Paarden breken uit weide door vuurwerk buurman

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paarden breken uit weide door vuurwerk buurman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 15:14

Equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Paarden in de wei (niet de paarden uit het artikel). Foto: bokker margreet/ Bokt Wiki

Kimberley Vandermeulen haar paarden zijn in de eerste nacht van 2021 op hol geslagen. De dieren liepen dwars door de omheining nadat een buurman vlakbij hun weide het vuurwerkverbod negeerde. “Het is toch maar één keer per jaar”, reageerde de man toen enkele kwade buren de resterende vuurpijlen op zijn erf gingen weghalen.

“Mijn drie paarden liepen tijdens de jaarwisseling buiten”, doet Kimberley Vandermeulen haar verhaal. “De weide ligt vlak achter onze woning en er is staling waar de paarden kunnen schuilen bij minder goed weer. Omdat men heel duidelijk had bericht dat er geen vuurwerk afgeschoten mocht worden, maakten wij ons weinig zorgen. Er wonen bovendien verschillende paardenliefhebbers in onze straat. Je verwacht niet dat zij de dieren in gevaar zouden willen brengen".

Maar dat bleek een serieuze misrekening. Drie huizen verder, waar ook een paardenhouder woont, knalde om middernacht het vuurwerk. De paarden van Kimberley waren zodanig in paniek dat ze door de omheining liepen. Omdat de man het vuurwerkverbod bleef negeren, stapten Kimberley’s vriend en de overbuurvrouw op hem af. Ze namen het resterende vuurwerk, dat klaarstond om afgeschoten te worden, met zich mee. “De buurman reageerde heel laconiek. Hij zei dat het toch maar één keer per jaar was. Maar zijn paarden stonden wel veilig opgesloten in de stallen”, reageert Kimberley, nog steeds kwaad door het voorval.

De feiten speelden zich af net op de grens tussen de provincies Limburg en Vlaams-Brabant. Een overbuurman, die zag dat er problemen waren, verwittigde de politie. Omdat hij in Zoutleeuw woont, arriveerde er drie kwartier later een patrouille van de politiezone Getevallei. Die kon echter geen boete uitschrijven omdat het voorval zich op Limburgs grondgebied had afgespeeld. “Gelukkig hebben ze wel een pv opgesteld en het resterende vuurwerk als bewijs meegenomen. De collega’s van Sint-Truiden zouden bij hen terechtkunnen voor meer informatie, beloofden ze ons. Wij gaan zaterdag een klacht neerleggen op het politiebureau van Sint-Truiden. Twee paarden raakten lichtgewond door hun vlucht door de omheining. De schade aan die omheining is bovendien aanzienlijk”, besluit Kimberley.

anjali

Re: Paarden breken uit weide door vuurwerk buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:47

Wat erg.Rotvuurwerk en onverantwoordelijke afstekers!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:48

Het was in BE echt de moeite met het vuurwerk... ik hoop dat de buurman een fikse boete mag ontvangen en dat de schade van de omheining/paarden vergoed gaan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:23

Hier is het vuurwerkverbod ook genegeerd. Mijn paarden blijven er gelukkig wel kalm onder. Moest dat niet zo zijn, had ik sowieso maatregelen genomen, het was al lang duidelijk dat mensen het verbod zouden negeren.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:37

Naief, had de paarden veilig op stal gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:39

Mi_Amore schreef:
Het was in BE echt de moeite met het vuurwerk... ik hoop dat de buurman een fikse boete mag ontvangen en dat de schade van de omheining/paarden vergoed gaan worden.

Hier is er in de buurt meer de lucht in gegaan dan anders. Echt bizar. Alsof het nu opeens zo interessant is nu het verboden is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:51

Boras schreef:
Naief, had de paarden veilig op stal gezet.

Dit.

Ja de buurman zat fout maar het natuurlijk erg dom om te denken dat niemand in de omgeving ook maar iets zou afsteken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:53

Ja want iedereen heeft stallen om paarden op te sluiten...

Als vuurwerk niet mag, mag het niet. Punt.

Mag het wel, dan is het een kleine moeite om de plannen voor te leggen aan de buren zodat die tijdig maatregelen kunnen treffen.

Ik mag zelfs geen deuren in mijn schuilstallen plaatsen ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:57

Mi_Amore schreef:
Ja want iedereen heeft stallen om paarden op te sluiten...

Als vuurwerk niet mag, mag het niet. Punt.

Mag het wel, dan is het een kleine moeite om de plannen voor te leggen aan de buren zodat die tijdig maatregelen kunnen treffen.

Ik mag zelfs geen deuren in mijn schuilstallen plaatsen ;)

Hoe deed ze het voorgaande jaren dan toen er geen vuurwerkverbod was.
In het artikel geeft ze zelf aan dat ze getwijfeld heeft om voorzorgsmaatregelen te nemen.

Dus ja het naief was het.
Laatst bijgewerkt door Onali op 02-01-21 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:59

Niettemin is het erg naief te denken dat iedereen zich daar wel aan zal houden.
Vraag me af wat de eigenaresse had gedaan als er geen vuurwerkverbod was geweest. Had ze ze dan opgestald?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:02

Babootje schreef:
Vraag me af wat de eigenaresse had gedaan als er geen vuurwerkverbod was geweest. Had ze ze dan opgestald?

Ja vind ook wel naïef... Het afgelopen jaar heeft toch wel laten zijn hoe ongehoorzaam ons volkje kan zijn. :D
Ik ben gewoon uitgegaan van een jaarwisseling als voorgaande jaren. Beter safe than sorry.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:25

Dit vind ik nou victimblaming.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:30

Babootje schreef:

Misschien ergens anders bij bv een pensionstalling onderbrengen, maar ivm met oa de corona-maatregelen niet gedaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:32

Ongeluk kan altijd gebeuren. Ons paard is gister door een gek op een cross motor door het hek gegaan. Ze kunnen altijd ergens van schrikken en door de draad gaan. En idd niet iedereen heeft een stal die af te sluiten is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:32

anjali schreef:

Heet gezond verstand en de verantwoordelijkheid dragen voor levende wezens.
Wat was haar plan geweest als er geen verbod was geweest.

Je kan gewoon niet uitgaan van het "goede" van andere mensen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:34

SusanH schreef:
Ongeluk kan altijd gebeuren. Ons paard is gister door een gek op een cross motor door het hek gegaan. Ze kunnen altijd ergens van schrikken en door de draad gaan. En idd niet iedereen heeft een stal die af te sluiten is.

Ja maar er is imo wel een verschil tussen de kans op een cross motor waar je paarden van schrikken of vuurwerk op oudejaarsavond, zelfs met een verbod.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:49

Er was een vuurwerkverbod, heeft ze echt gedacht dat mensen zich daar aan zouden houden? Mensen gaan in protest dat was allang bekend.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:59

Er zijn heel veel paardeneigenaren die geen stallen hebben. Dus of het nu wel of niet handig was, niet iedereen heeft de keus om ze met oud en nieuw binnen te zetten. Moet je dan voor die ene dag per jaar je paard verplaatsen? Die buurman was natuurlijk ook gewoon fout door door te willen gaan ondanks dat hij al wist dat de paarden over de flos gingen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:15

anjali schreef:

Wat schieten de paarden ermee op wat je ervan vindt? Ik vind er ook van alles van.

Maar die paarden moeten veilig zijn. Punt. Dat is je verantwoordelijkheid als paardeneigenaar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:19

Boras schreef:
anjali schreef:

Wat schieten de paarden ermee op wat je ervan vindt? Ik vind er ook van alles van.

Maar die paarden moeten veilig zijn. Punt. Dat is je verantwoordelijkheid als paardeneigenaar.

Tja veel mensen hebben hun paarden 24/7 buiten en hebben geen stal.

Ik heb ca 3 jaar terug mijn paard over de staldeur heen gehad omdat een mongool vuurwerk achter mijn stal gooide.
Toen werd er gezegd: Stom van je, je moet ze ook buiten houden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:20

SusanH schreef:
Er zijn heel veel paardeneigenaren die geen stallen hebben. Dus of het nu wel of niet handig was, niet iedereen heeft de keus om ze met oud en nieuw binnen te zetten. Moet je dan voor die ene dag per jaar je paard verplaatsen? Die buurman was natuurlijk ook gewoon fout door door te willen gaan ondanks dat hij al wist dat de paarden over de flos gingen.

Wij hebben ook geen stallen. Nou ja, dat wel, maar dan zijn ze onrustiger dan als we ze buiten laten. En ik moet van alles verbouwen om die stallen leeg te maken.
Dus... wij zijn om 23.30u op stal (ha), halen de laatste mest weg, geven vers hooi in de hooibakken, doen de paarden hun halsters om en houden ze vast tot het rustig is, of ze laten zien dat ze niet over de flos gaan. Doen we al jaren zo, werkt prima. Ondanks het vuurwerkverbod hebben we dat dit jaar ook gewoon gedaan; de carbidknallen reageren ze al lang niet meer op, maar de rest wel.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:23

SusanH schreef:

De mijne blijft zelfs bewust buiten.

Hij gaat op stal volkómen door het lint, zelfs met zijn 27 jaar.

Buiten is hij wél ernstig gestresst, maar nog 'aanspreekbaar'.
Dus dat laatste dan maar.

Twee jaar geleden wou de stalhoudster het toch liever binnrn proberen.
Ik vermoedde al dat dat niet wijs zou zijn, ik ken hem wat langer.
Dat bleek toen ook inderdaad.

En ja, ik vind het griezelig buiten.
Maar hij is binnen echt staatsgevaarlijk met oud en nieuw.

Overigens buiten is in dit geval 'zijn deur blijft open'.
Hij heeft een inloopstal.

Dus je paard buiten laten staan is niet altijd de slechtste keus.
En veel mensen hébben niet eens keus, als ze alleen weiland hebben bijvoorbeeld.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:50

SusanH schreef:

Ik zeg ook niets over de hele situatie (wel of geen stal) en ook niet dat de buurman niet in overtreding was, want er was immers een verbod. Ik struikel enkel over dit stukje uit het artikel:
Citaat:
Omdat men heel duidelijk had bericht dat er geen vuurwerk afgeschoten mocht worden, maakten wij ons weinig zorgen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:00

Ja, dat is wel een beetje naïef ja.

Ik heb een hond die níet bang is voor vuurwerk, én supergehoorzaam.
Toch dubbel gezekerd uitgelaten oudjaarsdag, toen ik op een onbekend stuk liep met vrienden.

Gewoon om risico te voorkomen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:08

Ergens stom
Want ondanks vuurwerk verbod had je op je 10 vingers na kunnen tellen dat er mensen zouden zijn die het niet kunnen laten .
Ik was blij dat onze paarden veilig op stal stonden.