Paardrijden stimuleert de gezondheid volgens recente studie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paardrijden stimuleert de gezondheid volgens recente studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 10:34

Equnews
Overige

Afbeelding
Foto: Marjo

Mocht je er nog aan twijfelen: paardrijden is uitstekend voor de gezondheid! Het is een echte outdoorsport en heeft niets dan voordelen voor het lichaam. Uit een recente studie blijkt dat meer spieren dan verwacht aan het werk worden gezet. Wat het aantal voordelen van de sport opnieuw ten goede doet.

Een studie van ruim 75 pagina's moet het bewijs leveren dat de paardensport een voordeel is voor de gezondheid van de mens. Maar we houden het kort en sommen hier samenvattend de belangrijkste troeven op:

1. Balans
Een goede zithouding vinden op de rug van je paard is heel belangrijk. Bij paardrijden gaat het niet over je simpelweg laten dragen: je moet je echt wel goed rechtop houden. Je kan onmogelijk goed te paard zitten zonder in evenwicht te zijn. Door te paardrijden kan je die hersenfunctie aanzienlijk verbeteren. Precies daarom wordt deze sport vaak beoefend in het kader van een revalidatie of bij een psychomotorische handicap.

2. Spierontwikkeling
Schouders, armen, bovenbenen, buikspieren, bilspieren, adductoren, rug... Met paardrijden train je echt alle spieren in je lichaam. Ook na jaren ervaring kan het gebeuren dat je na een zware training met je paard spieren ontdekt waarvan je zelfs niet wist dat je ze had. Door te paardrijden kan je dus een goede spiertonus behouden én worden je spieren gestretcht, wat de toename in volume beperkt. Perfect voor wie zijn figuur graag wat strakker wil. Wat betreft het calorieverbruik kan je met een jumpingtraining tot 600 calorieën per uur verbranden.

3. Longcapaciteit
Naast de frisse lucht die je inademt bij deze outdoorsport, kan je met paardrijden ook je ademhaling verbeteren. Die regelt gedeeltelijk het zenuwstelsel en de bloemsomloop en voorziet de spieren van zuurstof, waardoor ze goed kunnen werken. Ademhalen is een heel goede manier om te ontspannen en is een nuttig hulpmiddel voor elke ruiter, voornamelijk om zijn emoties te controleren. Wanneer je als ruiter op een rustige en regelmatige manier ademhaalt, bouw je meteen een goede vertrouwensband op met je paard.

4. Rugspieren
Hoe vaak heb je al wel niet gehoord dat "paardrijden slecht is voor je rug"? Héél vaak, ongetwijfeld. In werkelijkheid is paardrijden echter uitstekend om net die lichaamsspieren goed te trainen. Door te leren hoe je goed rechtop moet zitten en je te ontspannen, ontwikkel je een evenwichtige houding. En dat helpt enorm voor een goede, gezonde rug, want het verstevigt de lendenspieren. Sommige artsen beweren zelfs dat paardrijden "de beste rugschool" is. En je traint er ook een goede, ondersteunende houding mee.

5. Motorische coordinatie
Hoe meer vorderingen je maakt, hoe belangrijker een goede coördinatie is. Het is heel belangrijk om je lichaam goed te controleren en heel nauwkeurige bewegingen te maken. Niet enkel omdat je paard heel gevoelig is voor elke beweging die je maakt, maar ook omdat je je lichaam uiterst nauwkeurig moet leren bewegen voor een correcte uitvoering van de oefeningen.

6. Actie - Reactie
Een paard is een onvoorspelbaar dier. Op welk dressuurniveau hij ook zit, hij kan op elk moment beslissen om zijn eigen willetje te tonen. Zo leer je als ruiter reflexen ontwikkelen, gewoon voor je eigen veiligheid. Een ruiter moet dus geconcentreerd blijven, maar ook helder en alert zijn.

7. Uithoudingsvermogen
Omdat een ruiter, in eender welke gang, lang recht op het paard moet blijven zitten, ook wanneer hij een hindernissenparcours (jumping) aflegt, ontwikkelt hij een sterk uithoudingsvermogen, zowel wat zijn ademhaling als wat zijn spierstelsel betreft.

8. Goede moreel
Naast die fysieke voordelen heeft paardrijden ook een invloed op het moreel. De meeste mensen beginnen vooral met paardrijden om zich te ontspannen en tot rust te komen. Paardrijden vraagt veel concentratie en is de perfecte manier om even tot jezelf te komen. Ideaal voor wie even wil ontsnappen aan de buitenwereld. Omgaan met paarden verlaagt je stressniveau aanzienlijk.

Breumelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:41

Ik blijk artrose in mijn heup te hebben door heupdysplasie.
Daar kwamen ze pas achter toen ik 40 was.

Waarschijnlijk kwamen ze er pas zo laat achter / kreeg ik er pas later klachten omdat ik al 30 jaar te paard een rechte houding had.

Door het paardrijden zijn mijn spieren rond mijn heupen ook veel sterker waardoor mijn heup ook veel beter werd ondersteund. Dit laatste werd ook heel duidelijk toen ze mijn heup wilde inspuiten met contrastvloeistof. De spier was daar zo sterk dat ze de normale naald er niet doorkreeg en dus terug moest vallen op de dikste naald. Was ik minder blij mee, poef was deed dat zeer...

Anoniem

Re: Paardrijden stimuleert de gezondheid volgens recente studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:46

Daar had ik geen studie van 75 pagina's voor nodig. Ik heb chronisch last van m'n rug. Maar door paardrijden is dit gewoon echt beter te doen. Als ik een poosje niet rijd heb ik er meer last van dan dat ik dagelijks rijd. En m'n emotionele gezondheid word ook beter van het bij paarden zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:47

Citaat:
Het is een echte outdoorsport en heeft niets dan voordelen voor het lichaam.

Totdat je er een keertje goed afpleurt }>

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:55

Ik ben na een zware hersenschudding een tijdje mijn coördinatie en balans kwijt geweest. Zwalkend lopen en dingen misgrijpen, dat soort dingen :+ . Ik ben in een revalidatietraject in het ziekenhuis terecht gekomen en daar werd op een gegeven moment gevraagd of ik nog wel op mijn paard durfde, aangezien ik de zware hersenschudding aan hem te danken had. Nu was ik niet van hem af geknikkerd maar had een kopstoot gehad dus durfde ik er nog op. Ik moest van het ziekenhuis weer gaan rijden om mijn balans en coördinatie te gaan trainen. Dit is nu 5 jaar geleden dus de uitslag van dit onderzoek is niet echt verrassend.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:56

Cowgirl schreef:
Citaat:

Ik dacht hetzelfde, haha!

Potate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:17

Ik ben een paar jaar terug ernstig ziek geworden maar doordat ik bleef paardrijden ondanks de pijn ben ik er nog! Vooral de ontspanning en beweging heeft me erg geholpen en herstellen na een weekje ziekenhuis ging ook snel. Ik wilde zo snel mogelijk weer te paard, dus dat helpt ook zeker :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:31

Paarden, en niet enkel het paardrijden, zijn voor mijn mentale , fysieke gezondheid en gemoedstoestand, zeer goed. Daar heb ik geen onderzoek voor nodig, dat weet ik al bijna 50 jaar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:44

Neuritis vestibularis geneest sneller als je weer gaat paardrijden zodra het kan.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:55

Cowgirl schreef:
Citaat:

En dan willen we er zo snel mogelijk weer op. Dus zeggen gewoon dat het goed gaat.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:24

Ene Hippocrates van Kos schreef 2400 jaar geleden al dat paardrijden goed is voor de gezondheid. (Daarbij ging hij even voorbij aan de bijwerkingen van eventuele valpartijen en meppende paardenhoofden.) :P

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 07:09

Ik vind het interessant hoe ze het in een onderzoek hebben gegoten en ben ook wel erg benieuwd naar het documentje! :j 75 pagina's is niet zo gek veel en ik ben ook wel benieuwd wie het onderzoek gedaan hebben.. Daar is nu niets over te lezen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 07:47

Dat paardrijden slecht voor je rug zou zijn _O- Dat er mensen zijn die dit echt denken :x

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:51

Blussem schreef:
Dat paardrijden slecht voor je rug zou zijn _O- Dat er mensen zijn die dit echt denken :x

Nou mijn arts vond het anders ook niet zo'n goed idee.
Ik dacht er anders over en ben na de 1e hernia gewoon weer gaan rijden.

En als ik zie hoe hoog sommige paarden opgooien heb ik ook wel eens mijn twijfels of dat wel zo goed is voor je rug

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:02

Paardrijden is uitstekend voor je rug, maar ik heb een ORUN cursist meegemaakt met rugpijn.

Haar fysiotherapeut vertelde haar 'dat ze moest stoppen met met paardrijden haar rug vast te zetten', en wekenlang stond ze op stal die man te vervloeken, 'want ze wilde niet stoppen met rijden'.

...kennelijk had ze in al die jaren en met al die professionele instructeurs nooit iets gehoord over correct ruggebruik van de ruiter.
Navel naar binnen, transversus abdominis aanspannen,
maak je lang,
rek thuis met regelmaat je psoas, laat je benen ontspannen afhangen -
de cavalerie wist het al.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:07

Paardrijden is zeker goed voor je spieren!
Bij mij waren mijn bekkenbodem spieren zodanig goed getraind dat ik twee traumatische bevallingen heb gehad :j

Maar het was het allemaal waar hoor, twee fantastische kinderen en nog steeds lekker aan het paardrijden <3

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:11

Ik vind het wel lollig dat ik dit lees nu ik thuis lig met een gebroken heup door het vallen van mijn paard :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:21

Blussem schreef:

Je wilt niet weten hoeveel artsen en therapeuten dat tegen mij gezegd hebben...

Ik heb een chronische aandoening en ben enkele jaren gestopt geweest met rijden na afkeuren en later inslapen van paard. In die jaren ben ik enorm achteruit gegaan en werd er nog meer afgeraden om te rijden. Gelukkig nu fysio die wel de voordelen in ziet, rijden is goed, alleen wel met aanpassingen. Niet elk paard is goed voor mijn lijf :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:25

Ik doe dan schijnbaar iets verkeerds. Ik heb namelijk door m'n fybro het rijden op moeten geven. Ik had elke week pijn in m'n onderrug en benen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:50

Fibromyalgie wordt wel gezien als chronische uitputting van je spieren. (En is wel te herstellen, als de therapeut weet hoe en wat.)

Beter je onderrug en benen actief dan je armen en schouders (doe mij maar teugelcontact van een grammetje).

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:53

Cowgirl schreef:
Citaat:

Dan heb je blauwe plekken op plekken waarvan je niet eens wist dat ze bestonden :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:13

Janneke2 schreef:
Fibromyalgie wordt wel gezien als chronische uitputting van je spieren. (En is wel te herstellen, als de therapeut weet hoe en wat.)

Beter je onderrug en benen actief dan je armen en schouders (doe mij maar teugelcontact van een grammetje).

Ja het was op een gegeven moment helemaal niet leuk meer. Gekke is dat ik met een half uurtje privéles minder last had dan elke week een uur. En de pijn trad al dezelfde avond op

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:35

Ook niet te vergeten is al het werk rondom de paarden :D
Staat garant voor meer dan het dubbele van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid beweging. ~~}>
Cardio, krachttraining en duursport in één !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:25

Cowgirl schreef:
Citaat:

Ook mijn idee :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:28

Cowgirl schreef:
Citaat:

Haha precies dit :')

Maarre, ook voor je weerstand is het heel goed. Onze dochter is sinds ze op paardrijden is gegaan nooit meer ziek geweest. Terwijl ze daarvoor echt vaak koorts had en verkouden was. Volgens mij combinatie van frisse buitenlucht en tussen de dieren zijn. Ben benieuwd of daar ook al eens naar is gekeken. Mijn man en ik zijn ook vrijwel nooit ziek, en rijden meerdere keren per week.