[BE] Attest aanvragen mogelijk om 31-12 naar stal te gaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

[BE] Attest aanvragen mogelijk om 31-12 naar stal te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 07:35

VRT.be
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marjo

In Balen, Mol en Dessel kunnen paardeneigenaars een attest aanvragen bij de gemeente om tijdens de oudejaarsnacht bij hun paard te zijn, ook na middernacht. Dat kan in principe niet, omdat de avondklok dan van kracht is, maar de Kempense gemeenten willen de paardeneigenaars de kans geven om hun dieren gerust te stellen, mocht er ondanks het verbod toch vuurwerk afgestoken worden.

Lees het hele artikel op VRT.be

Jolliegirl

Re: [BE] Attest aanvragen mogelijk om 31-12 naar stal te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 11:16

Ik vind het sowieso al bizar dat je niet naar je eigen dier mag na de avond klok!

Je ontneemt mensen echt hun rechten en plichten.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 11:18

Maar vuurwerk is toch ook overal verboden? Dus zou een nacht zoals anders moeten worden normaal.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 11:23

herous schreef:
Maar vuurwerk is toch ook overal verboden? Dus zou een nacht zoals anders moeten worden normaal.

In principe is het in veel gemeenten al jaren verboden en wordt het toch nog afgestoken. (Ik woon in een gemeente waar het verboden is en ze toch nog elk jaar knallen)
Er zijn genoeg mensen die zich niks aantrekken van het opgelegd verbod

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 11:26

herous schreef:

En dat geloof jij?

Hier gaat alles op stal met oudjaarsdag (wel Nederland) met controle erbij.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 11:59

herous schreef:

Dat zijn óók mensen die zich hun "rechten" niet laten ontnemen...

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:26

Erg fijn voor de eigenaren daar dat ze evt maar hun paard kunnen. Hopelijk volgen er meer gemeentes.

Het zou me niet verbazen als er (in Nederland) juist meer ellende is met oud en nieuw.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:30

Jeetje, dat hoop je toch wel dat dat kan.

Toen wij bij mensen een eigen stuk huurden, gingen we wel 3x kijken. Vlak voor 12uur, even in de nacht nog en heel vroeg in de ochtend.

Onze paarden staan altijd 24/7 buiten en reageren niet echt, maar je kan mensen niet vertrouwen. Vorig jaar stonden we ook buiten.

Laat ze dan minimaal 2 personen per stal/plek aanwijzen die een groeps app kunnen hanteren om alle eigenaren op de hoogte te houden bijv.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:31

Jolliegirl schreef:
Ik vind het sowieso al bizar dat je niet naar je eigen dier mag na de avond klok!

Precies. Een avondklok dus. Beperken. Dat is nou precies wat het doet en waar het om gaat, dat is het doel van een avondklok.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:32

rien10 schreef:
Jolliegirl schreef:

Precies. Een avondklok dus. Beperken. Dat is nou precies wat het doet en waar het om gaat, dat is het doel van een avondklok.

Joh.. Dat snap ik.
Maar je mag mensen toch niet beperken in het verzorgen van hun eigendom? In dit geval een dier.

Dat kán toch niet?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:33

Ja, dat kan wel. Dat is wat een avondklok wil (geen mensen op straat in de avond) en wat een avondklok doet (beperken van beweging). Dat jij dat een ongewenste situatie vind, doet niets af aan het feit dat het wel gewoon zo is.

Als je voor de avondklok naar stal gaat, en daar blijft tot de avondklok voorbij is, hoef je je niet te verplaatsen tijdens de avondklok en zijn je paarden onder toezicht.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:34

Mag het ook?
Als er daardoor mogelijk dieren zonder zorg zitten?

Ik zou ivm mijn werk niets anders kunnen dan sochtends vroeg en savonds s laat naar stal te gaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:42

Dit hele bericht draait er dus juist om dat gemeenten bekijken hoe en of die zorg op die specifieke nacht wel mogelijk gemaakt kan worden. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat 30 pensiongasten "naar hun paard gaan kijken" '(lees: een nieuwjaarsfeestje gaan houden).

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:43

Nee, 30 niet. Maar een of twee die alle paarden controleren wel.

YaraNls

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:44

Jolliegirl schreef:
Mag het ook?

Ik zou ivm mijn werk niets anders kunnen dan sochtends vroeg en savonds s laat naar stal te gaan.

Dan ook echt voor 5u ‘s ochtends vertrekken of pas na middernacht thuis komen? Want dat is de avondklok die gehanteerd wordt in Vlaanderen. Zijn er dan zo veel stallen al (of nog) open om dat uur? Voor noodgevallen zeker begrijpelijk, maar dan mag je ook wel tijdens de avondklok naar buiten, maar dit zijn toch geen “standaard openingsuren” voor veel stallen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:59

Fijne maatregel en wat goed. Mijn paard kon er echt niet tegen, dus zou een hele goede regeling geweest zijn.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:44

Jolliegirl schreef:
Mag het ook?

Die avondklok geldt van middernacht tot 05.00 in de ochtend. Neem aan dat je dan niet standaard de verzorging van je paard doet in die tijden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:52

Het klinkt heel wat 'een avondklok', maar ik moet -als Belg- toegeven dat dat nu toch wel een van de minder ingrijpende maatregelen voor mij is.
Je paard verzorgen tussen 5 uur 's ochtends en 12 uur middernacht is opvallend haalbaar. :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 14:24

Ik wist niet dat dat de tijden waren.
Nee dat is idd niet echt een tijd om je paard te doen :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 14:48

Lijkt me eerder dat paarden in pension door de pensionhouder in't oog gehouden worden? Althans dat was zo in geval van waar ik gestaan heb.

Doelen ze niet meer op de mensen met paarden die een weide of privestalling hebben die niet aan hun huis grenst? (Dan heb je ook niet ineens 10 mensen op die plek zeg maar)

Ik ben trouwens vorig jaar om medische redenen bij een paard tot na middernacht wel eens op de wei geweest.
In zo'n geval kan misschien wel een attest geschreven worden door de dierenarts dat paard x aantal keer per dag/nacht nodige zorgen moet hebben.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 14:55

In heel Belgisch Limburg zal het alleszins alvast mogelijk zijn om naar je paard te gaan tijdens de nachtklok.

Voor mij is het heel simpel, regeling of niet. Als ik hoor dat mijn paard over de zeik is door vuurwerk en de politie houdt me tegen, dan mogen ze meteen met me meekomen om de personen die vuurwerk afschieten (ook) te beboeten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 14:57

Tieneke schreef:
In heel Belgisch Limburg zal het alleszins alvast mogelijk zijn om naar je paard te gaan tijdens de nachtklok.

Voor mij is het heel simpel, regeling of niet. Als ik hoor dat mijn paard over de zeik is door vuurwerk en de politie houdt me tegen, dan mogen ze meteen met me meekomen om de personen die vuurwerk afschieten (ook) te beboeten.

Mogen ze bij mij ook. Weet alvast 1 persoon vlak bij mijn weides die zich van alle vuurwerkverbod niks zal aantrekken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:04

Gini schreef:
Het klinkt heel wat 'een avondklok', maar ik moet -als Belg- toegeven dat dat nu toch wel een van de minder ingrijpende maatregelen voor mij is.
Je paard verzorgen tussen 5 uur 's ochtends en 12 uur middernacht is opvallend haalbaar. :D

Dat kan best zijn, maar als ik nog paarden op weide had staan. Dan ging ik toch er heen met nieuwjaar en ja, dan zou ik waarschijnlijk in die avondklok uren op de terugweg zijn.
Dus hoop dat men daar effectief niet moeilijk om gaat doen want las al dat iemand in Bilzen van de politie te horen gekregen had dat het niet mocht.
Zou toch een flinke kerel moeten zijn om mij tegen te houden om mijn dieren gerust te gaan stellen en in de gate te gaan houden met hun flauwekul.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:09

Mij moet je niet overtuigen, ik ga ook naar mijn paard. :D Maar die staat op pension bij mijn knuffelcontact dus ik blijf daar ook slapen. Stond mijn paard ergens waar geen slaapplek voorhanden is, dan had ik ook al contact opgenomen met de gemeente/burgemeester om deze vraag voor te leggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:12

Hier staan ze gelukkig aan huis nu. Maar ze hebben ook jaren op een weide gestaan. En het is ook voor gekomen dat ik om 1 uur onderweg was naar daar omdat eentje ziek was en medicatie moest krijgen die vrij nauw kwam en het viel nu toevallig zo (want hoe kan het ook anders, waarom makkelijk als moeilijk ook kan.) dat ie dus om 1 uur de volgende dosis moest krijgen. :+
Paarden doen niet aan avondklokken, zelfs niet aan avondklokken die op het eerste zicht niet belemmerend lijken. En niet iedereen heeft een pensioneigenaar.