Amerikaans onderzoek toont erfelijkheid Kissing Spines aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Amerikaans onderzoek toont erfelijkheid Kissing Spines aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 22:01

Horses.nl
Ingezonden door bokker Suzanne F.
Algemeen

Afbeelding
Een röntgenfoto van een paard met Kissing Spines en botwoekering.
Foto: Ireentjuh/ Bokt Wiki

Een onderzoek onder leiding van Beau Witheker van het Brazos Valley Equine Hospital in Texas en Samantha Brook van de University of Florida toont aan Kissing Spines een erfelijke aandoening is. De onderzoekers richten zich in dit onderzoek op specifieke genen die deze aandoening bij het paard kunnen veroorzaken.

Mocht je hier meer over willen weten, dat kan. Het hele artikel staat op Horses.nl

Haarbal

Re: Amerikaans onderzoek toont erfelijkheid Kissing Spines aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:05

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Nu eindelijk eens stoppen met KS-merries verkopen als fokmerrie hoop ik, wat in mijn ogen pure dierenmishandeling is!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:14

Nou hé hé, komen ze daar nu al achter. :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:15

Interessant! In 2013 vertelde de arts op de kliniek al dat er onderzoeken liepen naar de erfelijkheid van Kissing Spines. Ook omdat er veel jonge, nog onbeleerde of net zadelmakke paarden waren die de diagnose KS kregen. Mijn merrie was toen 4 en net een half jaar onder het zadel. Ze bleek een hele ernstige vorm van KS te hebben, een klasse 4 met zelfs overlappende wervels. De arts hoefde me niets te vertellen want ik kwam binnen, keek naar de foto’s en ik zag het zelf ook al; dat was niet goed. Het was eigenlijk een wonder dat ik er nog zo fijn mee gereden had, al vielen er wel wat dingen op zijn plaats waaronder het enorme schrikkerige gedrag.

KS werd vroeger altijd afgedaan als een aandoening door verkeerd rijden; het onvoldoende over de rug rijden. Dit speelt zeker een rol en is ook logisch als je naar de bouw van een paard kijkt. Maar KS is ook een aandoening die de laatste 10 jaar steeds meer bij jonge paarden opduikt. En ik ben blij om te zien dat er onderzoeken gaande zijn die misschien gaan verhelpen om dit in de toekomst te verminderen. Wie weet wordt het ooit meegenomen in de hengstenselectie. En wordt het standaard bij een PROK keuring voor merries.
Misschien helpt het bij een stukje bewustwording. Laten keuren bij aankoop. Goed opletten op afwijkend gedrag. En niet fokken met merries met gebreken, ook niet met KS dus. Ik ben benieuwd naar de verdere uitkomst van de onderzoeken.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:44

Fijn natuurlijk dat er een onderzoek naar is geweest, want dan heb je het zwart op wit. Maar als je er over na denkt een hele logische uitkomst. Je kan alles erin of juist eruit fokken. Zeker met het skelet van het paard

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 23:12

Denk dat de conclusies nog wat voorbarig zijn, doorklikken naar het originele artikel geeft me nog steeds geen publicatie met de resultaten, alleen bevindingen die tijdens een congres zijn gepresenteerd en nog ‘ongoing work’ zijn. Ben benieuwd wanneer er meer info beschikbaar komt..

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 03:22

Dit was toch al wel bekend? Heb het al meerdere malen voorbij zien komen toen ik me aan het inlezen was over KS.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 07:24

Jeika schreef:
Dit was toch al wel bekend? Heb het al meerdere malen voorbij zien komen toen ik me aan het inlezen was over KS.

Nou, er was een zeker vermoeden. Artsen op klinieken zagen meer jonge paarden komen met deze diagnose maar ook uit bepaalde bloedlijnen. Hij wilde niet zeggen welke. Wel dat er onderzoeken liepen naar de erfelijkheidsfactor. Ik vermoed dat het zo’n zelfde iets is als OC en OCD wat zowel een erfelijke factor heeft als een (ik kom niet op het woord) factor waarbij voeding en beweging een rol spelen. Paarden met een bepaalde bouw zullen gevoeliger zijn voor KS.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 08:51

Maar feit blijft er ook zat paarden zijn die er nooit last van ondervinden. Waar het bij toeval ontdekt word maar die nooit klinische klachten vertonen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:30

Klopt popstra maar ook dat is onwenselijk natuurlijk. Het blijven dan wel dieren die gevoelig zijn voor het ontwikkelen van klachten.

Nuttig nieuws! Nu nog gaan delen in welke bloedlijnen dit buitenproportioneel voorkomt. Zullen de fokkers van die lijnen niet zo mooi vinden vrees ik

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:32

En wat gebeurt er als je gaat fokken met paarden die het wel hebben, maar geen last ervan hebben. No go wat mij betreft

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:33

Suzanne F. schreef:
Interessant! In 2013 vertelde de arts op de kliniek al dat er onderzoeken liepen naar de erfelijkheid van Kissing Spines. Ook omdat er veel jonge, nog onbeleerde of net zadelmakke paarden waren die de diagnose KS kregen. Mijn merrie was toen 4 en net een half jaar onder het zadel. Ze bleek een hele ernstige vorm van KS te hebben, een klasse 4 met zelfs overlappende wervels. De arts hoefde me niets te vertellen want ik kwam binnen, keek naar de foto’s en ik zag het zelf ook al; dat was niet goed. Het was eigenlijk een wonder dat ik er nog zo fijn mee gereden had, al vielen er wel wat dingen op zijn plaats waaronder het enorme schrikkerige gedrag.

KS werd vroeger altijd afgedaan als een aandoening door verkeerd rijden; het onvoldoende over de rug rijden. Dit speelt zeker een rol en is ook logisch als je naar de bouw van een paard kijkt. Maar KS is ook een aandoening die de laatste 10 jaar steeds meer bij jonge paarden opduikt. En ik ben blij om te zien dat er onderzoeken gaande zijn die misschien gaan verhelpen om dit in de toekomst te verminderen. Wie weet wordt het ooit meegenomen in de hengstenselectie. En wordt het standaard bij een PROK keuring voor merries.
Misschien helpt het bij een stukje bewustwording. Laten keuren bij aankoop. Goed opletten op afwijkend gedrag. En niet fokken met merries met gebreken, ook niet met KS dus. Ik ben benieuwd naar de verdere uitkomst van de onderzoeken.

Is dat zo, of worden er ten opzichte van tien jaar geleden nu meer rugfotos gemaakt bij klachten en aankoop?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:33

996981 schreef:
Suzanne F. schreef:

Is dat zo, of worden er ten opzichte van tien jaar geleden nu meer rugfotos gemaakt bij klachten en aankoop?

Of komt dit nu boven na een aantal generaties van fokken met merries die om wat voor reden ook niet (meer) gereden kunnen worden? Zou mij niks verbazen, zeker samen met de hoeveelheid aan management incl. speciaal beslag die nodig is in de topsport waar de meest gebruikte hengsten vervolgens vandaan komen. In de quarter wereld is het berucht, maar de afwegingen zijn voor warmbloeden vergelijkbaar. Mij klinkt een onbedoeld bijeffect van de fokselectie echt niet vreemd. Bij PSSM1 in trekpaarden bv is een makkelijk karakter een "bijwerking" die begrijpelijkerwijs gewenst is, HYPP gaf flink gespierde paarden voor de halter (bodybuilder) klasse. In honden zien we ook zulke gezondheidsbeperkende gevolgen van fokselectie op gewenste eigenschappen ...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:41

tamary schreef:
996981 schreef:

Of komt dit nu boven na een aantal generaties van fokken met merries die om wat voor reden ook niet (meer) gereden kunnen worden? Zou mij niks verbazen, zeker samen met de hoeveelheid aan management incl. speciaal beslag die nodig is in de topsport waar de meest gebruikte hengsten vervolgens vandaan komen. In de quarter wereld is het berucht, maar de afwegingen zijn voor warmbloeden vergelijkbaar. Mij klinkt een onbedoeld bijeffect van de fokselectie echt niet vreemd. Bij PSSM1 in trekpaarden bv is een makkelijk karakter een "bijwerking" die begrijpelijkerwijs gewenst is, HYPP gaf flink gespierde paarden voor de halter (bodybuilder) klasse. In honden zien we ook zulke gezondheidsbeperkende gevolgen van fokselectie op gewenste eigenschappen ...

allemaal opties :) je kunt niet stellen dat KS nu meer voorkomt dan 10 jaar geleden, want dat weten we gewoon niet. Als het zo is dat KS nu meer voorkomt dan 10 jaar geleden, ligt het waarschijnlijk inderdaad aan de fokkerij. Fokken met paarden met een dergelijke bemerking is nooit verstandig. Ook niet als het voor de hobby is en de bedoeling is dat het veulen aangehouden wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:00

Suzanne F. schreef:
Jeika schreef:

Nou, er was een zeker vermoeden. Artsen op klinieken zagen meer jonge paarden komen met deze diagnose maar ook uit bepaalde bloedlijnen. Hij wilde niet zeggen welke. Wel dat er onderzoeken liepen naar de erfelijkheidsfactor. Ik vermoed dat het zo’n zelfde iets is als OC en OCD wat zowel een erfelijke factor heeft als een (ik kom niet op het woord) factor waarbij voeding en beweging een rol spelen. Paarden met een bepaalde bouw zullen gevoeliger zijn voor KS.

Dat denk ik ook en bij volbloeden komt het ook vaak voor.

Ik kan me ook voorstellen dat hij bij een bepaalde bouw meer voorkomt (holle rug), waar ik dan wel weer benieuwd naar ben is de invloed van goede training bij de lichtere gevallen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:14

Al met al komen we met dit artikel nog niet heel veel verder.Het hele KS verhaal is nog een groot mysterie. Ws lopen er evenveel paarden rond die het hebben die er geen last van hebben als die er wel last van hebben. Als er echt een goed onderzoek komt en bewezen wordt dat het erfelijk is en deze dieren er niet mee kunnen werken dan is het KWPN het eerste stamboek wat hier iets mee gaat doen want ze zijn voor strenge selectie dus dan wordt er zeker op ingespeeld. Hetzelfde geldt voor artrose in de hals. Meestal veroorzaakt door de manier van rijden . En ja de langgelijnde dressuurpaarden met de huidige halsvorm zijn er soms gevoeliger voor maar ruiters die de slof er aan knopen en een paard in de krul trekken en houden moeten niet naar de fokker wijzen maar naar eigen trainingsmethode. Met de kanttekening of je het een methode kunt noemen. Of een ander woord met een M. Alles kan buigen of barsten zeker iets wat lengte heeft.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:29

Ik had ooit een paard die pas met 11 gereden werd en snel al duidelijk werd dat hij KS had, ik dacht altijd dat dat kwam omdat hij in de wei liep als een lama.

Goh...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:46

Rizette schreef:
Hetzelfde geldt voor artrose in de hals. Meestal veroorzaakt door de manier van rijden .

Ze zijn met onderzoeken bezig dat lage hals-artrose een erfelijk ding is.
Met deze bepaalde afwijking(vervorming) van de wervels C6/C7 wordt een paard geboren.
Problemen komen vaak pas aan het licht bij veel gebruik en hoger instellen omdat er dan meer druk op komt.

Net zoals met KS.. er is langere tijd gedacht dat dit kwam door te vroeg belasten/verkeerd rijden.
Maar nu blijkt dat paarden al een aanleg hebben voor KS voordat er maar 1 pas mee gereden is.
Bij gebruik zal dit dan eerder voor klachten zorgen.

Zo ook bij OCD.. dat zou komen door (zware) overbelasting op jonge leeftijd en nu blijkt dat ze dit al als jong paard hebben en het erfelijk is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:53

Rizette schreef:
Al met al komen we met dit artikel nog niet heel veel verder.Het hele KS verhaal is nog een groot mysterie. Ws lopen er evenveel paarden rond die het hebben die er geen last van hebben als die er wel last van hebben. Als er echt een goed onderzoek komt en bewezen wordt dat het erfelijk is en deze dieren er niet mee kunnen werken dan is het KWPN het eerste stamboek wat hier iets mee gaat doen want ze zijn voor strenge selectie dus dan wordt er zeker op ingespeeld. Hetzelfde geldt voor artrose in de hals. Meestal veroorzaakt door de manier van rijden . En ja de langgelijnde dressuurpaarden met de huidige halsvorm zijn er soms gevoeliger voor maar ruiters die de slof er aan knopen en een paard in de krul trekken en houden moeten niet naar de fokker wijzen maar naar eigen trainingsmethode. Met de kanttekening of je het een methode kunt noemen. Of een ander woord met een M. Alles kan buigen of barsten zeker iets wat lengte heeft.

Hetzelfde geldt voor alle andere afwijkingen aan botstructuren. Er zijn paarden met een perfect straalbeen die er kreupel op worden en er zijn paarden met een vier op het straalbeen die er nooit kreupel aan worden.

Ik denk dat het neurologisch aspect ook een groot aandeel heeft, net als bij mensen. Iedereen heeft een andere pijngrens. Het zou interessant zijn uit te zoeken waar dat aan ligt. Dan zouden heel veel blessures bij mensen en dieren dragelijk gemaakt kunnen worden. De blessure of het gebrek is vaak niet weg te nemen, maar als we invloed zouden krijgen op de mate waarin deze blessure belemmerend is zouden volgens mij veel mensen en dieren geholpen kunnen worden :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:55

troi schreef:
Klopt popstra maar ook dat is onwenselijk natuurlijk. Het blijven dan wel dieren die gevoelig zijn voor het ontwikkelen van klachten.

En ook dat is nog niet zo. Bij een KS klasse 3 wordt door een keuringsarts gewoon een positief advies afgegeven en door de verzekering geaccepteerd omdat blijkbaar het risico dat het paard er ooit last van gaat krijgen klein is. Deze klassificering is ook o.b.v. jarenlang onderzoek aan KS gegeven.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:04

996981 schreef:
allemaal opties :) je kunt niet stellen dat KS nu meer voorkomt dan 10 jaar geleden, want dat weten we gewoon niet. Als het zo is dat KS nu meer voorkomt dan 10 jaar geleden, ligt het waarschijnlijk inderdaad aan de fokkerij. Fokken met paarden met een dergelijke bemerking is nooit verstandig. Ook niet als het voor de hobby is en de bedoeling is dat het veulen aangehouden wordt.

Wat te denken van de manier van rijden ,die is er de laatste 10-20 jaar niet beter/ vriendelijker op geworden!?
@Rizette ,de huidige (dressuur?)paarden zijn veelal juist niet langgelijnd ,ze hebben vaak een kort lijf ,een korte hals en lange benen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:44

KahluaB schreef:
996981 schreef:

Wat te denken van de manier van rijden ,die is er de laatste 10-20 jaar niet beter/ vriendelijker op geworden!?
@Rizette ,de huidige (dressuur?)paarden zijn veelal juist niet langgelijnd ,ze hebben vaak een kort lijf ,een korte hals en lange benen.

Ik heb een aantal weken geleden hier nog grondig onderzoek naar gedaan, om te kijken of de wijze van rijden invloed heeft op slijtage. Wat denk je? Niks gevonden.

Het is een vermoeden, dat niet onderbouwt kan worden door wetenschap. In mijn ogen kun je dus ook niet stellen dat “de rijderij van tegenwoordig” ten grondslag ligt aan het, misschien (want het is niet eens zeker dat er nu meer KS voorkomt dan 10 jaar geleden) veroorzaken van KS.

Als jij die bewijzen wel hebt: be my guest en deel ze! Ik vind het een interessant onderwerp.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:07

Babootje schreef:
troi schreef:

En ook dat is nog niet zo. Bij een KS klasse 3 wordt door een keuringsarts gewoon een positief advies afgegeven en door de verzekering geaccepteerd omdat blijkbaar het risico dat het paard er ooit last van gaat krijgen klein is. Deze klassificering is ook o.b.v. jarenlang onderzoek aan KS gegeven.

Heb je hier onderbouwing van? Want mijn ervaring is anders. Keuringsartsen keuren een paard niet goed voor de sport (positief aankoopadvies) bij een paard met Kissing Spines. En daar is met een klasse 3 al wel sprake van. En ik kan me zeker niet voorstellen dat verzekeringsmaatschappijen hier om staan te springen. Die zullen de rug altijd uitsluiten.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:36

996981 schreef:
KahluaB schreef:

Ik heb een aantal weken geleden hier nog grondig onderzoek naar gedaan, om te kijken of de wijze van rijden invloed heeft op slijtage. Wat denk je? Niks gevonden.

Het is een vermoeden, dat niet onderbouwt kan worden door wetenschap. In mijn ogen kun je dus ook niet stellen dat “de rijderij van tegenwoordig” ten grondslag ligt aan het, misschien (want het is niet eens zeker dat er nu meer KS voorkomt dan 10 jaar geleden) veroorzaken van KS.

Als jij die bewijzen wel hebt: be my guest en deel ze! Ik vind het een interessant onderwerp.

Ik ben benieuwd op welke wijze je onderzoek hebt gedaan?
Ben je een wetenschapper?

Zelf zeg je (het onderzoek)ook dat het waarschijnlijk aan de fokkerij ligt , dat klinkt ook niet als onderbouwd?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:57

KahluaB schreef:
996981 schreef:

Ik ben benieuwd op welke wijze je onderzoek hebt gedaan?
Ben je een wetenschapper?

Zelf zeg je (het onderzoek)ook dat het waarschijnlijk aan de fokkerij ligt , dat klinkt ook niet als onderbouwd?

Ik ben zelf geen wetenschapper maar heb geprobeerd literatuuronderzoek te doen omdat ik het een interessant onderwerp vindt. Bijna alle wetenschappelijke onderzoeken zijn echter te vinden op scholar.google.nl. Voor zover ik heb kunnen vinden is er geen correlatie gevonden tussen manieren van trainen en kissing spines :n

Het onderzoek uit de openingspost heeft aangetoond dat ks erfelijk is. De aanname dat áls er al meer ks voorkomt dan 10 jaar geleden, dit aan de fokkerij ligt is dus waarschijnlijker dan de hypothese dat dit door de manier van trainen komt.

Immers is er wel bewijs als het op erfelijkheid aankomt, waar dit bewijs mist als het op trainingswijze aankomt :)