'Probleemwolven' mogen verwijderd worden in Nedersaksen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pepperrr

'Probleemwolven' mogen verwijderd worden in Nedersaksen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 20:57

horses.nl
Algemeen
Afbeelding
Foto door Amanda

In de Duitse deelstaat Nedersaksen wordt het mogelijk dat 'probleemwolven' dood mogen worden geschoten door jagers. Dit moet er voor zorgen dat er minder vee, waaronder paarden, worden doodgebeten door de wolven. Het besluit werd onlangs door de rechtbank genomen mede doordat een roedel wolven meermaals aanvallen op paarden uitvoerden. Onlangs werd bij een incident in district Nienburg nog twee jaarlingen gedood.

Klik hier om het volledige artikel te lezen.

Ibbel

Re: 'Probleemwolven' mogen verwijderd worden in Nedersaksen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:06

horses schreef:
Het was de bedoeling dat een mannetje van deze roedel met de officiële naam GW717m verschillende keren zou worden gedood, maar dit is nog niet gebeurd.

Vind ik niet gek :n Verschillende keren eenzelfde wolf doden lijkt mij een moeilijke opgave :+

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:11

Nou inderdaad. Na de eerste geslaagde poging lukt het nooit meer

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:17

Wie had dat nu gedacht. :+

Onze NLse wolvendeskundige zal wel weer met een leuk verhaaltje komen.
In NL doen ze dat niet!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:22

Ze wisten daar al veel eerder dat dit probleem roedel o.a.runderen gepakt had, maar door het gestechel van welles/niettes ivm afschot heeft dat eerst nog een paar paarden het leven moeten kosten.
:r
Meer kan ik daar eigenlijk niet op zeggen.

Ken mensen in Duitsland die hebben hard moeten rennen om hun honden te redden toen de wolven aan hun tuinafrastering stonden ;(

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:45

Sansevieria schreef:
Ze wisten daar al veel eerder dat dit probleem roedel o.a.runderen gepakt had, maar door het gestechel van welles/niettes ivm afschot heeft dat eerst nog een paar paarden het leven moeten kosten.

Ken mensen in Duitsland die hebben hard moeten rennen om hun honden te redden toen de wolven aan hun tuinafrastering stonden ;(

Serieus. Aan de tuin en niet schuw? Vliegen ze gewoon blaffende honden aan.. op een erf

Dan mogen ze van mij helemaal weg. Die wolven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 22:01

Ibbel schreef:
horses schreef:
Het was de bedoeling dat een mannetje van deze roedel met de officiële naam GW717m verschillende keren zou worden gedood, maar dit is nog niet gebeurd.

Vind ik niet gek :n Verschillende keren eenzelfde wolf doden lijkt mij een moeilijke opgave :+

Citaat:
De wolven zijn beschermde diersoorten en worden met deze nieuwe maatregel dan ook niet vogelvrij voor de jagers verklaard. Het moet gaan om gerechtvaardigde individuele gevallen. Door DNA worden overlast veroorzakende wolven, een dier wat zich vergrijpt aan vee waaronder paarden in plaats van wild, geïdentificeerd en voordat de wolf wordt geschoten moet honderd procent duidelijk zijn dat het de overlast veroorzakende wolf betreft. Daarnaast moet er een respijtperiode in acht worden genomen van 10 tot 12 maanden waarin de wolf haar jongen groot kan brengen.

Dat veroorzaakt flink vertraging en extra dood vee. Plus nog krommer, die wolf mag eerst de jongen leren hetzelfde te doen.

Christiene schreef:
Sansevieria schreef:

Serieus. Aan de tuin en niet schuw? Vliegen ze gewoon blaffende honden aan.. op een erf

Tuin is kennelijk onderdeel territorium van dat roedel en daar hoort een niet roedel-lid niet ook al is dat een hond ipv wolf. Zegt veel over zgn. mensenschuw zijn en daarmee de risico's voor o.a. kinderen, aangezien dit dus overdag is als die normaal gezien buiten spelen. In de oude rapporten van wolven aanvallen op mensen zie je dat ook terug, kind gegrepen terwijl die op het erf vlak bij de achterdeur aan het spelen was. Dat wijst dus op de terugkeer van oude gedragspatronen incl. bijbehorende prooien, hoe ongewenst en volgens sommigen onnatuurlijk dat ook zou zijn.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 22:11

Christiene schreef:

Dit schrijft die mevrouw (haar naam ga ik nu niet openbaar neerzetten hier, ze hebben ook met bedreiging te maken gehad), voor wie duits lezen kan, 25 januari 2018, Noord Duitsland:
Auch auf die Gefahr hin, mich wieder als Wolfshasser und hysterisch bezeichnen zu lassen, mache ich den letzten Vorfall hier jetzt öffentlich, als Warnung, was auf uns alle zu kommt:
Heute 12.10 Uhr
Ich komme nach Hause und meine Aushilfe zittert von oben bis unten.Max war im Garten am Holz machen mit Andy und Cooper. Max merkt auf einmal,das Cooper knurrend mit gesträubten Fell am Zaun steht....Nase an Nase mit dem Wolf.Max hat nur schnell meine Hunde gesichert und ist brüllend hinter dem Wolf her und rief zum Reiterhof rüber,das der Wolf zu ihnen unterwegs ist.Zu viert haben sie ihn vertrieben.Allen steht der Stress ins Gesicht geschrieben.Nein,es gibt kein Foto,weil alle damit beschäftigt waren ihre Tiere zu sichern.

Later is dat nog eens gebeurd, ze heeft ooit ook foto's gepost daarvan, maar die vind ik nu niet meteen terug. Dus ja, geen grap helaas.
En geen blaffende honden, maar goed opgevoedde werkende border collies, die enkel de haren overeind zetten, en begonnen te grommen.

24-11-2017 schreef ze dit:
9.23 Uhr und ich hab den Wolf vorm Haus stehen.Ich bin nicht nur mit meinen Sicherungsmaßnahmen,sondern auch mit meiner Kraft und Nerven am Ende.
Heeft ze al niet meer durven melden, nadat er banden lek gestoken waren van hun auto's.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 02-07-20 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 22:16

Ein-de-lijk !

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 09:41

Gelukkig. Ik ben gek op wolven daar niet van. En ik gun ze hun ruimte en voedsel.

Maar zo in de realiteit zoals het gaat dat kan ook niet. Dan kan je ze romantiseren wat je wil maar heel simpel gezegd;
Wolven kunnen gedreven door honger brutaal worden.

Daarnaast is er nog een andere ontwikkeling waardoor je meer moedige wolven kan krijgen. Tijdje terug heb ik daar een artikel over gelezen over de italiaanse alpenwolf . En ook over de europese
https://www.independent.co.uk/news/scie ... 27716.html

https://phys.org/news/2019-05-wolf-dog- ... wolves.amp Hierin staat ook een link naar het onderzoek.

Aanvulling mbt Duitsland https://www.n-tv.de/panorama/Wolfshybri ... 23119.html

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:07

Verwarrende titel. Bij 'verwijderd' denk ik aan verplaatsing, waarom staat er niet gewoon dat ze afgeschoten mogen worden.?

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:32

@ GDG goede vraag dat zou je aan Rolinde Meursing ( https://www.horses.nl/author/rolinde-meursing/ ) het beste kunnen vragen waarom zij tot haar woordkeuze is gekomen.

Als het artikel engels was geweest en er stond eliminated, dan was het wel correct geweest. Maar in het Nederlands bij het gebruik van het woord verwijderen in deze context ,vind ik het ook niet helemaal kloppen hoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 12:48

Ibbel schreef:
horses schreef:

_O-

Maar zijn ze dan uiterlijk zo goed te herkennen dat men ook weet dat men de juiste wolf aan het doden is?
Ik zie ergens wel het "voordeel" van de te brutale wolven doden zodat de meer schichtige wolven (waar mee samen te leven is.) over blijven. Maar zo eenvoudig uit elkaar te houden zijn ze niet toch?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 12:51

Die doen ze eerst een halsbandje om :D

Nu Nederland en Belgie dat voorbeeld nog volgen.
Kan die tamme moordenaar "billy" ook het veld ruimen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 12:53

Nee, geen halsbandje, ze vragen eerst om een DNA-monster, dat staat er duidelijk in :j
Dus je ziet een wolf, gooit 'm een wattestaafje toe met de vraag of-ie die even langs z'n wangslijmvlies wil halen, dan vraag je 'm te wachten op de labuitslag en als die klopt is het 'pang' :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 12:55

_O- Kan je 'm net zo goed vragen om z'n shit bij elkaar te krijgen en te gaan jagen op wilde dieren zoals normale wolven doen. En als dan blijkt dat ie jeugdtrauma's heeft (want ja, kijk, als je eenmaal in gesprek bent geraakt dan kan het zomaar dat ie z'n hart lucht) stuur je 'm naar een therapeut voor EMDR. Of misschien psychotherapie als het toch jeugdtrauma's betreft.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-07-20 12:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 12:56

Svadilfari1 schreef:
@ GDG goede vraag dat zou je aan Rolinde Meursing ( https://www.horses.nl/author/rolinde-meursing/ ) het beste kunnen vragen waarom zij tot haar woordkeuze is gekomen.

Als het artikel engels was geweest en er stond eliminated, dan was het wel correct geweest. Maar in het Nederlands bij het gebruik van het woord verwijderen in deze context ,vind ik het ook niet helemaal kloppen hoor.

volledig off topic, maar dat artikel staat zo vol taal- en tikfouten, te triest voor woorden.

Wel fijn voor onze oosterburen dat ze de probleemroedel mogen gaan aanpakken.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:18

Welja, schiet maar weer af. In andere landen kunnen ze prima samen leven met wolven en nemen ze hun maatregelen om aanvallen te voorkomen. Zoals bepaalde honden en de juiste afrastering.. maar in Nedersaksen is dat allemaal teveel moeite en moet alles maar weer kapot

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:19

_Dracarys schreef:
Welja, schiet maar weer af. In andere landen kunnen ze prima samen leven met wolven en nemen ze hun maatregelen om aanvallen te voorkomen. Zoals bepaalde honden en de juiste afrastering.. maar in Nedersaksen is dat allemaal teveel moeite en moet alles maar weer kapot

Ik zou je aanraden wat meer in te lezen...echt doen :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:26

_Dracarys schreef:
...en de juiste afrastering..

De recent aangevallen paarden stónden achter een 'artgerechte' afrastering waar de wolven in gesprongen/geklommen zijn en de paarden er vervolgens dwars doorheen hebben gejaagd.

Kort gezegd: er is geen 'juiste afrastering' of je moet je wei rondom met 4 meter afrasteren én geheel met gaas overdekken. Zoals in dierentuinen gebruikelijk.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:40

Ik blijf me verbazen in hoeverre mensen méér recht op leven/ruimte/land menen te hebben dan andere soorten :z Dieren willen ook gewoon graag in leven blijven hoor.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:42

antje_vip schreef:
Ik blijf me verbazen in hoeverre mensen méér recht op leven/ruimte/land menen te hebben dan andere soorten :z Dieren willen ook gewoon graag in leven blijven hoor.

Dat denken die schapen ook.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:13

_Penotti schreef:
antje_vip schreef:

Dat denken die schapen ook.

Dat denk ik ook!

Ik vind wolven prachtdieren zoals ik eerder heb aangegeven. Zou ze graag zien in reservaten / natuur waar ze kunnen verblijven en waar ze kunnen smikkelen.

Maar ik vind de wolf niet belangrijker dan de levens van schapen , runderen, varkens , paarden.

Voor Nederland vind ik de wolf niks te klein. En ook een andere visie op inzet gebruiks dieren.

In Italie heb je de inzet van berghonden .
En dan had een kennis er 20 hond op 500 /600 schapen.
En iedereen weet ook als je ze tegenkomt met hun schaapjes , ze blaffen , trek jezelf terug dan doen zij dat ook.
Maar in Nederland vind men over het algemeen dat je ze wel moet kunnen aaien enzo. Dus is er al een project mislukt.

Het zijn v oorsprong zelfstandige honden, en trekken hun circel ook om de schapen. De reuen vaak , teefjes tussen de schapen. Maar goed ik dwaal af ( heb ze zelf vaker aan het werk gezien )Daar is ook ruimte voor nodig , die er niet is.

En hekken etc dat helpt niet. Het is denk ik verleidelijk om van alles te vinden als het niet direct je eigen schapen of kalveren betreft ( bedrijf) of het om je eigen honden/ paarden gaat.
En het materiaal ook niet betaald hoeft te worden van je eigen bankrekening.

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... f4336.html

https://mobil.nwzonline.de/plus-ammerla ... 42884.html
( Apen ligt richting Oldenburg)

https://amp.tagesspiegel.de/gesellschaf ... 37392.html

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:16

Ik vind dit een goede ontwikkeling, zo leren de wolven weer schuw te zijn voor mensen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 19:46

Sansevieria schreef:
Christiene schreef:

Dit schrijft die mevrouw (haar naam ga ik nu niet openbaar neerzetten hier, ze hebben ook met bedreiging te maken gehad), voor wie duits lezen kan, 25 januari 2018, Noord Duitsland:
Auch auf die Gefahr hin, mich wieder als Wolfshasser und hysterisch bezeichnen zu lassen, mache ich den letzten Vorfall hier jetzt öffentlich, als Warnung, was auf uns alle zu kommt:
Heute 12.10 Uhr
Ich komme nach Hause und meine Aushilfe zittert von oben bis unten.Max war im Garten am Holz machen mit Andy und Cooper. Max merkt auf einmal,das Cooper knurrend mit gesträubten Fell am Zaun steht....Nase an Nase mit dem Wolf.Max hat nur schnell meine Hunde gesichert und ist brüllend hinter dem Wolf her und rief zum Reiterhof rüber,das der Wolf zu ihnen unterwegs ist.Zu viert haben sie ihn vertrieben.Allen steht der Stress ins Gesicht geschrieben.Nein,es gibt kein Foto,weil alle damit beschäftigt waren ihre Tiere zu sichern.

Later is dat nog eens gebeurd, ze heeft ooit ook foto's gepost daarvan, maar die vind ik nu niet meteen terug. Dus ja, geen grap helaas.
En geen blaffende honden, maar goed opgevoedde werkende border collies, die enkel de haren overeind zetten, en begonnen te grommen.

24-11-2017 schreef ze dit:
9.23 Uhr und ich hab den Wolf vorm Haus stehen.Ich bin nicht nur mit meinen Sicherungsmaßnahmen,sondern auch mit meiner Kraft und Nerven am Ende.
Heeft ze al niet meer durven melden, nadat er banden lek gestoken waren van hun auto's.

Dank je wel vervelend dat ze dan ook nog mens3n heeft die haar bedreigen..banden lek steken