Citaat:
Maar voor een wedstrijdruiter is een paard, hoe gek het ook klinkt, een ‘gebruiksvoorwerp’. Wij rijden paard voor de wedstrijden, niet omdat we zo verschrikkelijk veel van ze houden.
Dit vind ik een erg gedurfde uitspraak, lijkt me niet dat deze meneer in de hoofden en harten van andere wedstrijdruiters kan kijken.
Dan ben ik blijkbaar geen wedstrijdruiter, maar een paardenliefhebber die ook wedstrijden rijdt?
Sizzle schreef:Dit zet best aan tot denken vind ik:
Citaat:
Wij rijden paard voor de wedstrijden, niet omdat we zo verschrikkelijk veel van ze houden. Persoonlijk vind ik dat als je echt vreselijk veel van je paard houdt, je er geen wedstrijden mee moet rijden.
Zeker uit de mond van iemand die veel gezien en meegemaakt heeft zegt dit ook direkt iets over datgene wat we onze sportpaarden aandoen. Juist omdat hij waarschijnlijk ook echt het beste wil en doet voor zijn paarden. Het doet me denken aan een gesprek met een instructrice die ook zei: hoe langer je meedraait, hoe meer je van paarden begrijpt, hoe vaker je je afvraagt wat we eigenlijk aan het doen zijn.
Verder uiteraard een eerlijke beslissing naar het paard, dat zal niet iedereen doen.
Ik begrijp je punt, maar ik vind vooral het gebruik van het woord 'we' nogal lastig. Het is allom bekend dat er een hoop ruiters zijn die waardeloos met hun paarden omgaan, zowel in de wedstrijdsport als recreatief. Maar er zijn ook een hoop ruiters die alles op alles zetten om een team te vormen met het paard en het ze zo aangenaam mogelijk te maken.
Als deze meneer er van overtuigd is dat je geen wedstrijden kan rijden uit liefde voor het dier (en evt de sport daarbij), vind ik zijn intenties om door te gaan met paardrijden nogal dubieus. Hou er dan maar gewoon helemaal mee op.
Dit is natuurlijk puur mijn mening.