Kijktip: Verkoop recreatieve paarden stijgt door Corona

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Kijktip: Verkoop recreatieve paarden stijgt door Corona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 18:45

Equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Foto: _l_amanda_l_/ Bokt Wiki

De corona-tijd heeft ook positieve gevolgen! Mensen kopen sneller een paard en ondernemen stappen om een partner te vinden. Het NOS Journaal heeft daarover een item gemaakt met Paard & Partner en Vereniging Eigen Paard.

De redactie van het NOS Journaal nam contact op omdat uit de cijfers bleek dat mensen zich meer eenzaam voelen tijdens deze corona tijd waardoor een stijging is te zien in het aantal mensen dat een paard aanschaft. Dat blijkt ook uit de cijfers van Vereniging Eigen Paard volgens directeur Ilse Jespers: ‘We zien inderdaad dat er meer vraag is naar vooral recreatieve paarden. Mensen hebben meer tijd en het geld dat voor de vakantie bedoeld was, kan nu daarvoor worden gebruikt. Ook zien we een stijging in het aantal mensen dat samen met een vriend of vriendin een paard koopt.’

Het item wordt tijdens 2e Kerstdag uitgezonden, in de ochtend op Radio 1 en om 18:00 uur en 20:00 uur op NPO 1.
Laatst bijgewerkt door Nieuwsredactie op 20-12-20 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Marisje76

Re: Verkoop recreatieve paarden stijgt door Corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:52

Tja
.of dat nu een positieve ontwikkeling is vraag ik me af...als corona straks voorbij is en iedereen weer gaat werken etc. Blijven de beestjes zonder aandacht staan..het zelfde zie je al met puppies

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:59

Tja lekker positief over zijn. Kunnen ze straks samen met alle pups het asiel in als de Corona maatregelen voorbij zijn...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:00

Marisje76 schreef:
Tja
.of dat nu een positieve ontwikkeling is vraag ik me af...als corona straks voorbij is en iedereen weer gaat werken etc. Blijven de beestjes zonder aandacht staan..het zelfde zie je al met puppies

Als ze het paard op een stalling met volpension inclusief weidegang zetten,kan het paard wel met wat minder aandacht. Bij honden ligt dat iets moeilijker.Dat wordt dan hondenuitlaatservice etc. Maar het is inderdaad waar dat veel mensen momenteel op zoek gaan naar een huisdier.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:12

Het gaat gelijk op als de verkoop van “sportpaarden” zakt.. haha
Maar idd, wat straks als alles weer gaat lopen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:12

Waarom is dit positief? Is dit niet net zoals met pups? Een dier kopen als tijdverdrijf en dan straks geen tijd meer hebben en moet ie weer weg...

Nibbit

Re: Kijktip: Verkoop recreatieve paarden stijgt door Corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:28

Ach, als 'ze' er weer in grote getale af willen, zakken de prijzen en is het voor de echte liefhebbers misschien weer wat betaalbaarder :)*

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:36

Wat een kuikens....

De financiele gevolgen van de crisis welke volgt op dit virusgebeuren mept ze straks heel hard om de oren. Koop alleen een paard als dat HEEL RUIM uit kan en anders gewoon niet.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:45

Ninx schreef:
Wat een kuikens....

De financiele gevolgen van de crisis welke volgt op dit virusgebeuren mept ze straks heel hard om de oren. Koop alleen een paard als dat HEEL RUIM uit kan en anders gewoon niet.

Ja dat is idd zo. We kunnen nog helemaal niet overzien waar dit (wereldwijd) heengaat.
Maar ja per saldo zullen er toch wel ongeveer evenveel paarden en pony’s zijn in NL?
Verschuiven alleen nu wat makkelijker van eigenaar. Of wordt er veel geïmporteerd?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:46

Interessant, maar het verbaast me niks.
Ik woon in een natuurgebied en rij veel buiten.
Helaas is de hele omgeving hier een zeer gewild wandelgebied. (Ik gun het iedereen hoor, maar het wordt wat te druk). Veel mensen zijn gefascineerd door onze paarden en vragen of ze er op mogen rijden, of ze te koop zijn, of ze een paard bij ons kunnen stallen, enz.
Het valt me op dat een deel wel ervaring heeft, vroeger op de manege gereden bijvoorbeeld. Maar ik hou m'n hart ook vast hoor, dat wordt natuurlijk niks. Ik zie ze al staan bij de eerste de beste handelaar. Vrees dat het daar al mis gaat }> ...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:49

Marigold schreef:
Ja dat is idd zo. We kunnen nog helemaal niet overzien waar dit (wereldwijd) heengaat.
Maar ja per saldo zullen er toch wel ongeveer evenveel paarden en pony’s zijn in NL?
Verschuiven alleen nu wat makkelijker van eigenaar. Of wordt er veel geïmporteerd?

Er wordt in ieder geval veel minder geëxporteerd.(en dan heb ik het niet over de serieuze sportpaardenhandel).

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:34

Kendra schreef:
Marigold schreef:

Er wordt in ieder geval veel minder geëxporteerd.(en dan heb ik het niet over de serieuze sportpaardenhandel).

Dan hoop ik dat de aanwas aan recreatiepaarden vanuit de uitgekoerste dravers bestaat, en dat er minder op zich goede pony’s en paarden naar de slager gaan nu.
Op zich is dat fijn!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:51

Dilan93 schreef:
Een dier kopen als tijdverdrijf en dan straks geen tijd meer hebben en moet ie weer weg...

Waarom heb ik nu niet een fijn recreatiepaard staan? Nu even duur verkopen, over een tijdje voor de helft weer terugkopen }:)

Zal dan wel een kleine cursus heropvoeding nodig hebben, maar die uitdaging zou ik wel aan durven :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:07

Rex_Rolfo schreef:
Dilan93 schreef:
Een dier kopen als tijdverdrijf en dan straks geen tijd meer hebben en moet ie weer weg...

Waarom heb ik nu niet een fijn recreatiepaard staan? Nu even duur verkopen, over een tijdje voor de helft weer terugkopen }:)

Zal dan wel een kleine cursus heropvoeding nodig hebben, maar die uitdaging zou ik wel aan durven :+

:')
Ook een optie idd :))

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 07:16

Dat betkent dan helaas ook een hoop mensen (met minder ervaring) die een miskoop doen en een paard kopen wat niet voor hen geschikt blijkt: er zullen dus ook weer een hoop paarden relatief snel weer in de handel terechtkomen...

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 07:57

Nou had ik al een paard, helaas is die vorige maand overleden. Toch had ik na een week een leasepaard van een vriendin. Het is echt niet fijn om de hele dag thuis te werken en dan in de avond ook maar op je gat te zitten. Moet in beweging blijven en buiten komen is de beste therapie tegen die lockdown-depressie.

Mis mn paard heel erg, maar ben ook heel blij met de huidige oplossing, als ik geen hobby meer had en al die tijd thuis opgesloten had gezeten...moet er niet aan denken.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 08:35

Ik heb wel het idee dat de prijzen van paarden echt enorm hoog liggen :=

Voor recreatiepaarden dan. Toen ik voor mijn paard ging zoeken, 2 jaar geleden, lag de gemiddelde prijs veel lager

Leed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 08:43

Ik wil graag in het voorjaar gaan kijken voor een paard om voornamelijk recreatief mee te gaan rijden. Is te hopen dat er dan niet te veel paarden te koop komen die door de impulsaankopen getraumatiseerd of verwaarloosd zijn.
Ik merk het bij mij in de trimsalon, veel mensen die bellen voor een afspraak voor hun nieuwe pup want nu hebben ze er door het thuiswerken tijd voor om op te voeden. En dan straks zit het beestje veel alleen thuis als ze weer op locatie werken. Arme dieren

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:05

Whinnylando schreef:
Nou had ik al een paard, helaas is die vorige maand overleden. Toch had ik na een week een leasepaard van een vriendin. Het is echt niet fijn om de hele dag thuis te werken en dan in de avond ook maar op je gat te zitten. Moet in beweging blijven en buiten komen is de beste therapie tegen die lockdown-depressie.

Mis mn paard heel erg, maar ben ook heel blij met de huidige oplossing, als ik geen hobby meer had en al die tijd thuis opgesloten had gezeten...moet er niet aan denken.

Ik vind dit echt een ander verhaal. Je had er al een. Als deze twee jaar geleden was overleden dan had je toen een ander paard gekocht. Dus naar mijn idee heeft dit totaal niks met Corona aankoop van
Een paard te maken. Sterkte met het verwerken van je verlies.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:25

En bokt staat straks weer vol met vragen over die miskoop, of ze hem terug kunnen brengen, of ze geld kunnen vangen, hoe ze dat juridisch moeten aanpakken etc etc.

Pensionstallen schieten weer uit de grond waar paarden weer opgehokt staan want ja het levert wel gemiddeld 250/300 euro op per maand.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:39

Ik vraag me echt af in hoeverre dit waar is en in hoeverre het nieuws toch een beetje geholpen is. :D
Vaker een recreatiepaard kopen en vaker op zoek naar een partner en dat wordt gezegd door Vereniging Eigen Paard en Paard&Partner. Dus het is sowieso alleen op hun eigen cijfers gebaseerd.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:50

Dilan93 schreef:

Voor recreatiepaarden dan. Toen ik voor mijn paard ging zoeken, 2 jaar geleden, lag de gemiddelde prijs veel lager

Misschien is dat juist goed... Hoge prijzen schrikt de impulsieve koper af ;)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:46

Art_Ificious schreef:
Dilan93 schreef:

Misschien is dat juist goed... Hoge prijzen schrikt de impulsieve koper af ;)

Dat wel, maar wel jammer voor mensen die wel al het plan hadden om een paard te kopen. (Ikzelf niet hoor, ben momenteel niet in de positie om een paard erbij te kunnen onderhouden :') )

Maar vind het altijd leuk om op bvb MP te kijken wat er zoal aangeboden wordt. Ik weet nog dat fjorden ooit voor 1500 weg gingen. Zie ze nu tussen de 3000 en 5000 :wow:

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:58

Dat de koudbloeden zo duur zijn geworden is al wat langer. Toen mijn vorige paard overleed wilde ik heel graag een nieuwe, maar had geen groot budget. Toen had ik me voorgenomen om dan te gaan kijken voor een haflinger of fjord omdat die goedkoper waren. Daar werd toen al 3500,- voor gevraagd. Daar schrok ik wel van. Dat was namelijk al de absolute Max van mijn budget. Gelukkig kwam er een redelijk complexe warmbloed op mijn pad. Toen ik haar kocht was ze ontspoort waardoor de vraagprijs veel lager was en ik haar kon betalen. Heb er een onwijs fijn paard aan.
Maar moet eerlijk zijn, mocht mijn paard komen te overlijden dan kan ik met de huidige prijzen geen nieuw paard meer kopen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:32

Rex_Rolfo schreef:
Dilan93 schreef:

Een paardenrecycle bedrijf dus. :')