Kardieno wint Deens kampioenschap vierjarigen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Kardieno wint Deens kampioenschap vierjarigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 22:39

horses
Dressuur

Afbeelding
Thomas Sigtenbjerggaard met Kardieno. Foto door aniek1985

De dit voorjaar door Andreas Helgstrand aangeschafte Kardieno (Dante Weltino x Parcival) heeft in Denemarken het kampioenschap voor vierjarige paarden gewonnen. De door Janneke Gnodde (bokker [***]) gefokte hengst won met Helgstrands stalchef Thomas Sigtenbjerggaard met een 9,22 gemiddeld. De Gelders, Oldenburgs en DWB goedgekeurde hengst kreeg onder andere een 9,8 voor de galop en de aanleg.

Bekijk het volledige bericht met video's op de site van Horses.nl.

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 10:18

Kardieno is een typisch F1-product (rijpaardvader x Gelderse moeder). De F1-producten maakten dat het KWPN in de beginjaren in één klap de wereldtop bereikte zowel bij de springpaarden als bij de dressuurpaarden. Een F1-product was geen Gelders paard, maar een rijpaard. Om F1-producten te kunnen blijven fokken moeten wel de klassieke Gelderse bloedlijnen bewaard blijven. Dit is al lang niet meer het KWPN-fokbeleid. Daarom is onlangs door de overheid hiervoor aan het KPST stamboekerkenning verleend.

BigOne

Re: Kardieno wint Deens kampioenschap vierjarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 10:29

[***], gefeliciteerd, wat een prachtig paard!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 16:16

AWvL schreef:
Kardieno is een typisch F1-product (rijpaardvader x Gelderse moeder). De F1-producten maakten dat het KWPN in de beginjaren in één klap de wereldtop bereikte zowel bij de springpaarden als bij de dressuurpaarden. Een F1-product was geen Gelders paard, maar een rijpaard. Om F1-producten te kunnen blijven fokken moeten wel de klassieke Gelderse bloedlijnen bewaard blijven. Dit is al lang niet meer het KWPN-fokbeleid. Daarom is onlangs door de overheid hiervoor aan het KPST stamboekerkenning verleend.

Kul verhaal
De paarden op de site van het KPST daar zit ook geen zuiver Gelders paard bij, want dat heeft nooit bestaan. Echt compleet ongeloofwaardig :(:)

Een F1 product was volbloed x basispaard in de tijd dat de omvorming naar rijpaard begon
Die paarden zouden nu niet meer meekomen op dit niveau, de fokkerij en sport is enorm vooruitgegaan sinds die tijd

Dit is dus geen F1 product maar een weloverwogen keuze in het kader van de zeer noodzakelijke bloedspreiding , de keus voor een klassiek type Duitse rijpaardhengst met een koel karakter bij een veelzijdige Gelderse merrie met als resultaat een modern Gelders paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 16:17

bigone schreef:
[***], gefeliciteerd, wat een prachtig paard!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 16:17

Betere foto

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 16:50

Inderdaad F1 was volbloed x gelders, dit is gewoon duits gefokt. ;-)

Maar wat leuk dat hij het zo goed doet! gefeliciteerd Janne.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 17:18

Wat een enorme stoelzit heeft die man zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 18:44

Elisa2 schreef:

Hij is niet Duits gefokt
Hij komt uit een goede Gelderse KWPN merrie
Hij is Oldenburgs x KWPN
Niet alleen Duits, niet alleen Gelders. Gebruik je hem op een rijpaard krijg je een rijpaardveulen, dekt hij een Gelderse merrie heb je weer een 75 % Gelders paard met een lager verwantschapspercentage

Ik had dit jaar een mooi merrieveulen van Kardieno uit een Gelderse merrie met een hele goede Gelderse opdruk

Afbeelding

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:27

[***] schreef:
Elisa2 schreef:

Hij is niet Duits gefokt
Hij is Oldenburgs x KWPN
Niet alleen Duits, niet alleen Gelders. Gebruik je hem op een rijpaard krijg je een rijpaardveulen, dekt hij een Gelderse merrie heb je weer een 75 % Gelders paard met een lager verwantschapspercentage

Ik had dit jaar een mooi merrieveulen van Kardieno uit een Gelderse merrie met een hele goede Gelderse opdruk

[ [url=m/RN03Zq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een mooi veulen!! Gelders met veel ras. Ik vind hem mooi gefokt, Helgstrand heeft genoeg hengsten op stal staan met minder sport in de moederlijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:34

[***],
Gefeliciteerd !!
Wat een prachtig merrieveulen heb je ook gefokt zeg !!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 07:35

Ik zei duits, vanwege het oa duitse bloed achter Parcival (Amor) de merrielijn is inderdaad gelders.

Mooi veulen, wat is daar de vader van?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 07:38

Elisa2 schreef:
Ik zei duits, vanwege het oa duitse bloed achter Parcival (Amor) de merrielijn is inderdaad gelders.

Staat erbij. Kardieno

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 07:45

Kabayo schreef:
Elisa2 schreef:

Staat erbij. Kardieno

8)7 ow goeiemorgen, ik ben nog niet helemaal wakker geloof ik. Dankjewel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 08:05

Elisa2 schreef:

Parcival was niet Duits. Parcival was een Koss uit een geheel Gelderse moederlijn. Koss was een El Corona uit wederom een geheel Gelderse moeder. El Corona was een Amor x Doruto x Adjudant...en dat was dan weer een Gelderse hengst.

Het niet Gelderse in Parcival is echt heel erg verdund.

Gefeliciteerd [***].

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:45

Wat een gaaf paard :D. Daar kun je als fokker trots op zijn, [***] :D. Prachtig veulen, ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:49

Bedankt
Merrieveulen is ook weer een blijvertje :D O:)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 10:05

Wordt dat veulen zwart of donkere vos?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 10:18

Ze is smokey black :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:32

Ah... :')

Dat ziet er straks zwart uit toch?

Nou hoe of hoe...prachtig veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:57

Ik was er al blij mee toen ze (dacht ik) zwart was
Maar ze begon zo raar op te lichten, ze heeft coupe soleil
Of ze lichter of donker wordt of zo blijft durf ik niet te zeggen. Heb niet eerder een smokey black gehad

Afbeelding

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:11

[***] schreef:
AWvL schreef:

Kul verhaal
De paarden op de site van het KPST daar zit ook geen zuiver Gelders paard bij, want dat heeft nooit bestaan. Echt compleet ongeloofwaardig :(:)

Een F1 product was volbloed x basispaard in de tijd dat de omvorming naar rijpaard begon
Die paarden zouden nu niet meer meekomen op dit niveau, de fokkerij en sport is enorm vooruitgegaan sinds die tijd

Dit is dus geen F1 product maar een weloverwogen keuze in het kader van de zeer noodzakelijke bloedspreiding , de keus voor een klassiek type Duitse rijpaardhengst met een koel karakter bij een veelzijdige Gelderse merrie met als resultaat een modern Gelders paard

Het echte Gelders paard bestaat wel degelijk. Bij de omvorming tot sportpaard mochten kruisingsproducten als Kardieno niet als Gelders paard (Sgldt) in het stamboek worden opgenomen, maar werd daarvoor een apart Sportregister ingesteld. Ook na het tot stand komen van het KWPN voldeed een paard als Kardieno niet aan de bloedvoeringseisen voor basispaard of Gelders paard. Totdat het KWPN met ingang van 1998 plotseling de Gelderse bloedvoering volledig afschafte (zie Red het Gelders paard http://home.vianetworks.nl/users/lijssel/nederlnd/redhgp.htm), waardoor zelfs een afgewezen rijpaardhengst (Independent Little Me) met 87,5% ander bloed in 2016 door het KWPN kon worden uitgeroepen tot kampioenhengst Gelders paard.

Een F1-product is een kruising tussen twee heel verschillende rassen. Momenteel is het beste KWPN-gefokte dressuurpaard ter wereld (Verdades) een F1-product uit een Duitse rijpaardvader en een tuigpaardmerrie met veel Gelders bloed.
De F1-generatie heeft de beste sportpaarden uit de KWPN-fokkerij opgeleverd en ook Kardieno is een heel goed paard. Maar met meer Duits en Hackney-bloed in de afstamming dan Gelders bloed is Kardieno alleen een Gelders paard door het afschaffen van de Gelderse bloedvoeringseis door het KWPN. (En dit geldt niet alleen voor Kardieno.)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:33

[***] schreef:
Elisa2 schreef:

Hij is niet Duits gefokt
Hij is Oldenburgs x KWPN

[ [url=m/RN03Zq.jpg]Afbeelding[/url] ]

F1 is niet persé Volbloed x Gelders. Het zijn gewoon 2 doorgefokte lijnen die helemaal geen familie van elkaar zijn. Deze kruising versterkt het Heterosis effect waardoor het product van deze 2 ouders alle goede eigenschappen heeft van die 2 lijnen. Er van uitgaande dat je 2 hele goede lijnen gebruikt.

Het nadeel ervan is...Dat de nakomelingen van F1 producten lang niet altijd zo goed zijn als dat F1 product. En dat komt omdat dat F1 product een mix van genen is waar hij ook in kan strooien. Eigenlijk geeft Janne dat hierboven ook al aan. Hij zal naar de moeder toe fokken. En dan moet je maar hopen dat je een goede moeder hebt.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 15:08

AWvL schreef:
[***] schreef:

Kul verhaal

Het echte Gelders paard bestaat wel degelijk. Bij de omvorming tot sportpaard mochten kruisingsproducten als Kardieno niet als Gelders paard (Sgldt) in het stamboek worden opgenomen, maar werd daarvoor een apart Sportregister ingesteld. Ook na het tot stand komen van het KWPN voldeed een paard als Kardieno niet aan de bloedvoeringseisen voor basispaard of Gelders paard. Totdat het KWPN met ingang van 1998 plotseling de Gelderse bloedvoering volledig afschafte (zie Red het Gelders paard http://home.vianetworks.nl/users/lijssel/nederlnd/redhgp.htm), waardoor zelfs een afgewezen rijpaardhengst (Independent Little Me) met 87,5% ander bloed in 2016 door het KWPN kon worden uitgeroepen tot kampioenhengst Gelders paard.

Een F1-product is een kruising tussen twee heel verschillende rassen. Momenteel is het beste KWPN-gefokte dressuurpaard ter wereld (Verdades) een F1-product uit een Duitse rijpaardvader en een tuigpaardmerrie met veel Gelders bloed.
De F1-generatie heeft de beste sportpaarden uit de KWPN-fokkerij opgeleverd en ook Kardieno is een heel goed paard. Maar met meer Duits en Hackney-bloed in de afstamming dan Gelders bloed is Kardieno alleen een Gelders paard door het afschaffen van de Gelderse bloedvoeringseis door het KWPN. (En dit geldt niet alleen voor Kardieno.)

Dit is gewoon de eeuwigdurende discussie tussen: is het Gelders paard een ras (met dus bijbehorende bloedeis en rasstandaard of ook wel type omschrijving genoemd).
Bij het Gelders paard KWPN zitten nog steeds al deze visies en daar is nooit goed een klap op gegeven volgens mij.
1. de ene ziet het als een ras waarbij een bepaalde bloedvoering hoort
2. de volgende ziet het als een type, waarbij dus geen bloedeis maar wel een rasstandaard/type omschrijving hoort, het herkenbare Gelderse paard
3. en een groep ziet het als fokdoel/gebruiksdoel, je fokt voor een groep gebruikers en fokt een paard dat daarbij past. Die groep is de ambitieuze amateur, bijv de moeder met een baan en kindjes , die een paar keer per week lekker wil rijden en ook sportambities heeft. Die een gezond allround hard paard zoekt die niet flipt als die niet in een strak stalregime zit en niet dagelijks gereden wordt.

Ik denk dat Kardieno prima bij de 3 past. Zelf fok ik ook met die visie.
Voor 1 en 2 is het KPST, die nu de erkenning hebben gekregen om het Gelderse ras te fokken.

De gedachte om een ras of bepaald uiterlijk type te fokken past m.i. niet bij het KWPN, waar altijd op gebruiksdoel gefokt is en het paard aangepast is aan waar de gebruiker om vroeg.

En ik denk dat er een hele grote markt voor 3 is.. Het blijkt echt verrekte moeilijk te zijn om een braaf paard te kopen. Ik heb bijv. mijn paarden aan huis, moet over de weg om bij een bak te komen, ben op wisselende tijden thuis, dus ik heb geen strak stalregime, geen binnenbak, moet rijden in weer en wind en ik kan niet dagelijks rijden. Dan moet ik wel een paard hebben dat daarbij past, en die heb ik gelukkig. Ook qua uiterlijk, een wat robuuster niet blessuregevoelig paard is wat bij mij past.

De KWPN reglementen sluiten ook helemaal aan bij 3, het is al lang omschreven. Echter blijft er steeds weer discussie over het uiterlijke type en de bloedeis. Zou dat komen omdat de naam "Gelders" oproept dat het om een ras gaat? En misschien ook wel omdat de keuring niet past bij het gebruiksdoel.. We keuren Gelderse paarden net zoals dressuurpaarden gekeurd worden, wie draaft er het mooist aan de hand. Springen hoeft niet persé, en alleen de hengsten moeten nog in 3 disciplines.
Laatst bijgewerkt door GJ9 op 15-10-19 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 15:12

En dan ook nog dit soort kanjers fokken, petje af.