Vraag naar paarden flink toegenomen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Vraag naar paarden flink toegenomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 20:25

NOS.nl
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marjo

Niet alleen honden en katten zijn in trek nu veel mensen door corona meer thuis zijn, ook grotere dieren winnen aan populariteit. Zo hebben veel meer Nederlanders dan in andere jaren een paard of pony aangeschaft.
Vereniging Eigen Paard ziet een toename van bijna 25 procent ten opzichte van vorig jaar in de paardenhandel voor recreatief gebruik.

Lees het hele artikel op NOS.nl

mika11

Re: Vraag naar paarden flink toegenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 20:45

Dat is ook aan de prijzen te merken.
Maar goed, over een jaar maar weer eens kijken of Markplaats dan vol staat met paarden die weer verkocht moeten worden als de rage voorbij is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 20:51

Het was net op het journaal. Maar een heel evenwichtig item, waarin mensen die al jaren intensief met paarden bezig zijn aangaven nu de tijd er was en het geld gespaard, want geen vakanties, ze de stap gewaagd hebben.
Er was een mevrouw die eventjes fijntjes alle kosten op een rijtje zette en aangaf dat je dus goed moest weten waar je aan begint , er niet zomaar aan moet beginnen, maar dat het dan ook echt de moeite waard kan zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 21:09

Ik zag het net voorbij komen idd. Hoop altijd wel dat alle mensen die in deze tijd dieren hebben aangeschaft het wel overwogen hebben gedaan. Ze gaan hopelijk langer mee dan Corona. :)

Maar er werd inderdaad wel een eerlijk beeld gegeven over de investering in tijd en geld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 21:58

Ongetwijfeld zijn dit mensen die toevallig wel duidelijk hebben wat het kost. Maar reken er maar op dat er een heleboel zijn die over een half jaar denken, shit , toch wel veel geld elke maand en nu kan ik niet op vakantie zoals ik graag wil.
Of niet elke week uit eten of shoppen .

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:07

Nu mensen veel thuiswerken en de reistijd bespaard blijft, kan ik me voorstellen dat je ineens een paar uurtjes per dag overhoudt. En mensen hebben ook meer behoefte aN buiten rijden denk ik

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:17

Doe maar jongens, tegen de tijd dat ik op zoek ga naar een paard...

Gaat alles bij de rijkelui die geen tijd meer hebben de deur uit. Met wat geluk is het dressuurmatig prut.

Heb ik wat te knutselen voor leuk geld. :Y)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:25

Dat meisje in het filmpje..... de schuur verbouwd, poown er in want: 'Vooral in deze tijd heb je er veel aan'. Als dat maar goed gaat.

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:33

Over een jaartje ofzo kan ik mooi op jacht voor een 2e voor mennen en rijden (en weidemaatje voor mijn andere merrie) :Y)
Zo zie ik het, ben namelijk sinds kort opzoek (maar met de prijzen van nu... 3500 voor een 16 jarige fjord?! Belachelijk veel geld).
Er zullen heel veel mensen zijn die er niet goed over na gedacht hebben, kunnen de paardjes ook niks aan doen :n

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:38

Kendra schreef:
Dat meisje in het filmpje..... de schuur verbouwd, poown er in want: 'Vooral in deze tijd heb je er veel aan'. Als dat maar goed gaat.

En hopelijk is het niet 1 pony in die schuur.

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:41

Veulen84 schreef:
Kendra schreef:

En hopelijk is het niet 1 pony in die schuur.

Zal mij niks verbazen... en " 's zomers een weiland"... dus in het najaar 24/7 binnen? :n

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:51

Ik vraag me dan af welke paarden het meest in trek zijn nu?

Persoonlijk verwacht ik wel een negatieve financiele nasleep van de corona straks en dat paarden juist verkocht moeten worden.

Ik snap dat als je nu tijd en geld overhoudt, toch die stap wil zetten naar een eigen paard. Maar denk dat mensen die nu verplicht thuiszitten, ondernemer zijn, horeca etc, het toch echt moeilijk gaan krijgen.

Dat de prijzen wat hoger liggen vind ik wel goed. Dat voorkomt toch wel impuls aankopen hoop ik dan en als mensen veel geld hebben uitgegeven zijn ze doorgaans wel zuiniger op wat ze hebben aangeschaft, zelfs als dat een dier is.

Honden worden volop aangeboden. Ik word echt doodgegooid met herplaatsers rond de 6-8 maanden. En de redenen; hij sloopt, de oppas mag niet komen, baajses die overlijden helaas etc.

Als er straks een golf aankomt van paarden waar men weer vanaf wil en er is weinig vraag, heb je toch wel een probleem.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:55

Barbet schreef:
Dat is ook aan de prijzen te merken.
Maar goed, over een jaar maar weer eens kijken of Markplaats dan vol staat met paarden die weer verkocht moeten worden als de rage voorbij is.

Precies mijn gedachten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 23:25

superpony schreef:
Ik vraag me dan af welke paarden het meest in trek zijn nu?

Persoonlijk verwacht ik wel een negatieve financiele nasleep van de corona straks en dat paarden juist verkocht moeten worden.

Ik snap dat als je nu tijd en geld overhoudt, toch die stap wil zetten naar een eigen paard. Maar denk dat mensen die nu verplicht thuiszitten, ondernemer zijn, horeca etc, het toch echt moeilijk gaan krijgen.

Dat de prijzen wat hoger liggen vind ik wel goed. Dat voorkomt toch wel impuls aankopen hoop ik dan en als mensen veel geld hebben uitgegeven zijn ze doorgaans wel zuiniger op wat ze hebben aangeschaft, zelfs als dat een dier is.

Honden worden volop aangeboden. Ik word echt doodgegooid met herplaatsers rond de 6-8 maanden. En de redenen; hij sloopt, de oppas mag niet komen, baajses die overlijden helaas etc.

Als er straks een golf aankomt van paarden waar men weer vanaf wil en er is weinig vraag, heb je toch wel een probleem.

Oh echt? Speelt dat nu al. Daar was ik al bang voor na die explosie nieuwe hondeneigenaren afgelopen zomer... Of dat je een stuk speelgoed koopt om even van te genieten tijdens de lock down, want ja, ben nu toch thuis en ga niet op vakantie... Over de overige 14 jaar hadden ze nog niet nagedacht. Maar vaak gaat het inderdaad al mis als het puppy veranderd in een puber. |o

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 23:38

superpony schreef:

Waar kan ik die herplaats honden vinden dan? Op internet staat niks, buiten de buitenlanders dan in Verhuishonden. Gisteren een herplaatssite HHIN bekeken maar daar staan al een tijdje maar 5 dezelfde honden op.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:40

Ik hoorde bij deze verhalen op NOS wel "...omdat ik nu minder met vrienden kan afspreken" "...omdat we nu meer thuiswerken" "....omdat we niet op vakantie gaan"
Maar hoe gaat het straks dan als we weer open kunnen? Ik denk dat er dan minder thuis gewerkt gaat worden, er meer met vrienden kan worden afgesproken en vakanties weer kunnen. Zoals hier al meer genoemd wordt; na de pandemie staan er weer heel wat paarden op Marktplaats of Sporthorses.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:26

Maar paarden zijn toch sowieso al wel dieren die snel verkocht worden? Ik bedoel, het is toch al meer geaccepteerd om in een advertentie bij paarden te zetten 'wegens tijdsgebrek te koop, wegens overtal te koop, wegens niet klikken te koop, wegens studies te koop, wegens niet passen bij ambitie' etc. Dat moet je bij honden allemaal niet als reden erbij zetten of je wordt gevild. :D
Niet dat ik het goedkeur, maar ik vraag me af waarom we dan specifiek deze mensen erop gaan aankijken. Paarden worden nu eenmaal voortdurend best wel massaal "gedumpt" (lelijker woord voor "in de verkoop gegooid" ;) ). Dat is nu eenmaal het klimaat dat gecreëerd wordt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:27

pillow schreef:
superpony schreef:

Waar kan ik die herplaats honden vinden dan? Op internet staat niks, buiten de buitenlanders dan in Verhuishonden. Gisteren een herplaatssite HHIN bekeken maar daar staan al een tijdje maar 5 dezelfde honden op.

Mensen delen op fb voor elkaar en dan via via gaat het steeds rond. Het valt me juist op hoe jong de honden zijn.

Maar eerlijk............scroll ik veel weg, want ik wil het niet weten. Had ook organisaties op fb, maar alles weg gedaan, omdat ik aan struisvogel politiek doe.

Wat ik steeds tegenkom, is dat een hond toch niet bij het gezin past, veel sloopt etc.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:32

Als je nog eens een Jack Russel of Teckel oid tegenkomt, ik ben zoekende.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:34

Gini schreef:
Maar paarden zijn toch sowieso al wel dieren die snel verkocht worden? Ik bedoel, het is toch al meer geaccepteerd om in een advertentie bij paarden te zetten 'wegens tijdsgebrek te koop, wegens overtal te koop, wegens niet klikken te koop, wegens studies te koop, wegens niet passen bij ambitie' etc. Dat moet je bij honden allemaal niet als reden erbij zetten of je wordt gevild. :D
Niet dat ik het goedkeur, maar ik vraag me af waarom we dan specifiek deze mensen erop gaan aankijken. Paarden worden nu eenmaal voortdurend best wel massaal "gedumpt" (lelijker woord voor "in de verkoop gegooid" ;) ). Dat is nu eenmaal het klimaat dat gecreëerd wordt.

Ik geloof 9 van de 10 keer de reden niet hoor. Maar maak me er ook niet te druk om. Mijn merrie stond ergens waar de trainer er zo mee weg kon rijden in principe. Toen we haar kochten, kreeg ik via via haar reputatie te horen. Tja.........Lag nooit aan hun natuurlijk en ze hebben ook niet verder gekeken naar een evt reden.

Tijdens de "crisis" was er natuurlijk wel veel aanbod tegenover de vraag. Je vraagt je dan wel af wat er moet met de paarden die "teveel" zijn.
En gek genoeg vinden mensen altijd dat de zielige en oude paarden een plek verdienen. Die bezetten dan wel een plek van een jong, gezond paard.
Hier bij ons ook hoor. 4 zijn boven de 20 en alle 5 hebben wel iets of een verhaal.....

Honden nemen mensen makkelijker mee. Bij een hond vinden mensen 1000 euro al veel geld, maar dat kunnen mensen vaak makkelijker ophoesten dan 10.000 bijv.
En een hond neem je mee naar huis. Goedkope brok kost niks. Even elke maand stalhuur ophoesten is toch een ander verhaal.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:36

pillow schreef:

Die ben ik weleens tegengekomen. Zit je op fb? Het wordt vaak gedeeld.

Teckels vielen me al even op, dat je die vaker ziet dan voorheen ook. Net als de corgie's.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:54

Ik zie nooit herplaats corgies.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:02

Er staat er een op de rasverenigingssite. Een Pembroke. :P

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:36

superpony schreef:
pillow schreef:

Die ben ik weleens tegengekomen. Zit je op fb? Het wordt vaak gedeeld.

Teckels vielen me al even op, dat je die vaker ziet dan voorheen ook. Net als de corgie's.

Ik zit wel op Facebook het enige wat ik voorbij zie komen zijn Rottweilers.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:38

Maar door het meer thuiswerken zijn ook de woningen in buitengebied niet aan te slepen. En als je dan nu toch buiten kunt wonen, waarom dan niet een of twee paardjes erbij? Ik denk dat dat zeker meespeelt.
We zijn ook al een tijdje aan het rondkijken maar het is totale gekte. Vrijstaande huizen / woonboerderijen een beetje centraal gelegen gaan als warme broodjes en de prijzen schieten omhoog...