Vermagerde Konikpaarden in Spanje opnieuw verhuisd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Vermagerde Konikpaarden in Spanje opnieuw verhuisd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 15:39

Equnews
Overige

Afbeelding
Konikhengst in de Millingerwaard. Foto door SSDesign.

Een deel van de konikpaarden uit de Oostvaardersplassen, die in april dit jaar naar een natuurpark in het Noorden van Spanje werden overgebracht, zijn naar Laura Hoitsema van Stichting Paard in Nood Spanje getransporteerd. Het gaat om 17 drachtige merries, veulens en twee hengsten.

„De paarden zijn broodmager, dit zijn echt rescue paarden en erger,” zegt Hoitsema vanuit Sevilla. „Ze hadden hulp nodig. En daar zijn wij heel goed in. Parkeigenaar Eduardo Cerdá kon de zorg niet bieden die de paarden nodig hadden, ze waren zo vermagerd en hadden nauwelijks iets te eten. Ze hadden conditiescore twee, dat zegt genoeg. Dus we hebben gewoon maar besloten dit te doen zo.”

Staatsbosbeheer verplaatste 29 konikpaarden uit de Oostvaardersplassen naar het natuurgebied Atapuerca, nabij Burgos naar park Paleolítico Vivo. Vandaag hebben zij een email gehad van Eduardo, vertelt Hoitsema. De eigenaar van de paarden blijft Eduardo Cerdá van park Paleolítico Vivo. Of de paarden op termijn weer teruggaan naar het park kan Hoitsema nog niet zeggen. ,,We zien wel, eerst moeten de dieren aansterken. Ik heb twee hengsten en zeventien hoogdrachtige en zwakke merries en de zwakke veulens. Ik heb eigenlijk alle zwakste dieren. Bij Eduardo staan nog 23 paarden nu en hij heeft ook nog wel merries lopen.” De twee hengsten heeft Hoitsema al laten castreren.

Er waren eerdere goede ervaringen met de Stichting van Eduardo, waardoor Staatsbosbeheer dacht dat het een goede partner zou zijn. ,,We leren hier wel een les van. Met stichtingen of particulieren werken is misschien niet zo'n goed idee. Er waren in Nederland ook veel particulieren die de paarden wilden kopen, dat hebben we bewust niet gedaan.” In het contract dat Staatsbosbeheer afsloot staat dat er een boete staat van 1000 euro per paard als er niet wordt nagekomen wat is afgesproken. ,,We moeten ons daarop nog even goed beraden. Dit is voor ons ook nieuwe informatie. Het opnieuw verplaatsen van de paarden is niet echt bevorderlijk voor hun gezondheid. Nu staan ze dus in een nóg droger gebied, op nóg schralere grond. Dat was niet wat we van te voren bedacht hadden.”

Sinds 7 september staan de paarden bij Stichting Paard in Nood. Volgens Hoitsema ging het vangen best soepel, de paarden waren al een beetje gewend aan de vangkraal, zegt ze. ,,Daar is er bloed geprikt, ze zijn ontwormd en vervolgens gaat de vrachtwagen er voor en worden ze erin gedreven. ,,Ik kon het nog niet eerder vertellen dat ik ze had, want ik wilde ze in alle rust even laten herstellen. Ze waren echt super, super zwak. Deze paarden hadden echt de winter niet overleefd.”

Zie ook [VN] Deel Koniks Oostvaardersplassen naar Spanje en Wit-Rusland

Anna79

Re: Vermagerde Konikpaarden in Spanje opnieuw verhuisd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 15:45

Arme beesten, ik vind het om te huilen. Waarom laat die nieuwe eigenaar het ook zover komen. Heb er geen woorden voor. Hopelijk lukt het deze dame om ze op te lappen en hopelijk gaan ze dan niet weer terug.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 15:47

Heel nobel, maar heel eerlijk?
Moet dit echt gered gaan worden voor een boel geld terwijl er nu weer een hoop (gezond) overschot gefokt is dat neergeschoten gaat worden :?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 15:52

Anna79, deze dieren waren bijna allemaal drachtig waardoor er veel meer kwamen dan gedacht. Verder lag dit al maanden vast en was het zeer droog daar laatste tijd. Het is niet alleen de schuld van de nieuwe eigenaar die het ook zo niet wilde. de dieren waren al in slechte staat daar. En zijn direct onderzocht toen ze ziek werden.

En ik had persoonlijk liever gezien dat alles gewoon afgeschoten werd en het hele project opgedoekt.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 15:58

ElCamino schreef:
Anna79, deze dieren waren bijna allemaal drachtig waardoor er veel meer kwamen dan gedacht. Verder lag dit al maanden vast en was het zeer droog daar laatste tijd. Het is niet alleen de schuld van de nieuwe eigenaar die het ook zo niet wilde. de dieren waren al in slechte staat daar. En zijn direct onderzocht toen ze ziek werden.

En ik had persoonlijk liever gezien dat alles gewoon afgeschoten werd en het hele project opgedoekt.

Inderdaad wat is nou meer lijden?

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 16:17

Wat een triest nieuws, vooral voor de paarden natuurlijk. Maar ook voor de mensen van Staatsbosbeheer die het natuurlijk heel anders gewild hebben vind ik het gewoon rot. Gelukkig is die paardenopvang er, die doet toch zoveel goed werk. Hopelijk komen de paarden uiteindelijk toch nog goed terecht.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 16:38

Erg verbazingwekkend hè, dat die dieren drachtig waren, dat had nou echt helemaal niemand verwacht of kunnen voorspellen 8)7

Ben 't met m'n voorgangers eens, had die dieren nooit naar Spanje getransporteerd maar de zwakke dieren gewoon afgeschoten...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 16:51

ElCamino schreef:
Anna79, deze dieren waren bijna allemaal drachtig waardoor er veel meer kwamen dan gedacht.

Hoe kan iemand serieus beweren dat dracht onverwacht was? Wat hebben ze daar niet opgepikt bij de les over bloemetjes en bijtjes vroeger op school? Alle merries hebben tussen vrijlopende hengsten gelopen in het seizoen voordat ze verkocht/verplaatst werden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 16:53

Met dank aan al die mensen die zo graag koste wat het kost de Koniks hebben willen redden.
Misschien beter maar afschieten dan zijn de paarden gelijk van alle ellende af die door diverse oorzaken tot stand zijn gekomen.
Bah
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-19 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 16:53

Er is laatst toch ook een hele lading hooi naartoe gegaan, vanuit Nederland?

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:09

Waarschijnlijk zal ook meespelen dat afschot zo moeilijk ligt bij ‘het publiek’ ook als het een betere oplossing zou zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:11

Ja. Lekker katern doodhongeren. Jippie 8)7

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:28

Ze schrijft ook een paar goeie posts om kennis van te nemen op de Facebook pagina van los caballos luna spanje

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:34

staat een verkeerde foto bij de OP

Afbeelding

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:36

Op de FB pagina van Los Caballos Luna staan een hoop foto’s , paarden zien er niet fijn uit.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 18:15

Morganlefay schreef:
Met dank aan al die mensen die zo graag koste wat het kost de Koniks hebben willen redden.
Misschien beter maar afschieten dan zijn de paarden gelijk van alle ellende af die door diverse oorzaken tot stand zijn gekomen.
Bah

Kan stichting Annemieke nu mooi al die duizenden euro’s die gedoneerd worden eens uit kan geven voor voer en zorg in die opvang.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 18:24

Als ze die reeën al niet zonder meer kunnen afschieten, lijkt me dat met de Koniks helemaal geen optie.

Die vrachtwagen hooi was met de Koniks meegekomen, maar dat is natuurlijk allang opgevoerd. Er is nu weer een nieuwe vrachtwagen met hooi onderweg als ik het goed begrepen heb.

Een iets uitgebreider artikel waar wel een heel aparte zin in staat: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1613163 ... -in-spanje .

Citaat:
En er waren te veel hengsten op te weinig merries; dus er waren veel paarden die met bijtwonden liepen. Sinds die tijd is er goed doorgefokt, dus einde zomer waren er 42 paarden.

Zo lijkt het net alsof ze van het voorjaar gedekt zijn en van de zomer al veulens hebben gekregen. Maar goed, van 29 naar 42 is best een groot aantal en als je dan leest dat er 2 hengsten meegegaan zijn en dat er nu nog 12 bij de eigenaar in Spanje lopen, dan waren 14 hengsten op 29 paarden wel belachelijk veel.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 18:58

janderegelaa schreef:
Morganlefay schreef:
Bah

Kan stichting Annemieke nu mooi al die duizenden euro’s die gedoneerd worden eens uit kan geven voor voer en zorg in die opvang.

Er is een hele vrachtwagen vol hooi daar heen gestuurd, gesponsord door Azuka.nl :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 20:02

janderegelaa schreef:
Morganlefay schreef:
Bah

Discutabele opvang of hoe moet ik je zin opvatten?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 20:13

Zag op Facebook inderdaad dat ze veel reacties krijgt negatief ook en dat men het vragen om geld vind of iets in die trend

Ken de hele stichting niet.

Een ding zie ik wel graatmager de meeste koniks en daar op de foto eten ze hooi hopelijk krijgen ze ook medicatie tegen die parasiet.

Schiet ook niet op als elk jaar de merries veulens krijgen .... waar ze vandaan komen.

Deze stichting heeft twee hengsten gecastreerd die ze ook hebben opgevangen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 20:29

Het is toch wat....
Hoe eerder dit project gewoon helemaal stopt hoe beter. Hiermee is het probleem gewoon verplaatst. De écht gezonde beesten herplaatsen en zorgen dat ze zich niet meer voortplanten en de rest afschieten. (en dan wel door iemand die dat kan en dus zorgt voor een snelle dood) Dat lijkt me beter dan half Europa door reizen om daar alsnog dood te gaan van de honger.

En lief van die stichting hoor, maar dat moet toch niet de bedoeling zijn...

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 22:16

Anna79 schreef:
Arme beesten, ik vind het om te huilen. Waarom laat die nieuwe eigenaar het ook zover komen. Heb er geen woorden voor. Hopelijk lukt het deze dame om ze op te lappen en hopelijk gaan ze dan niet weer terug.

Omdat er geen drachtige merries zouden komen en die waren er wel. En die zijn ook allemaal geboren en tot op heden in leven. Er was 23 afgesproken en werk al heel snel bijna het dubbele.
Daarnaast is het daar heen droog geweest waardoor er al relatief mager jaar werd en SBB had niet genoeg hooi meegegeven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 22:44

chamion schreef:
Anna79 schreef:

Omdat er geen drachtige merries zouden komen en die waren er wel. En die zijn ook allemaal geboren en tot op heden in leven. Er was 23 afgesproken en werk al heel snel bijna het dubbele.
Daarnaast is het daar heen droog geweest waardoor er al relatief mager jaar werd en SBB had niet genoeg hooi meegegeven.

Natuurlijk kwamen er wel drachtige merries, dat was voorspelbaar. Ze hadden toch bij de hengst gelopen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 22:45

Jessix schreef:

Jawel, deze stichting wilde in de eerste instantie de gehele kudde opnemen :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 23:19

fransje23 schreef:
Jessix schreef:

Jawel, deze stichting wilde in de eerste instantie de gehele kudde opnemen :j

Ja? Hebben die zoveel inkomen om zo'n groep gezond te krijgen en te houden of te herplaatsen? Of zijn zij ook weer afhankelijk van donaties etc.? Dat was waar ik op doelde, het is zo van de regen in de drup. Maar als deze stichting daar helemaal op ingespeeld is dan heb ik het verkeerd begrepen.