Blog
Waarom doen we wat we doen: Trailers, keuren of leuren?
Weet je wat ik zo mooi vindt aan dieren? Ze spiegelen perfect je karakter en eigenaardigheden terug. Zuiver en zonder enige bijbedoeling.
Mijn 2-span welshjes doen dat ook zo goed en weten uitstekend hoe ver ze kunnen en mogen gaan.
Nu weet ik van mezelf dat ik erg makkelijk ben, maak me nergens snel druk om en leef en laat leven. Behalve veiligheid, dat staat bij mij erg hoog en dat weten mijn pony’s. Voor de wagen mogen ze allebei zichzelf zijn, met al hun eigenaardigheden, krijgen die ruimte, maar als er verkeer nadert, springen ze direkt in het gelid, oortjes zijn gericht op mij, luisteren als twee engeltjes en volgen elk bevel op. Onveilig gedrag wordt door mij direkt bestraft.
Zo ook met vervoer in de trailer, van hun verwacht ik perfect gedrag en zij mogen van mij verwachten dat ze veilig staan. Goede regelmatige check van de bodem en de wanden, bandenspanning, profiel van de banden, borgpennen, verlichting, rem, noem maar op en ik check het als een geboren meutert. Volgens mijn vriend overdreven (daar zal hij best gelijk in hebben), maar voor mij betekent een goede controle een veilige rit. Daarbij heb ik ook nog de mazzel dat mijn vriend perfect met de trailer rijdt, rustig, houdt afstand, inzicht in het andere verkeer en bovenal, alles gaat rustig.

eigen foto
Ergens verwacht ik van elke paardenliefhebber dat niemand zijn paard in een onveilige trailer zet, je gaat tenslotte 90 km/u over de weg en al ga je enkel 30 km/u, je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als je onderhoud niet op orde is. Toch zie ik helaas veel trailers met defecten of achterstallig onderhoud. Een paar jaar terug hebben ze in het midden van het land 54 trailers op een wedstrijdterrein gekeurd, dit gebeurde door 2 keurders van de Bovag ( en ja, de Bovag is niet helemaal onafhankelijk, maar de lijnen met de RWD zijn kort) en maar 9 trailers werden in orde bevonden. De rest had allemaal defecten, van klein naar groot. En van de 9 goedgekeurde trailers waren de meeste relatief nieuw. En als ik dan lees dat een kwart een verrotte bodem had, moeten wij ons toch eens flink achter de oren krabben! Het lijkt er toch op, dat we daar op besparen, terwijl dat veel belangrijker is dat het zoveelste dekje of hoofdstel kopen. Hoe kan het toch zijn dat er vreselijk veel geld omgaat in de aanschaf van leuk gekleurde paardenspullen en daar waar het grote gevaar schuilt we bezuinigen!

Foto"de witte smid"
De meeste gebreken bleken aan de banden te zijn, versleten en/of glad. Bedenk je wat er gebeurt als je met een geladen trailer een klapband krijgt? En de breekkabel, de breekkabel zorgt ervoor dat de handrem wordt aangetrokken als de trailer zou losbreken van je auto. De kans is heel klein dat het je gebeurt als je met zorg je trailer vastkoppelt, maar het kan wel. En dan is het toch verrekte fijn als de handrem erop gaat, i.p.v. dat je trailer solo op weg gaat.
En de verlichting? Het lijkt een kleinigheid als je remlicht het niet doet, maar als er een achter je rijdende vrachtwagen in je trailer komt te staan, omdat hij te laat in de gaten heeft dat jij afremt, is het opeens toch geen kleinigheidje meer.
In Nederland is een keuring voor de paardentrailer niet verplicht, zou dat wel moeten? Eigenlijk zou dat van de zotte zijn, een ieder die de weg op gaat met trailer zou zijn eigen verantwoording moeten nemen. Regelmatig de trailer moeten checken en laten onderhouden. Maar de praktijk wijst anders uit en ben ik intussen voorstander van een verplichte keuring.
En de aankoop? Ik zie best vaak oproepjes dat mensen een trailer zoeken, maar het mag niet te veel kosten. Besef je wat je koopt als het niet te veel mag kosten! Als je gouden handen heb en hem zelf als nieuw kan maken snap ik het, maar in de meeste gevallen is dat niet zo. Bedenk je goed waar je op bespaart en mijn advies is, bespaar nooit op veiligheid!
En ga je erop uit om een tweedehands trailer te kopen, neem iemand mee, die hem controleert of laat hem controleren en geef duidelijk de punten aan die je extra nagekeken wil hebben. Er zijn genoeg goede tweedehands trailers te koop, maar besef dat deze nu eenmaal duurder zijn. En terecht, iemand die altijd goed voor zijn trailer heeft gezorgd, mag daar ook meer voor vragen vind ik.
En dan het laden, heb je één paard in een twee-paardstrailer, laat je voorlichten aan welke kant je het paard het best kunt plaatsen. Vroeger zeiden ze altijd links i.v.m. het eventueel in de berm geraken van de trailer. Geen idee of dit nog steeds het advies is, maar er zullen zeker bokkers zijn die hier veel ervaring mee hebben en goed advies kunnen geven.
Controleer of de paarden veilig vast staan. Zelf heb ik altijd wat spullen in de auto voor het geval er iets defect gaat, extra halsters, touwen, schroevendraaier en een goed zakmes.
Nu begint het er misschien op te lijken dat ik compleet gestressed op pad ga met ze, maar het tegendeel is waar eigenlijk. Vervoer vindt ikzelf altijd een extra risico in de paardensport en juist omdat ik goed voorbereid op pad ga ben ik relaxed.
En tuurlijk, je kan echt niet alles uitsluiten, er zit meer verkeer op de weg en de één houdt nu eenmaal meer rekening met je dan de ander, maar als je zorg draagt voor je eigen boeltje ben je al een mooi eind op de veilige route.
Kiem

Foto: bokker Isabel_k
zou niet mogen maar gebeurt met regelmaat. Ik ga bijvoorbeeld met mijn combi bij een station gekend als streng tot zeer streng. Baal ik ervan als ik voor een herkeuring moet? Best wel. Maar tegelijk ben ik ook wel blij, want goedgekeurd is ook echt terecht goedgekeurd.
Verder 1 keer Bovag laten keuren vorig jaar en nu vind ik het wel weer even best. Ben er erg blij mee en voelt heel veilig. Ik wil absoluut nooit een trailer van hout hebben
.
maar met open deurtje kon ik gewoon zien wat er achter me gebeurde. Dat mis ik wel aan de huidige wagen. Ik ga nog op zoek naar een camera, maar die zou dan eigenlijk op het 360° view systeem moeten passen.