Kribbebijten meer gelinkt aan stress dan aan maagproblemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Kribbebijten meer gelinkt aan stress dan aan maagproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 18:34

*Bokt / Horse and Hound
Overige

Hoewel lang werd geloofd dat maagzweren de oorzaak waren van kribbebijten is nu aangetoond dat de oorzaak waarschijnlijk stress is en niet per se maagzweren.

Onderzoekers van de Royal Agricultural University (RAU) zijn tot de conclusie gekomen dat kribbebijten en maagzweren geen directe link vormen, maar dat stress wel een duidelijke rol speelt.

In het onderzoek is gekeken naar de aanwezigheid van maagzweren, PH-waardes in de maag en gastrine, een hormoon dat de aanmaak van maagzuur stimuleert. De magen van 42 dode paarden, waarvan de helft kribbebijters, werden bekeken en er bleek geen verschil in de concentraties van gastrine tussen de kribbebijters en de paarden die dat gedrag niet vertoonden.

Hoewel de aantallen en de uitvoering gelimiteerd waren (magen van kadavers laten mogelijkerwijs geen accurate fysiologische omstandigheden zien) werpt dit onderzoek toch nieuw licht op de omstandigheden die paarden nodig hebben om hun welzijn te garanderen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 19:04

En maagproblemen, maagzweren krijg je dan niet van stress dan ? 8)7

F_T

Re: Kribbebijten meer gelinkt aan stress dan aan maagproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 19:08

Jup, beetje onzinverhaal dit....

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 19:42

Hmz, mijn welsh is een kribbebijter/luchtzuiger. Staat 24/7 met 3 soortgenoten op bijna 2ha weide buiten met keuze uit diverse inloopstallen met verschillende bodembedekking. Kan kiezen of hij op gras, op steen, op zand, op stro en op vlas staat. Krijgt de hele dag gras en/of onbeperkt ruwvoer voor zn kiezen. Heeft beschikking over bomen en bosjes, krijgt elke dag wilgentakken. Enige inspanning die hij verrichten moet is af en toe een vrijsprongetje doen dat hij zo mooi vindt dat hij uit zichzelf verder springt, en verder stilstaan tijdens poetsessies van verzorgmeisjes :+ . Hij is de rust zelve, liever lui dan moe, een enorme knuffelkont en van geen bom onder de indruk. Maar toch een kribbebijter/luchtzuiger. Waar zou hij stress van moeten hebben dat dat veroorzaakt ? Ik kan het me echt niet voorstellen. Bij een paard dat uren op stal staat, zware prestaties mket verrichten of noem maar op vind ik het aannemelijker. Is de eerdere leefsituatie van die paarden ook nader bekeken bij dat onderzoek vraag ik me af ? Mijn pony heeft er wel maagzweren van (gehad), alleen is dat altijd al een beetje kip-ei verhaal geweest, gaan ze kribbebijten van een maagzweer, of krijgen ze maagzweren door het kribbebijten ? En nu moet er dus bekeken worden of voor het kip-ei verhaal nog stress toegevoegd moet worden...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 19:47

Wat een onzin. Van stress kan je maagproblemen en maagzweren krijgen maar ook door slecht voermanagement. Veel krachtvoer/weinig hooi/iets te kauwen. Door de pijn van de maagzweren gaan ze vaak kribbebijten/luchtzuigen omdat de endorfines die vrijkomen pijnstillend werken.
De mijne deed het toch echt vanwege maagzweren. (En daarna uit gewoonte/verslaving). Medicatie gekregen en het zuigen verminderde echt met 75%. Bij de mijne merkte je het echt wanneer hij bijv kuil kreeg of even niks te kauwen had of veel brok kreeg.

Heel veel kribbebijters en luchtzuigers blijven het uit verslaving en gewoonte nog doen terwijl de echte oorzaak, zoals maagzweren, allang genezen zijn.
Mijn paard was echt een die-hard zuiger, stond zo stoned als een garnaal in de wei en pakte alles vast waar hij maar op kon zuigen. Die heb ik echt gedwongen af laten kicken...

Maar Ze hebben dit getest op dode paarden. Wie weet deden deze paarden het alleen nog maar uit gewoonte en was hun maag al genezen? Logisch dat de ph waarde in hun maag dan ok waren...

Die van mij is iig na meer dan 10 jaar zuigen ermee gestopt. (Wat ook volgens dierenartsen onmogelijk is...)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 19:51

Die van mij is 25.

Heeft in ieder geval vanaf zijn 9e gezogen. Waarschijnlijk langer.

Sinds een jaar zuigvrij.

Extreme maagpatiënt, paar jaar geleden achter gekomen...
Nu volkomen ander beleid.
Zuigt dus niet meer....

En hij was er ook zo één die -toen hij manegelessen liep, voor ik hem kocht- echt volkomen stoned in zijn stal stond....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 19:53

Citaat:
Mijn pony heeft er wel maagzweren van (gehad), alleen is dat altijd al een beetje kip-ei verhaal geweest, gaan ze kribbebijten van een maagzweer, of krijgen ze maagzweren door het kribbebijten ? En nu moet er dus bekeken worden of voor het kip-ei verhaal nog stress toegevoegd moet worden...

Ik vind het ook lastig, maar er zijn intussen ook meerdere onderzoeken die uitwijzen dat een paard weinig tot GEEN lucht in zijn maag krijgt tijdens het luchtzuigen. Koliek door luchtzuigen is inmiddels ook achterhaald.

Ik vind het eerlijk gezegd een zeer interessant onderzoek en voor de goede lezers er staat:
Citaat:
Hoewel lang werd geloofd dat maagzweren de oorzaak waren van kribbebijten is nu aangetoond dat de oorzaak waarschijnlijk stress is en niet per se maagzweren.

Dus maagzweren hoeven niet perse de aanleiding te zijn om lucht te zuigen. Er zijn natuurlijk zat paarden die het wel doen omdat ze stress ervaren van de maagzweren en daarom luchtzuigen..... Het werkt immers pijnstillend zoals hierboven ook al werd vermeld.

Ik hoop dat ze verder gaan onderzoeken.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:06

Hè? Vroeger dacht men aan verveling->dus stress.
Nog niet zo lang geleden werd er ontdekt dat veel paarden maagzweren hebben, en werd er een link gelegd tussen maagpijn->luchtzuigen->endorfine aanmaken (en verslaafd raken)

Maar nu blijkt dus weer dat er geen link is tussen maagzweren en luchtzuigen, maar wel dat stress een grote factor is... En wat kun je krijgen van stress?
Juist.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:15

Ze kunnen toch door middel van oogbol druk stress meten bij een paard?
Als ze dat eens gebruiken in dit soort onderzoek

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:19

[***] schreef:
Ik vind het ook lastig, maar er zijn intussen ook meerdere onderzoeken die uitwijzen dat een paard weinig tot GEEN lucht in zijn maag krijgt tijdens het luchtzuigen. Koliek door luchtzuigen is inmiddels ook achterhaald.

Niet helemaal waar hoor.. Doordat ze onderdruk creeeren in de buikholte kunnen ze een stuk darm als het ware klem zuigen in een kleine ruimte voorin de buik. Dat stuk zal gaan afknellen en zéker koliek geven, operatie is nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:20

different1 schreef:
Nog niet zo lang geleden werd er ontdekt dat veel paarden maagzweren hebben, en werd er een link gelegd tussen maagpijn->luchtzuigen->endorfine aanmaken (en verslaafd raken)

Maar nu blijkt dus weer dat er geen link is tussen maagzweren en luchtzuigen, maar wel dat stress een grote factor is... En wat kun je krijgen van stress?
Juist.

Tuurlijk is het zo dat je maagzweren kunt krijgen door stress. Maar het is toch goed dat er dergelijke onderzoeken zijn?

En er wordt niet gezegd dat er GEEN link is tussen maagzweren en luchtzuigen, maar dat het niet PERSE het geval is dat een paard dat luchtzuigt maagzweren heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:22

Jasmijn159 schreef:
[***] schreef:

Niet helemaal waar hoor.. Doordat ze onderdruk creeeren in de buikholte kunnen ze een stuk darm als het ware klem zuigen in een kleine ruimte voorin de buik. Dat stuk zal gaan afknellen en zéker koliek geven, operatie is nodig!

Dat het mogelijk is geloof ik direct. Maar wat ik mij dan afvraag is het volgende:

Als het zéker koliek geeft zoals jij zegt, dan vraag ik mij af waarom niet ALLE paarden die luchtzuigen koliek hebben?

Heb je misschien een link of meer informatie naar hetgeen jij aanhaalt? Ik zou het graag lezen.

Ook het "verslavende" aspect vind ik bijzonder interessant. Als er mensen zijn die daar iets meer over kunnen zeggen dan hoor ik dat graag.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:27

[***] schreef:
different1 schreef:

Juist.

Tuurlijk is het zo dat je maagzweren kunt krijgen door stress. Maar het is toch goed dat er dergelijke onderzoeken zijn?

En er wordt niet gezegd dat er GEEN link is tussen maagzweren en luchtzuigen, maar dat het niet PERSE het geval is dat een paard dat luchtzuigt maagzweren heeft.

Tja, net zoals een groot deel wat maagzweren heeft niet zal luchtzuigen, zijn er ook luchtzuigers die niet perse maagzweren hebben.
Is dat echt bijzonder?
Begrijp het nieuws hiervan niet zo eigenlijk...

Erfelijkheidsfactor (luchtzuigen) e.d lijken me veel interessanter en meer nieuwswaardig, daar is naar mijn weten nog weinig onderzoek naar gedaan.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:29

[***] schreef:
Jasmijn159 schreef:

Dat het mogelijk is geloof ik direct. Maar wat ik mij dan afvraag is het volgende:

Als het zéker koliek geeft zoals jij zegt, dan vraag ik mij af waarom niet ALLE paarden die luchtzuigen koliek hebben?

Heb je misschien een link of meer informatie naar hetgeen jij aanhaalt? Ik zou het graag lezen.

Ook het "verslavende" aspect vind ik bijzonder interessant. Als er mensen zijn die daar iets meer over kunnen zeggen dan hoor ik dat graag.

Even goed lezen: ze kúnnen een stuk darm klem zuigen, en dat geeft zéker koliek. Ik zeg nergens dat luchtzuigen zeker koliek zal geven ;)

Deze aandoening heet in het latijn hernia foramen epiploicum. Of epiploic foramen entrapment in het engels. Er is via google genoeg over te vinden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:47

Het gaat mij er niet om wie er gelijk heeft, ik wil er graag meer over weten en wat jij beschrijft heb ik nog niet eerder gehoord in combinatie met maagzweren. Ik ga zeker even googlen. Bedankt voor de toevoeging/info.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:48

Ik kan me deze onderzoeksresultaten heel goed voorstellen.
Mijn paard stond een tijdje bij een KWPNer op stal die af en toe wel eens luchtzoog, ook al had hij altijd hooi tot zijn beschikking. Zodra zijn baasje de stal in liep greep hij echter de rand van zijn box/paddock vast en zoog zich helemaal te pletter. Als iemand anders het paard longeerde of er grondwerk mee deed liep hij braaf zijn rondjes, maar als zijn eigenaresse dat deed dan probeerde hij zelfs tijdens het stappen nog het hek vast te grijpen om te gaan zuigen. Dat beest deed het overduidelijk uit stress, en die stress bestond overduidelijk uit de aanwezigheid van zijn eigenaresse. Ging zij weer naar huis of deed iemand anders iets met dat paard, zoog hij nog maar een fractie van de tijd. Heel erg apart en treurig om te zien, maar dat was typisch een paard waarvan het grootste deel van het luchtzuigen echt aan stress (=baasje) gekoppeld was.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:50

[***] schreef:
Het gaat mij er niet om wie er gelijk heeft, ik wil er graag meer over weten en wat jij beschrijft heb ik nog niet eerder gehoord in combinatie met maagzweren. Ik ga zeker even googlen. Bedankt voor de toevoeging/info.

Goed lezen! Ze schrijft dat het kán gebeuren bij luchtzuigen dat de darm in een bepaald deel zakt, en dat dat stuk kán afknellen wat dan zeker koliek geeft.
Dit staat dus niét in verband met maagzweren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:53

different1 schreef:
[***] schreef:

Goed lezen! Ze schrijft dat het kán gebeuren bij luchtzuigen dat de darm in een bepaald deel zakt, en dat dat stuk kán afknellen wat dan zeker koliek geeft.
Dit staat dus niét in verband met maagzweren.

:D ik zie het nu ook.
Mijn excuus jasmijn. Te snel gelezen en gereageerd. Neemt niet weg dat ik het mega interessant blijf vinden.

Ik doelde zelf meer op het gegeven dat er voorheen vaak gezegd werd dat door het luchtzuigen er lucht in de darmen zou komen, wat koliek zou veroorzaken en dat blijkt niet het geval te zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 08:47

Ik vind het een interessant onderzoek...heb jarenlang een luchtzuiger gehad en dit was ook een introvert-stressgevoelig paard. (zoals volgens mij alle zuigers en wat mij volgens mij een stukje karakter erfelijkheid is)

Rond oud en nieuw ging hij ook altijd veel meer luchtzuigen, door de stress van de knallen. Ook had hij een zeer gevoelig spijsverteringsstelsel, naar wat ik me kan indenken ook stress oplevert. Kolieken stonden los van het zuigen.

Overigens is er ook eens een onderzoek geweest die aantoonde dat veel luchtzuigers zijn begonnen met zuigen nadat ze gespeend werden van hun moeder omdat dat een enorm stressvolle gebeurtenis is.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 08:56

Hier ook een introvert en stressgevoelig paard dat luchtzuigt.Met rust, regelmaat en aangepast voerbeleid al een heel eind gekomen en dan zie ik ook dat ze meer ligt te slapen of samen met de rest staat te suffen.
Ik vermoed hier ook een link met het spenen aangezien ze redelijk "flipt" als je de groep begint te verhuizen en als ze denkt dat er eentje uit de kudde gaat. Ook dit is al veel verbeterd omdat ze weet dat ze even later weer bij elkaar staan op een nieuwe weide.

Het stuk over geen lucht in de darmen wist ik, de info over de darm die kan afknellen is nieuw, altijd interessant om dingen bij te leren :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:45

xyzutu2 schreef:
Ik kan me deze onderzoeksresultaten heel goed voorstellen.
Mijn paard stond een tijdje bij een KWPNer op stal die af en toe wel eens luchtzoog, ook al had hij altijd hooi tot zijn beschikking. Zodra zijn baasje de stal in liep greep hij echter de rand van zijn box/paddock vast en zoog zich helemaal te pletter. Als iemand anders het paard longeerde of er grondwerk mee deed liep hij braaf zijn rondjes, maar als zijn eigenaresse dat deed dan probeerde hij zelfs tijdens het stappen nog het hek vast te grijpen om te gaan zuigen. Dat beest deed het overduidelijk uit stress, en die stress bestond overduidelijk uit de aanwezigheid van zijn eigenaresse. Ging zij weer naar huis of deed iemand anders iets met dat paard, zoog hij nog maar een fractie van de tijd. Heel erg apart en treurig om te zien, maar dat was typisch een paard waarvan het grootste deel van het luchtzuigen echt aan stress (=baasje) gekoppeld was.

Ik ken iemand waarvan beide paarden zijn gaan luchtzuigen. Dan denk ik ook hoe is dat nu mogelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:32

Balte schreef:
Hier ook een introvert en stressgevoelig paard dat luchtzuigt.Met rust, regelmaat en aangepast voerbeleid al een heel eind gekomen en dan zie ik ook dat ze meer ligt te slapen of samen met de rest staat te suffen.
Ik vermoed hier ook een link met het spenen aangezien ze redelijk "flipt" als je de groep begint te verhuizen en als ze denkt dat er eentje uit de kudde gaat. Ook dit is al veel verbeterd omdat ze weet dat ze even later weer bij elkaar staan op een nieuwe weide.

Het stuk over geen lucht in de darmen wist ik, de info over de darm die kan afknellen is nieuw, altijd interessant om dingen bij te leren :D

Ik vind het ook zeer interessant. Ik heb een paard dat ogenschijnlijk "koel" is, maar als ik 1 van haar vriendjes (ze heeft er 2) uit de paddock haal, dan gaat ze als een malle staan zuigen, met haar voorbenen slaan, gaten graven enz. Zodra ik het vriendje terugzet stopt ze direct. Ik heb haar dus ook lang verdacht van het hebben van maagzweren, dit ook met de dierenarts besproken en ze is ook behandeld als een paard met maagzweren (omeprazole en sucralfaat). Verder staat ze 24/7 buiten, onbeperkt ruwvoer, overdag op het land, 2 vriendjes enz. Stress probeer ik tot het minimum te beperken.

Gelukkig hoef ik alleen maar een vriendje weg te halen, als de smid of de tandarts komt, dus de momenten dat ze het doet zijn beperkt.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:44

Mijn luchtzuigertje hier zuigt alleen als ie brood, brokjes, muesli, wortel etc krijgt. Doet ie een tijdje en dan stopt ie weer. Heeel soms op de wei, dan is het tijd om meer gras of ruwvoer bij te geven en dan zie ik het hem niet meer doen. Dus het is bij hem gelinkt aan voedsel/maag op een of andere manier, verder kan ik me niet voorstellen dat ie het nog van de stress doet. Zo zal het wellicht wel ooit begonnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:15

@WowAmigo: ik ken een stressluchtzuiger die ook ging luchtzuigen als hij iets van lekker voer kreeg, of dat nou een bak muesli of een stukje appel was of een stukje wortel tijdens training. Dat laatste was erg lastig want hij was een geclickertraind paard die dus steeds beloningen kreeg tijdens de training, maar dat lokte steeds luchtzuigen uit. De oplossing voor hem was om alleen nog beloningen te gebruiken die heel saai waren (grasbrokje, gewoon samengeperst hooi dus) en hem in het dagelijks leven een flinke berg hooi te geven voordat hij zijn muesli kreeg, hem als eerste in de stal het voer (ook saaier gemaakt door het te mengen met luzerne) die voerbak te geven en daar zelf zo min mogelijk een circus van te maken. Dus niet 'Hier paardje, lekker voer!!!', maar gewoon schep erin en klaar. Door die grote berg hooi voor het krachtvoer had hij bovendien geen honger meer als hij zijn muesli kreeg en viel hij daar ook niet meer zo gestrest op aan. Lekker voer kan voor sommige paarden ook too much of a good thing zijn, die zijn mentaal meer gebaat bij rust, structuur en oke voer.

Toen we dat deden verdween het luchtzuigen tijdens de training met voedselbeloningen helemaal en tijdens het eten in de box voor 80%. Bij hem was het dus echt de stress van het niet kunnen handelen van zoveel te lekkere prikkels. Waar de meeste paarden gaan bedelen, schrapen of al hun kunstjes gaan opsommen als ze te lekker voer krijgen en dat niet kunnen handelen viel hij terug op luchtzuigen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:20

SANEX schreef:
Hmz, mijn welsh is een kribbebijter/luchtzuiger. Staat 24/7 met 3 soortgenoten op bijna 2ha weide buiten met keuze uit diverse inloopstallen met verschillende bodembedekking. Kan kiezen of hij op gras, op steen, op zand, op stro en op vlas staat. Krijgt de hele dag gras en/of onbeperkt ruwvoer voor zn kiezen. Heeft beschikking over bomen en bosjes, krijgt elke dag wilgentakken. Enige inspanning die hij verrichten moet is af en toe een vrijsprongetje doen dat hij zo mooi vindt dat hij uit zichzelf verder springt, en verder stilstaan tijdens poetsessies van verzorgmeisjes :+ . Hij is de rust zelve, liever lui dan moe, een enorme knuffelkont en van geen bom onder de indruk. Maar toch een kribbebijter/luchtzuiger. Waar zou hij stress van moeten hebben dat dat veroorzaakt ? Ik kan het me echt niet voorstellen. Bij een paard dat uren op stal staat, zware prestaties mket verrichten of noem maar op vind ik het aannemelijker. Is de eerdere leefsituatie van die paarden ook nader bekeken bij dat onderzoek vraag ik me af ? Mijn pony heeft er wel maagzweren van (gehad), alleen is dat altijd al een beetje kip-ei verhaal geweest, gaan ze kribbebijten van een maagzweer, of krijgen ze maagzweren door het kribbebijten ? En nu moet er dus bekeken worden of voor het kip-ei verhaal nog stress toegevoegd moet worden...

Dat komt omdat het verslavend is. De endorfine die vrij komt geeft ze een kick en zorgt ervoor dat ze zich fijner voelen. Eenmaal begonnen is het net zoals nagelbijten. Die van mij is begonnen door stress en er helaas niet meer vanaf gekomen.

Die van mij is trouwens ook introvert en stressgevoelig. Zijn eerste respons op stress is zuigen.