BE: Kosten voor de ophaling van gestorven paarden veranderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

BE: Kosten voor de ophaling van gestorven paarden veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 18:03

paarden.vlaanderen
Algemeen

Afbeelding
Foto: FEI

Vanaf 1 januari 2021 maakt de OVAM een onderscheid tussen paardachtigen die gehouden worden als gezelschapsdier, en paarden die gehouden worden als landbouwdier. Dit heeft gevolgen voor de financiering van de ophaling van dode paardachtigen(*).

Tot nu toe werden de kosten van de ophaling en verwerking van gestorven landbouwdieren, waaronder paardachtigen, bij particulieren betaald door het Vlaamse Gewest. Deze steunmaatregel is echter enkel bedoeld voor landbouwdieren, terwijl veel paarden eerder een functie als gezelschapsdier hebben. De kosten voor de ophaling en verwerking van dode gezelschapsdieren moeten betaald worden door de eigenaar.

In 2010 stelde de Europese wetgeving (**) regels vast omtrent de identificatie van paardachtigen.
Deze dieren moeten binnen een jaar na geboorte geïdentificeerd worden (via microchip, paspoort en registratie in de centrale databank). Ze krijgen dan een sanitaire status ”behouden of uitgesloten voor menselijke consumptie”.

Vanaf 1 januari 2021 beschouwt de OVAM paardachtigen met de status

“behouden voor de voedselketen” als landbouwdieren
“uitgesloten voor de voedselketen” als gezelschapsdieren

Dieren die niet gechipt zijn worden automatisch als gezelschapsdieren beschouwd.

Gevolgen voor eigenaars van paardachtigen

Mijn paardachtige is gechipt als “behouden voor de voedselketen”

het dier moet binnen 24 uur na overlijden met chipnummer gemeld worden aan Rendac;
indien uw paard als landbouwdier kan worden beschouwd betaalt u aan Rendac minimaal een vast bedrag. Na verificatie kan hiervan een deel worden terugbetaald.

Mijn paardachtige is gechipt als “uitgesloten voor de voedselketen” of niet gechipt

het dier moet binnen 24 uur na overlijden met chipnummer gemeld worden aan Rendac;
er is geen steunbedrag voorzien. U staat zelf in voor de kosten van de ophaling en verwerking.

Bijkomende verplichtingen voor de eigenaar:
U meldt de dood van het dier rechtstreeks in de centrale gegevensbank (www.horseid.be) of u meldt de dood aan de Belgische Confederatie van het Paard die de databank aanpast. U bezorgt het paspoort aan een instantie van afgifte. De instantie van afgifte controleert de dood van het dier in de centrale gegevensbank. Het identificatiedocument wordt vervolgens door de instantie van afgifte ongeldig gemaakt, en daarna vernietigd of teruggestuurd naar de houder.

De opgave van het chipnummer bij de melding aan het destructiebedrijf is niet voldoende!

vanaf 01-01-2021 zal Rendac € 140 aanrekenen aan de melder van het kadaver. Indien het dier volgens de gegevens van de databank behouden is voor de voedselketen (manuele controle door OVAM), stort OVAM € 40 aan Rendac die op zijn beurt € 40 terugbetaalt aan de melder.

* Paarden (paardachtigen) : de dieren, gedomesticeerd of wild, van het paardengeslacht, zebra’s, ezels en hun kruisingsproducten inbegrepen

** Verordening 504/2008 van de Commissie van 6 juni 2008 ter uitvoering van de Richtlijnen 90/426/EEG en 90/427/EEG van de Raad wat betreft methoden voor de identificatie van paardachtigen , nu vervangen door verordening 2015/262 van de Commissie van 17 februari 2015 tot vaststelling van voorschriften overeenkomstig de Richtlijnen 90/427/EEG en 2009/156/EG van de Raad met betrekking tot de methoden voor de identificatie van paardachtigen

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 08:34

Rare regeling weer...

Wel of niet geschikt voor de voedselketen. Beide dieren gaan de oven in.
Dus als je besluit de vrijheid te behouden om je dier bij leven te kunnen behandelen met álle beschikbare medicijnen wordt je “ gestraft “ met een boete bij dood?

koend

Re: BE: Kosten voor de ophaling van gestorven paarden veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:02

Dat is de zaak verdraaien.
Als je besluit om je dier beschikbaar te houden voor de voedselketen (perfect verantwoord als je tegen voedselverspilling en tegen de opwarming bent), en je hebt tegenslag dat je paard vroegtijdig overlijdt, dan krijg je een symbolisch bedragje.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:04

Zo dan! Was het in België voorheen ook gewoon rond de 30 euro voor het op laten halen bij de Rendac? Vraag mij nu trouwens direct af hoe dat in Nederland zit tegenwoordig met de prijzen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:05

neetoch schreef:
Zo dan! Was het in België voorheen ook gewoon rond de 30 euro voor het op laten halen bij de Rendac? Vraag mij nu trouwens direct af hoe dat in Nederland zit tegenwoordig met de prijzen.

Afgelopen zomer nog €45 voor een grote e pony

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:25

4 jaar geleden was het gratis om mijn overleden paard op te halen. Wat een verschil... paard laten inslapen en ophalen wordt wel prijzig zeg...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:46

Eigenlijk begrijp ik het wel. Waarom zou de overheid moeten betalen voor het ophalen van een gezelschapsdier? Lastig dat het daardoor duurder wordt, maar als paardenhouder zou ik zelf ook niet kunnen antwoorden op de vraag waarom de ophaling van mijn dode paard met overheidsgeld betaald zou moeten worden.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:50

koend schreef:
Dat is de zaak verdraaien.
Als je besluit om je dier beschikbaar te houden voor de voedselketen (perfect verantwoord als je tegen voedselverspilling en tegen de opwarming bent), en je hebt tegenslag dat je paard vroegtijdig overlijdt, dan krijg je een symbolisch bedragje.

Wat is verantwoord?

Het dier bij leven bepaalde medicatie ontzeggen omdat het dan niet meer de voedselketen in mag?
Of het dier bij leven zo optimaal mogelijk kwaliteit van zorg te geven?

Het verwerken van een kadaver is op een paardenleven slechts een fractie van de “ opwarming”. Hoe het dier gehouden, gevoerd is vele malen belangrijker. Dierenwelzijn is mij vele malen belangrijker. En dat houd voor mij in een dier niet op voorhand medicatie ontzeggen omdat iemand anders dan niet meer van het biefstukje van mijn paard kan genieten.

Als we voedselverspilling én opwarming als argument gaan gebruiken dan zul je paarden moeten vetmesten tot een leeftijd van 1,5 á 2 jaar en dat direct opeten. Ieder jaar erbij is pure “opwarming”. Daarnaast een paard dat volgens de medicatiewet uiteindelijk toch in de oven belandt is net zo “ opwarmend “ Letterlijk

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:51

Mijn paard is vorig jaar nog gratis opgehaald.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:54

Gini schreef:
Eigenlijk begrijp ik het wel. Waarom zou de overheid moeten betalen voor het ophalen van een gezelschapsdier? Lastig dat het daardoor duurder wordt, maar als paardenhouder zou ik zelf ook niet kunnen antwoorden op de vraag waarom de ophaling van mijn dode paard met overheidsgeld betaald zou moeten worden.

Dat is een misschien ook zo. Maar dan gelijke monnikken gelijke kappen. Nu wordt er wel een heel vreemd onderscheid gemaakt. De dierhouderij krijgt de subsidie.....maar eigenlijk ook enkele partikulieren. Een paard in de oven heeft niets bijgedragen aan de voedselketen. Dus waarom dié wel.

Draaien met regeltjes....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:00

Dat is omdat paarden een van de weinige diersoorten zijn die zowel als vee als als gezelschapsdier gehouden wordt. Op welke andere simpele manier zou je het onderscheid snel kunnen maken met de info die nu al geregistreerd wordt door de overheid?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:10

Geiten, schapen, speciale koeienrassen, kalkoenen, etc...allemaal zowel landbouw als huisdieren.
Waarom onderscheid? Waarom subsidie?

Ben zowieso tegen landbouw subsidie maar dat is een andere discussie.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:23

Een van de weinige, niet enige. De overheid zal de hoeveelheid hobbykoeien nog wel kunnen handelen. Hobbypaarden zijn er echter heeeuuul veeeuuul. Dat zal lang goed gegaan zijn, maar wanneer de overheid het geld moet gaan herloceren, is het best wel logisch dat ze zich eerst richting naar de hobbypaarden en niet zozeer naar de hobbykoeien.

De subsidie helemaal afschaffen is ook een weg. Maar die subsidie is er waarschijnlijk omdat mensen hun vleesje zo goedkoop mogelijk willen. Maar dat is een gok. Ik zou eigenlijk ook niet willen weten wat sommige boeren zouden doen als ze de volle pot zouden moeten betalen. Heb je binnen x aantal jaar een grondwaterverontreiniging door de enorme hoeveelheid lijken die de boer in zijn grond wegwerkt. Ook weer een gok. :D Beleid maken is niet altijd zo 1 2 3, klaar.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:24

Pareltjes schreef:
Wat is verantwoord?

Het dier bij leven bepaalde medicatie ontzeggen omdat het dan niet meer de voedselketen in mag?

Je hoeft je paard geen medicatie te ontzeggen als die geregistreerd staat als goedgekeurd voor de slacht.
Je moet je paard wel medicatie ontzeggen als je die status wil behouden. De keuze heb je gewoon op het moment zelf.
De status "slacht" of "geen slacht" kan je gewoon online met 1 klik omzetten. Wel enkel maar in 1 richting hé. En soms kan je ook kiezen voor een tijdelijk inlegvel na toedienen van medicatie. Mijn merrie was zo gedurende 6 maand uitgesloten voor de slacht na een zware operatie waarbij ze gewoon de medicatie gekregen heeft die ze nodig had.

Ik zie niet in waarom je een sportpaard reeds bij de geboorte zou uitsluiten van de slacht.
Als ik een paard zou kopen waarbij staat aangegeven uitgesloten voor de slacht, ga ik me al meteen vragen stellen wat voor spul die toegediend kreeg en wat die onder de leden heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:28

Hier is ie vorig jaar ook nog gratis opgehaald. Ik heb weinig begrip voor de verandering maar goed. Het zal wel weer één van dé oplossingen zijn om de rest van de geldverspilling in België te sponsoren. :)

Ashkerlon: Dat is dan toch jouw verlies want ik ken genoeg paarden die uitgesloten worden van de slacht omdat de DA aan geeft dat ie anders niet alle medicatie mag geven. Zo is het ook mij uit gelegd en dat is ook de reden dat ze hier vanaf geboorte uitgesloten worden van de slacht. Toen ik vroeg wat het verschil was werd mij letterlijk gezegd dat als hij een blessure zou krijgen, dat hij dan niet alle pijnstillers en ontstekingsremmers zou mogen toedienen. Ik ga er niet van uit dat ie een blessure krijgt maar ook niet dat het mijn dier nooit zal overkomen. Dus dan kies ik er voor om hem in geval van volledig te kunnen behandelen. Dat je op zo'n moment tijdelijk kan laten uitsluiten is mij nooit verteld ondanks dat ik dus gevraagd heb wat het verschil is tussen de keuzes.

Als jij daar meteen een oordeel aan wil hangen dat iemand je een kapot paard wil verkopen is dat wel heel erg cynisch. :=
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-01-21 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:29

Als consumenten de werkelijke prijs voor hun stuk vlees moeten gaan betalen, gaan ze minder consumeren, vermindert het milleu belastend effect. Krijgen dieren meer de ruimte tijdens het leven ( minder productie ) krijgen de boeren een betere prijs en kunnen ze makkelijk de werkelijke prijs van destructie betalen.

Daarom ook subsidies afschaffen en lokaal produceren. Blijft er heel veel belastinggeld over voor andere zaken.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:32

Inderdaad, toen pony naar de kliniek ging voor vage koliekklachten, was de eerste vraag of hij al een stempel had in het paspoort.
Nee, had hij niet, heb gezegd dat slachten sowieso niet de bedoeling was en toen stond er meteen een stempel in.
Terwijl hij geen vage medicijnen gehad heeft en ook niet 'kapot' is.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:35

Ashkerlon schreef:
Pareltjes schreef:
Wat is verantwoord?

Ik zie niet in waarom je een sportpaard reeds bij de geboorte zou uitsluiten van de slacht.
Als ik een paard zou kopen waarbij staat aangegeven uitgesloten voor de slacht, ga ik me al meteen vragen stellen wat voor spul die toegediend kreeg en wat die onder de leden heeft.

Een paard dat voor de voedselketen is heeft gewoon veel minder keuze uit medicaties. Is ook zo lek als een mandje want wij zouden ons braaf aan de regels houden en via oostblok komt paardenvlees binnen met de groots mogelijke rotzooi er in.

Wel of niet voor de slacht zegt helemaal niets over de kwaliteit van het paard. Misschien wel iets over hoe de vorige eigenaar in “ het leven “ staat. Iemand die het niet zo belangrijk vind nog een paar 100 euro slachtprijs terug te krijgen en daarmee het paard meer mogelijkheden tot “ zorg” zou ontzeggen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:36

Daar zit hem de crux, Pareltjes, want dat doen consumenten niet. Er is al meer dan genoeg geweten over de vleesindustrie om te beseffen dat het helemaal niet oké is en toch doet de consument niets. Toch niet iets wezenlijks.
Nu, op dit ogenblik dus subsidies gaan wegnemen bij de boeren, gaat alleen maar leiden tot meer leed bij de dieren. Er kan wel een plan uitgetekend worden, maar dat plan moet uiteraard meer omvatten dan enkel het financieel droogleggen van de boer.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:45

Gini schreef:
Daar zit hem de crux, Pareltjes, want dat doen consumenten niet. Er is al meer dan genoeg geweten over de vleesindustrie om te beseffen dat het helemaal niet oké is en toch doet de consument niets. Toch niet iets wezenlijks.
Nu, op dit ogenblik dus subsidies gaan wegnemen bij de boeren, gaat alleen maar leiden tot meer leed bij de dieren. Er kan wel een plan uitgetekend worden, maar dat plan moet uiteraard meer omvatten dan enkel het financieel droogleggen van de boer.

Ik weet niet of je dat zo direct kunt zeggen. Als er geen keuze is, moeten consumenten wel. Alles stamt nog af van na de 2de wereldoorlog. Mensen moesten goed eten tot beschikking krijgen. We zijn dat station allang gepasseerd. 30 jaar geleden konden we ook niet denken dat mensen 10 euro voor een pakje sigaretten wilde betalen.

De subsidies hebben eigenlijk heel veel leed in handen gewerkt. Steeds lage productie kosten, steeds meer ellende voor de dieren. En sorry, de boeren gaan er in mee.. ze zitten klem en het vraagt ballen een andere weg in te slaan. Als je met droge ogen door de zeugenstallen kunt lopen dan sta je ver af van dierenwelzijn. De boer kiest voor dit productieproces. Ze accepteren de prijzen van o.a. de supermarktketens. Ze hebben zich klem laten zetten.

Dat de ommezwaai naar een nieuw productie procedé ellende gaat geven ben ik volledig met je eens. Maar eens zal de ommezwaai moeten komen want niet is niet langer houdbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:47

Mijn pony is ook nog gratis opgehaald vorig jaar. En mijn merrie in 2012 ook.

Het is wel opmerkelijk dat er sinds de invoering plots veel meer oude, bejaarde paarden te koop worden aangeboden. Blijkbaar is die €140 (excl. BTW) teveel geld voor veel mensen. Schandalig eigenlijk.

Tijdelijke uitsluiting kan inderdaad. Als ze een bepaald product hebben gekregen (buut bijvoorbeeld) staat er in de bijsluiter hoeveel tijd na toedienen het dier niet geschikt is voor consumptie.
Meestal sterven jongere paarden niet zomaar en zijn ze behandeld geweest met pijnstillers etc. Dan is het stempeltje veel makkelijker werken dan eerst navragen "wat is er allemaal ingeduwd de laatste X tijd".
Want dat zou betekenen dat er extra registraties nodig worden in de paspoorten etc. Mijn DA houdt het allemaal wel bij in hun dossier, maar duidt het niet aan in het paspoort (entingen wel natuurlijk)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:47

LiannePuthzy schreef:
neetoch schreef:

Afgelopen zomer nog €45 voor een grote e pony

En 75 voor een paard.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:48

Wel of niet voor de slacht maakt toch niet het verschil tussen hobby of boerderijdieren?

Die onderverdeling slaat nergens op. Dan gaat vanaf nu iedereen weer registreren als ‘toegelaten voor de slacht’

Volgens mij hebben landbouwers toch allemaal een geregistreerd landbouwnummer, mestbanknummer,... wie dat heeft, kan paarden als landbouwdieren hebben, de rest is toch gewoon hobby?(en fokkerijen ed die meer dan 2ha grond hebben, moeten ook in orde zijn met beide nummers)

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:50

tengeltje11 schreef:
Wel of niet voor de slacht maakt toch niet het verschil tussen hobby of boerderijdieren?

Die onderverdeling slaat nergens op. Dan gaat vanaf nu iedereen weer registreren als ‘toegelaten voor de slacht’

Volgens mij hebben landbouwers toch allemaal een geregistreerd landbouwnummer, mestbanknummer,... wie dat heeft, kan paarden als landbouwdieren hebben, de rest is toch gewoon hobby?(en fokkerijen ed die meer dan 2ha grond hebben, moeten ook in orde zijn met beide nummers)

En daarmee wordt door subsidies wederom dierenleed in de hand gewerkt. Eigenaren krijgen vele malen duurdere medicijnen voor geschreven en voor het paard lang niet altijd de juiste keuze! Zorg gaat vermeden worden vanwege oplopende kosten.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 02-01-21 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:51

neetoch schreef:

€93,- voor twee kleine pony's.