Bokkers leggen uit: Gebitsverzorging met Arabesk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Myrsky

Bokkers leggen uit: Gebitsverzorging met Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 19:20

*Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
Aan het werk. Foto: Arabesk.

In Bokkers leggen uit komt iedere maand een bokker aan het woord om uitleg te geven over een bepaald onderwerp binnen de paardensport of -houderij. Deze maand vertelt Arabesk over gebitsverzorging. Arabesk is zelf paardengebitsverzorger.

Waar kijk je als eerste naar als je een gebit controleert?
Je gaat eerst onderzoeken of de kauwspieren symmetrisch zijn en of het gebit goed sluit. En je onderzoekt of de voor achterwaarts beweging en de zijwaartse kauwbewegingen niet gehinderd worden.

En verschilt dat ook per leeftijd?

Bij een jong paard kijk je of de snijtanden en kiezen goed gewisseld zijn.

Wat zijn de meest voorkomende problemen?
'Haken' zijn het meest voorkomende probleem, eigenlijk zijn het scherpe glazuurpunten, maar iedereen kent de term haken beter. Bij het bovengebit heb je vooral scherpe punten aan de buitenkant, de wang-kant, en bij het ondergebit (dat smaller is) heb je vooral glazuurpunten aan de binnenkant, bij de tong. Beide zijn natuurlijk heel vervelend. Ook bij een bitloos hoofdstel kan een paard last hebben van de glazuurpunten, want deze drukken in de wang en in de tong. Paarden gaan dan soms proppen maken om de scherpe punten mee af te dekken en dat is wat je dan vindt bij het kauwen van hooi.

Maakt leeftijd nog een verschil in de soorten problemen die je tegenkomt?
Bij jonge paarden zijn het vooral problemen met het wisselen. De kiezen wisselen niet tegelijkertijd, waardoor de kiezen verkeerd afslijten en er problemen kunnen ontstaan. Bij oude paarden zie vooral dat de kiezen helemaal versleten zijn en er uiteindelijk gewoon uitvallen.

En discipline?
Niet echt een bepaalde discipline. Als er ruw met het bit gereden wordt, kun je wel schade vinden op de tong, de lagen en soms zelfs op de kiezen, maar de meeste van mijn klanten rijden bitloos of met lange teugel met bit, dus ik kom schade van het bit zelden tegen.
Afbeelding
Het belang van snijtanden bijwerken. Foto: Arabesk.

Wat zijn oorzaken van een slecht gebit?
Een verkeerde houding tijdens het eten kan invloed hebben. Het is nu helemaal in de mode om paarden op verschillende hoogtes het hooi te verstrekken, passieve fysio, maar dit is wel nadelig voor het gebit. Paarden zijn gemaakt om laag bij de grond te eten of van struikjes, maar het zijn geen giraffes. Het ondergebit sluit het beste aan op het bovengebit als het hoofd omlaag is. Als het hoofd omhoog is, zakt het ondergebit een halve centimeter naar achteren en liggen de kiezen dus niet meer recht boven elkaar en kunnen er allerlei problemen ontstaan.
Verder slijten de snijtanden te weinig in gedomesticeerde situatie. Het hooi schuiven ze zo naar binnen en het Nederlandse gras is ook eigenlijk veel te zacht. Geef je paard daarom ook takken en ander ruig materiaal om aan te knagen en laat de snijtanden in balans brengen met de kiezen. De druk moet netjes verdeeld worden over het kaakgewricht, de kiezen én de snijtanden.

Wat voor gevolgen hebben tandproblemen?
Je merkt vooral heel weinig, paarden zijn goed in het verbergen van problemen. Tegen de tijd dat je proppen vindt, of het paard moeilijk eet of rijtechnisch problemen geeft, is er heel wat aan de hand.

Met welke hulpmiddelen werk je als paardentandarts?
Je hebt in elk geval een speculum nodig, de mondklem, een goede lamp en goed gereedschap. Met elektrisch gereedschap kun je heel precies werken en ook goed achterin de mond komen, maar het gevaar bestaat dat er teveel in één keer afgehaald wordt of de kiezen te glad gevijld worden. Met alleen handmatig raspen kom je weer niet overal bij en kun je weinig doen aan een golfgebit. Alles valt of staat dus met het verstandig toepassen van het gereedschap.

Wat kan je zelf doen om het gebit gezond te houden?
Ik laat mijn klanten altijd zien hoe ze zelf verantwoord het tandsteen op de hengstentanden weg kunnen halen. Dat is een simpel klusje waarbij niet veel mis kan gaan. Verder is het goed om je paard ook ruig ruwvoer te geven zoals takken en boomstammetjes. Observeer ook eens rustig hoe je paard kauwt, ze moeten kleine cirkeltjes maken met het ondergebit, dus niet alleen op en neer of alleen zijwaarts.

Ailill

Re: Bokkers leggen uit: Gebitsverzorging met Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:41

Enorm interessant artikel en leuk om eens over de schouder van een paarden-tandarts mee te mogen kijken :)

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:12

Goed infomatief! Ga gelijk letten op die ronddraaiende beweging!

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:20

Mooie uitleg :) Zie je ook verschil tussen bepaalde rassen?

Toevallig is afgelopen vrijdag de tandarts bij mijn paard geweest en deze zei dat die van mij een typisch Friezen gebit heeft :P Ben ik toch blij dat ik een Fries paard heb :D

Arianne_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:33

Interessant bericht.

Ik vraag me af vanaf welke leeftijd een tandarts moet komen?

Ik wilde toen mijn hengst 1,5 was de tandarts laten kijken maar dat was toen niet nodig. En toen hoorde ik later weer van wel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:06

DJZ schreef:
Mooie uitleg :) Zie je ook verschil tussen bepaalde rassen?

Minishets hebben vaak wel bepaalde problemen, omdat de mondjes heel klein zijn. Verder is het vooral hoe groter het hoofd hoe verder je vijl erin verdwijnt :+ .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:08

Arianne_94 schreef:
Interessant bericht.

Ik vraag me af vanaf welke leeftijd een tandarts moet komen?

Ik wilde toen mijn hengst 1,5 was de tandarts laten kijken maar dat was toen niet nodig. En toen hoorde ik later weer van wel.

Het is belangrijk om te volgen of het wisselen en doorkomen van tanden en kiezen goed gaat. Het is niet zo lastig om zelf als eigenaar ook te kijken. Ga je met je rug naar de zon staan of neem een redelijk felle hoofdlamp, pak de bovenlip van je paard, doe je hand in z'n mond op de plek van het bit en duw de tong opzij. Dan kun je zonder speculum de eerste kiezen zien en snijtanden kun je sowieso wel goed bekijken.

Arianne_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 00:18

Arabesk schreef:
Het is belangrijk om te volgen of het wisselen en doorkomen van tanden en kiezen goed gaat. Het is niet zo lastig om zelf als eigenaar ook te kijken. Ga je met je rug naar de zon staan of neem een redelijk felle hoofdlamp, pak de bovenlip van je paard, doe je hand in z'n mond op de plek van het bit en duw de tong opzij. Dan kun je zonder speculum de eerste kiezen zien en snijtanden kun je sowieso wel goed bekijken.

Dankjewel, ga ik is doen:D

M_Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 21:40

Interessant artikel! Dankjewel!

Heb je een tip om zelf in de mond te kunnen kijken? Mijn merrie is eind december behandeld door een tandarts, echter merk ik sinds een paar dagen dat ze gekke bewegingen maakt met haar mond alsof er iets dwars zit. Ik spoel haar mond regelmatig maar echt in de mond kijken is wat lastig >;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:04

Leuk artikel maar mag je jezelf paardentandarts noemen als je dat niet bent?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:08

janderegelaa schreef:

Dat is wat mensen kennen als term. Op m'n website en formulieren staat keurig gebitsverzorger. Maar zo kennen we meer termen 'hoefkatrol' als het gaat om het straalbeentje en kilo als mensen kilogram bedoelen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:11

janderegelaa schreef:

Is dit een algemene vraag of een persoonlijke vraag?

Interessant stukje!!
Leuk omte lezen Arabesk!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 00:21

Jolliegirl schreef:
janderegelaa schreef:

Is dit een algemene vraag of een persoonlijke vraag?

Interessant stukje!!
Leuk omte lezen Arabesk!

Een algemene, een persoonlijke zou ik wel per PB doen.

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:45

Arabesk schreef:
janderegelaa schreef:

Dat is wat mensen kennen als term. Op m'n website en formulieren staat keurig gebitsverzorger. Maar zo kennen we meer termen 'hoefkatrol' als het gaat om het straalbeentje en kilo als mensen kilogram bedoelen.

Leuk artikel :)

Vraagje. Ben je nog van plan om je NVVGP te laten certificeren?

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:13

Leuk stuk! Echter 1 ding over passive fysio.
In hoogtes ruwvoer aanbieden is alleen correct als het paard het meest van z'n tijd voedsel vanaf de grond kan eten. Dus niet alleen boven of alleen beneden maar beide.
Passive fysio 20% tegen voer op de grond 80%.

Arabesk is een van de weinige gebitsverzorgers die met WEL Elektrisch gereedschap haar werk uitvoert en GEEN verdoving gebruikt d.m.v injectie. De verdoving die gebruikt word is Demosedan gel. Werkt heel erg goed.
Tijdens het consult neemt ze uitgebreid de tijd, en legt ze uit wat ze gaat doen, hoe en waarom. Zelf voelen en kijken zorgt voor meer bewustwording over het nut van correct gebitsonderhoud.

Kortom ben ontzettend in mn nopjes over Arabesk.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:18

Interessant stukje !

Zie je vaak problemen bij paarden die altijd uit kleinmazige hooinetten moeten eten ?
Dat gepluk en gepruts lijkt mij nu niet direct bevorderlijk voor het gebit. Ook niet voor de nek en hals trouwens :+

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:21

Ja een heel fijnmazig hooikussen is idd niet aan te bevelen om hoger te hangen. Dan hou je geen gebit meer over.
En niet alleen hoog ophangen. Hoog en laag/grond aanbieden.

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:39

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:22

GCofOz schreef:
Vraagje. Ben je nog van plan om je NVVGP te laten certificeren?

Dat hangt er vanaf. Certificering heeft weinig zin feitelijk, iedereen kan daar het gewenste kunstje laten zien en dan in de praktijk weer iets anders doen. Dus certificering is geen garantie op kwaliteit, dus wat voegt het toe. Ik heb me wel aangesloten bij de NVVGP voor bij- en nascholing.

En over de hooinetten:

ook zijwaarts plukken kan zorgen voor scheef afslijten van het gebit. Ik zie van hooinetten verder niet buitengewoon veel schade, luchtzuigen en kribbebijten geven veel meer schade, maar zelfs dan nog; een paard kan in principe zonder snijtanden, maar fraai is natuurlijk anders.

De grootste schade die ík zie bij hooinetten is overgewicht, dat is veel gevaarlijker. Te veel paarden krijgen teveel hooi, het hele sprookje van onbeperkt blijft maar rondzingen helaas en maakt nog steeds slachtoffers onder paarden. Goedwillende eigenaren die denken dat hun IR/HB paard vanzelf wel zal stoppen als het paard onbeperkt hooi krijgt. Echt verschrikkelijk! %)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 08:11

Ik heb ook nog een vraag;
Je geeft aan dat paarden ruig materiaal moeten krijgen om aan te knabbelen.
Wat zijn goede voorbeelden hiervan en hoe kom ik hier aan? :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 08:45

Arabesk schreef:
De grootste schade die ík zie bij hooinetten is overgewicht, dat is veel gevaarlijker. Te veel paarden krijgen teveel hooi, het hele sprookje van onbeperkt blijft maar rondzingen helaas en maakt nog steeds slachtoffers onder paarden. Goedwillende eigenaren die denken dat hun IR/HB paard vanzelf wel zal stoppen als het paard onbeperkt hooi krijgt. Echt verschrikkelijk! %)

Mijn idee ook.
Het all-you-can-eat principe is niet best voor mens en dier.
Het is niet voor niks dat die obesitas epidemie niet onder controle te krijgen is.

Bedankt ook voor het artikel uit Bit !

Ik gebruik geen netten, maar was hier wel nieuwsgierig naar.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 08:59

Wat een duidelijk stuk, fijn geschreven.

En eindelijk iemand die ook eens aangeeft dat onbeperkt hooi niet bij alle paarden werkt.
Ik heb hier ook van die paarden die denken dat de hongerwinter morgen uitbreekt en daardoor nu nog veel moeten eten. :D

Zie je trouwens veel slijtage van graasmaskers?
Ik heb die van mij staan van die van harry's horse. Dat vind ik een vrij zacht rubber.
Maar de greenguards met dat harde plastic durf ik niet aan, terecht of niet?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:02

liespower94 schreef:
Ik heb ook nog een vraag;
Je geeft aan dat paarden ruig materiaal moeten krijgen om aan te knabbelen.
Wat zijn goede voorbeelden hiervan en hoe kom ik hier aan? :)

Wilgentakken, populieren hout dat soort dingen.

Die zijn ook makkelijk zelf te kweken. Je steekt een stok in de grond en je hebt binnen een paar jaar een leuke boom.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:03

_Penotti schreef:
Wat een duidelijk stuk, fijn geschreven.

En eindelijk iemand die ook eens aangeeft dat onbeperkt hooi niet bij alle paarden werkt.
Ik heb hier ook van die paarden die denken dat de hongerwinter morgen uitbreekt en daardoor nu nog veel moeten eten. :D

Zie je trouwens veel slijtage van graasmaskers?
Ik heb die van mij staan van die van harry's horse. Dat vind ik een vrij zacht rubber.
Maar de greenguards met dat harde plastic durf ik niet aan, terecht of niet?

We hebben zelf een eetgrage haf en dikke arabjes die hebben de greenguard gehad en er was geen schade. Wel plekjes op de huid dus uiteindelijk weer zo'n harry horse ding genomen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:04

janderegelaa schreef:

Valt een paardentandarts dan onder vrije beroepen? Wie zet dan een evt. verdoving etc..? Moet je dan én een dierenarts én tandarts laten komen?

Bij mij komt altijd mijn dierenarts met bijscholing tot tandarts. Heeft hij ook gelijk zijn röntgen mee mochten er serieuze problemen zijn. Daarnaast staat hij in direct contact met de UV. Ik heb er al eens één direct naar Gent moeten brengen wegens een kiesbreuk.