Vuur in paardenshows dieronvriendelijk? Vraag het de paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Vuur in paardenshows dieronvriendelijk? Vraag het de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 21:10

nporadio1.nl
Overige

Moet je paarden laten rondrennen met een brandend dekje op hun rug, zoals De Efteling doet? Nee, zegt de Partij voor de Dieren. Het paard heeft er geen last van, zegt de paardentrainer. Maar de paardenwetenschapster heeft twijfels: je kunt het niet aan de buitenkant zien hoe een paard zich voelt.

Een paard is een vluchtdier, zegt Femke Merel van Kooten van de Partij voor de Dieren die Kamervragen heeft gesteld over de dierenshow in De Efteling. Zij wil dat de minister ingrijpt en de shows verbiedt. Zondag verstoorden actievoerders de paardenshow, de dag erna werden ze veroordeeld wegens smaad.

Josh Clemens traint paarden voor vergelijkbare shows als die van de Efteling, waarbij ook vuur wordt gebruikt. Hij vindt het geen dierenmishandeling. "Het doet geen pijn. Er zijn vier lagen isolatie en het paard wordt erop getraind. Het paard wordt gewend gemaakt aan vuur". Dat gebeurt geleidelijk. Eerst krijgt het paard op afstand vuur te zien en te ruiken, daarna wordt het er langzaam mee vertrouwd gemaakt. "De paarden waar ik mee werk genieten van de shows".

Klinisch etholoog Machteld van Dierendonck weet veel, zo niet alles van paarden. Dat het publiek tijdens een show niks aan de paarden merkt van eventuele stress, zegt volgens haar weinig. "Je kunt aan de buitenkant van een paard niet zien of het stress heeft". Zij beschrijft situaties waarin paarden uiterlijk onbewogen zijn in een lastige situatie, maar innerlijk een enorm hoge hartslag hebben en veel stresshormonen. En andersom komt het ook voor.

Er is volgens Van Dierendonck maar een oplossing: meten. Laten we in de Efteling eens gaan kijken of die paarden daar stress hebben, zegt ze. Hartslag kun je meten. Het stresshormoon kun je meten in speeksel, de trainingen kun je ook meten. "Het paard kan het ons vertellen".

Furrow

Re: Vuur in paardenshows dieronvriendelijk? Vraag het de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:11

Een hele nuchtere en juiste visie van Machteld!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:34

Dan moeten ze dat ook doen bij politiepaarden.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:44

Waren paarden maar bang voor vuur. Dan zouden ze niet een brandende stallen in rennen.

Hartslag meting is niet altijd even betrouwbaar. Paarden kunnen ook zich opwinden wanneer ze iets erg leuks vinden met ook een hogere hartslag als gevolg.
Met een speeksel meting ben ik niet bekend.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:45

Meten is weten. Hoewel ik geen voorstander ben van vuur bij paarden. Iets met natuurlijk/ onnatuurlijk ....

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:51

Alles is nep in de Efteling, dan kan dat toch ook met vuur. Ik geloof best dat je paarden er aan kan laten wennen. Maar zie er de toegevoegde waarde niet van in. Alleen maar onnodige risico’s. Paarden en vuur is gewoon geen goeie combi.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 17-04-19 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:52

ikkedus schreef:
Dan moeten ze dat ook doen bij politiepaarden.

Doen ze al

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 05:15

Ik ben wel benieuwd naar voorbeelden van een paard dat uiterlijk onbewogen is, maar van binnen zeer gestresst.
Ik kan mij daarbij alleen de 'freeze reactie' voorstellen, maar dat zou je als ervaren paardenpersoon weer aan de buitenkant kunnen zien.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 06:00

Ik gok dat de meeste paarden tijdens een optreden / wedstrijd flink gestressed zullen zijn. Ook zonder vuur..

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 06:00

Sunnda schreef:
Ik ben wel benieuwd naar voorbeelden van een paard dat uiterlijk onbewogen is, maar van binnen zeer gestresst.
Ik kan mij daarbij alleen de 'freeze reactie' voorstellen, maar dat zou je als ervaren paardenpersoon weer aan de buitenkant kunnen zien.

Ik had het met mijn paard bij de tandarts. Loopt tomtiedom de stal in en staat braaf te wachten, niks aan de hand zou je denken. Ze onderzoekt hem even en zegt dan: 'hij vindt het wel spannend hoor, niet een beetje spannend, maar echt heel erg spannend!'. Een echte binnenvetter die niks laat merken..

Ik denk eigenlijk dat de pvdd zich beter om andere dingen druk kan maken, wat denk je bv van alle paarden die stress ervaren omdat ze altijd alleen staan en 20 uur per dag op stal staan... Ander soort stress misschien, maar wel 24 uur per dag door. Of gewoon met andere actuele politieke zaken

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 06:20

Mijn pony kan gewoon op rust staan, terwijl hij hartstikke gespannen is.
Na 9 jaar weet dat hij dan nonchalant doet, maar zeker niet is.

Op zulke momenten ligt ie bij het minste geluidje zowat op de grond van schrik :(:)

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 06:31

Wat ik me afvraag oa door deze discussie: is het zo erg als een paard (of ander dier) af en toe een stress- of spanningsmoment heeft? Ik heb het hier niet over chronisch stress, maar een paard wat schrikt of even ergens bang voor is en daardoor een kort stressmoment heeft. Is dat zo erg? En komt dat niet bij alle paarden weleens voor?
Dit is overigens geen statement maar een serieuze vraag.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 06:41

akishino schreef:
Wat ik me afvraag oa door deze discussie: is het zo erg als een paard (of ander dier) af en toe een stress- of spanningsmoment heeft? Ik heb het hier niet over chronisch stress, maar een paard wat schrikt of even ergens bang voor is en daardoor een kort stressmoment heeft. Is dat zo erg? En komt dat niet bij alle paarden weleens voor?
Dit is overigens geen statement maar een serieuze vraag.
stress hoort bjj het leven. Zonder het stress hormoon zouden we niet zoeken naar een oplossing. Dus een paard zou verhongeren ipv zoeken naar een nieuwe voedselplek. Dit is natuurlijk een andere mate van stress dan bij oprechte angst. Maar stress (in de minimale zin vh woord) is onontkomelijk voor mens en dier.

Je kan een paard ook niet in een prikkelarme situatie houden waardoor het nooit schrikt. Er zal altijd wel een vogeltje eens onverwacht uit de heg kunnen vliegen o.i.d. Juist dat schrikken is voor een paard heel slim gedrag. Het vergroot zn overlevingskans. Dat wij mensen het dom of stom vinden is een ander verhaal :Y)

Ik denk dat die speeksel meettest juist een hele fijne methode zou kunnen zijn om objectief de vraag te kunnen beantwoorden. Want ondanks het onlogisch klinkt dat we paarden die rustig staan maar onrustig zijn niet zouden herkennen is dat toch iets dat veel gebeurd.
'Uit het niks ontplofde m'n paard, er was niks aan de hand!' Is een veel gezegd iets waarbij het paard zn stress niet (groot genoeg) uitte tot het 'opeens' ontplofde.

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:20

Maar een paard heeft op wedstrijd toch ook stress? Politie paarden krijgen met allerlei gekke dingen te maken ook op straat.. Als je een paard zoveel mogelijk stress vrij wil laten leven zou je hem alleen op de wei kunnen laten staan :+

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:25

Ik snap echt niet wat nou het hele probleem is met dat vuurdeken, waarom zou dat in godsnaam dierenmishandeling zijn..
Paarden zijn in principe niet bang voor vuur. In Canada maken we vaak een 'smudge', een soort brandstapel/ rookstapel wat dient tegen de insecten (want die zijn er daar ontzettend veel). We hebben er hekken omheen staan omdat de paarden er anders gewoon in gaan staan :+ Hoe dikker de rook, hoe fijner ze het vinden. Ook wanneer we het net aansteken en de vlammen komen meters hoog. Ze zijn er gewoon echt niet bang voor.
voor de beeldvorming een (bijna) opgebrande smudge: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5D425F69
zoals je ziet staan ze er allemaal super gestrest bij, totale paniek :+ Ze komen er vaak zelfs in volle galop naartoe gerend wanneer we er mee bezig zijn.

Daarnaast is er niks mis met een beetje stress. Een stressloos leven bestaat sowieso niet, al helemaal niet voor een vluchtdier, en dat moet je ook helemaal niet willen. Ook het opleiden van een dier levert altijd (gezonde) stress op.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:29

92smartie92 schreef:
Maar een paard heeft op wedstrijd toch ook stress? Politie paarden krijgen met allerlei gekke dingen te maken ook op straat.. Als je een paard zoveel mogelijk stress vrij wil laten leven zou je hem alleen op de wei kunnen laten staan :+

Dat kan ook niet, op de wei kunnen ze ook stress ervaren, alleen al als ze weggejaagd worden door een weidegenoot.
Paarden kun je aan enge dingen laten wennen, als ze écht bang waren voor dat vuurdek dan zouden ze onbestuurbaar zijn.

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:36

MirandaFuego schreef:
92smartie92 schreef:

Dat kan ook niet, op de wei kunnen ze ook stress ervaren, alleen al als ze weggejaagd worden door een weidegenoot.
Paarden kun je aan enge dingen laten wennen, als ze écht bang waren voor dat vuurdek dan zouden ze onbestuurbaar zijn.

Conclusie, stress is onvermijdbaar :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:54

Furrow schreef:
Nuchter en juist? Behoorlijk onjuist, onvolledig en ondeskundig in mijn optiek.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 11:14

Ik vind dit lastig. Er zijn wel meer en andere dingen dan vuur die een paard in de stress laten schieten. Denk trailerladen, wedstrijd, enge dingen op buitenrit, intijden. En hoe zit het met bijv politiepaarden?

Ik denk dat we met zn allen moeten accepteren dat er aan het gebruik van paarden zoals wij graag doen altijd potentieel stress en / of pijn zit. Niemand is namelijk de perfecte ruiter of zo’n enorme paardengedrag god dat een paard helemaal nooit enige vorm van stress heeft. Hier schuilt een diepere vraag - is het ok om paarden te gebruiken voor ons eigen plezier?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 11:26

Ahum, het is al onderzocht door de voedsel en waren autoriteit. Dat zou toch hopelijk voldoende moeten zijn

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 11:37

Ailill schreef:
Furrow schreef:
Nuchter en juist? Behoorlijk onjuist, onvolledig en ondeskundig in mijn optiek.

Machteld van Dierendonck ondeskundig noemen gaat wel heel erg ver. Naar mijn idee is zij de grootste deskundige op het gebied van paardengedrag in Nederland, ook fysiologisch.

Wat ze zegt is dat je het gewoon kunt meten of, en in welke mate, een paard stress ervaart. Laten we dat gewoon doen bij dat vuur, dan zullen we het zien. Zou best kunnen dat het heel erg meevalt.
Het zou wel breed opgezet moeten zijn, dus ook met metingen van de paarden in rust, tijdens een show zonder vuur, en tijdens een show met vuur.

Sintara schreef:
Ahum, het is al onderzocht door de voedsel en waren autoriteit. Dat zou toch hopelijk voldoende moeten zijn

Oh oke. Ik zou wel graag die cortisolwaarden willen zien. Zijn die ergens terug te vinden?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 11:47

Ik moet ook zeggen dat ik politiepaarden dan veel zieliger vind, die krijgen echt agressie tegen zich gericht, en er worden bijvoorbeeld stenen naar ze gegooid.
Als ze dan stress willen vergelijken, laren ze dat dan doen met een politiepaard in actie op een gevaarlijk moment en een paard van de efteling met het vuur.
En als het politiepaard meer stress ervaart, dan ben ik benieuwd of ze daar ook mee willen stoppen. :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 11:49

Ik heb ooit een show gereden met een brandende fakkel. Er waren paarden uit het team doodsbang voor de fakkel. En er waren paarden uit het team die er niets omga en, zo ook die van mij.

Kortgezegd, je kiest de paarden er wel op uit voor zo'n show. Angst voor vuur bij een paar duizend man publiek en een heftig verlichte vloer kan je niet trainen.

Daarom vanuit hier alle steun voor de Efteling, ze weten daar prima wat ze doen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 11:52

Vuur dichtbij houden is sowieso gevaarlijk, los van de angst. Maar iedereen staat toch ook te juichen bij schriktraining e.d.? Hoeveel stress levert zoiets een paard op? Of inrijden? Stelletje dierenbeulen :Y)
Nog zo'n zielig voorbeeld: toen ik mijn pony kocht, stond ze enorm te trillen en zweten op de trailer. :(:)

Maw ik zie het probleem niet zo. Paarden zijn nu eenmaal onze gebruiksvoorwerpen en ik zie in deze show niet direct tekenen van mishandeling.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:01

Paarden moeten wel een doel hebben anders hebben ze geen bestaansrecht meer.
Als we ze dus nergens voor mogen gebruiken omdat ze stress ervaren dan zijn ze ten doden opgeschreven.
We moeten ze goed behandelen en goed verzorgen.
En idd op zoek gaan naar paarden die geschikt zijn voor het doel waar we ze voor aanschaffen.