Vrijwilligers zeggen vertrouwen in bestuur Military op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Vrijwilligers zeggen vertrouwen in bestuur Military op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 17:54

*Tubantia.nl
Sport

Ingezonden door koeke

Afbeelding
Susanna Bordone tijdens Military Boekelo. Foto door aniek1985

Een conflict tussen voorzitter Robert Zandstra en een grote groep vrijwilligers heeft geleid tot een scheuring in de organisatie van de Military Boekelo. De vrijwilligers verwijten Zandstra dat hij hen als oud vuil behandelt en alleen maar oog heeft voor vips en bobo’s.

Lees het hele artikel op Tubantia.nl

BigOne

Re: Vrijwilligers zeggen vertrouwen in bestuur Military op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 20:34

Net het stuk gelezen , raar geregeld in het bestuur en wanneer er zoveel mensen opstappen dan is er zeker iets aan de hand. Moet zeggen dat de kritiek van de vrijwilligers over de voorzitter , alles voor de bobo’s wel aardig terecht lijkt te zijn .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 20:39

Raar verhaal.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 20:42

Hier ook het hele artikel gelezen. En inderdaad... als er zo veel mensen, die al zo lang samen aan een evenement werken, tegelijk opstappen dan wekt dat zeker de indruk dat hier veel meer speelt als alleen een klein groepje dat persoonlijk wat onenigheid met het bestuur heeft.....

Ook zou ik persoonlijk zo'n toezicht constructie niet wenselijk vinden... Dit geeft toch wel veel ruimte voor " creatieve invulling".

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 05:47

Ik kom er jaarlijks als bezoeker. Maar ook mij is het opgevallen dat de VIP’s bijzonder prominent aanwezig zijn. In het verleden had je dat bij sommige hindernissen. Nu bij bijna alle. Weinig geïnteresseerd in de sport zelf maar wel op de beste plekken. En eerlijk gezegd heeft het mij als bezoeker al gestoord dus begrijp dat het de vrijwilligers helemaal stoort.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 07:05

De overgrote meerderheid aan vrijwilligers blijf aan en over hun mening over deze kwestie komen we in dit artikel helaas helemaal niets te weten.

Om het even in perspectief te plaatsen.

Verder lees ik niet over (grote) misstanden.

Wel over verschillen van inzicht. Maar ook over geleuter over consumptiebonnen. Mensen die zich achtergesteld voelen. Misschien moeite beginnen te krijgen met tijden en zaken die veranderen.

Het is mij niet helemaal duidelijk geworden.
Een onbevredigend artikel in komkommertijd.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:57

Jennyj01 schreef:
Ik kom er jaarlijks als bezoeker. Maar ook mij is het opgevallen dat de VIP’s bijzonder prominent aanwezig zijn. In het verleden had je dat bij sommige hindernissen. Nu bij bijna alle. Weinig geïnteresseerd in de sport zelf maar wel op de beste plekken. En eerlijk gezegd heeft het mij als bezoeker al gestoord dus begrijp dat het de vrijwilligers helemaal stoort.

Dit.
Het draait meer om de VIP’s dan om de sport. Ik kan me heel goed voorstellen dat de oude garde daar niet meer in mee willen gaan.

Ik ga als toeschouwer veel liever naar Aken.
Laatst bijgewerkt door kamsel op 15-07-20 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:28

Ik ben er een paar keer geweest en ik vond het erg duur, nergens zitplekken voor de gewone man.
De consumpties erg duur en de stands puur toegespitst op de Elite.
Erg jammer

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:09

Ik vind het heel vreemd allemaal. Als ik het zo lees krijg ik alleen maar meer vragen. Ook de 'eigen' constructie van toezicht vind ik vreemd. Wat hier boven ook werd genoemd, je krijgt dan veel ruimte voor 'creatieve' invulling.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:46

Ik ben ook niet van de sponsoren, maar zo te lezen zijn die bittere noodzaak.
Je zult ze in de watten moeten leggen om ze binnen te halen en langdurig aan je te binden.
Sponsoren zijn voor het voorbestaan van het evenement minstens of net zo belangrijks als de vrijwilligers. Zonder geld gaat het zeker niet door.

Misschien dat een heldere communicatie naar de (ontevreden) vrijwilligers en uitleg over waarom de dingen gaan zoals ze gaan of veranderen zoals ze veranderen een hoop onrust had kunnen voorkomen.
Maar misschien ook niet. Misschien is het op een gegeven moment goed om uit elkaar te gaan en de jongere garde het te laten overnemen. Moeten mensen dat zelf ondervinden.

Misschien gaan er echt zaken mis in plaats van niet naar ieders tevredenheid. Maar dat haal ik niet uit het artikel.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:02

Ik heb geen hekel aan sponsors. Ze maken het mogelijk dat ik mooie sport kan zien. Ik baal alleen waneer ik het niet kan zien en de vip tribune met de rug naar de hindernis staat te netwerken.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:04

Nee, ik heb natuurlijk ook geen hekel aan sponsoren. Het zijn ook maar mensen :)

Maar persoonlijk zit ik stiekem liever gewoon op de tribune van de sport te genieten dan in de ruimte voor genodigden en sponsoren. Dat bedoelde ik meer.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:11

Boras schreef:
Ik ben ook niet van de sponsoren, maar zo te lezen zijn die bittere noodzaak.
Je zult ze in de watten moeten leggen om ze binnen te halen en langdurig aan je te binden.
Sponsoren zijn voor het voorbestaan van het evenement minstens of net zo belangrijks als de vrijwilligers. Zonder geld gaat het zeker niet door.

Misschien gaan er echt zaken mis in plaats van niet naar ieders tevredenheid. Maar dat haal ik niet uit het artikel.

Sponsoren geven geld.
Vrijwilligers geven tijd en energie.
Beiden moet je aan je binden en erkenning geven.
Of de sponsors moeten zoveel geld geven, dat je betaalde krachten kunt inhuren.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:30

Precies, en daarom schreef ik dus "minstens of net zo belangrijk" :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:31

Helemaal vrijwilligers die er al vanaf het begin, 50 jaar geleden, bij zijn :wow: ! Die zou ik op handen dragen als bestuur zijnde.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:59

_San87_ schreef:
Helemaal vrijwilligers die er al vanaf het begin, 50 jaar geleden, bij zijn :wow: ! Die zou ik op handen dragen als bestuur zijnde.

Zeker. Die verdienen respect en erkenning. En als hun functie niet langer passend is, dan zijn er misschien nog andere mogelijkheden als vrijwilliger. En anders als bezoeker.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:05

Boras schreef:
_San87_ schreef:

Zeker. Die verdienen respect en erkenning. En als hun functie niet langer passend is, dan zijn er misschien nog andere mogelijkheden als vrijwilliger. En anders als bezoeker.

Ik betwijfel of dikgedrukte hier van toepassing is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:17

Het stukje: De voorzitter schold de stalmedewerker uit toen zij hem met een zooi bobo’s de toegang tot de stallen weigerde , misschien een vooroordeel van mij maar als voorzitter heb je dit niet te flikken bij internationale wedstrijden en dito paarden waar geen vreemden op stal gewenst zijn. Hij mag blij zijn dat ik er niet stond. Echt ronduit asociaal .

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:23

_San87_ schreef:
Boras schreef:

Ik betwijfel of dikgedrukte hier van toepassing is.

Ik weet het niet. Het kan zo maar mee gaan spelen als je ergens al 50 jaar werkt. Dat kan deel uitmaken van een natuurlijk proces.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:35

bigone schreef:
Het stukje: De voorzitter schold de stalmedewerker uit toen zij hem met een zooi bobo’s de toegang tot de stallen weigerde , misschien een vooroordeel van mij maar als voorzitter heb je dit niet te flikken bij internationale wedstrijden en dito paarden waar geen vreemden op stal gewenst zijn. Hij mag blij zijn dat ik er niet stond. Echt ronduit asociaal .

Uitschelden, als dit is gebeurd, mag nooit. Dat valt niet onder de bevoegdheden van de voorzitter/werkgever.

Aan de andere kant: de voorzitter de toegang weigeren op "zijn eigen" evenement kan net zo min. Dat valt niet onder de bevoegdheden van een stalmedewerker.

Je kunt als stalmedewerker 1 keer wijzen op de regels zoals jij ze kent. Maar vervolgens moet je de verantwoordelijkheid daar laten waar die vervolgens hoort, bij de voorzitter.

Je kunt als stalmedewerker dan niet als een blok beton in de deuropening blijven staan. Je zult echt aan de kant moeten gaan. Doe je dat niet, dan ontstaat er een hele rare, onwenselijke situatie waarin je over jezelf afroept dat iemand boos op je wordt. En wat een figuur sla je naar de sponsoren.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:44

Boras schreef:
Ik weet het niet. Het kan zo maar mee gaan spelen als je ergens al 50 jaar werkt. Dat kan deel uitmaken van een natuurlijk proces.

Inderdaad!
Ik ben leidinggevende in een organisatie met 150 vrijwilligers en kan me bij beide kanten van het verhaal heel goed iets voorstellen.
Mijn ervaring is dat er door professionals regelmatig te gemakkelijk over de gevoelens van vrijwilligers heen wordt gestapt.
Aan de andere kant ervaar ik ook dat juist vrijwilligers die al lang aan de organisatie verbonden zijn soms (lees: vaak) moeite hebben mee te gaan met een veranderende bedrijfsvoering en bepaalde zaken zeer persoonlijk opvatten.
Het voorbeeld van het 'niet zomaar het kantoor binnen mogen lopen' herken ik. Het voelt natuurlijk heel vervelend als je je al jaren inzet voor een organisatie en dan niet zomaar even binnen mag lopen om je zegje te doen. Maar het is niet realistisch te verwachten dat een voorzitter zijn werk goed doet als jij en je 599 overige collega's te pas en te onpas naar binnen kunnen banjeren.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:55

Boras schreef:
bigone schreef:

Uitschelden, als dit is gebeurd, mag nooit. Dat valt niet onder de bevoegdheden van de voorzitter/werkgever.

Aan de andere kant: de voorzitter de toegang weigeren op "zijn eigen" evenement kan net zo min. Dat valt niet onder de bevoegdheden van een stalmedewerker.

Je kunt als stalmedewerker 1 keer wijzen op de regels zoals jij ze kent. Maar vervolgens moet je de verantwoordelijkheid daar laten waar die vervolgens hoort, bij de voorzitter.

Je kunt als stalmedewerker dan niet als een blok beton in de deuropening blijven staan. Je zult echt aan de kant moeten gaan. Doe je dat niet, dan ontstaat er een hele rare, onwenselijke situatie waarin je over jezelf afroept dat iemand boos op je wordt. En wat een figuur sla je naar de sponsoren.

Waarom dat dan?
Als ik ergens de opdracht krijg niemand naar binnen, dan gaat er niemand naar binnen en verwijs is degene die stampij maakt naar degene die mij de opdracht heeft gegeven.
Kan iemand in de hoogste boom gaan zitten, maar dat maakt mij niet uit.
Als dan de voorzitter boos wordt zoekt ie het maar helemaal uit.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 16:01

Als voorzitter moet je weten dat het stallencomplex verboden terrein is voor buitenstaanders die daar niks te zoeken hebben. Dan toch je vriendjes even rond willen leiden vind ik heel typerend en veelzeggend.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 16:07

Boras schreef:
bigone schreef:

Misschien eerst even kijken wat de fei regels zijn? Wat dacht je van doping toedienen wanneer iedereen in en uit kan lopen, er niet in is er niet in ook al ben je de koning .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 16:12

Boras schreef:
bigone schreef:

Dat kun je als stalmedewerker zeker wel, dat is zelfs je opdracht. Kan er de koning, de keizer of de admiraal toegang eisen. Er zijn regels en daar dient iedereen, ook de voorzitter, zich aan te houden.

Júist als voorzitter hoor je te weten dat je de stallen niet zomaar mag betreden en kun je dus ook niet een horde bobo's meenemen om juist dat te doen wat uitdrukkelijk niet mag volgens de regels.