Enduranceruiter 20 jr geschorst voor mishandeling en doping

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suikerspinda

Enduranceruiter 20 jr geschorst voor mishandeling en doping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 15:35

Nieuws.Horse
Sport
Afbeelding
Enduranceruiters tijdens het WK in Slowakije, 2016. Foto: Eric Knoll

Het FEI Tribunaal heeft enduranceruiter Sh Abdul Aziz Bin Faisal Al Qasimi voor maar liefst 20 jaar geschorst voor paardenmishandeling en doping. De man moet ook €30.000 aan boetes en proceskosten betalen. Zijn paard liep door de doping door met een gebroken been.

Zijn paard Castlebar Contraband liep tijdens de CE1* wedstrijd in Fontainebleau in oktober 2016 een open fractuur linksvoor op en moest ingeslapen worden. Na autopsie en bloedonderzoek bleek dat het dier de verboden stof xylazine in het bloed had. Dit is een spierontspanner, verdovingsmiddel en pijnstiller in één. Normaal gesproken wordt dat zeer snel afgebroken en is het niet terug te vinden in het bloed.

De ruiter probeerde het tribunaal nog om de tuin te leiden door te vertellen dat het middel bij het inslapen gebruikt was. Echter getuigde de FEI-dierenarts dat dit niet het geval was.

De dierenarts verklaarde ook dat het middel de fundamentele beschermingsfunctie van gevoeligheid weghaalt, waardoor de kans op een catastrofale blessure groter wordt. Het paard laat bij een fractuur dan niets zien en loopt gewoon door alsof er niets aan de hand is. Meerdere weefselbeschadigingen werden gevonden tijdens de autopsie wat volgens de dierenarts wees op meerdere injecties en de conclusie was dat de zenuwen van het paard tijdens de training en in de wedstrijd geblokkeerd waren.

Urona447

Re: Enduranceruiter 20 jr geschorst voor mishandeling en doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:38

Niet meer dan terecht lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:38

Meer dan terechte straf. Levenslang was nog beter.
Dat arme paard. Ik werd misselijk bij de gedachte aan hoe die heeft moeten lopen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:46

Nou inderdaad, wat een idioot zeg...

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:05

Wat bezielt een mens om zo diep te zinken. :n

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:18

marley93 schreef:

Nou, ik heb meerdere filmpjes gezien over hoe het er aan toe ging in de endurance wereld in die omgeving, maar dat was echt om te janken. Hij zal niet de enige zijn die dit soort dingen uitvreet daar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:23

Earth schreef:
marley93 schreef:

Nou, ik heb meerdere filmpjes gezien over hoe het er aan toe ging in de endurance wereld in die omgeving, maar dat was echt om te janken. Hij zal niet de enige zijn die dit soort dingen uitvreet daar...

Dit was in Frankrijk, Fontainebleau..... Ik denk dat je doelt op de wedstrijden in de Emiraten.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:31

bobje26 schreef:
Earth schreef:

Dit was in Frankrijk, Fontainebleau..... Ik denk dat je doelt op de wedstrijden in de Emiraten.

Overal waar grof geld speelt, natuurlijk.

Hoe dan ook is het dieptriest, de mens op z'n slechtst.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:43

bobje26 schreef:
Earth schreef:

Oh ja, dat bedoel ik inderdaad. Maar inderdaad wat Marley zegt, het gebeurt overal met veel geld volgens mij. Je wilt in NL ook niet weten wat er achter gesloten staldeuren gebeurt. Maar goed dat is een hele andere discussie.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:46

Bah wat triest weer. Maar ik meende dat dezw meneer al vaker in het nieuws is geweest?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:05

Levenslange schorsing lijkt mij redelijker... 'Gelukkig' heeft het dier geen pijn gehad, dat is nog een soort van troost :\.

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:13

Meer dan terecht! Ik vraag me enkel af of die man dan niet gewoon op wedstrijden in de Emiraten gaat rijden, waar deze praktijken zoiso vaker gebeuren en de FEI momenteel niets meer te zeggen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:19

:wow: wat vreselijk voor het paard

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:21

Berryz schreef:
Meer dan terecht! Ik vraag me enkel af of die man dan niet gewoon op wedstrijden in de Emiraten gaat rijden, waar deze praktijken zoiso vaker gebeuren en de FEI momenteel niets meer te zeggen heeft.

Waarschijnlijk wel. Maar dan spelen ze op mondiaal niveau iig niet meer mee. Hopelijk zet dat zoden aan de dijk.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:23

Als het middelen zijn die niet te vinden zijn bij dopingtesten, wordt het sowieso een moeilijke. Gebeurt waarschijnlijk veel vaker dan we denken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:27

Oehlala schreef:
Als het middelen zijn die niet te vinden zijn bij dopingtesten, wordt het sowieso een moeilijke. Gebeurt waarschijnlijk veel vaker dan we denken.

Dan zou je direct voor de start moeten testen en ook binnen de uitslag van de wedstrijd nog een resultaat hebben... Ik weet niet of dat haalbaar is.

En eigenlijk is het bizar dat het nodig is :'). Wedstrijden halen toch wel het slechtste naar boven in mensen, zo blijkt.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:32

_San87_ schreef:
Oehlala schreef:

Dan zou je direct voor de start moeten testen en ook binnen de uitslag van de wedstrijd nog een resultaat hebben... Ik weet niet of dat haalbaar is.

En eigenlijk is het bizar dat het nodig is :'). Wedstrijden halen toch wel het slechtste naar boven in mensen, zo blijkt.

Nee, want als het niet te vinden is, maakt het niet uit of je voor en na de start test. Dan is het gewoon niet terug te vinden. En die middelen zijn er. Die vind je alleen uiteindelijk, als je sectie verricht, en de spuitplekken of nierpuncties neemt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:37

Oehlala schreef:
_San87_ schreef:

Nee, want als het niet te vinden is, maakt het niet uit of je voor en na de start test. Dan is het gewoon niet terug te vinden. En die middelen zijn er. Die vind je alleen uiteindelijk, als je sectie verricht, en de spuitplekken of nierpuncties neemt.

Als het zeer snel afgebroken wordt, hoe lang werkt het middel dan? Want zo lang het werkt moet het traceerbaar zijn in het bloed, toch?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 20:10

Ja dat zou ook mijn idee zijn, maar ik weet van sommige antibiotica ook dat je het niet terug vindt in bloed of urine. Misschien dat die stoffen zich soort van omturnen naar lichaamseigen stof.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 20:37

Staat niet in het artikel maar paard was Nederlands geregistreerd en Marijke Visser stond ten tijde van zijn tragische einde geregistreerd als trainer.
Paard werd ook door haar en Anzac Mehmood getraind en verzorgd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 20:39

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 20:55

Even los dat dit barbaars is voor het paard, maar dat die überhaupt het lef heeft op een paard te stappen met zo'n blessure. Dat been zal maar doorgaan en je komt eronder, dan ben je toch echt oerdom.

Ik hoop oprecht dat hier een navolging aan zit dat die dwaasbanaan toch nooit meer een paard mag bezitten of rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:06

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:28

fransje23 schreef:
Een artikel als dit:https://www.dehoefslag.nl/tag/marc-van-den-dungen lees toch anders met de kennis van nu..

en er is dus nog een broer 'in het spel' die nog vrijuit gaat... uiteindelijk kan de genoemde sjeik dan alsnog zn sponsorgeld verdienen verwacht ik :(

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:38

De broer die nog in het spel is, is degene met de meeste hersens.