GD waarschuwt paardenhouders voor atypische myopathie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

GD waarschuwt paardenhouders voor atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 10:30

*agriholland
Medisch

Afbeelding
Foto door Amanda

De internationale onderzoeksgroep voor atypische myopathie waarschuwt paardenhouders dat het aantal gevallen van atypische myopathie de laatste dagen stijgt. Als paarden de kiemen van esdoornen opeten, kunnen ze een vergiftiging oplopen en atypische myopathie krijgen. Het is belangrijk te voorkomen dat paarden deze zaailingen opeten. Dit kan door voordat de paarden de wei opgaan de wei te controleren op aanwezigheid van de zaadkiemen. Indien dit het geval is, is het verstandig de kiemende zaden te vernietigen door ze te maaien of te verbranden.

Atypische myopathie is een ernstige spierziekte. Paarden die erdoor getroffen worden bewegen moeilijk, gaan verkrampt staan of plat liggen en soms zijn ze benauwd. Ook kan hun urine donker verkleurd zijn. Paarden vertonen sterk verhoogde spierwaardes in het bloed. Als een paard verschijnselen krijgt, is het belangrijk het dier rust te geven en niet transporteren, de ernst van de aandoening vast te stellen en snel een behandeling in te stellen. Deze behandeling bestaat onder meer uit pijnstillers, infuus en toediening van carnitine, vitamine E en vitamine B2.

De ziekte atypische myopathiekomt niet vaak voor, maar heeft bijna altijd een dodelijke afloop en treft nogal eens meerdere dieren in een koppel. De aandoening wordt vooral vastgesteld bij paarden die in schrale weides worden gehouden en daarin niet bijgevoerd krijgen, waardoor ze eerder geneigd zijn om bijvoorbeeld de minder smakelijke esdoornzaden toch op te eten. Inmiddels is aangetoond dat opname van hypoglycine A, dat in esdoornzaden, esdoornblad en esdoornzaailingen kan zitten, tot de aandoening kan leiden.

Als paarden op een weide lopen waar esdoorns omheen staan, is dan ook de beste maatregel om met een tijdelijke omheining de risicoplekken af te zetten, de paarden bij te voeren of ze zelfs te verweiden of op te stallen.

Zie voor meer informatie de site van de Gezondheidsdienst voor Dieren of lees de informatie hier in de Bokt Wiki.

Caily

Re: GD waarschuwt paardenhouders voor atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:34

Ik vraag me af, tijdelijke omheining? De zaailingen verdwijnen toch niet op den duur? Dus de wei zal hoe dan ook schoon gemaakt moeten worden lijkt me? En bijvoeren, mijn paarden hebben onbeperkt hooi maar kiezen er toch voor de verse grassprietjes op te gaan zoeken. Dus hoe zinnig is dat?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:40

Alle paarden die in de winter grasloos zijn geweest hunkeren nu naar groen inderdaad. Ook al zou je nu hooi bijvoeren.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:35

Wegens de heerlijke wind van 2018 zijn ze hier ook in het land gewaaid!(2e keer dat dat gebeurd) Km,s verderop staan de esdoorns.. Dus tja helaas kan je het niet voor wezen!
Land is gemaaid en daar gaat met twee week nogmaals de maaier over..
Er staan hier ook Noorse esdoorn die niet giftig zijn.. Maar ik neem maar geen risico
Mijn paarden staan zowiezo weinig op het land.
Dus het maaien vind ik niet zo erg..
Kon nog een hectare bij huren in de buurt, Maar daar voor bedankt. Dan blijf ik aan de gang }:0

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 15:09

Uit recent onderzoek is ook gebleken dat die zaailingen als ze gemaaid zijn ook giftig blijven. Daar zou ik dus ook erg mee oppassen, zelfs in hooi of voordroog blijft het giftig weten ze nu.
Ik zou zeggen, maaien, van het land afhalen en als het even kan verbranden of anders in de grijze bak...

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/306 ... pn18i-kX1s .

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 15:49

Dat wist ik. hier is alles in de maaibak

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 18:43

Bijvoeren alleen heeft idd erg weinig zin, mijn merrie stond al niet meer op de weide maar in de paddock met onbeperkt hooi maar heeft toch zaailingen kunnen eten, 2 dagen voor dat we zouden verhuizen naar een andere wei is ze ingeslapen.. echt geen risico nemen met dit..

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 19:17

Elegance_ schreef:
Bijvoeren alleen heeft idd erg weinig zin, mijn merrie stond al niet meer op de weide maar in de paddock met onbeperkt hooi maar heeft toch zaailingen kunnen eten, 2 dagen voor dat we zouden verhuizen naar een andere wei is ze ingeslapen.. echt geen risico nemen met dit..

jee vreselijk zeg..
Sterkte.. Is het pas gebeurd?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 19:25

Het zijn er ook veel dit jaar heb ik het idee. Vorig jaar is een koeieboer het komen maaien. Vaak verdorren de zaailingen wel onder het lange gras, maar blijft toch altijd een risico

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 19:35

Hoe ver komen deze zaailingen en de andere delen van de boom? Als de esdoorns zo'n 20 meter van de paddock en wei af staan, komen ze daar dan ook in terecht? Kan het niet zelf bekijken want we hebben de sleutel nog niet van het huis dat we gekocht hebben, maar er staan wel esdoorns in de buurt...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 20:19

Paddraigh, wat is een maaibak? Wat gebeurt er met wat daarin zit?

Elegance, jeetje, wat vreselijk dat je er een paard aan bent verloren! En dan nog wel zo kort voor het verhuizen...

Martinev, ze kunnen zeker een paar honderd meter door de lucht gaan als er veel wind staat in het najaar ( de zaden), dus die 20 meter is echt dichtbij voor esdoornzaden.
Laatst bijgewerkt door Jet op 03-04-19 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 20:21

20 meter is een eitje voor die dingen, wij vinden ze nog op 80m van de boom af en dat is nog niet extreem ver.

Wij hebben er nog nooit last van gehad, ondanks dat er bij de buren een boom staat. Tot de droogte/wind van afgelopen najaar, toen er opeens een flinke vracht het weiland in kwam. We hebben zaden geraapt, zijn nu zaailingen aan het plukken. Het ergste stuk hebben we afgesloten, stuk waar ze lopen controleren we of er niets meer opkomt en elke nieuwe strook erbij checken we. Maar toch blijft het eng.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 20:25

Opvangbak beetje raar verwoord zie ik net..

Ja ze komen overal! Hier staan esdoorns ver weg maar door die oostenwind hebben we ze dus in het land gekregen... Vorig jaar niks dit jaar erg veel!! Ze waren al best hoog opgekomen zag ik. Dus meeste dood maar ik maai zkr nog 2 keer kort.. En als ik het niet vertrouw dan gaan ze er niet op.
Plukken heb ik ook gedaan, maar elke keer als ik het stuk opnieuw liep vond ik nieuwen.. Dus gras eraf

Heb na die rot wind en het zien na zoveel zaden wel besloten het land voor de helft om te laten graven naar zand.. Hebben ze mooi groot stuk om te lopen.. Gras werkt toch niet goed voor mijn ('s) tinkers
;)
Laatst bijgewerkt door paddraigh op 03-04-19 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 20:26

Hier ook een esdoornboom bij de buren. 2 jaar helemaal geen last van gehad, de wind blies alle bladeren en zaadjes de andere kant op. Afgelopen najaar stond de wind helaas onze kant op. Er zaten ook veel meer zaden in dan normaal (door de droge zomer denk ik, soort overlevingsstand??). Ondanks dat ik flink geharkt heb en zo veel mogelijk heb opruimd, zie ik de zaailingen overal tevoorschijn komen. Rondom de paddock, in de weide, in de tuin en zelf tussen het grind op het erf.
Rondom de paddock haal ik ze met de hand weg. Afgelopen zaterdag heb ik het erf bespoten, maar ik weet niet zeker of ze nu weggaan. Over het weiland twijfel ik nog.. ik denk dat ik dit ook laat spuiten. Met de hand is niet te doen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 20:35

Sumic, volgens mij helpt bespuiten ook niet. Het is vreselijk vervelend spul, die esdoorns, hun blad, zaden en zaailingen. De gifstof blijkt evengoed aanwezig te blijven, ook als het bespoten is met de meest gore gif.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 22:42

Wij verkocht 14-7-2018 onze jaarlinghengst. 29-10-2018 Kregen we bericht dat ze hem liggend in de wei hadden gevonden. Ze hebben alles geprobeerd, maar konden niks anders doen dan hem uit z'n lijden verlossen. De uitslag was Atypische Myopathie. En hij werd gewoon bijgevoerd, geen esdoorn in of vlak bij zijn wei... Zo triest. Hij was die week al het 3e paard met Atypische Myopathie volgens de dierenarts.
Afbeelding

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 01:37

Vorig jaar hier in de buurt merrie en veulen binnen 24 uur overleden. Op het stuk waar ze stonden, hebben ze al flink wat jaren paarden staan maar helaas nu verkeerd afgelopen. Zelf vind ik het niet gek dat er steeds meer gevallen zijn sinds het hameren op gif spuiten. De schimmels/ bacteriën hebben op deze manier veel meer kansen om verder te komen broeien en schade aan te richten.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:39

Ik wou mijn paardjes ook op een nieuw stuk zetten maar omdat het nogal vreetzakjes zijn toch besloten een deel eerst af te zetten en dan met strookbegrazing te werken. Ze staan al 4 jaar op dit stuk en in de buurt staan geen esdoorns. Dus lag er ook nooit wakker van.

Doordat ik de prikpaaltjes aan het zetten was zag ik opeens van die rare plantjes hier en daar staan. Heb een foto naar mijn veearts gestuurd en het zijn dus ook esdoorn zaailingen. Ik baal als een stekker nu, ik durf er mijn paarden niet opzetten. Ben al 2 keer aan het controleren geweest en vind er telkens weer. Stel je voor dat ik dit niet gedaan had en de weide gewoon opengezet had, dan waren mijn ponies nu misschien wel dood. Heel beangstigend dit |(

Hoe giftig zijn die dingen werkelijk? Is 1 zaailing eten al voldoende, of vanaf 100 gram? weet iemand dit?

Ik heb maar 3000m2 voor mijn ponies waarvan nu dus de helft niet kan gebruikt worden :(

Afbeelding

Afbeelding

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:45

Ik volg even. Ik heb ook een deel van de wei vol met zaailingen staan dankzij esdoorns op een buurperceel :( Ik trek ze er handmatig uit maar ben inderdaad ook wel benieuwd hoeveel ze er eventueel 'veilig' van kunnen eten?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 12:17

Maar die zien er toch wel anders uit dan de plaatjes die ik vind als ik google?

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 13:33

Als ik google zie ik toch dezelfde soort foto's/plantjes, dus ben wel vrij zeker dat het bij mij om esdoorn zaailingen gaat. Op één foto zie je ook nog het zaadje zelf, helemaal verdort weliswaar maar toch herkenbaar.

Afbeelding
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 13:37

Hier geen wei maar echt overal bij mij, openbaar groen en echt overal. Een esdoorn zaailing bed.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:27

Het lastige is hiermee dat er geen aantallen genoemd kunnen worden. Niet alle zaadjes hebben dat gif, dus ook niet alle zaailingen. Daarbij schijnt het gehalte aan gif ook nog te kunnen verschillen. Wel heb ik een aantal jaren geleden een onderzoek gelezen waarin stond dat 100 zaadjes voldoende was om een paard doodziek te hebben vanwege AM. Maar dat was volgens mij ngo voordat ontdekt werd dat het giftige gehalte ook kan wisselen.
Ik persoonlijk zou het niet aandurven, maar ik weet ook wel weer dat paarden die ergens al jaren lopen nergens last van hebben, terwijl een nieuw paard dat erbij gezet wordt wel ineens AM krijgt. Of jonge paarden, die zijn ook gevoeliger, oude paarden ook weer, het blijft een heel lastig iets.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 15:47

Lastige materie dus. Hoe lang blijft het gevaarlijk voor de paarden, is dat alleen in het voorjaar? Dus tot wanneer zal je het land af moeten zetten?

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 15:57

martinev schreef:
Lastige materie dus. Hoe lang blijft het gevaarlijk voor de paarden, is dat alleen in het voorjaar? Dus tot wanneer zal je het land af moeten zetten?

Dat zou interessant kunnen zijn, in geval de toxische stof in de zaailingen afneemt op een bepaald moment.