Vuurwerk in Eemnes kost paard het leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Vuurwerk in Eemnes kost paard het leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 23:25

AD.nl
Algemeen

Afbeelding
Foto: Prugelpiet

Een onschuldig lijkende grondbloem die vorige week maandag voor de benen van een paard in Eemnes uit elkaar spatte, had desastreuze gevolgen voor het dier. ,,Ik wil ouders van kinderen waarschuwen. Gooi nooit vuurwerk naar dieren of mensen.”

Wat er precies is gebeurd en hoe de vuurwerkgooier reageerde, lees je op AD.nl

Flevolander

Re: Vuurwerk in Eemnes kost paard het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 08:53

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 08:58

Fijn dat de gooier en zijn ouders onder de indruk zijn van de gebeurtenis, maar daar krijgt de eigenaresse haar paard niet mee terug :n
Ik hoop dat ze op z'n minst alle dierenartskosten vergoeden.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 09:06

Heftig, sterkte voor de eigenaresse. Wel goed dat ze dit zo onder de aandacht brengen, en er ook reeds contact is met degene die het vuurwerk gooide.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 09:12

Jeetje, zo erg.

Tijdje terug zijn pony en ik ook begooid met vuurwerk van uit een auto, gelukkig wel iets meer afstand. We schrokken ons allebij helemaal te pletter, dus ik kan voorstellen dat het dan opeens heel makkelijk fout kan gaan. Nu ik dit lees ben ik wel extra dankbaar dat het bij ons gewoon goed is afgelopen.

Overigens vind ik het 'onwetendheid' in dit artikel een beetje discutabel, je gooit toch sowieso niet naar mensen of dieren? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 09:19

Ik weet echt niet hoe ik zou reageren als dader en familie mij zouden benaderen na zoiets. Mijn paarden zijn mijn alles en ik ben iemand waar emotie het over neemt van ratio.

Ik kan me ook niet voorstellen dat de dader een heel jong kind is. Welke verantwoorde ouder laat een klein kind met vuurwerk spelen? En van oudere kinderen kan en mag je toch wel verwachten dat ze zich bewust zijn van de gevaren van vuurwerk, of niet?

Vind het trouwens ook heel gek dat ze een week gewacht hebben om het paard fatsoenlijk te laten nakijken. Als mijn paard niet meer wil bewegen na een ongeval, kan mijn dierenarts met spoed komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 09:51

Ik vind het echt dieptriest..het zoveelste onschuldige dierenslachtoffer door vuurwerk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:46

Zo leuk dat vuurwerk....

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:47

Ik heb echt totaal geen medelijden met de dader.. in het facebook bericht van de stal eigenaar staat dat de amazones nog riepen om geen vuurwerk te gooien.. en dan toch doen? Dan is het geen onwetendheid meer, naar mijn idee spoor je dan niet.
Vreselijk voor de eigenaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:56

KM_Ris schreef:
Ik heb echt totaal geen medelijden met de dader.. in het facebook bericht van de stal eigenaar staat dat de amazones nog riepen om geen vuurwerk te gooien.. en dan toch doen? Dan is het geen onwetendheid meer, naar mijn idee spoor je dan niet.
Vreselijk voor de eigenaar!

Goh, bij hele jonge kinderen kan het best wel zijn dat ze de gevolgen niet overzien. Ooit zoiets meegemaakt op de manege. Stallen uitmesten was daar bezigheidstherapie. Ik was de oudste en kreeg meestal de opdracht om de paarden buiten te zetten tijdens het mesten. De jongste kinderen waren niet sterk genoeg om al met pakken stro te sleuren, die zette telkens een pak stro op zijn kant, om het dan om te duwen. Op een bepaald moment had ik een paard vast dat vrij nerveus werd van het geluid als zo'n pak stro omgeduwd werd, dus vroeg ik dat jongetje om het niet te doen. Die vond het net geinig om dat weer wel te doen, waarop het paard schrok en naar mij toe sprong recht op mijn voet. Heb toen 3 weken in de plaaster gelegen.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:00

Snap ik, mijn peuter van 3 jaar doet precies alles waarvan ik nee zeg.. maar die laat ik dan ook geen vuurwerk afsteken.. hetzelfde voor mijn dochter van 6.

Leeftijd speelt ook zeker mee.. maar dan mis ik toch ook wel de ouders in het verhaal als hij zo jong zou zijn geweest.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:13

kwii schreef:
Overigens vind ik het 'onwetendheid' in dit artikel een beetje discutabel, je gooit toch sowieso niet naar mensen of dieren? :=

Ben ik het helemaal mee eens.

Het zou sowieso fijn zijn als er op scholen iets meer aan empathie en respect voor mens en dier geleerd zou worden.

Over kinderen die hun daden niet doorzien, dat klopt wel enigszins. Ik reed op straat en een stuk of 7 voetballende kinderen niet ouder dan 9 of zo, kwamen in beeld. Mijn paard gelijk in de stress. Ik denk ga ik afstappen of niet, maar ik houd haar niet als ik naast haar loop en ze schrikt.
Dus ik roep vanaf verre of ze even de bal willen vasthouden. Ik heb gewacht tot ze dat deden. Toen ik vlak bij ze was, ben ik tegen ze gaan praten, uitleggen waarom ik het vroeg. (paard was toen nog jong, historie van schrikken, ik al een paar keer "afgestapt" en in zkh gelegen)

Of ze dan het paard mochten aaien. Veel gegil en geschreeuw wie het eerste mocht. Paard stond super op scherp. Ik denk nog, ik ga toch echt afstappen, maar ik vroeg de kids niet zo te schreeuwen en iedereen mocht aaien. Paard werd iets rustiger, ik kon haar wat losser laten en ze genoot van de aandacht. Ben erop blijven zitten. Heb nog een paar minuten met de kids staan praten.

Kids absoluut van goede wil en met goede bedoelingen. Ik helemaal trots dat ik het zo goed had opgelost met die kinderen. Dus ik zeg, nu ga ik weer verder, willen jullie dan nog even de bal vasthouden? (ik had dat even misschien moeten zeggen tot ik voorbij de hoek van de straat ben, of zo) Even was voor hen veel korter even, dan mijn bedoeling. Ik was nog geen twee stappen weg of poing weer die bal tegen die muur schoppen. Laten we het zo zeggen, ik was erg snel thuis.

Waarmee ik wil illustreren dat jonge kinderen niet de gevolgen van hun daden altijd kunnen overzien.

Dat neemt niet weg dat al kún je de gevolgen niet overzien, je wel geleerd moet hebben dat je geen vuurwerk richting levende wezens gooit. En dus vind ik ook dat het jongetje fout was. Misschien moet hij eens met paarden bezig zijn, dan leert hij erover misschien.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:16

KM_Ris schreef:
Snap ik, mijn peuter van 3 jaar doet precies alles waarvan ik nee zeg.. maar die laat ik dan ook geen vuurwerk afsteken.. hetzelfde voor mijn dochter van 6.

Leeftijd speelt ook zeker mee.. maar dan mis ik toch ook wel de ouders in het verhaal als hij zo jong zou zijn geweest.

Precies de leeftijd, ik dacht dat je dat soort vuurwerk af mag steken zonder toezicht van 12 toch?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:17

Cayenne schreef:
Fijn dat de gooier en zijn ouders onder de indruk zijn van de gebeurtenis, maar daar krijgt de eigenaresse haar paard niet mee terug :n
Ik hoop dat ze op z'n minst alle dierenartskosten vergoeden.

Dat dacht ik dus ook, ik mag hopen dat ze voor de gemaakte kosten opdraaien.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:30

Citaat:
Het zou sowieso fijn zijn als er op scholen iets meer aan empathie en respect voor mens en dier geleerd zou worden.

Op school leer je lezen en schrijven, normen en waarden hoor je van je ouders te leren.

Ik lees zo vaak dat 'het moet op school maar eens wat....'

Ik hoop dat de eigenaar van het paard de kosten van de DA + een flink schade bedrag krijgt .

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:33

Cowgirl schreef:
Citaat:

Op school leer je lezen en schrijven, normen en waarden hoor je van je ouders te leren.

Ben ik zeker met je eens. Ik woon in Frankrijk en daar wordt op school meer aan opvoeding gedaan dan in NL. Het kan geen kwaad om het in NL dan óók nog erbij op school te doen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:41

Ik word altijd zo moe wanneer mensen vinden dat het maar op school aangeboden moet worden.
Wat dacht je van een propere opvoeding door de ouders? Het aanleren van normen en waarden hoort in de eerste plaats thuis te gebeuren. Natuurlijk wordt het ook school ook meegenomen in het curriculum maar er wordt te makkelijk gezegd dat school verantwoordelijk is voor de opvoeding van het kind.

Waar waren de ouders in dit geval? En hoe kwam het kind überhaupt aan het vuurwerk?

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:56

Ik denk dat dit in veel gevallen niet zo zeer een gebrek aan opvoeding is. Die kinderen weten echt wel dat ze dit eigenlijk niet moeten doen, maar vaak voelen ze de behoefte om stoer te doen en zich te bewijzen tegenover hun vriendjes.

Lijkt me dat deze wel voor eens en voor altijd zijn lesje heeft geleerd.

Super verdrietig voor de eigenaresse, wat een nachtmerrie.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:04

Jolien87 schreef:
Ik word altijd zo moe wanneer mensen vinden dat het maar op school aangeboden moet worden.
Wat dacht je van een propere opvoeding door de ouders? Het aanleren van normen en waarden hoort in de eerste plaats thuis te gebeuren. Natuurlijk wordt het ook school ook meegenomen in het curriculum maar er wordt te makkelijk gezegd dat school verantwoordelijk is voor de opvoeding van het kind.

Waar waren de ouders in dit geval? En hoe kwam het kind überhaupt aan het vuurwerk?

Het is leuk en goed dat dit soort zaken op school aangeboden worden, maar dit zijn natuurlijk normen en waarden die je vanuit je opvoeding hoort mee te krijgen. School heeft zeker een ondersteunende functie, maar ik ben het helemaal met je eens dat ouders hun kind(eren) op moeten voeden.

Ik leer mijn kinderen van zeer jong af aan al dat ze nooit iets op straat mogen gooien, geen kauwgompje of klein papiertje oid. Mijn kinderen zijn 10 en 13 en nog zouden ze van mij niet zonder toezicht kindervuurwerk af mogen steken. Nu houden wij in het gezin erg van dieren en met deze normen en waarden voed ik mijn kinderen op. Ik zou hen zoiets niet snel zien doen.

Ik vraag me ook af hoe oud het kind is. Naar mijn idee kan een kind te jong zijn om consequenties van dergelijk gedrag in te zien. Alleen dan hoor je er als ouder bij te zijn. Je kind te begeleiden en te leren veilig om te gaan met vuurwerk. Voor het kind zelf, maar ook voor omstanders waaronder dieren.

Is het kind wel oud genoeg, dan mag je ook verwachten dat zij gewoon weten dat ze geen vuurwerk richting mensen of dieren gooien. Nu is het mij niet helemaal duidelijk of het kind de paarden en amazones gezien heeft. Dit staat niet in het bericht.

En sowieso vind ik (kinder) vuurwerk een ''speciaal'' iets, niet een dagelijks iets. Als je je kind dit zelfstandig zonder toezicht af laat steken, neem je ieder jaar vooraf toch nog even duidelijk met je kind door wat er wel en niet mag en hoort!!?

Ik las wel een reactie dat de amazones blijkbaar nog hadden gevraagd niets af te steken/te gooien. Mocht dat zo zijn en er is alsnog gegooid richting de paarden .... dan hoop ik echt dat ze de ouders aansprakelijk kunnen stellen voor alle gemaakte dierenartskosten en hoe zakelijk het ook klinkt de dagwaarde van het paard vergoeden. Dit doet natuurlijk helemaal niets aan het ondraaglijke verdriet en verlies voor de eigenaar van het paard. Maar zoiets mag gewoon zwaar bestraft worden.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:11

Uit eigen ervaring weet ik dat veel jochies vanaf een jaar of 10/11 ontzettend gevoelig zijn voor groepsdruk, avontuur opzoeken en een volledig onderontwikkeld brein hebben wat betreft oorzaak en gevolg..
Als ouder doe je je best om dat in goede banen te leiden maar je kan helaas niet alles voorkomen.

Hij zal het idd nooit weer doen maar daar komt het paard niet mee terug natuurlijk.. Ontzettend verdrietig.
Maakt voor mij nu heel duidelijk dat ik in deze periode niet meer ga buitenrijden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:13

Was er hier dan sprake van groepsdruk? Heb ik daar overheen gelezen?
Misschien was hij wel in zijn eentje aan het spelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:22

Majabeestje schreef:
Uit eigen ervaring weet ik dat veel jochies vanaf een jaar of 10/11 ontzettend gevoelig zijn voor groepsdruk, avontuur opzoeken en een volledig onderontwikkeld brein hebben wat betreft oorzaak en gevolg..
Als ouder doe je je best om dat in goede banen te leiden maar je kan helaas niet alles voorkomen.

Hij zal het idd nooit weer doen maar daar komt het paard niet mee terug natuurlijk.. Ontzettend verdrietig.
Maakt voor mij nu heel duidelijk dat ik in deze periode niet meer ga buitenrijden.

Het is toch te gek voor woorden dat wij een maand niet kunnen buiten rijden omdat mensen de regels niet naleven. Ik heb geen piste, een maand niet rijden en enkel grondwerk doen, heeft tot gevolg dat mijn paard mega gefrustreerd raakt. Wat leidt tot felle bok partijen en waardoor we ons ook kunnen blesseren. Ik stop echt niet met rijden, omdat er mensen zijn die een loopje nemen met de wet. Als ouder kan je het vuurwerk voor je kind verstoppen tot oudejaarsnacht en verkopers mogen niet verkopen aan minderjarigen. Daarnaast is vuurwerk dit jaar verboden. De ouders van dit kind hebben dus ook al flagrant de wet overtreden door vuurwerk in huis te halen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:44

SVRL schreef:
Majabeestje schreef:

Het is toch te gek voor woorden dat wij een maand niet kunnen buiten rijden omdat mensen de regels niet naleven. Ik heb geen piste, een maand niet rijden en enkel grondwerk doen, heeft tot gevolg dat mijn paard mega gefrustreerd raakt. Wat leidt tot felle bok partijen en waardoor we ons ook kunnen blesseren. Ik stop echt niet met rijden, omdat er mensen zijn die een loopje nemen met de wet. Als ouder kan je het vuurwerk voor je kind verstoppen tot oudejaarsnacht en verkopers mogen niet verkopen aan minderjarigen. Daarnaast is vuurwerk dit jaar verboden. De ouders van dit kind hebben dus ook al flagrant de wet overtreden door vuurwerk in huis te halen.

Ja, ik vind het ook te gek voor woorden. Ik ben ook voor een algeheel vuurwerkverbod. Maar er wordt nou eenmaal wel wat afgestoken in deze periode dus ik neem het risico niet.
Hier een 11 jarige in huis die graag (kinder)vuurwerk wil afsteken. Hij heeft het al gekocht maar het ligt netjes achter slot en grendel te wachten tot oud&nieuw.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:45

Majabeestje schreef:

Dat geloof ik zeer zeker. Maar 10-11 jaar!? Dan laat je een kind toch nog niet zonder toezicht vuurwerk afsteken, ook al is het cat. 1 vuurwerk? Mijn kinderen zijn 10 en 13 en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt dat mijn 10 jarige dit zou mogen. Ja onder toezicht waar een ouder bij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 14:12

Maar Majabeestje, je mag dit jaar geen vuurwerk afsteken, zelfs niet op oudjaar. Al wie vuurwerk heeft, is dus in overtreding. Daarnaast mag er geen vuurwerk verkocht worden aan minderjarigen. De verkoper is dus in overtreding door jou zoon vuurwerk te verkopen en als jullie hem het vuurwerk laten afsteken met oudjaar, zijn jullie ook in overtreding.

Hier mag er normaal gezien enkel vuurwerk afgeschoten worden op oudjaar tussen 12 en 1, buiten dat uur, is het gewoon bij wet verboden. De eerste die knalt als ik met mijn paard langs kom, mag dan ook de politie aan de deur verwachten. Ik sluit mij echt niet op voor mensen die de wet overtreden.