Waarom doen we wat we doen: Paddock of paradise?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 17:40

Bokt.nl
Blog

De laatste tijd krijg ik regelmatig de vraag waarom ik voor mijn pony's geen Paddock Paradise (PP) maak in hun weiland. Paddock Paradise…..,nu dacht ik dat ik al een paradijs voor ze had eigenlijk, genoeg ruimte om vol het gas erop te zetten, regelmatig het gras in, een ruim bemeten schuilstal met opening keurig op 't oosten, elke dag schoon, vers water, een persoonlijke dienstmeid (ik dus) om op regelmatige tijden hun voer op te dienen en hun drollen te ruimen. En als het weer onstuimig gaat worden, laten de dames mij duidelijk weten dat ze 's nachts graag weer in hun knusse stallen willen staan. Al met al hebben ze in mijn ogen een pony-paradijs.
Maar ik had de term Paddock Paradise al vaker voorbij zien komen en iets nieuws is altijd leuk, dus heb me er eens in verdiept.

Nu krijg ik de indruk dat de hoofdzaak van een PP gaat over het genoeg bewegen van het paard via een round-track en meerdere bijzaken, hoefkwaliteit, sociaal gedrag, natuurlijk eetpatroon en het stemt tot nadenken (voor het paard dan).
Over al deze punten heb ik eens nagedacht en ze vergeleken met wat mijn pony's nu hebben en doen in de wei, want ik denk dat dat voor ieder paard wel eens compleet verschillend kan zijn. Nu heb ik het 3 dagen lang, 16 uur per dag, in de peiling gehouden wat daar gebeurt op hun landgoed.

Om even een plaatje te schetsen, ze hebben 5000 vierkante meter grond in een strook vanaf het huis tot aan de dijk van de Waal en gemeten is het zo’n 230 meter lang. Even wat paaltjes uitgezet bij elke 25 m, zodat ik een goede schatting kan maken wat ze nu precies afleggen per dag.

Afbeelding

Ze lopen in die 16 uur gemiddeld 15 km, afgewisseld stap/draf/galop, voornaamste redenen zijn de waterbak, schuilstal (deze staan beide vooraan in de wei), voertijd en beweging bij ons op het erf in de hoop dat er wat gaat gebeuren.
Nu weet ik niet zo goed of dit veel of weinig is vergeleken bij andere paarden, maar aangezien we ook nog tussen de 10 en 20 km om de dag met ze rijden, maak ik me geen zorgen over de beweging.

En de hoeven, wij hebben de pech dat we ze allebei rondom moeten beslaan ivm het rijden op de weg, dus daar steek ik zorg in. De zorg beslaat niet heel veel, maar tijdens de droge maanden zorg ik dat er altijd een waterplas rondom hun drinkbak staat om uitdroging te voorkomen, kwast er af en toe olijfolie op en elke 7 weken de hoefsmid op bezoek.
Met deze vrij simpele oplossingen zie ik nog geen meerwaarde in een PP.

Qua sociaal gedrag, onze merries zoeken elkaar veel op om eens lekker bij elkaar te krabbelen, te chillen en vooral even lekker samen te scheuren.
Dus ook daar geen zorgen voor mij.
En nadenken, die pony’s denken al veel te veel, dus bijdehand genoeg.
Het zou me niet verbazen, als ik een round-track door hun wei maak, dat ze de binnendoor weg nemen, in één streep naar hun voedsel.

Afbeelding
Tekening van Thelwell.

Natuurlijk eetpatroon, dat is een ander verhaal. In hun ogen is een natuurlijk eetpatroon flink doorbunkeren het hele jaar, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Vanaf begin deze maand staat het hele weiland tot hun beschikking, maar vanaf het hele vroege voorjaar is dat voorbij en gaan ze op hun kale, zanderige deel met x portie hooi. Daar wordt hun beweging opvallend minder en de verveling groter. Dus daar valt nog winst te behalen, hoe? Daar ben ik nog niet over uit. Is een Paddock Paradise dan een oplossing?

Afbeelding
Foto: Bokker Amanda

Mijn nuchtere brein ziet daar weinig tot geen meerwaarde in voor mijn situatie. Maar een 2 span pony’s hebben staan is natuurlijk een heel andere situatie dan een tiental paarden.
Waarom en wanneer wordt een PP een toegevoegde waarde?
En geeft een PP echt een toegevoegde waarde? Zijn er duidelijke positieve veranderingen aan je paard te bemerken? Of is het een voorbijgaand verschijnsel?

Stiekem, heel stiekem vraag ik me af of het niet iets is wat wij bedenken voor een paard, terwijl je paard tevreden in de kudde staat.

Kiem

silvia58

Re: Waarom doen we wat we doen: Paddock of paradise?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:05

Volgens mij hebben jou pony's een geweldige plek :D +:)+
Menig dier zou jaloers zijn :=
Ik zelf zie niet echt een toegevoegde waarde in een PP.
Maar dat is ieder persoonlijk natuurlijk.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:16

Ik snap je helemaal. Hier 4 pony's die 24/7 met elkaar kunnen kiezen uit zand, steen, stal of gras. In totaal anderhalve hectare. Het is echt een minikudde qua gedrag en patronen en ze houden elkaar leuk bezig, kunnen heerlijk met elkaar kroelen én rennen. Af en toe gooi ik er eens een flinke arm vol wilgentakken o.i.d. bij, van de plekken waar ze níet al zelf bij konden en de boel hebben kaalgegeten. Nee, het is geen paddockparadise. Maar ik heb ook niet het idee dat ze iets missen :-)

PocoMisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:22

Haha hier dezelfde overpeinzingen ;) zelfs de opmerking gehad om een track te frezen zodat mijn Tinkers niet teveel gras eten maar dan wel hooibakken neerzetten op die gefreesde track zodat ze bewegen. Dat wordt dus lopen naar bak 1, leegeten, lopen naar bak 2, eten, klaar. Nu heb ik net als jij een lang pad waar ze de uren dat ze op het gras staan hapje, stapje beweging hebben. Voor mij werkt dit prima zo. Ze hebben een loopstal en verder is een deel in de paddock/ bak verhard met gebroken puin zodat ze altijd droog kunnen staan. Zie ook echt geen meerwaarde in een PP (wel veel meerwerk ) :Y)
Laatst bijgewerkt door PocoMisss op 16-10-19 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:23

Ik zie ook weinig toegevoegde waarde in een PP. Al helemaal niet met die draak van mij. Die vind het nl maar wat leuk om onder de omheining door te vreten. En met een PP geef ik haar daar nog even een hoeveelheid meters extra om dat te doen. Dat is leuk voor de fysio maar echt een stuk minder voor mijn portemonnee. De omheining hier ziet eruit als Fort Knox alleen voor haar. Ik zie hier ook eerlijk niet meer beweging dan op een PP, het is een beetje zoals het bij jou nu is TS.
Hier ligt het hooi en water ook voor op de paddock en staan de beide weides die ik nog heb, 2500 m2, open. Elke keer als ik buiten kom staan ze weer ergens anders.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:47

Klinkt als een heerlijke plek *\o/*

Wat ik leuk vind aan allerlei ideeen voor paddock paradise is
Verschillende ondergronden, verschillende soorten verharding, slingerende paden, waardoor ze meer buigen, wat takken die je neer kunt leggen om te eten of om ze erover of langs te laten gaan, verschillende voorplekken ook op verschillende hoogte, krabplekken maken van borstels, een vijver, een berg, wat fijne bomen....

Kortom, een speeltuin :D

Dit vind ik er een leuk topic voor
joyce B @ [VSW] Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:50

Mijn pony staat wel op een PP (zo was het al toen ik er kwam staan, was niet per se op zoek naar een PP maar gewoon veel buiten met andere paarden), maar dat wil niet zeggen dat ik dat beter vind dan hoe jij je pony's houdt. Ook niet slechter, het is gewoon een andere keuze. Volgens mij hebben je pony's het prima zo, dus ik geef je groot gelijk om niet veel geld te investeren in de aanleg van een PP

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 23:34

Naar mijn idee word een PP vooral gebruikt om een stuk wat eigenlijk gewoon te klein is voor paarden ‘bewoonbaar’ te maken voor paarden.
Blijft alleen in mijn ogen dan nog steeds een te klein stuk al begrijp ik ook dat mijn ideaal van meerdere ha niet altijd haalbaar is.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 05:55

Ik heb het concept paddock paradise altijd een tikkeltje overdreven gevonden en inderdaad zoals hier boven staat gedacht dat het komt om een te klein stuk bewoonbaar te maken.

Mijn ideaal visie is toch echt een paard wat gewoon heerlijk met zijn koppie naar beneden staat en kan doen wat hij wil doen, kan drinken waneer hij wil en lekker ontspant.
Paddock paradise of niet.

Even een beetje vermenselijken. Ik vind het ook vervelend als ik eerst de trap af moet om drinken te halen :=

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 06:00

Mijn paard komt dagelijks 2x 2 uur in de paddock met een maatje in de winter (zonder eten!), kriigt dagelijks beweging aan longe of zadel en loopt nog een rondje in de stapmolen. Verder lekker rust in zijn eigen vertrouwde box waar hij zijn eigen ruimte heeft en kan ontspannen en slapen.
In de zomer wei van 9 uur tot wanneer ik wil.

Mijn paard wordt absoluut niet gelukkig van andere paarden die continue in zijn ruimte lopen en hij moet waken. Hier is hij veel te angstig voor. Hij eet anders gewoon niet meer. Daarnaast vind ik het zelf fijn dat ik savonds naar huis ga en hij lekker in het stro staat en daar de nacht blijft staan. Tja en wat hij vindt? Hij kan niet praten dus ik doe wat mij het beste lijkt en gezien zijn lichamelijke en geestelijke gesteldheid prima!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 06:32

Als jouw paarden het goed doen, is dat toch prima?
Voor mijn merrie zou een PP wel een fijne oplossing zijn. Om de hele simpele reden dat ze kriebels krijgt van gras, en de gemiddelde 'normale stal met paddocks' maar hele kleine paddockjes heeft. Een track rondom gras en paar uurtjes grazen per dag zou voor haar dus wél een oplossing zijn. Of gewoon een écht grote paddock met daarachter een stukje weiland voor een paar uur per dag, óók best. Nu staat ze hele dagen op grasland, en dat is suboptimaal voor haar (maar beter dan de alternatieven in de buurt).

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 06:50

Je zou met prikpaaltjes een track kunnen maken en gedurende een week iedere dag met gps kunnen bijhouden of ze meer bewegen. Een paard beweegt in het wild 30-60 km per dag. Dat is beduidend meer dan 15 km.
Wij rijden/ mennen ook over het harde maar ijzers hebben we echt niet nodig en die zullen er ook echt nooit onder komen. Je huisvesting/ ondergrond kan een positieve bijdrage leveren aan het over kunnen gaan op ijzerloos.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 07:21

Gras is helaas niet meer gezond voor onze paarden. Dat komt door de vaak hoge gehalten maar vooral de wisselende gehalten suiker in het gras. Daarnaast komt dat gras slap en zacht is en het daardoor het niet optimaal bijdraagt aan kauwen en het de darmen niet activeert/ prikkelt om hun werk goed te doen.

Verder bevat gras erg weinig droge stof, maar 20 %. Een paard heeft een minimale behoefte van 1,5% van zijn lichaamsgewicht aan droge stof wat belangrijk is om het verteringsstelsel gezond te houden. Dat betekend dat een paard van 500 kg minimaal 37,5 kg gras moet kunnen eten. En dan uiteraard iedere dag!

Vrijwel alle paarden op het gras halen dat niet, omdat er niet iedere dag zoveel gras per paard staat maar ook als dat er wel zou staan worden die paarden uiteraard veel te dik omdat gras erg rijk is.

Gras lijkt ook totaal niet op het rantsoen wat paarden van nature gewend zijn om te eten of waarvoor het verteringsstelsel eigenlijk gebouwd is. Het verteringsstelsel is gemaakf voor structuurrijke producten.

Er komen steeds meer gevallen met (welvaarts) problemen voor bij paarden voor als hoefbevangenheid, koliek, overgewicht en insulineresitentie. Zoveel mogelijk terug naar de natuur zal in mijn ogen bijdragen aan het voorkomen van vele aandoeningen en ziekten.

Hooi bevat een drogestof percentage van 85%. Daarvan moet een paard van 500 kg dus minimaal 8,8 kg per dag eten. Dat is realistisch en haalbaar en zal bijdragen aan een gezond paard met een hogere weerstand. Hooi bevat veel structuur en "prik". Het zorgt voor veel goed kauwen wat bevordelijk is voor het gebit, de speekselproductie is hoog wat goed is voor een goede start van de vertering maar vooral ook het maagzuur neutraliseert. De structuur zorgt voor prik voor de darmen welke daardoor geactiveert worden en hun werk goed doen. Op hooi kun je een paard beter op gewicht houden dan op gras.

Hooi komt het dichtst in de buurt van het natuurlijke rantsoen van een paard. Wanneer je je paard op een hooi rantsoen wil zetten moet je op een andere manier beweging creeren dan een paard op de wei. Een Paddock Paradise is dan de oplossing.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 07:25

Ik heb de voorkeur voor grote uitgestrekte weides of paddocks met altijd een schone stro stal tot hun beschikking. Mijn paarden spelen uit zich zelf veel en hebben daar ruimte voor nodig. Liever zo min mogelijk omheining die hun spel belemmerd.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 07:25

lizy29 schreef:
Naar mijn idee word een PP vooral gebruikt om een stuk wat eigenlijk gewoon te klein is voor paarden ‘bewoonbaar’ te maken voor paarden.
Blijft alleen in mijn ogen dan nog steeds een te klein stuk al begrijp ik ook dat mijn ideaal van meerdere ha niet altijd haalbaar is.

Dat kan maar ik ken ook grote stukken waar ze PP van hebben gemaakt.
Met als neusje van de zalm, het terrein van 3Lazy7ranch, vlak bij Antwerpen, het is wel vooral een hele grote track, veel schuilmogelijkheden in oude stallen....
Heb overwogen mijn veulen er neer te zetten maar erg duur en te weinig merries, dus het was voor haar niet zo´n goede optie.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 07:39

Heel interessant dit, van beide partijen.
Ik dacht ook altijd als lizy29 eerlijk gezegd. Wij hebben ook een kudde van 5, ze kunnen kiezen of ze de stal in willen, op de verharde uitloop, de zanduitloop of de weide. Ze hebben het nog nooit zo goed gedaan als nu (in vergelijking met alleen stal en paar uurtjes weide).

Nu hebben we onlangs een andere woning gekocht waar ze aan huis komen te staan. We hebben er een hele grote weide bij en een klein bosperceeltje. Wij zijn nu ook bezig net het bedenken van hoe we het in willen richten; gewoon weiland met stallen en een verharde en zanduitloop of een paddock paradise?

Ik lees dus graag mee!

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 07:57

Ik zit er wel over te denken om mijn weide pp te maken. Dit komt voornamelijk omdat mijn grond zo droog is dat ik er in de zomer geen gras uit krijg. Nu lopen ze dan op een heel stuk zand waar ze enkele heen en weer lopen om hooi te komen eten en verder redelijk veel stil staan. Vandaar dat ik denk dat ze missen met wat meer routes wel wat meer zouden lopen om van a naar b te gaan. Maar zoals het bij jou is zou ik er ook niets aan veranderen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 08:56

AnnoNiemand schreef:
Je zou met prikpaaltjes een track kunnen maken en gedurende een week iedere dag met gps kunnen bijhouden of ze meer bewegen. Een paard beweegt in het wild 30-60 km per dag. Dat is beduidend meer dan 15 km.
Wij rijden/ mennen ook over het harde maar ijzers hebben we echt niet nodig en die zullen er ook echt nooit onder komen. Je huisvesting/ ondergrond kan een positieve bijdrage leveren aan het over kunnen gaan op ijzerloos.

Maar waarom? Waarom moet het op die manier? Waarom lijkt het soms dat dat het 'enige goede' is en is al het andere slecht? Het is gewoon niet zo zwart wit.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 09:29

Er zijn zoveel manieren om paarden te houden, de één vindt een gewone wei fijner. De andere een PP of stal. Kijk naar de behoefte van je paard. Er zijn zoveel mogelijkheden.

Ik heb geen pp, maar ook geen 'normale' weide. Ik heb sowieso een pad waar de paarden door moeten voor ze bij de weide met vijver en heuvel komen. Ze staan ook vaak boven op de heuvel te grazen.
Op dat pad heb ik boomstammen neergelegd. Ze moeten dus verplicht hun benen op tillen of springen. Af en toe verleg ik de stammen. Ze moeten dus iets meer moeite doen om bij de weide te komen.
Water moeten ze ook zelf wat meer moeite voor doen. Ik heb maar 1 drinkbak, dan moeten ze toch een heel eind terug lopen. Of ze moeten uit de vijver drinken, daarvoor moeten ze een stukje naar beneden lopen als het water laag staat. En weer omhoog om verder te grazen.
Het is geen PP met tracks, maar er zijn wel speelse elementen te vinden in onze weide.
Ook moeten ze om de vijver lopen om overal gras te kunnen eten, soms ook langs de kanten van de vijver. Daar moeten ze dan echt even moeite voor doen, maar de beloning is het waard. Lekker lang gras.
Ook heb ik overal 'knabbelstruikjes'. Voor de afwisseling kunnen ze daar dus lekker van eten. Wilg, hazelaar, rozenbottel, beuk, berk etc. Ook laat ik op bepaalde plekken de maria distels staan, die zoeken ze zelf op naar behoefte.
Zo hebben ze dus geen rechte, vlakke, groene weide, maar toch een open stuk met verschillende voerplekken, planten, water etc. En dan het pad wat de weide met de paddock verbindt.
Ze staan ook graag boven op de heuvel te eten. Net een stel geiten.
Daarnaast heb ik ook nog een 'gewone' weide. Daar staan ze vaker wat doelloos in.
Dat zie ik in de speelse weide eigenlijk niet terug. Altijd wel wat te knabbelen of te zoeken/vinden ergens. Ik merk ook dat de beide paardjes beter in hun vel zitten. Ook qua conditie. Ze training zichzelf al een beetje in de speelse weide. Heuvel, boomstammen, vijver etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 09:55

Ik zie er wel toegevoegde waarde in, voor sommige paarden. Maar dan wel een ruim opgezette PP met brede paden.
Ik heb bijvoorbeeld een mini met PPID en een paard met IR, de DA raadt het sterk af om mijn mini nog op het gras te zetten. Ik zit er wel over te denken om de wei om te toveren naar een Paddock Paradise. Ze hebben een paddock van 1000m2 en een mooie schuilstal, maar als ze de wei niet op kunnen is dat het ook. Dan staan ze de hele dag in het zand met een bak hooi voor hun neus en een waterbak. Ik vind dat te weinig qua uitdaging en beweging. Het enige dat ze doen is de hele dag eten en een beetje slapen. Ik wil ze graag stimuleren om wat meer te bewegen, dan vind ik een PP wel van toegevoegde waarde. Maar zouden die van mij de hele dag in de wei kunnen, dan kregen ze lekker die 2,2 hectare en vermaken ze zichzelf wel. :)

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 10:00

AnnoNiemand schreef:

Maar loopt het zoveel omdat het moet, omdat voedsel veel schaarser is, of omdat het dat graag wil? En is het lichaam van een paard zo gebouwd dat het 45 km per dag moet lopen, of is het net zo gezond met minder kms per dag?

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 10:02

Mijn tinker merrie staat op een kleine paddock paradise. Ze staan daar beperkt op gras, hebben meerdere voerplekken en een schuilstal. Ik merk echt dat ze veel beter in haar vel zit, veel rustiger in het koppie! Ze zijn eigenlijk bijna heel de dag door wel in beweging als ze niet op de wei staan. Voor mijn merrie is dit perfect, als ik haar alleen op een wei zou houden met schuilstal zou ze tonnetje rond zijn en heel de dag door alleen maar eten. Voor een ander paard zou dit misschien weer wel heel goed zijn. Dus ik denk zeker dat allebei de manieren van paarden houden goed zijn, alleen niet voor elk paard. Als ik zo lees is het voor jou paardjes perfect, voor mijn paard is een paddock paradise de manier van houden!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 10:51

lizy29 schreef:

Precies wat ik ook denk

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:06

Merel_Brit schreef:
AnnoNiemand schreef:

Maar loopt het zoveel omdat het moet, omdat voedsel veel schaarser is, of omdat het dat graag wil? En is het lichaam van een paard zo gebouwd dat het 45 km per dag moet lopen, of is het net zo gezond met minder kms per dag?

Nou is natuurlijk wel zo dat als je aan de natuurlijke gang van beweging tegemoet kan komen, dit beter is.
Kijk maar naar al die mensen die veel te veel zitten en oneetbare dingen eten....veel welvaartsziektes....
Tegelijkertijd worden we gezonder, of het daadwerkelijk gezonder is, vraag ik me af, maar we worden ouder en de zorg is veel beter geworden en er is veel ontdekt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:12

Hier ook getwijfeld, mijn stukje (4000 m² ) inrichten als pp, met als gevolg veel track, veel hoeken en stukken waar ze elkaar in het nauw kunnen drijven (of de track zo breed dat dat niet hoeft maar dan heel veel weide kwijt) en in de winter sowieso veel modder (= geen gras in de zomer op die stukken).
Of systeem schuilstal - paddock - weide.
Ik heb het laatste gekozen. Relatief weinig kosten om het haalbaar te maken (afdak, verharding, zandpaddock) en ik kan om en om de weitjes openzetten en eventueel nog werken met strookbegrazing.
Ik heb drie saaie merries waarvan eentje absoluut niet meer door grond gaat die nat is (modder) en de andere twee leven om te eten. Die nemen dus kortste weg overal rond en stellen drinken gerust een aantal uur uit omdat ze dan moeten omlopen.

Vriendin van me heeft een speelse ruin die het echt wel nodig heeft om eens een lange sprint te maken, die heeft net wél baat bij een track (ook al is het dan modderig), maar ook daar is de basis gewoon stal + verharding + paddock, en heeft die een paar keer per dag een zotte 5 minuten waarin hij eens los gaat.

Daarnaast zit je met een pp ook met dagelijks onderhoud, mest op de tracks moet opgeruimd worden, ligt over een grotere oppervlakte = meer tijd om hetzelfde werk op te ruimen.
Het is nu wel gemakkelijk dat ze grotendeels op dezelfde ruimte hun mest gooien :+.