FNV wil cao in de paardensport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

FNV wil cao in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 11:35

fnv
Overige
Ingezonden door meerdere Bokkers
Afbeelding
Foto: © FEI Photos

Vind jij dat het werken in de paardensport echt werk is en geen hobby? Dat vindt de FNV ook. Daarom willen ze dat er een cao komt in de paardensport.

Mensen die werken in de paardensport zijn er verantwoordelijk voor dat het goed gaat met de (kostbare) paarden. Er gaat veel geld om in de paardensport. Toch kent deze sector geen cao en krijgen veel mensen maar een minimumloon. Veel werk is vrijwilligerswerk, omdat sommige werkgevers het werken met paarden al een beloning vinden.

De FNV is een petitie gestart voor een cao in de paardensport. Een cao is iets dat werkgevers moeten willen afsluiten. Dus dat is een lange weg te gaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:55

Op zich goed punt denk ik. Maar is er sowieso geen CAO sport of zoiets? Of CAO Agrarische sector?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:05

Dat zou wel tijd worden ja. Mensen worden zwaar onderbetaalt in dat wereldje.
Waar ik werkte werd bv ook de overuren niet uit betaalt. Alleen de uren op papier; 37 uur. Maar de eis was wel; 6 dagen werken, dus je ging direct al flink over de uren heen. Gemiddelde werkweek was daar standaard ruim 50 uur en in hele drukke periodes tikten we zelfs de 60 wel aan.....en maar 37 uitbetaalt krijgen met miniumloon.
Kreeg daar welgeteld netto net geen 1100 in de maand; 1083 kregen ik en de andere grooms. En nee ik was niet nog maar net 18/19, maar ruim in de 30.
Na 6 maanden ook weg gegaan, heb mn contract niet laten verlengen. Had totaal geen sociaal leven meer vanwege de vele uren en daar boven maar een schijntje verdienen. Je zou het bijna slavenwerk noemen.

Anoniem

Re: FNV wil cao in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:09

Ik wou altijd heeeeel graag de paardenwereld in, maar heb me laten tegenhouden door het feit dat je er geen brood mee kan verdienen, mits je enorm veel geld hebt en goed bent. Ik werk graag met paarden, maar doordat er dus geen cao is of iets dergelijks kan ik beter blijven in de bouwsector. Ookal werk ik nu ook zonder cao en contract (m'n baas heeft nog steeds niet een nieuw contract voor me).

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:57

Ik wilde de petitie tekenen, maar ik kom al niet verder dan vraag 3, want ik ben geen van de keuzes :+ Gemiste kans van de FNV, want ik vind wél dat de sector een eigen CAO verdient.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:02

goldenarrow schreef:
Ik wilde de petitie tekenen, maar ik kom al niet verder dan vraag 3, want ik ben geen van de keuzes :+ Gemiste kans van de FNV, want ik vind wél dat de sector een eigen CAO verdient.

Je kunt vragen overslaan dacht ik. Ik heb bij 1 ook gwn streepjes neergezet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:08

Hele goede zaak, ik heb hem ingevuld en getekend.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:13

Incomplete enquête maar heb 'm wel deels ingevuld.

Zeer goede zaak!!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:15

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:16

Ik vraag me wel af hoe dit er in de realiteit gaat uitzien?
Het werk is onderbetaald omdat "in de paarden zitten" sowieso niet heel veel opbrengt (de uitschieters daargelaten natuurlijk). Maar ik kijk dan naar de gemiddelde manege/pension/paardenhouderij.
Het geld dat dan te besteden is, gaat dan herverdeeld moeten worden wanneer personeel beter/eerlijker betaald gaat krijgen. In mijn doemdenken zie ik dat die herverdeling van budgetten niet in het voordeel van de paarden gaat zijn.

SvS88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:44

Getekend :):)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:33

Gini schreef:
Het werk is onderbetaald omdat "in de paarden zitten" sowieso niet heel veel opbrengt (de uitschieters daargelaten natuurlijk). Maar ik kijk dan naar de gemiddelde manege/pension/paardenhouderij.
Het geld dat dan te besteden is, gaat dan herverdeeld moeten worden wanneer personeel beter/eerlijker betaald gaat krijgen. In mijn doemdenken zie ik dat die herverdeling van budgetten niet in het voordeel van de paarden gaat zijn.

Weinig vertrouwen in de paardenmens dan...
Ik denk dat de prijzen van de stalling omhoog gaan, dat er evt anders paarden gehouden gaat worden (meer natuurlijk, zonder stro en stallen) en wellicht voor de mensen die voor de huidige prijzen willen blijven paardenhouden, een roulatiesysteem waarbij iedere paardeneigenaar een voer-/mestbeurt per week heeft en er dus in groepjes van twee of drie per ochtend/avond door de eigenaren zelf wordt verzorgd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:35

Het gaat om de sport he, ik denk niet zozeer om het houden. Ik denk vooral voor grooms en ruiters. En misschien wel vaste stalhulpen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:12

Toen ik een paar jaar in de paarden werkte (lichtjaren geleden) kreeg ik kost en inwoning , les op toppaarden en een redelijke vergoeding en een dag vrij in de week. Man had ook nooit problemen om personeel te vinden . En je werd normaal behandeld , hij hielp ook mee om de stallen te doen en smiddags was voor de paarden. Concoursen had hij een vaste groom voor , zijn vrouw.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:12

Salarissen zijn doorgaans afhankelijk van hoe veel geld er beschikbaar is.
In de paarden wereld is gewoon beperkt geld beschikbaar doordat het ook betaalbaar moet blijven.

Ga je duurder maken, grote kans dat de paarden sport veder instort en er betaalde banen verdwijnen. Ook bestaat de mogelijkheid dat men meer met vrijwilligers gaat werken wanneer de bepaalde krachten te duur worden.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:21

Nou, het lijkt me dat er in de paardensport wel degelijk geld beschikbaar is. Daarbij is dat geen argument, dat werd vroeger ook over bv. boerenknechten gezegd. Als die een fatsoenlijk loon zouden krijgen zouden alle agrarische producten duurder worden. Een bedrijfstak die zichzelf serieus neemt regelt dit fatsoenlijk.
Wij hebben wellicht een hogere trainingprijs per week, maar medewerkers krijgen een keurig loon en stagiaires een vergoeding plus inwoning en normale, 38-urige werkweek. Ik zou me schamen als dat niet gebeurde.

Wat Bigone ook schrijft; zo kon het destijds al en zo kan het nog steeds.

Daarbij snap ik volwassenen die voor zo'n karig loon aan het werk gaan ook niet helemaal, dan houd je de onderbetaling in stand omdat je paarden zo leuk vindt.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 19:33

Beetje vreemde petitie. Het lijkt meer een enquête. Heb 'm dus niet verder ingevuld.

Die Cao moet er gewoon komen. Er worden al zo lang mensen uitgebuit in deze tak van sport dat het mij verbaasd dat dit nu pas een item wordt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 22:24

Het mag tijd worden
Als groom werk ik m momenteel liever voor buitenlandse ruiters
Die geven een eerlijker loon
2300 Bruto ongeveer voor 5,5 dag
Nog geen vetpot op basis van uren
Maar beter als 1500 voor 6 dagen en functie van begeleider van stagiaires en jonge net startende werknemers
Zou goed zijn een CAO
Zeker voor ze sport grooms

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 22:29

Er is geen bedrijf verplicht om CAO uit te betalen toch?
Vind het wat meer een imagoding voor FNV zelf...

Maar hé, baat het niet, schaadt het ook niet :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 22:37

Suzanne F. schreef:
Op zich goed punt denk ik. Maar is er sowieso geen CAO sport of zoiets? Of CAO Agrarische sector?

Jaa... agrarische sector betaalt best oké vind ik... :o
Heb een poosje in pensioenen gewerkt, daar zag ik wel leuke bedragen voorbij komen voor basic werk (bij loonbedrijven) waar je zeer weinig opleiding voor nodig hebt. Mijn vader verdient er zonder opleiding net zoveel als ik met mijn HBO. En ik zit toch aan de 40k.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld detailhandel. Dus ik denk niet dat er ook maar één paardenbedrijf is dat zich wil aansluiten bij de CAO loonwerk....

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 22:38

Een goede zaak natuurlijk! Maar er zullen vast verschuivingen optreden, want bij meer loon zullen de kosten voor paardeneigenaren omhoog gaan. Dat geeft niet, het is jaren voor een schijntje gegaan toch?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 22:41

Dorine92 schreef:
Gini schreef:

Weinig vertrouwen in de paardenmens dan...
Ik denk dat de prijzen van de stalling omhoog gaan, dat er evt anders paarden gehouden gaat worden (meer natuurlijk, zonder stro en stallen) en wellicht voor de mensen die voor de huidige prijzen willen blijven paardenhouden, een roulatiesysteem waarbij iedere paardeneigenaar een voer-/mestbeurt per week heeft en er dus in groepjes van twee of drie per ochtend/avond door de eigenaren zelf wordt verzorgd

Ik hoop heel hard dat moest dit er in de toekomst doorkomen dat ik ongelijk krijg. Ik hoop het.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 22:45

bigone schreef:
Toen ik een paar jaar in de paarden werkte (lichtjaren geleden) kreeg ik kost en inwoning , les op toppaarden en een redelijke vergoeding en een dag vrij in de week. Man had ook nooit problemen om personeel te vinden . En je werd normaal behandeld , hij hielp ook mee om de stallen te doen en smiddags was voor de paarden. Concoursen had hij een vaste groom voor , zijn vrouw.

En zo is het.

Het spreekwoord luidt niet voor niks:
mensen met paarden hebben de hemel op aarde, maar komen zij te sterven, valt er niets meer te erven.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 22:54

Zou fijn zijn. Ik ken een pensionstal waar ze doodleuk 550 per maand vroegen voor stalling maar daar wilde ze mij voor stalwerkzaamheden anders wel 7 euro per uur geven (als volwassene). Oh, en dan natuurlijk zwart. :D

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 02:06

Dat werd tijd... Heb ook een aantal jaar als internationale showgroom gewerkt... Zo verschillend wat je verdient... In duitsland +-750 per maand + een klein vervallen appartement zonder kachel en veel ratten (in huis) in brabant voor 6 dagen +-1600 wat opzich helemaal geen raar salaris was tot aan werken voor 1 van onze olympiers waar je maar 1300 krijgt voor 40 uur... De overige 40 moest maar een "gunfactor" zijn... Uiteindelijk nog in engeland aan de slag gegaan voor +-2400 (omgerekende ponden) wat natuurlijk helemaal niet slecht is... Geen van mijn voormalig werkgevers was "onvermogend"

Nu gestopt met het werken in de paardenbranche omdat het in NL zo weinig verdient... Nu vrachtwagenchauffeur wat me het dubbele opleverd voor 40 uur dan werken voor een vermogend olympische ruiter..
Was graag door gegaan met het werk maar mijn eigen huisje, droogje en natje kunnen betalen is toch ook wel fijn als je de 25 gepasseerd bent :')

Ik heb hem dus ingevult +:)+