Bokkers vertellen: werken met paarden in Canada

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Bokkers vertellen: werken met paarden in Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-19 08:32

*Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
Foto's door kleinvosje

We kennen allemaal wel het advies: niet in de paarden gaan werken, er is geen droog brood in te verdienen. Bokker kleinvosje pakte het anders aan. Na haar emigratie naar Canada kon ze met haar Nederlandse diploma's wél aan de slag in de hippische sector. In deze editie van 'Bokkers vertellen' vertelt zij over haar leven en carrière in Canada.

Je woont nu in Canada, maar je bent je carrière in de paarden gestart in Nederland. Hoe verliep dit en welke opleidingen heb je bijvoorbeeld gedaan?
Ik was een van de vele meisjes die heel graag naar Deurne wilde, maar destijds was Deurne nog een particuliere opleiding en was er een selectieproces. Je moest eerst 30 dagen op bijvoorbeeld een manege stage lopen en daarna 3 dagen selectie rijden in Deurne zelf, en je raadt het al, ik werd afgewezen. Ik ben toen verder gegaan met de middelbare school, gaan werken bij de Appie en daarna verschillende administratieve baantjes, en ondertussen een gezin gestart. Na het behalen van mijn B/L jury papiertje, ben ik uiteindelijk ook de ORUN 2, 3, en 4 oude stijl gaan doen en op die manier aan mijn diploma’s gekomen. Ergens in die tijd heb ik ook mijn M jury kwalificatie gehaald.

Ik heb het lesgeven nooit als baan gehad, maar deed het naast mijn parttime werk en gezin. Ik had een handjevol leuke combinaties om les te geven, werkte naast mijn partime administratieve baan ook twee halve dagen op een manege als instructeur en zat bijna elke week wel ergens in een juryhokje!

Zijn paarden ook de reden geweest voor je emigratie naar Canada?
Nee, in eerste instantie niet. We wilden weg uit Nederland/Europa, en kwamen uit op Canada na onderzoek online. We brachten in 2012 een bliksem bezoek aan Calgary en hebben wat stallen bezocht. Daardoor ontdekten we dat er best mogelijkheden voor mij zouden zijn in de paardenwereld, ze zijn hier gek op Nederlanders met goede opleidingen. Het ORUN 4 diploma leverde mij ook een Internationaal Trainers Paspoort op, en daarmee een bewijs dat ik wist waar ik over praatte haha!

Zijn er vergelijkbare opleidingen in Canada?
Er zijn hier net als in Nederland wel opleidingen paardenhouderij, Equine Science, etc. In de provincie Alberta, waar ik woon, heb je Olds College, wat misschien een klein beetje vergelijkbaar is met Deurne. Ik heb daar een keer gastlessen mogen verzorgen, en moet eerlijk zeggen dat ik een beetje verbaasd was over het niveau daar, ik had meer verwacht.

Over het algemeen ligt het niveau hier lager dan in Europa, zeker op dressuur gebied. Het is echt een ondergeschoven kindje wat door iedereen opzij geduwd wordt, men vindt het saai.

De Canadese sportbond heeft wel een opleidingssysteem zoals de Nederlandse ORUN, maar duurt lang en is erg kostbaar. Bovendien mag je hier lesgeven zonder diploma’s dus veel mensen beginnen er niet eens aan.

Kon je met jouw ervaring en opleidingen meteen aan de slag in de paarden in Canada?
Na aankomst in april 2016 moest er natuurlijk eerst een heleboel geregeld worden voor het gezin. Denk aan bankrekening, verzekeringen, auto kopen, kids naar school etc. Een huurhuis hadden we gelukkig vanuit Nederland al kunnen regelen. Ik ben via Facebook in contact gekomen met wat lokale stallen en op die manier kreeg ik een paardje te rijden en ging het heel langzaam groeien. Dat paard heb ik inmiddels alweer twee jaar in eigendom en wordt ingezet als lespaard voor privé lessen. Ik heb een poosje in de stallen gewerkt op een stal in de buurt, en ook daar een paard gereden, en wat wedstrijden ermee gereden. Daardoor op een van de wedstrijdlocaties (in Olds, AB, uurtje rijden) uitgenodigd om te komen lesgeven en zodoende groeide mijn klantenbestand. Via via ook gevraagd om de dressuurlessen tijdens ponyclub zomerkampen te verzorgen, dit jaar voor het derde jaar alweer, en heb ik deze zomer 5 kampen op de agenda staan. Daarnaast geef ik regelmatig clinics en jureer ik door het hele land!
Afbeelding

Je bent ook dressuurjury in Canada. Moest je hiervoor opnieuw een licentie behalen of was je Nederlandse licentie hiervoor ook bruikbaar?
In 2012, toen wij aan het oriënteren waren, heb ik contact gezocht met Equestrian Canada, de Canadese sportbond, om te kijken of ik daar gewoon door kon met jureren. Ik kreeg positief antwoord: ‘Ja hoor, laat maar weten als je hierheen verhuisd bent, dan geven we je een licentie!’ Maar helaas, tegen de tijd dat het echt zover was, zat er inmiddels een heel ander bestuur en kon ik eigenlijk niets. Ongeveer 2 maanden na aankomst kon ik schrijven bij een CDI in Calgary, en ben ik in contact gekomen met wat Canadese en Amerikaanse juryleden. Zo is het balletje gaan rollen en ben ik langzamerhand in het systeem terecht gekomen. Ik werd ge-audit door een van de hogere Canadese dressuur juryleden, en die heeft een aanbevelingsbrief voor me geschreven. Na het doen van een judges clinic (een weekend lang theorie en praktijk over jureren) bij Cara Witham, Olympisch en WEG 5* FEI jurylid, kreeg ik mijn M jurylicentie.

Het is moeilijk om goed en genoeg werk in de paarden te vinden en dit wordt ook door iedereen afgeraden. Waarom heb je die droom niet opgegeven? En wat raad je mensen/kinderen/studenten aan met dezelfde droom?
Dat klopt, het is in Nederland lastig om aan werk te komen, en het wordt niet echt goed betaald. Ik heb na mijn afwijzing voor Deurne die droom ook een beetje laten varen. Wel wilde ik een instructeursdiploma halen zodat ik als ‘hobby’ wat lessen kon geven. Daarom ben ik als 30+er aan de ORUN 2 begonnen. Toen twee jaar later bleek dat de opleidingsstructuur van de ORUN zou gaan veranderen en de nieuwe stijl langer en duurder zou zijn, heb ik besloten ook 3 en 4 nog te doen. Geen spijt van gehad haha!

Mijn advies aan de huidige jeugd is denk ik net als vele anderen adviseren: In de paarden werken is leuk, maar ook erg zwaar. Doe eerst een niet-paardgerelateerde opleiding, zodat je altijd iets hebt om op terug te vallen, en houd het paardenwerk voor erbij. Als je goed bent, rol je vanzelf ergens binnen!
Afbeelding

Is het in Canada makkelijker om aan het werk te komen in de hippische sector?
Ik weet niet of het echt makkelijker is om werk te vinden, maar je kunt wel aan de slag zonder diploma’s. Iedereen mag zichzelf coach of trainer noemen, het maakt dan echt niet uit of je verstand van paarden hebt of niet zeg maar. Daarmee heb je meteen een stukje niveau verloren, als het basis onderwijs niet goed is loop je hogerop tegen problemen aan. Ik merk dat heel erg bij klanten die nooit fatsoenlijk dressuurles gehad hebben, zeker als ze uit de Hunter/Jumper wereld komen. Er valt dus nog genoeg winst te behalen!

Hoe ziet jouw dagelijkse werkdag er nu uit?
Geen dag is hetzelfde hier. Meestal heb ik rustige ochtenden, tenzij ik moet jureren of een clinic of kamples heb. De meeste klanten hebben een gewone kantoorbaan en willen dus aan het eind van de middag of begin van de avond les. Ik pas mijn schema daarop aan. Als ik op eerder genoemde stal in Olds (niet de school) lesgeef, heb ik meestal 6-8 klanten achter elkaar en ben ik daarbovenop ook twee uur reistijd kwijt. Dat is dan een volledige dag, met vaak ook nog wat losse lessen op de route.

Kampen en clinics zijn meestal dagen van 9-5, jureren is veel reizen en dan 2 of 3 volledige dagen in het juryhokje. Er zijn geen regels zoals in NL, met bijvoorbeeld maximaal 40 combinaties die je mag jureren of zo.

Naast dit alles run ik samen met mijn man de Noord-Amerikaanse tak van de Equestic Saddleclip, dus daar besteed ik ook tijd aan!

Wat is het grootste verschil in het dagelijkse leven tussen Canada en Nederland?
Zelf vind ik het leven hier relaxter. Men is over het algemeen veel minder gestresst. De afstanden zijn groter, dus langer onderweg. Ik zit gerust 3-4 uur in de auto om ergens in de provincie te gaan jureren, en sinds dit jaar vlieg ik ook naar andere provincies om daar te jureren. Da’s best apart haha!
Afbeelding
Daarnaast is Canada een smeltkroes van allemaal buitenlanders zoals wij, men is veel makkelijker bereid iemand een kans te geven, en als het niet werkt, even goeie vrienden! Wel kun je merken dat er veel naar de USA gekeken wordt, daar heb je bijvoorbeeld de ‘see you in court’ cultuur wat hier ook steeds vaker opkomt. Ik laat daarom al mijn klanten een zgn. Waiver tekenen, waarin staat dat ze onderkennen dat werken met paarden gevaarlijk is, en dat ze op eigen risico bij mij rijden en mij nooit aan kunnen klagen als ze op wat voor manier dan ook schade ondervinden tijdens mijn lessen.

En wat is het grootste verschil binnen de paardenwereld tussen Canada en Nederland?
Het grootste verschil in de paardenwereld? Er zijn er een paar. Als eerste de kosten. Een paard kopen en onderhouden is niet goedkoop, een fatsoenlijk paard koop je niet voor een paar duizend dollar, men legt gerust $30,000 neer voor een basispaard. Stalling is ook niet goedkoop, een stal met weidegang in mijn omgeving kost al snel $800-$1000, zeg maar tussen de 600-800 euro. Reden hiervoor is o.a. de temperatuur, de winters zijn lang en koud, en alles moet dan verwarmd worden. Stallen, binnenbak etc. Mijn paard staat 24/7 buiten en ik betaal $425 (300 euro) per maand. Op wedstrijdgebied is er ook een groot verschil, duurder (een weekend op wedstrijd kost ongeveer500 euro), maar ook het systeem is anders. Er is geen promotiesysteem, je kiest zelf in welke klasse je rijdt. Dus als ik met het cowboypaard van de buurman morgen een Grand Prix wedstrijd wil rijden, kan dat. Of het slim is, is een tweede haha!

elnienjo

Re: Bokkers vertellen: werken met paarden in Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 09:16

Leuk om te lezen. Ben je nog niet besmet met het westernriding/rodeo-virus?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 09:39

leuk om te lezen klein vosje?

Wat voor een soort paard heb je nu?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 09:46

Fijn om te lezen ! Canada lijkt mij echt zo mooi <3
En zo te zien een geslaagd emigratie-avontuur !

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 10:16

Leuk stukje Kim!
Ben nog altijd benieuwd geweest of je Knox naar Canada laat overvliegen?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 10:20

Aangezien je bij Calgary woont, ben je dan ook al 'ns naar de Heartland Ranch geweest waar ze die serie opnemen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 10:26

Oh wat leuk! Ik vertrek morgen weer naar Canada om op een ranch aan de slag te gaan met de paarden (en alle randwerkzaamheden).

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 10:27

Leuk verhaal!
En kende de saddleclip nog niet, klinkt heel interessant ben me nu aan het inlezen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 10:30

eilleen333 schreef:
Oh wat leuk! Ik vertrek morgen weer naar Canada om op een ranch aan de slag te gaan met de paarden (en alle randwerkzaamheden).

Oh wat leuk! Waar ga je naartoe? Ik ben een keer op Springlake Ranch in 100 Mile House geweest. Daar zaten ook veel Europese meiden die voor bed & board werkten gedurende de zomervakantie.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 10:33

super om te lezen Kim!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:04

Leuk stuk!

Ik heb zelf ook een poosje in Canada gewoond en gewerkt (in de paarden)
Het verschil wat jij qua niveau benoemt viel mij toen ook erg op.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:09

elnienjo schreef:
eilleen333 schreef:

Oh wat leuk! Waar ga je naartoe? Ik ben een keer op Springlake Ranch in 100 Mile House geweest. Daar zaten ook veel Europese meiden die voor bed & board werkten gedurende de zomervakantie.

Ik ga naar Willow Ranch in Valemount BC. Een uurtje west van Jasper.
Ben er vorig jaar en het jaar ervoor ook geweest :) . Super leuke ranch met Nederlandse eigenaren waar ik erg goed mee kan. Ze hebben cabins voor gasten, doen trailrides en hebben trainingspaarden, dus genoeg te doen daar!!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:12

eilleen333 schreef:
Ik ga naar Willow Ranch in Valemount BC. Een uurtje west van Jasper.
Ben er vorig jaar en het jaar ervoor ook geweest :) . Super leuke ranch met Nederlandse eigenaren waar ik erg goed mee kan. Ze hebben cabins voor gasten, doen trailrides en hebben trainingspaarden, dus genoeg te doen daar!!

Gaaf! Veel plezier in elk geval!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:16

mala26 schreef:
Leuk stuk!

Ligt dat niet gewoon aan het verschil in rijdiscipline? Ik vind westernriders juist veel handiger met hun paarden en hun paarden zijn getraind voor zaken die van nut zijn voor hen zoals kuddes bij elkaar drijven en roping o.a. Het is natuurlijk gewoon een verschil met een mooi dansend dressuurpaard waar een ruiter in keurige houding op zit en de hulpen nauwelijks zichtbaar mogen zijn.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 12:12

Wat leuk om te lezen!

Ik vind het wel heel grappig om jou ervaring te lezen vergeleken met die van mij.
Ik heb bijvoorbeeld juist het idee dat het niveau van trainen van paarden daar veel hoger ligt dan hier, althans het trainen van 'het brein'/ mindset van het paard. (Natural) horsemanship, grondwerk en western met name. Het is mijn ervaring dat ze daar veel beter weten hoe je een paard opvoedt en hoe je een paard correct leest en daarop inspeelt. De kennis over het fysiek trainen van het paard (spieren etc) is dan inderdaad wel weer dramatisch.
Ook vind ik het grappig om te lezen dat het houden van paarden zo duur is in jouw omgeving! Mijn paard heeft maarliefst 300 dollar gekost (=200 euro) en betaal ook nauwelijks 'stallings'kosten. Maargoed, dan staat hij ook wel 24/7 buiten (ook in de winter) en zonder goede bak in de winter.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 12:30

elnienjo schreef:
mala26 schreef:
Leuk stuk!

Ligt dat niet gewoon aan het verschil in rijdiscipline? Ik vind westernriders juist veel handiger met hun paarden en hun paarden zijn getraind voor zaken die van nut zijn voor hen zoals kuddes bij elkaar drijven en roping o.a. Het is natuurlijk gewoon een verschil met een mooi dansend dressuurpaard waar een ruiter in keurige houding op zit en de hulpen nauwelijks zichtbaar mogen zijn.

O dat zou kunnen hoor. Ik werkte daar op een hunter/jumper stal waar ook wat manege lessen gegeven werden. Maar al die klanten konden een (spring) wissel rijden maar van een goede volte of wijken hadden ze nog nooit gehoord. De focus lag zo op het springen dat het dressuur een onder geschoven kindje was. Terwijl hier je dressuur toch echt de basis is.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 15:18

Heel heel leuk stuk!!!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:00

mala26 schreef:
O dat zou kunnen hoor. Ik werkte daar op een hunter/jumper stal waar ook wat manege lessen gegeven werden. Maar al die klanten konden een (spring) wissel rijden maar van een goede volte of wijken hadden ze nog nooit gehoord. De focus lag zo op het springen dat het dressuur een onder geschoven kindje was. Terwijl hier je dressuur toch echt de basis is.

Zolang het doel (in dit geval het parcours springen) maar bereikt wordt. Als het gebrek aan dressuur er toe leidt dat je een paard niet kort naar een hindernis kan wenden, dan mist er idd iets in de training.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 12:31

Genoten van je stuk Klein Vosje. Interessant om al die verschillen eens te lezen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 12:44

Leuk stuk Kim!
Je kwam in het najaar weer naar NL toch?

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 12:53

Wat leuk dat je via Cara jouw licentie hebt gekregen. Ik krijg vaker van haar les :D

elnienjo schreef:
mala26 schreef:

Zolang het doel (in dit geval het parcours springen) maar bereikt wordt. Als het gebrek aan dressuur er toe leidt dat je een paard niet kort naar een hindernis kan wenden, dan mist er idd iets in de training.

Dat merk ik hier in de omgeving van Toronto inderdaad ook. Sinds het zo duur is hier willen de ouders vaak direct resultaat (springen) zien.
Er wordt in alle disciplines ook echt te snel naar de volgende klasse gepromoveerd, maar uiteindelijk gaat er altijd wel iets mis en komen ze zichzelf toch wel tegen.

BlackBeautyZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 13:51

oww wauuw! klinkt echt als een droom die uitkomt...

staat ook echt op mijn lijstje: voor een onbepaalde tijd naar canada om eventueel te wonen en te werken, het liefst natuurlijk in de paardensector. ik ben opgeleid als bedrijfskundige (in de agrifoodbusiness) zou daar werk voor zijn in Canada?

verder vind ik het echt geweldig om te lezen hoe je toch je droom achterna ging ondanks de afwijzing in Deurne!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 15:15

Oh, het stuk is geplaatst, leuk! Mijn dag is net begonnen, en er staat een lange dag kamp en klanten op me te wachten, dus ik zal later reageren op jullie vragen en reacties!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 05:50

Interessant.
Vraag die bij mij op kom, als ik lees dat je tegenwoordig ook vliegt naar wedstrijden om te jureren: ik neem aan dat je betaald krijgt voor het jureren want anders wordt het toch wel een hele dure hobby?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 06:24

Pff, net thuis van een lange dag ponykamp en lesklanten, eindelijk tijd om wat reacties te geven op jullie berichten. Dank daarvoor trouwens, leuk dat er interesse is hihi!

elnienjo schreef:
Leuk om te lezen. Ben je nog niet besmet met het westernriding/rodeo-virus?

Ik vind het leuk om naar een rodeo te gaan, en heb wat western dressuur klantjes en mag dat ook jureren, maar ik weet niet of ik echt een westernruiter zal worden haha!

NatasjavE schreef:
leuk om te lezen klein vosje?

Wat voor een soort paard heb je nu?

Hee Natasja! Geen erg bijzonder paard hoor, een brave merrie die ik inzet in lessen. Als ik tijd en energie heb, rijd ik haar zelf, maar verder loopt ze dus met klanten op haar rug!

liekec schreef:
Leuk stukje Kim!
Ben nog altijd benieuwd geweest of je Knox naar Canada laat overvliegen?

Ha Lieke, nee, Knox heb ik verkocht. De kosten voor het overvliegen zijn niet mals, en zat er gewoon niet in. Hij is verkocht aan een zeer bekende van ons, dus als ik weer in NL ben, kan ik em zien en er zelfs op rijden als ik wil!