Suzanne F. schreef:Interessant! In 2013 vertelde de arts op de kliniek al dat er onderzoeken liepen naar de erfelijkheid van Kissing Spines. Ook omdat er veel jonge, nog onbeleerde of net zadelmakke paarden waren die de diagnose KS kregen. Mijn merrie was toen 4 en net een half jaar onder het zadel. Ze bleek een hele ernstige vorm van KS te hebben, een klasse 4 met zelfs overlappende wervels. De arts hoefde me niets te vertellen want ik kwam binnen, keek naar de foto’s en ik zag het zelf ook al; dat was niet goed. Het was eigenlijk een wonder dat ik er nog zo fijn mee gereden had, al vielen er wel wat dingen op zijn plaats waaronder het enorme schrikkerige gedrag.
KS werd vroeger altijd afgedaan als een aandoening door verkeerd rijden; het onvoldoende over de rug rijden. Dit speelt zeker een rol en is ook logisch als je naar de bouw van een paard kijkt. Maar KS is ook een aandoening die de laatste 10 jaar steeds meer bij jonge paarden opduikt. En ik ben blij om te zien dat er onderzoeken gaande zijn die misschien gaan verhelpen om dit in de toekomst te verminderen. Wie weet wordt het ooit meegenomen in de hengstenselectie. En wordt het standaard bij een PROK keuring voor merries.
Misschien helpt het bij een stukje bewustwording. Laten keuren bij aankoop. Goed opletten op afwijkend gedrag. En niet fokken met merries met gebreken, ook niet met KS dus. Ik ben benieuwd naar de verdere uitkomst van de onderzoeken.
Is dat zo, of worden er ten opzichte van tien jaar geleden nu meer rugfotos gemaakt bij klachten en aankoop?