Fokkerij, Dressuur

Totilas tijdens de KWPN Stallion Show begin dit jaar. Foto door Marjo
Negen jaar geleden was het wereldnieuws: de verkoop van Totilas aan de Duitse paardenhandelaar Paul Schockemöhle. In 2015 ging Totilas met pensioen, inmiddels staan zijn nakomelingen op doorbreken. Zowel gisteren als vandaag heeft het NRC een uitgebreid artikel gewijd aan de nafok van Totilas.
Hoeveel nakomelingen Totilas precies heeft voortgebracht, houdt eigenaar Paul Schockemöhle niet bij. Hij schat zo’n 700, waarvan het merendeel in Duitsland en Nederland. Aanvankelijk vroeg hij 8.000 euro dekgeld, vertelt hij. Maar nadat Totilas (19) zijn sportcarrière in 2015 had beëindigd, en de vraag afnam, verlaagde hij dat bedrag naar 2.500 euro. Schockemöhle: „In Duitsland kreeg Totilas een slechte naam toen de verwachtingen met Rath niet werden ingelost. Zijn blessure was een kleine ramp. Maar nu blijkt dat sommige nazaten veel in hun mars hebben, kantelt het beeld, al heeft Totilas in Duitsland niet de naam die hij in Nederland heeft.”
Toch spreekt Schockemöhle van „een goede investering”. Hij wil het geschatte aankoopbedrag van 15 miljoen euro niet bevestigen, maar zegt wel dat Totilas een van zijn duurste paarden was in het jaar van aankoop.
Lees het volledige artikel van vrijdag op de site van het NRC.
Edward Gal
Er is geen mens die op meer nakomelingen van Totilas rijdt dan Edward Gal. Liefst zes exemplaren staan er bij het Glock Horse Performance Center in het Gelderse Oosterbeek.
Van de zevenjarige Glock’s Total US en de achtjarige Glock’s Toto Jr. wordt het meeste verwacht. Edward Gal: „Ze zijn heel verschillend. Glock’s Total US is erg elegant in zijn manier van bewegen. Alsof hij fluistert, zo stil. Glock’s Toto Jr. is een krachtpatser, een powerhouse. Ik heb ze nu bijna twee jaar en elke dag worden ze beter.”
Op de vraag of Glock's Total US hem hetzelfde gevoel geeft als Totilas, antwoordt Edward Gal: „Ja. Hij heeft een sterk achterbeen. Dat had Totilas minder op die leeftijd. Ik heb nog maar één wedstrijd met Glock’s Total US gereden [bij de Pavo Cup, in 2018] dus op papier heeft hij nog weinig gepresteerd. Maar mijn gevoel zegt dat hij nog beter kan worden dan zijn vader.”
Lees het volledige artikel van vandaag op de site van het NRC.