Je telefoon checken op je paard: mag dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Je telefoon checken op je paard: mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 18:08

*Horses.nl
Ingezonden door meerdere bokkers
Algemeen

Afbeelding
Foto: Prugelpiet

Het gebruiken van een mobiele telefoon tijdens het autorijden is sinds 2002 verboden. Op 1 juli 2019 is dit verbod aangescherpt en geldt het voor bestuurders van alle voertuigen, dus ook op de fiets. Een paard is geen voertuig en dat betekent dat ruiters buiten het verbod vallen. Het gebruik van een telefoon tijdens het paardrijden is dus toegestaan.

Hoe het zit met telefoongebruik tijdens een rit met paard en wagen, lees je op Horses.nl

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:17

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de Boktregels voldoet.

Flinty

Re: Je telefoon checken op je paard: mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:21

Ben je als ruiter - of wandelaar naast je paard - niet ook gewoon officieel een bestuurder? En dus eigenlijk ook verboden.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:31

Flinty schreef:
Ben je als ruiter - of wandelaar naast je paard - niet ook gewoon officieel een bestuurder? En dus eigenlijk ook verboden.

Maar geen voertuig.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:12

Ik vind het alleen bijzonder asociaal. Je hoort met je paard bezig te zijn, niet met een telefoon.

NL6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:17

Benfan schreef:
Ik vind het alleen bijzonder asociaal. Je hoort met je paard bezig te zijn, niet met een telefoon.

Eens! Ik zag vandaag iemand die zijn paard aan het "longeren" was. De persoon in kwestie stond stil en het paard liep eromheen.. :(:)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:37

Flinty schreef:

Wat Judass al zegt: maar niet van een voertuig. Op de kar is het wel verboden, dan ben je bestuurder van een voertuig. Ik heb het nagevraagd bij de politie toen de regel werd ingevoerd, omdat ik toen nog op een stal stond waar je met je telefoon de poort open moest bellen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:59

Blue_Eyes schreef:
Flinty schreef:

Wat Judass al zegt: maar niet van een voertuig. Op de kar is het wel verboden, dan ben je bestuurder van een voertuig. Ik heb het nagevraagd bij de politie toen de regel werd ingevoerd, omdat ik toen nog op een stal stond waar je met je telefoon de poort open moest bellen.

Daar denken een aantal sites anders over. Die vinden een ruiter ook bestuurder:
http://www.gratisrijbewijsonline.nl/definitieswet3.htm
https://verkeersboete.nl/boete_handelen ... erklaring/

En zelfs de wet vindt dat bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers; zijn.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2021-01-01
Artikel 1 van het reglement verkeersregels en verkeerstekens.
Wat jullie allemaal wel of niet vinden, heeft de rechter geen boodschap aan; die leest voor uit eigen werk; de wet....

Antwoord op de vraag in de titel: Nee!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:04

ikke schreef:
Blue_Eyes schreef:

En zelfs de wet vindt dat bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers; zijn.
Wat jullie allemaal wel of niet vinden, heeft de rechter geen boodschap aan; die leest voor uit eigen werk; de wet....

't ROV is het niet met je eens.

En in dit artikel van een paar jaar geleden, is t ministerie t ook niet met je eens:

Nieuwsredactie @ [VN] Telefoongebruik op paard of wagen, hoe zit dat nou?

Al met al is het maar onduidelijk, vind ik.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:17

Dat zeg ik, ikke: ja, je bent een bestuurder, maar niet van een voertuig. Preces dat is wat hier het verschil maakt. De betreffende agent (onze wijkagent) wist het ook niet precies en heeft het toen helemaal voor me uitgezocht. Die toevoeging is het verschil in dit wetsartikel.

http://www.buitenruiters.nl/recreatie/r ... ouden-weg/

https://nos.nl/artikel/2252208-moet-ik- ... erbod.html
Citaat:
Geldt het alleen voor fietsers, of mag ik ook bij het paardrijden of op een skateboard niet meer appen?

Appen mag wel op een paard, mits het niet gevaarlijk is, zegt het ministerie. "Een ruiter is wel een bestuurder, maar niet van een voertuig en valt daarom buiten het verbod." Het verbod gaat gelden voor bestuurders van fietsen, snorfietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, motorvoertuigen en trams.

Skateboards, skelters, stepjes en skeelers vallen niet onder het verbod. Maar de vraag is natuurlijk wel hoe slim het is om op je mobiel te kijken tijdens het skateboarden.

https://www.bitmagazine.nl/actueel/tele ... an/113685/

https://verkeersregels.vvn.nl/thema/fie ... -juli-2019
Citaat:
Mag ik een op een paard wel mijn telefoon vasthouden?
Een telefoon vasthouden mag wel op een paard, mits het niet gevaarlijk is. Een ruiter is wel een bestuurder maar niet van een voertuig en valt daarom buiten het verbod.
Een telefoon vasthouden mag niet bij het besturen van paard en wagen. Dan ben je namelijk wel bestuurder van voertuig.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:34

Maar mag ik dan als menner (bestuurder van een voertuig) wel mijn telefoon checken als ik geparkeerd sta (lees; even halthouden al dan niet aan de kant van de weg/pad)? Dat mag namelijk in de auto wel.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:46

criollo_yess schreef:
Maar mag ik dan als menner (bestuurder van een voertuig) wel mijn telefoon checken als ik geparkeerd sta (lees; even halthouden al dan niet aan de kant van de weg/pad)? Dat mag namelijk in de auto wel.

Artikel 61a van het RVV

Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden. Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler.

Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2021-01-01

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:00

Ik ben staande gehouden omdat ik de telefoon in de hand had te paard (voor navigatie).
Agent heeft een boete uitgeschreven maar deze heb ik nooit ontvangen. Dit komt dus doordat je te paard bestuurder bent maar niet van een voertuig.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 00:34

[quote=ikke"]
[quote=]
flinty schreef:

[/quote]

Edit: quote verkloot.

Antwoord op de vraag in de titel: Ja!

Het is een bestuurder van een voertuig verboden een elektronisch apparaat vast te houden.

Een ruiter is een bestuurder, maar van een paard en niet van een voertuig.
Het vasthouden van een telefoon te paard is dus gewoon toegestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 08:54

Nieuwsredactie schreef:
Horses.nl
Ingezonden door meerdere bokkers
Algemeen

[ Afbeelding ]
Foto: Prugelpiet

Het gebruiken van een mobiele telefoon tijdens het autorijden is sinds 2002 verboden. Op 1 juli 2019 is dit verbod aangescherpt en geldt het voor bestuurders van alle voertuigen, dus ook op de fiets. Een paard is geen voertuig en dat betekent dat ruiters buiten het verbod vallen. Het gebruik van een telefoon tijdens het paardrijden is dus toegestaan.

Hoe het zit met telefoongebruik tijdens een rit met paard en wagen, lees je op Horses.nl

als de telefoon belangrijker is dan je paard, dan is dat gewoon desinteresse naar je paard,

zie je ook niet wanneer er iets niet of wel goed gaat en als er dan wat gebeurd krijgt het paard de schuld, een rot klap/trap

zie vaak mensen fff het paard in de stapmolen zetten/loslaten in een paddack/fff longeren - lees rindjes laten lopen - en het eerste wat ze weer pakken is de telefoon, bizar gewoon

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 08:58

MCE schreef:
als de telefoon belangrijker is dan je paard, dan is dat gewoon desinteresse naar je paard,

zie je ook niet wanneer er iets niet of wel goed gaat en als er dan wat gebeurd krijgt het paard de schuld, een rot klap/trap

zie vaak mensen fff het paard in de stapmolen zetten/loslaten in een paddack/fff longeren - lees rindjes laten lopen - en het eerste wat ze weer pakken is de telefoon, bizar gewoon

Datzelfde zie je ook wanneer mensen met honden wandelen of met hun kinderen op pad zijn. Het is een serieuze verslaving en een serieus probleem.
Die mensen zijn gewoon nooit meer echt aanwezig 'in het moment' en letten nergens op.
Afgelopen zomer hebben ze heel wat kinderen uit de zee moeten vissen omdat ouders te druk waren met hun telefoon. Vreselijk wanneer je paard, hond, kind verongelukt omdat jij op Facebook wil kijken wat de buurvrouw vanavond eet....
Want om zulke infantiele informatie gaat het...... Laten we maar weer terug gaan naar een Nokia uit het jaar kruik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 09:04

Ninx schreef:
MCE schreef:

Datzelfde zie je ook wanneer mensen met honden wandelen of met hun kinderen op pad zijn. Het is een serieuze verslaving en een serieus probleem.
Die mensen zijn gewoon nooit meer echt aanwezig 'in het moment' en letten nergens op.
Afgelopen zomer hebben ze heel wat kinderen uit de zee moeten vissen omdat ouders te druk waren met hun telefoon. Vreselijk wanneer je paard, hond, kind verongelukt omdat jij op Facebook wil kijken wat de buurvrouw vanavond eet....
Want om zulke infantiele informatie gaat het...... Laten we maar weer terug gaan naar een Nokia uit het jaar kruik!

inderdaad het gaat nergens over, zeker er zijn momenten dat het fijn is als ik een telefoon bij me heb, meestal weet ik echter dat het kan wachten
telefoon verbod als je verantwoordelijk bezig bent!!!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 09:06

Ja echt hè. Ongelooflijk dat het zo belangrijk is.
Telefoon bij bij het paard, ja! Veilig gevoel.
Maar niet als je met ze bezig bent. Onveilig want de aandacht is niet waar hij hoort. Of het nu wel of niet mag.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 09:10

MCE schreef:
inderdaad het gaat nergens over, zeker er zijn momenten dat het fijn is als ik een telefoon bij me heb, meestal weet ik echter dat het kan wachten

Definieer "verantwoordelijk"

Ik heb zo goed goed als altijd een telefoon bij me, vaak zelfs twee, maar ik kijk er alleen op als ik er doelbewust iets mee moet. Maar goed, ik weet ook nog dat ATF II geïntroduceerd werd.
Ik ben dus niet onder de indruk van "ping". Als het echt dringend is, bel je maar en anders kan het wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 09:18

ikke schreef:
MCE schreef:

Definieer "verantwoordelijk"

Ik heb zo goed goed als altijd een telefoon bij me, vaak zelfs twee, maar ik kijk er alleen op als ik er doelbewust iets mee moet. Maar goed, ik weet ook nog dat ATF II geïntroduceerd werd.
Ik ben dus niet onder de indruk van "ping". Als het echt dringend is, bel je maar en anders kan het wachten.

verantwoordelijk:
als je met kinderen bezig bent,
als je lesgeeft,
als je met paarden of andere dieren bezig bent, aandacht verslapt als je met de telefoon bezig bent
op de bok of in het zadel ben je verantwoordelijk daar voor, schade is zo gemaakt

bellen, appen ect. in de baas z'n tijd telefoon gaat wel ten kosten van...........
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-01-21 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 09:24

DuoPenotti schreef:
Maar niet als je met ze bezig bent. Onveilig want de aandacht is niet waar hij hoort. Of het nu wel of niet mag.

Toch schijnt dat niet perse zo te zijn, dat laatste dan. Ik heb ooit een onderzoek gelezen waarbij uit is gezocht wat het doet met jou en je paard, als je je mobiel erbij pakt. En er is geen verhoogd risico, sterker nog paarden zijn heel relaxt en zen als de ruiter aan het telefoneren is te paard. Ik moet eerlijk zeggen, op de vorige stal vaak gezien dat mensen zaten te bellen (zaken gaan de hele dag door) en de paarden lopen relaxt rond met los teugeltje, ook de paarden die net in zijn gereden. In het verkeer is het wat anders natuurlijk (al mag het wel te paard begrijp ik uit het artikel). Maar zo in de bak of op eigen terrein zie ik er geen probleem in om de telefoon even te checken of op te nemen als je te paard zit.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 09:29

Veel mensen gebruiken dat ding ook om te navigeren hè. :+

Ik ben erg blij dat ik gewoon op dat schermpje mag kijken om de weg te vinden als ik in vreemd gebied rijd. In tegenstelling tot de navigatie die ik in de auto gebruik zegt mijn routevinder te paard niet 'bij de derde boom rechts'. Ik zal toch echt af en toe zelf in de gaten moeten houden of ik nog op het juiste pad zit.

Als ik verdwaal is het nog vroeg genoeg om alsnog te bellen of te appen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 09:34

SusanH schreef:
DuoPenotti schreef:

Toch schijnt dat niet perse zo te zijn, dat laatste dan. Ik heb ooit een onderzoek gelezen waarbij uit is gezocht wat het doet met jou en je paard, als je je mobiel erbij pakt. En er is geen verhoogd risico, sterker nog paarden zijn heel relaxt en zen als de ruiter aan het telefoneren is te paard. Ik moet eerlijk zeggen, op de vorige stal vaak gezien dat mensen zaten te bellen (zaken gaan de hele dag door) en de paarden lopen relaxt rond met los teugeltje, ook de paarden die net in zijn gereden. In het verkeer is het wat anders natuurlijk (al mag het wel te paard begrijp ik uit het artikel). Maar zo in de bak of op eigen terrein zie ik er geen probleem in om de telefoon even te checken of op te nemen als je te paard zit.

bizar, dat je business belangrijker vind dan even fijn ontspannen paardrijden
maar goed dat er degelijke onderzoeken zijn, is er altijd weer een escape

dan zou "joker" een goede oplossing zijn, kun je ook op kantoor zetten

https://www.jokerthehorsesimulator.com/nl_NL/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-01-21 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 09:36

Hoezo is dat bizar? Lesklanten, mensen die paarden willen kopen/verkopen, dat gaat de hele dag door. Paarden trainen ook. Ik snap best dat je dan even dat telefoontje opneemt. Daarna pak je je paard weer op en rijd je door.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 09:59

Ik ging heel vaak op buitenrit in vreemde gebieden met mijn oude merrie die nu op pensioen is, ik had daar denk ik nog rondgelopen als ik mijn telefoon niet als GPS kon gebruiken :')

Had daar echt zo'n GPS app voor waar ik op voorhand mijn route inzette, en op kruisingen keek ik altijd even waar ik heen moest. Ik heb er 2x stomme reacties op gehad van fietsers, maar als ik uitlegde waarom ik mijn mobiel even vast had vonden ze het altijd juist leuk dat ik zo vreemde gebieden aan het ontdekken was haha.