Albert Voorn: 'Alleen succes als het paard dat ook wil'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lagonda

Albert Voorn: 'Alleen succes als het paard dat ook wil'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 19:18

Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 22-07-20 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoefijzer2

Re: Albert Voorn: 'Alleen succes als het paard dat ook wil'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:29

Vind het een wijs besluit van de ruiter.Wand eerlijk gezegt is recriatie rijden toch wel het mooiste

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 20:03

Er staat toch niet dat het paard nu alleen maar recreatief gereden wordt?

Denk dat het nu wel een goed leerpaard zal zijn voor een ruiter wat ambities heeft.

Verder vind ik het een mooi en wijs besluit,meer mensen zouden naar hun paarden op zo'n manier moeten kijken.

Mijn vorige fries vond crossen geweldig, springen was echt haar ding.
De fries die ik nu heb struikelt zo'n beetje over de balken heen. Jammer maar helaas,die vind dat niks dus dan andere disciplines proberen en kijken wat we beiden leuk vinden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 20:10

Hoefijzer2 schreef:
Vind het een wijs besluit van de ruiter.Wand eerlijk gezegt is recriatie rijden toch wel het mooiste

Ponylove dit is toch iets anders dan een shetlander

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 20:17

Hoefijzer2 schreef:

Wat is recriatie?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 20:24

Albert voorn heeft 100 procent gelijk.
Je moet als team kunne werken ( ruiter en paard)
Als er een schakel mist, gaat het nooit werken.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 20:25

Janine1990 schreef:
Hoefijzer2 schreef:

Wat is recriatie?

Ze zal recreatie bedoelen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 20:34

Dit zet best aan tot denken vind ik:

Citaat:
Wij rijden paard voor de wedstrijden, niet omdat we zo verschrikkelijk veel van ze houden. Persoonlijk vind ik dat als je echt vreselijk veel van je paard houdt, je er geen wedstrijden mee moet rijden.

Zeker uit de mond van iemand die veel gezien en meegemaakt heeft zegt dit ook direkt iets over datgene wat we onze sportpaarden aandoen. Juist omdat hij waarschijnlijk ook echt het beste wil en doet voor zijn paarden. Het doet me denken aan een gesprek met een instructrice die ook zei: hoe langer je meedraait, hoe meer je van paarden begrijpt, hoe vaker je je afvraagt wat we eigenlijk aan het doen zijn.

Verder uiteraard een eerlijke beslissing naar het paard, dat zal niet iedereen doen.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 20:57

Echwel schreef:
Hoefijzer2 schreef:

Ponylove dit is toch iets anders dan een shetlander

She is back! *\o/*

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:03

:')

Hoefijzer2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:36

Janine1990 schreef:
Hoefijzer2 schreef:

Wat is recriatie?

Ze zal recreatie bedoelen[/quote]
sorry men laptop deed wat raar

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:45

"Maar voor een wedstrijdruiter is een paard, hoe gek het ook klinkt, een ‘gebruiksvoorwerp’. Wij rijden paard voor de wedstrijden, niet omdat we zo verschrikkelijk veel van ze houden."

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 07:28

Gelukkig zijn er ook wedstrijdruiters die wel van hun paarden houden

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 08:02

Citaat:
Maar voor een wedstrijdruiter is een paard, hoe gek het ook klinkt, een ‘gebruiksvoorwerp’. Wij rijden paard voor de wedstrijden, niet omdat we zo verschrikkelijk veel van ze houden.

Dit vind ik een erg gedurfde uitspraak, lijkt me niet dat deze meneer in de hoofden en harten van andere wedstrijdruiters kan kijken.
Dan ben ik blijkbaar geen wedstrijdruiter, maar een paardenliefhebber die ook wedstrijden rijdt?

Sizzle schreef:
Dit zet best aan tot denken vind ik:

Citaat:
Wij rijden paard voor de wedstrijden, niet omdat we zo verschrikkelijk veel van ze houden. Persoonlijk vind ik dat als je echt vreselijk veel van je paard houdt, je er geen wedstrijden mee moet rijden.

Zeker uit de mond van iemand die veel gezien en meegemaakt heeft zegt dit ook direkt iets over datgene wat we onze sportpaarden aandoen. Juist omdat hij waarschijnlijk ook echt het beste wil en doet voor zijn paarden. Het doet me denken aan een gesprek met een instructrice die ook zei: hoe langer je meedraait, hoe meer je van paarden begrijpt, hoe vaker je je afvraagt wat we eigenlijk aan het doen zijn.

Verder uiteraard een eerlijke beslissing naar het paard, dat zal niet iedereen doen.

Ik begrijp je punt, maar ik vind vooral het gebruik van het woord 'we' nogal lastig. Het is allom bekend dat er een hoop ruiters zijn die waardeloos met hun paarden omgaan, zowel in de wedstrijdsport als recreatief. Maar er zijn ook een hoop ruiters die alles op alles zetten om een team te vormen met het paard en het ze zo aangenaam mogelijk te maken.

Als deze meneer er van overtuigd is dat je geen wedstrijden kan rijden uit liefde voor het dier (en evt de sport daarbij), vind ik zijn intenties om door te gaan met paardrijden nogal dubieus. Hou er dan maar gewoon helemaal mee op.

Dit is natuurlijk puur mijn mening. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 08:13

Complimenten aan Albert zijn visie, zijn klasse, zijn kennis en kunde

dat maakt het verschil tussen een "paardenmens" en mensen met paarden,

voor hem gelukkig geen "electrische sporen"
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-07-20 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 08:14

Ik kan me in het licht van de internationale sport hier ook wel echt iets bij voorstellen hoor.
In de categorie vliegtuig in en uit denk ik dat er weinig paarden zijn die je daar écht een groot plezier mee doet. Er zal vast een groep paarden zijn die daar best prima mee om kan gaan en waarbij het dus ook niet 'erg' is. Maar als die paarden gewoon lekker hun ding 'rund um hause' zouden kunnen doen, zou je ze daar ook best ene plezier mee kunnen doen denk ik.

En dus is de keuze om wel naar LA te vliegen er één waarbij je je eigen belang voor dat van het paard laat gaan. Dat is niet perse slecht of zielig overigens. Je kunt het dan je paard nog steeds wel prima naar de zin maken.
Er is nog een heeeeel groot grijs gebied tussen lekker lamballen in de wei met vrienden en iedere week op transport gaan naar de volgende wedstrijd. En je hebt ook altijd van die types die optimaal shinen als ze onderweg zijn met dat circus. Die dát juist mooi vinden.

Maar ik vind dat wel een mooie nuchtere keuze die ze maken. We hebben het geprobeerd, maar dit word hem niet.

@dreamguide: maar je kunt mij toch niet zeggen dat alle ruiters op wedstrijd gaan om hun paard een plezier te doen?

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 08:21

pol013 schreef:
@dreamguide: maar je kunt mij toch niet zeggen dat alle ruiters op wedstrijd gaan om hun paard een plezier te doen?

Oh nee zeker niet, haha.

Maar wat je zelf al zei, enorm grijs gebied. Het is naar mijn mening niet zo zwart/wit als deze meneer het doet lijken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 08:37

Popstra schreef:
Gelukkig zijn er ook wedstrijdruiters die wel van hun paarden houden

Inderdaad.

En die ook kijken wat een paard graag doet.
Ik heb een paard gereden die het geweldig vond om in de aandacht te staan.
Dat hij op pensionstal al, niemand liep hem voorbij, zo'n uitstraling als hij had.
Maar op wedstrijd, ongelooflijke showbal, echt iedereen keek naar hem.
En hij deed daar ook altijd meer zijn best nog als thuis.

Uiteraard ik ging op wedstrijd voor mezelf, maar als je dan met dit paard rondreed weet je ook zeker dat je het niet tegen zijn zin in deed.

Maar het was wel nationaal tot en met Z.
Ik weet niet hoe dit paard er in zou staan met dagen in vreemde stallen enz.
Hij stond elke dag weer met zijn eigen vriendjes in de wei.
Dat lange reizen en elders verblijven is ook weer niet aan elk paard besteed denk ik.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 08:55

Heb hier ook een 24 jarige staan. Dacht hem zijn actieve pensioen te gunnen. Tot ik hem van de winter mee wilde nemen omdat hij het ultieme brave paard was voor in een rouwstoet. Hij galoppeerde nog net niet de trailer in, zo blij was hij dat hij weer meetelde en mee mocht.
Die slepen we dus maar weer zo veel mogelijk mee op activiteiten met het jonge paard. Doe je hem blijkbaar een plezier mee.

Dat is het type die ook best zou kunnen dealen met verre reizen en meerdaagse concoursen. Maar als hij echt de keuze had? gras vreten en af en toe lekker voor een (lange) dag mee op pad.
Nou had hij het geluk dat hij het talent niet had dus dat het nooit nodig is geweest om hem naar een ander continent te verplaatsen :+

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 08:56

Albert Voorn staat ook echt wel bekend om zijn gedurfde uitspraken, hij heeft menig eigenaar (van paarden die hij reed) en sponsors door die uitspraken weggejaagd. :=
Maar je kan niet ontkennen dat die beste man geen kennis en kunde heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:37

pol013 schreef:
Heb hier ook een 24 jarige staan. Dacht hem zijn actieve pensioen te gunnen. Tot ik hem van de winter mee wilde nemen omdat hij het ultieme brave paard was voor in een rouwstoet. Hij galoppeerde nog net niet de trailer in, zo blij was hij dat hij weer meetelde en mee mocht.
Die slepen we dus maar weer zo veel mogelijk mee op activiteiten met het jonge paard. Doe je hem blijkbaar een plezier mee.

Dat is het type die ook best zou kunnen dealen met verre reizen en meerdaagse concoursen. Maar als hij echt de keuze had? gras vreten en af en toe lekker voor een (lange) dag mee op pad.
Nou had hij het geluk dat hij het talent niet had dus dat het nooit nodig is geweest om hem naar een ander continent te verplaatsen :+

Is dat omdat hij echt graag meegesleept wordt, of iets wat vertrouwd voelt omdat het niet anders gewend is dan meegesleept worden?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:52

_San87_ schreef:
pol013 schreef:

Is dat omdat hij echt graag meegesleept wordt, of iets wat vertrouwd voelt omdat het niet anders gewend is dan meegesleept worden?

Nee daar ben ik echt zeker van :D Dat enthousiasme was onmiskenbaar. Het is altijd een makkelijk paard geweest om te vervoeren maar dit was echt een enorme drang om er weer bij te zijn, in het middelpunt te staan. Trailer betekend leuke dingen doen. Ik had de bocht nog niet goed en wel gemaakt of hij stapte via de zijkant van de klep al naar binnen. Het kan nog net zijn dat hij gewoon beledigd is omdat hij niet meer het middelpunt is van mijn belangstelling nu we er 3 hebben ipv 1. Maar het effect is hetzelfde: joepie ik mag weer!!!!

En dan die kop toen we hem vorige maand mee hadden op een oefencross. *\o/*

Ik heb het tegenovergestelde ook staan: Die zou van zijn leven niet geschikt zijn om op meerdaags concours te gaan. Die zou daar heel ongelukkig van worden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:55

Dat paard wat ik eerder noemde zou dat ook echt doen omdat hij dat leuk vind.
Die was ook niet angstig in de trailer of op vreemde plaatsen, die vond dat echt gaaf.
Heerlijk om op pad te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:03

als paarden capabel zijn voor hetgeen je van ze vraagt is er toch ook niets mis mee om dat te doen

crossen op zich is (kan) heel ontspannend zijn voor paarden, bezig zijn op haar/zijn niveau lijkt me ook veel leuker om te doen en jonge paarden kunnen heel veel leren van deze oude rotten in het vak

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:14

Ik vind de visie van hr a. Voorn, de enige juiste. Als er ergens een kink in de kabel zit, die er niet uit te krijgen is, moet je besluiten om iets niet te doen. In het belang van het paard en van jezelf.