Koningin Máxima opent nieuwe manege No Limits

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Koningin Máxima opent nieuwe manege No Limits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 10:34

blikopnoordwijkerhout / blauw bloed
Manege

Afbeelding

Koningin Máxima heeft dinsdagmorgen in Noordwijkerhout de bijzondere manege 'No Limits' geopend. Kinderen en volwassen met een beperking kunnen daar in een rustige omgeving therapeutische paardrijlessen krijgen. De manege werkt met speciaal opgeleide instructeurs en beschikt over een robotpaard, een interactieve dressuursimulator.

Na de openingshandeling kregen de Koningin en de andere gasten een rondleiding door de nieuwe manege en was er een uitleg over de interactieve dressuursimulator. Daarmee kunnen beginnende of angstige ruiters onder meer wennen aan de bewegingen van een paard, en ervaren hoe het voelt om stapvoets, in galop of in draf te rijden.

Máxima wilde weten of het hielp om de paardrijlessen te beginnen op een robot. Dat was het geval: het geeft zelfvertrouwen, neemt de angst weg en zorgt voor gewenning, zo kreeg de koningin te horen. Het robotpaard had ook zo zijn voordelen: het kende geen nukken, poepte en schopte niet.

De kleinschalige manege No Limits geeft therapeutische paardrijlessen. De ruiters zijn kinderen en volwassenen met onder andere angst, autisme, ADHD of het Syndroom van Down. Reguliere ruiters kunnen ook les volgen, hen wordt gevraagd zich daarnaast in te zetten voor de andere ruiters.

No Limits Noordwijk is eveneens een dagbestedingslocatie voor mensen met een zorgindicatie. De manege is een ANBI stichting, een Algemeen Nut Beogende Instelling.

Klik hier voor de foto's.
Laatst bijgewerkt door aniek1985 op 26-06-19 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast

Macs

Re: Koningin Máxima opent nieuwe manege No Limits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:48

Volgens mij is de fotograaf meer fan van auto's :+ ik was benieuwd naar het complex zelf eigenlijk.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:19

Het ziet er wel top uit, de stukken die op de foto staan. Echt mooi geworden!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:01

Ik vraag me alleen af hoe het zit met weidegang voor de paarden.. Ik zie enkel postzegelpaddocks op de foto's.. Kan een vooroordeel zijn hoor, maar ik hoop oprecht dat er ook goed is gedacht aan paardenwelzijn..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:15

nine1987 schreef:
Ik vraag me alleen af hoe het zit met weidegang voor de paarden.. Ik zie enkel postzegelpaddocks op de foto's.. Kan een vooroordeel zijn hoor, maar ik hoop oprecht dat er ook goed is gedacht aan paardenwelzijn..

http://nolimitsnoordwijk.nl/beleid-paarden/

Idd alleen paddocks. Veel luxe voor mensen, weinig voor de paarden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:33

Het lijkt wel de eigentijdse versie van de 'Hollandsche Manège'.
Top dat ze mensen met een beperking rijlessen geven, maar het is een gemiste kans dat ze niet mer moeite doen om het d epaarden prettig te maken.
Idd meer aandacht voor het comfort van de mens dan voor het welzijn van de paarden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:35

Nieuwsredactie schreef:
Het robotpaard had ook zo zijn voordelen: het kende geen nukken, poepte en schopte niet.
Ik wil ook op een robotpaard hier rond rijden. Lijkt me heerlijk. Is namelijk dan ook nooit ziek, doet precies wat ik wil en ik kan uren en uren in galop rijden := Ik hoef nergens op te letten of naar te kijken.

Dan hou ik mijn vriendjes voor de pret, de liefde en aandacht er om heen hier in onze tuin en weide.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:46

Het klinkt als een goed initiatief! Inderdaad, jammer dat er geen weiland ter beschikking is voor de paarden. Ik vind het wel goed dat de paarden dagelijks buiten kunnen komen en contact kunnen maken met elkaar. Daarnaast zorgen ze voor veel afwisseling in het werk.

Ik wens ze een goede start toe!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:52

Sclimpre schreef:
Het lijkt wel de eigentijdse versie van de 'Hollandsche Manège'.
Top dat ze mensen met een beperking rijlessen geven, maar het is een gemiste kans dat ze niet mer moeite doen om het d epaarden prettig te maken.
Idd meer aandacht voor het comfort van de mens dan voor het welzijn van de paarden.

Waar baseer je dat op, enkel omdat er geen weiland is? De paarden gaan dagelijks de paddock op, volgens mij met min. 1 maatje, doen verschillende dingen, gaan ook naar het strand/bos. Ik denk dat menig manegepaard wel wil ruilen

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 16:04

onder 'paarden' en 'beleid' vind je dit :
"s Nachts staan ze in hele ruime boxen van 10 – 12 m2 en overdag genieten ze buiten van de frisse lucht in hun gedraineerde paddocks zodat de voeten droog blijven. "
Is 10 tot 12m2 'heel ruim'? ik zou zeggen eerder 'net voldoende'.
Wordt een paard gelukkig van droge voeten, of is dat gewoon heel handig voor de mens die liever geen modderig paard poetst?
Is dat voldoende voor een paardwaardig leven?
Ik zie geen heel groot verschil tussen de 'Hollandsche Manège' en deze stal, alleen dat deze wat moderner is. Maar in beide gevallen is er veel uiterlijk vertoon en veel zorg voor de ruiter maar blijven de paarden een beetje in de kou staan (figuurlijk dan :) ).
Ook bos- en strandwandelingen zijn er in de eerste plaats voor het plezier van de ruiters.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 16:09

Een paard hebben is altijd voor het plezier van de ruiter

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 16:12

Dat is waar, maar eens je dat paard hebt kan je wel moeite doen om het leven van het paard zo aangenaam mogelijk te maken.
Hetgeen me vooral opviel is het constrast tussen het lof dat deze stal krijgt en de kritiek die de Hollandsche Manège krijgt terwijl de behandeling van de paarden niet zoveel verschilt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:03

Ik gun mensen met een beperking de omgang met paarden, maar JUIST voor dit soort paarden zou welzijn hoogste prioriteit moeten hebben. Ik heb nu twee keer een pony opgehaald van een plek waar ze veel bloot stonden aan de mentale druk van mensen met mentale beperkingen en/of mentale klachten. Ik heb van dichtbij ervaren wat dit met een paard doet op langere termijn. Paarden zijn daar zo gevoelig voor en echt niet alle paarden zijn er geschikt voor en kunnen dat langdurig dragen. Zelfs degenen die het wel kunnen hebben daarnaast echt heel veel vrije tijd, ontspanning en 'paard kunnen zijn' nodig om het vol te houden.
Wil je paarden 'gebruiken' voor dit soort werkt dan zul je er aan de andere kant echt ALLES, maar dan ook álles aan moeten doen om ze zowel fysiek als mentaal in topconditie te houden. Op een individuele paddock en 's nachts op stal gaat dat niet lukken. De blik van het paard op de onderste foto in 't artikel spreekt nu al boekdelen voor mij, ik heb nu al medelijden met deze paarden :/

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:19

Autumnn schreef:
De paarden gaan dagelijks de paddock op, volgens mij met min. 1 maatje,

Dus jij vind dit paardwaardig?

Afbeelding

8 uur van dit (geen schaduw, geen luwte, waar is het hooi?)
Betekent dus 16 uur stal hé... die rekensom maken meeste mensen ook nooit hardop...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:29

Eerlijk gezegd denk ik dat de paarden dan nog liever op stal staan dan in zo'n kaal paddockje.
Op stal is er hopelijk nog wat stro te knabbelen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:59

Jeetje wat triest, had toch meerdere robotpaarden genomen als het toch puur gebruiksartikelen zijn...

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:39

Toch wel bijzonder dat de ene stal koninklijk bezoek krijgt en de andere stal met vergelijkbaar management kamervragen...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:41

Wie weet gaan de paarden wel in de zomer een aantal weken naar de wei...
Dit gebeurde bij m'n oude vrijwilligerswerk ook. Paarden gingen voor 5 weken iedere zomer naar de wei toe

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:46

Francis schreef:
Autumnn schreef:
De paarden gaan dagelijks de paddock op, volgens mij met min. 1 maatje,

Dus jij vind dit paardwaardig?

[ [url=m/4n0jga.jpg]Afbeelding[/url] ]

8 uur van dit (geen schaduw, geen luwte, waar is het hooi?)
Betekent dus 16 uur stal hé... die rekensom maken meeste mensen ook nooit hardop...

Nee ga weg?!! Dat dit mag. Beesten kunnen hun kont niet keren, binnen of buiten. Heel erg jammer dit.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:47

purny schreef:
Dit gebeurde bij m'n oude vrijwilligerswerk ook. Paarden gingen voor 5 weken iedere zomer naar de wei toe

Zo! 5 hele weken!
Slecht -O-

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:47

purny schreef:

Ohja dan worden ze nog maar 47 weken per jaar mishandelt...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:48

Amalarab schreef:
purny schreef:

Zo! 5 hele weken!
Slecht -O-

Het is den haag he. Weidegang is hier in de randstad schaars.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:51

ohja, dat is vast een hele troost voor die paarden.

Mag een circus dan ook een tijger in een kooi houden in de randstad? Is dat oke?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:53

Precies en dat is het. Ruimte is schaars en men moet roeien met de riemen die er zijn. Wees blij dat ze buitenkomen. Bij andere maneges in de Randstad is dit vaak niet het geval.
We wonen niet allemaal in Friesland.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:53

purny schreef:
Amalarab schreef:
Zo! 5 hele weken!
Slecht -O-

Het is den haag he. Weidegang is hier in de randstad schaars.

Gelukkig is het hebben/rijden van een paard geen levensbehoefte, en kan je in de randstad dus prima geen paarden houden. :)*