan wel een hele goede!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 23:57

Nee dat was niet van Sjef want zo heb ik altijd al leren rijden.
Als je teveel deed kreeg je te horen dat het geen fiets was waar je op moest blijven trappen maar dat een paard zelf benen had.
Ook het continue ondersteunen in wendingen mocht niet.
Ook in galop buiten been weer op de plek.
Want alles wat je meer deed was te veel.
Bij alles leerde ik niks te doen. Pas bij verandering iets doen.

Ik krijg ook altijd kromme tenen als iemand zegt ik ben western gaan rijden want dan heb ik minder in de hand of hoef ik minder met been te rijden.
Ik denk dan altijd dan heb je prut dressuur les gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:22

Kendra, dank je wel voor het delen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-06-21 10:00, in het totaal 3 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:34

manubres schreef:
Wat ik van Anky wel een hele goede methode vond was: óf gas geven óf remmen en niet allebei tegelijk. Zij maakte het rijden een stuk simpeler. Terwijl het ouderwetse rijden was dat je continu been moest geven en van achter moest drijven en van voor vasthouden om hem "bijelkaar te rijden".
Was die filosofie ook van Sjef? Dat vond ik dan wel een hele goede!

Klopt, kan ik me ook nog wel herinneren. Inderdaad in de tijd van Anky klonk het als nieuw, maar in feite is het heel klassiek. Sjef had de oude meesters ook goed gelezen. Het 'main sans jambes, jambes sans main' komt uit de frans klassieke rijkunst, ik meen Baucher. Volgens mij het LDR rijden ook. Het was gewoon oude wijn in nieuwe zakken, maar het werkte wel goed.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:52

Voor alles geldt dat 'te' niet goed is en dat goede trainingmethoden vaak verkeerd worden toegepast door mensen die niet weten hoe ze het moeten toepassen, het geduld en gevoel met een paard niet hebben enz.

Dressuur werd balletdansen met Bonfire dat zal ik nooit vergeten. Alles wat daarna kwam... tja... vaak jammer, soms mooi, maar nooit meer dat van toen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:06

VanHuisUit schreef:
Voor alles geldt dat 'te' niet goed is en dat goede trainingmethoden vaak verkeerd worden toegepast door mensen die niet weten hoe ze het moeten toepassen, het geduld en gevoel met een paard niet hebben enz.

Dressuur werd balletdansen met Bonfire dat zal ik nooit vergeten. Alles wat daarna kwam... tja... vaak jammer, soms mooi, maar nooit meer dat van toen.

Klopt, het was dansen. Er was lichtheid en harmonie en het leek alsof alles vanzelf ging. Er straalde rust vanaf.
Nu zijn we in een tijdperk beland waar het draait om spektakel. De lichtheid en de harmonie is vergeten. Hoe hoger de benen hoe beter, alles draait nu om groot groter grootst en spectaculair bewegen. Tactfouten, spanning en aanleuningsproblemen zijn nu het gevolg. En het wordt blijkbaar niet eens echt afgestraft op het allerhoogste niveau. Het lijkt wel alsof de juryleden een soort van bedrijfsblind zijn geworden. Ze zien het zelf niet meer.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:27

Sjef was gewoon voor de helft avonturier, en voor de helft mafioso. Hij had geen nagel om aan zijn gat te krabben, maar het geluk dat hij Anky aan de haak sloeg. Die kwam uit een rijke familie, en had genoeg talent om een kapstok naar GP te rijden. Eerst was er nog wel een vriendje, maar toen Sjef op het toneel verscheen werd dat vriendje al snel afgeserveerd. Daar was de oude van Grunsven echt niet gelukkig mee. Maar goed, dat is allemaal eeuwen geleden.

Sjef heeft de dressuursport weinig bijgebracht. Tenzij je natuurlijk Salinero met zijn neus tussen zijn voorbenen als positief bekijkt. Hij was wel een verdomd goed politicus. Hij wist altijd precies welke juryleden hij onder druk kon zetten en hoe. En aangezien hij half mafioso was kon die druk erg ver gaan. Hij heeft als bondscoach veel succes gehad, maar dat had hij vooral aan de kwaliteit van de ruiters en de paarden te danken. Toen hij bondscoach werd in België kwam er niets van terecht.

En zoals VanHuisUit al zei, Anky reed haar mooiste kür (in Den Haag) met Bonfire. Dat was geen super gelikte, professioneel afgewerkte kür, maar het was wel authentiek dressuur rijden. Hoe langer ze met Sjef werkte, hoe minder het werd.

En dan waren er nog de schandalen. Dressuurpaarden in de schoenen. Uren bijgezet op stal. Nooit bewezen natuurlijk, maar wel 100% Sjef, het doel heiligt de middelen. Nee, ik heb er niets op tegen dat Sjef van het toneel verdwenen is. En ik heb me wel eens afgevraagd wat voor carrière Anky had gereden zonder Sjef.

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:45

BigBen schreef:
Sjef was gewoon voor de helft avonturier, en voor de helft mafioso. Hij had geen nagel om aan zijn gat te krabben, maar het geluk dat hij Anky aan de haak sloeg. Die kwam uit een rijke familie, en had genoeg talent om een kapstok naar GP te rijden. Eerst was er nog wel een vriendje, maar toen Sjef op het toneel verscheen werd dat vriendje al snel afgeserveerd. Daar was de oude van Grunsven echt niet gelukkig mee. Maar goed, dat is allemaal eeuwen geleden.

Sjef heeft de dressuursport weinig bijgebracht. Tenzij je natuurlijk Salinero met zijn neus tussen zijn voorbenen als positief bekijkt. Hij was wel een verdomd goed politicus. Hij wist altijd precies welke juryleden hij onder druk kon zetten en hoe. En aangezien hij half mafioso was kon die druk erg ver gaan. Hij heeft als bondscoach veel succes gehad, maar dat had hij vooral aan de kwaliteit van de ruiters en de paarden te danken. Toen hij bondscoach werd in België kwam er niets van terecht.

En zoals VanHuisUit al zei, Anky reed haar mooiste kür (in Den Haag) met Bonfire. Dat was geen super gelikte, professioneel afgewerkte kür, maar het was wel authentiek dressuur rijden. Hoe langer ze met Sjef werkte, hoe minder het werd.

En dan waren er nog de schandalen. Dressuurpaarden in de schoenen. Uren bijgezet op stal. Nooit bewezen natuurlijk, maar wel 100% Sjef, het doel heiligt de middelen. Nee, ik heb er niets op tegen dat Sjef van het toneel verdwenen is. En ik heb me wel eens afgevraagd wat voor carrière Anky had gereden zonder Sjef.

Wat een pretentieuze en bittere reactie zeg, nondeju!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:51

Dat is wel een heel heftige reactie vol zware uitspraken BigBen… is dat allemaal echt waar? Feitelijk? Dat kan niemand weten behalve hij zelf denk ik