[VIDEO]Paarden in paniek door mislukte luchtballonlanding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[VIDEO]Paarden in paniek door mislukte luchtballonlanding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 15:09

nieuwsblad
Overige
Ingezonden door Babootje

Enkele paarden op een manege in de Belgische plaats Begijnendijk beleefden bange momenten toen er plots een luchtballon opdook en in hun weide landde. De landing tussen de verschrikte dieren zou het gevolg van een inschattingsfout geweest zijn. “Wie landt er nu met een luchtballon tussen paarden die al in paniek zijn?”, klinkt het bij de eigenares van de manege. “Ik denk dat ik wel kan zeggen dat ze de schrik van hun leven hebben gehad.”

“Dit had veel slechter kunnen aflopen voor de paarden én de ballonvaarder”, zegt Jennifer Lombarts die manege Navada in Begijnendijk runt. Ze zette de beelden van het incident op sociale media om anderen te waarschuwen voor wat de mislukte landing had kunnen veroorzaken.

Klik hier voor een video.

Rivjenn

Re: [VIDEO]Paarden in paniek door mislukte luchtballonlanding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:15

En je denkt dan niet ik ga gauw mijn paarden weghalen ipv te filmen..? :?
Die ene kleine komt bijna onder die ballon.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:16

Ik denk dat het een bewakingscamera is.

Echt arme paardjes. Helemaal in de stress en geen kant opkunnen.
Grote inschattingsfout

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:18

Jeetje, wat een geluk dat die dieren nog binnen het hek zijn gebleven. Die van mij waren bij de landing al door het hek gegaan, laat staan als die balon ook nog naar beneden komt zetten.

Beetje jammer dat het dan ook wordt afgedaan met een 'inschattingsfout'

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:20

Wow, arme beesten echt volledig in paniek. Nog mazzel dat ze niet door het hek zijn gegaan.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:21

jeetje, ze staan te filmen kunnen ze die diertjes niet daar weg halen?

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:24

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:28

Er staat niemand te filmen.. er hangt gewoon een beveiligingscamera!

Maar jeetje.. het zal je gebeuren! Ik dacht eigenlijk toen ik de tekst las dat ze een poging to landen deden en toen toch weer vertrokken.. maar ze gooien die ballon gewoon tussen de pony’tjes >;)

Wat een paniek.. en wat een geluk dat het goed is afgelopen..

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:28

Hek opengooien terwijl paarden in paniek zijn is ook vragen op ongelukken op het erf.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:29

Ze zouden het moeten verbieden. Alleen op een circuit, vliegveld oid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:29

Birdie60 schreef:
jeetje, ze staan te filmen kunnen ze die diertjes niet daar weg halen?

Op facebook zie je dat de beveiligingsbeelden worden gefilmd.

Ik vind dit geen 'inschattingsfoutje'. Dit had heel anders kunnen aflopen.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:33

'inschattingsfoutjes' heel zwaar beboeten, kijken of ze dan nog gemaakt worden...
Wat als er een hoog drachtige merrie tussen staat, of er knalt er eentje in het hek.
Ik kan echt razend worden als ik dit zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:37

Als luchtballonliefhebber en paardenliefhebber heb ik de rillingen over mijn rug. Een 'inschattingsfoutje', ja daagh! Dit is wel iets meer dan een inschattingsfout. Deze landing keur ik niet goed... Het is het schoolvoorbeeld van het neerhalen van het imago van ballonvaarders.

Hopelijk zijn alle paarden oké, ook qua hoeveelheid stress de dagen hierna. En liepen er geen drachtige merries tussen..

Celine_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 16:18

Wat een ontzettend domme actie weer. Ik snap al die ophef wel!

Een kennis zijn paard is door het hek gegaan n.a.v. zo’n ballon. De merrie had zo veel schade opgelopen dat ze moest worden afgemaakt.

Ik hoop toch echt dat mijn paard dit gespaard wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 16:36

Een vriendin van me fotografeerde laatst dit 'inschattingsfoutje' nadat de ballon al 2 kilometer lang op een paar meter hoogte over weilanden met paarden en koeien gesleept had en uiteindelijk nog net door een stel bomen en eenhek opgevangen kon worden voor hij op een weg, in de sloot en in een van de drukste intercityspoorlijnen van Nederland belandde.
Dit is dus de landingsplek en de ballon kwam van links, dus de mensen die erin zaten zagen al van kilometers afstand die spoorlijn steeds dichterbij komen. Die boeken ook echt nooit meer een ballonvaart...
Afbeelding

Zo weinig respect voor de dieren- en mensenlevens die met deze hobby op spel worden gezet.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 16:38

Dit is echt geen inschattingsfout geweest. Gewoon moedwillig daar geland. Die ballonvaarder hadden ze een dikke boete moeten geven. Voor hetzelfde geld liepen er net jonge kinderen tussen om de pony's op te halen voor de les; die waren dan mooi overhoop gelopen met alle gevolgen van dien.

Sowieso dat landen op andermans grond terwijl er geen noodgeval is, is niet meer van deze tijd en al helemaal niet zonder vooraf toestemming te vragen. Dat is met de huidige telefonie in combinatie met de volgauto's heel makkelijk te verwezenlijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 16:41

Ik keur dit als ballonliefhebber ook niet goed , heb het oorspronkelijke bericht op FB gezien en gelezen en de paarden waren oke(de 2 achterste pony's door het draad gegaan) . De stof valt bijna op de pony's dat is not done (was het op dat dier gevallen die dan in paniek geschoten was kon hij er wel in stikken ) , hij lijkt nog flink te branden om omhoog te komen maar mocht niet baten . Kwam ook aardig hard neer en zonder sleep , zou bijna denken dat de wind weggevallen was .

Deze mensen maken deze hobby kapot , maar alsnog je weet de reden niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 16:52

Die had zn balon in reepjes van het erf gekregen en van dat mandje had ik een mooi vreugdevuurtje gemaakt want een goed fikkie kunnen mijn paardjes wel waarderen.

Vrij recent is het in Eindhoven ook bijna mis gegaan en hebben een hoop buurt bewoners vanaf de grond met touwen moeten helpen om de mand veilig aan de grond te krijgen. Daar dreigden ze meerdere keren een aanvaring te krijgen met hoogbouw 8)7

Lize92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 18:24

Wat een domme actie zeg.. Vind het sowieso raar om zomaar ergens te landen.. Arme paarden

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 18:33

Hoe mooi ik een luchtballon ook vind, dit zou verboden moeten worden. Nederland is gewoon te klein en te vol bebouwd + veel weilanden met dieren (in de buurt) om veilig te kunnen varen en landen.
Daarbij vind ik het ook uitermate asociaal dat ze gewoon landen waar ze willen, zonder toestemming. Bij ons zijn ze een keer in een blok met plantuien geland, wat een behoorlijke schade gaf.
Ze waren de ballon al aan het opruimen toen wij gewaarschuwd werden door een boer die dit zag. Zodoende zijn wij er zelf heen gegaan, want bij ons hadden ze niet aangebeld. Vervolgens wilden ze de schade wegwuiven met een fles wijn en kaartjes voor een ballonvaart. Uiteindelijk is er wel een schadevergoeding betaald.
Het is gewoon te gek voor woorden dat ze zomaar ergens landen, helemaal in de buurt van dieren die soms zelfs compleet in paniek raken.
In dit geval gewoon echt tussen paarden die in paniek zijn. Wat als je paard hierdoor een been breekt? Ook het zogenaamde hoppen is soms ronduit aso.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 18:52

Ballonvaarders zijn ook niet mijn vrienden vd week. Donderdag kregen we om 10 over vier een berichtje dat er om vijf uur een ballon zou vertrekken vanaf de wei naast ons. Ik snel de kinderen van school gehaald, maar geen boodschappen gedaan en snel terug om maar een eind weg te gaan met onze pony’s. Heb wel
anderhalf uur staan wachten tot de ballon eindelijk omhoog kwam. Dan denk ik, je kan toch wel eens eerder waarschuwen als je dat van plan bent. En de ballonpassagiers waren kennissen en de wei vd buren, dus je wilt niet gelijk de politie bellen, maar ik vraag me af of het uberhaupt mag. Het is net buiten de bebouwde kom, maar aan beide kanten staan paarden en rondom huizen.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 19:06

Dit was ook niet in Nederland Delphi _O- _O- _O- _O-

Maar goed, misschien kan ik me vinden in jullie commentaar. Maar anderzijds ook totaal niet, heb het idee dat veel weer het kortzichtigheid en eigenwijsheid is wat op Bokt bij sommige heerst. Maar goed, ik geloof echt niet dat een piloot dit bewust doet.

De kans is echt super groot, dat de piloot geen enkele andere uitweg had. En liever dit dan dat hij helemaal zou crashen en de dood ondervind, samen met zijn passagiers. Dat wens je de beste man ook niet toe....

Geloof me dames, als hij een andere mogelijkheid had gehad, had hij die zeker benut! +:)+

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 19:08

Bizar zeg. Of strenger wetgeving of vebieden. Valt btw niet onder inbraak wanneer je zonder toestemming op iemands afgesloten terrein landt?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 19:09

Birgit01 schreef:
Ballonvaarders zijn ook niet mijn vrienden vd week. Donderdag kregen we om 10 over vier een berichtje dat er om vijf uur een ballon zou vertrekken vanaf de wei naast ons. Ik snel de kinderen van school gehaald, maar geen boodschappen gedaan en snel terug om maar een eind weg te gaan met onze pony’s. Heb wel
anderhalf uur staan wachten tot de ballon eindelijk omhoog kwam. Dan denk ik, je kan toch wel eens eerder waarschuwen als je dat van plan bent. En de ballonpassagiers waren kennissen en de wei vd buren, dus je wilt niet gelijk de politie bellen, maar ik vraag me af of het uberhaupt mag. Het is net buiten de bebouwde kom, maar aan beide kanten staan paarden en rondom huizen.

Dan mag je blij zijn dat ze ueberhaupt nog gewaarschuwd hebben! Zodat je nog iets kon doen!

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 19:10

Ricie, als ballon vaarten zo gevaarlijk zijn dat dit soort dingen normaal zijn dan wordt hoogste tijd om het te verbieden.