Blog
Waarom doen we wat we doen: Paddock of paradise?
De laatste tijd krijg ik regelmatig de vraag waarom ik voor mijn pony's geen Paddock Paradise (PP) maak in hun weiland. Paddock Paradise…..,nu dacht ik dat ik al een paradijs voor ze had eigenlijk, genoeg ruimte om vol het gas erop te zetten, regelmatig het gras in, een ruim bemeten schuilstal met opening keurig op 't oosten, elke dag schoon, vers water, een persoonlijke dienstmeid (ik dus) om op regelmatige tijden hun voer op te dienen en hun drollen te ruimen. En als het weer onstuimig gaat worden, laten de dames mij duidelijk weten dat ze 's nachts graag weer in hun knusse stallen willen staan. Al met al hebben ze in mijn ogen een pony-paradijs.
Maar ik had de term Paddock Paradise al vaker voorbij zien komen en iets nieuws is altijd leuk, dus heb me er eens in verdiept.
Nu krijg ik de indruk dat de hoofdzaak van een PP gaat over het genoeg bewegen van het paard via een round-track en meerdere bijzaken, hoefkwaliteit, sociaal gedrag, natuurlijk eetpatroon en het stemt tot nadenken (voor het paard dan).
Over al deze punten heb ik eens nagedacht en ze vergeleken met wat mijn pony's nu hebben en doen in de wei, want ik denk dat dat voor ieder paard wel eens compleet verschillend kan zijn. Nu heb ik het 3 dagen lang, 16 uur per dag, in de peiling gehouden wat daar gebeurt op hun landgoed.
Om even een plaatje te schetsen, ze hebben 5000 vierkante meter grond in een strook vanaf het huis tot aan de dijk van de Waal en gemeten is het zo’n 230 meter lang. Even wat paaltjes uitgezet bij elke 25 m, zodat ik een goede schatting kan maken wat ze nu precies afleggen per dag.

Ze lopen in die 16 uur gemiddeld 15 km, afgewisseld stap/draf/galop, voornaamste redenen zijn de waterbak, schuilstal (deze staan beide vooraan in de wei), voertijd en beweging bij ons op het erf in de hoop dat er wat gaat gebeuren.
Nu weet ik niet zo goed of dit veel of weinig is vergeleken bij andere paarden, maar aangezien we ook nog tussen de 10 en 20 km om de dag met ze rijden, maak ik me geen zorgen over de beweging.
En de hoeven, wij hebben de pech dat we ze allebei rondom moeten beslaan ivm het rijden op de weg, dus daar steek ik zorg in. De zorg beslaat niet heel veel, maar tijdens de droge maanden zorg ik dat er altijd een waterplas rondom hun drinkbak staat om uitdroging te voorkomen, kwast er af en toe olijfolie op en elke 7 weken de hoefsmid op bezoek.
Met deze vrij simpele oplossingen zie ik nog geen meerwaarde in een PP.
Qua sociaal gedrag, onze merries zoeken elkaar veel op om eens lekker bij elkaar te krabbelen, te chillen en vooral even lekker samen te scheuren.
Dus ook daar geen zorgen voor mij.
En nadenken, die pony’s denken al veel te veel, dus bijdehand genoeg.
Het zou me niet verbazen, als ik een round-track door hun wei maak, dat ze de binnendoor weg nemen, in één streep naar hun voedsel.

Tekening van Thelwell.
Natuurlijk eetpatroon, dat is een ander verhaal. In hun ogen is een natuurlijk eetpatroon flink doorbunkeren het hele jaar, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Vanaf begin deze maand staat het hele weiland tot hun beschikking, maar vanaf het hele vroege voorjaar is dat voorbij en gaan ze op hun kale, zanderige deel met x portie hooi. Daar wordt hun beweging opvallend minder en de verveling groter. Dus daar valt nog winst te behalen, hoe? Daar ben ik nog niet over uit. Is een Paddock Paradise dan een oplossing?

Foto: Bokker Amanda
Mijn nuchtere brein ziet daar weinig tot geen meerwaarde in voor mijn situatie. Maar een 2 span pony’s hebben staan is natuurlijk een heel andere situatie dan een tiental paarden.
Waarom en wanneer wordt een PP een toegevoegde waarde?
En geeft een PP echt een toegevoegde waarde? Zijn er duidelijke positieve veranderingen aan je paard te bemerken? Of is het een voorbijgaand verschijnsel?
Stiekem, heel stiekem vraag ik me af of het niet iets is wat wij bedenken voor een paard, terwijl je paard tevreden in de kudde staat.
Kiem
zelfs de opmerking gehad om een track te frezen zodat mijn Tinkers niet teveel gras eten maar dan wel hooibakken neerzetten op die gefreesde track zodat ze bewegen. Dat wordt dus lopen naar bak 1, leegeten, lopen naar bak 2, eten, klaar. Nu heb ik net als jij een lang pad waar ze de uren dat ze op het gras staan hapje, stapje beweging hebben. Voor mij werkt dit prima zo. Ze hebben een loopstal en verder is een deel in de paddock/ bak verhard met gebroken puin zodat ze altijd droog kunnen staan. Zie ook echt geen meerwaarde in een PP (wel veel meerwerk )

.