Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
IsabelleN schreef:Hun manier? Lees: met opzet. Met oordoppen. Met extra zware ijzers. Met staartlepel.
Het binnen de KNHS ienemienie clubje van tuigpaardrijders heeft kennelijk niet door dat ze op deze manier geheel aan de publieke opinie EN aan andere paardensporters voorbij gaan: dat oordoppen en opzetten niet meer in deze tijd passen.
Jammer, en erg onverstandig. Ja, de stands afschaffen vond men destijds ook belachelijk... net als couperen.
Kom op mensen, het is 2019! Oren vastzetten kan niet meer, (kijkt 'ie anders niet blij kennelijk?) met een goede fokkerij hoef je de hals niet omhoog te sjorren en met een opzet fixeren.
Rivano schreef:Je zou je toch de ogen uit je hoofd schamen als je de oren via oordoppen met ijzerdraadjes vast moet zetten zodat die gegarandeerd naar voren staan?!?!? En dat dan sport noemen.
Zie het al voor me, dat ze bij turnen de glimlach vastzetten met ijzerdraadjes via de mondhoeken achter het hoofd langs. Als je zo goed in je sport bent, dan kun je dat ook zonder zulke hulpmiddelen. Zelfde voor de vastgezette nekhouding.
Als het sport is, dan laat je door vakmanschap & techniek zien dat je beter dan de rest bent, en maak je geen gebruik van truukjes. Vind het een zwaktebod. Ga dan show/paraderijden ofzo, maar noem het geen sport.
LadyUrsy schreef:Zonder ook maar een beetje verstand te hebben van tuigpaarden en de wereld eromheen denk ik dat het een hele domme beslissing is. Het dierwelzijn is zo belangrijk geworden dat als de KNHS hier niet tegenin komt het andere organisaties wel gaan doen. Zoals bijvoorbeeld met de stroomband bij honden, er komt dan gewoon een onherroepelijk verbod. Volgens mij zijn ze beter af als ze het met elkaar als paardensport liefhebbers kunnen regelen.
SophievdV schreef:Even een kanttekening: lang niet ieder tuigpaard wordt met een opzet gereden.