[VIDEO]Toelichting op verbod te strakke neusriem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[VIDEO]Toelichting op verbod te strakke neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 21:43

knhs
Dressuur

De KNHS maakt zich sterk voor het welzijn van het paard en daarom is per 1 april 2019 een wijziging in het Algemeen Wedstrijdreglement dat te strakke neusriemen in alle disciplines verbiedt. We vinden dat, ondanks dat er discussie kan ontstaan over de meting, het noodzakelijk is om hiervoor binnen de KNHS-reglementen een richtlijn op te stellen. In deze video willen we het belang en de inhoud van deze nieuwe regel verder toelichten.

Uit onderzoek is gebleken dat paarden die een te strakke neusriem dragen bijvoorbeeld stress kunnen krijgen, gevoeliger zijn voor de druk van het bit en een slechtere doorbloeding hebben. De gevolgen hiervan zijn dat het paard niet comfortabel is, pijn of weefselbeschadiging heeft of niet goed kan functioneren.

Er zijn veel verschillende soorten neusriemen. In alle gevallen mogen ze niet te strak worden vastgemaakt. De KNHS hanteert per 1 april de regel dat er minimaal 1,5 cm. ruimte moet zijn tussen neusriem en neusbot. De neusriem zit goed als:
•Er minimaal 1,5 cm ruimte zit tussen de neusriem en het neusbot;
•Er genoeg ruimte zit tussen het onderste puntje van het jukbeen en de neusriem;
•De neusriem onder het ‘foramen infraorbitale’ (de opening in de schedel halverwege de bovenkaak) ligt. Uit het foramen infraorbitale komen namelijk allemaal zenuwen en bloedvaten;
•De neusriem de ademhaling van het paard niet beperkt;
•De neusriem uitkomt boven de ‘processus nasalis ossis incisivi’ (de inkeping van het neusbot).

Zit de neusriem goed, dan:
•Kan het paard zijn lichaam goed bewegen;
•Kan het paard natuurlijk gedrag vertonen zoals slikken, kauwen, gapen en het ontspannen van de onderkaak;
•Krijgt het paard geen pijn door het afknellen van de structuren of het belemmeren van beweging.

Kijk hier voor een overzicht van alle wijzigingen in het Algemeen Wedstrijdreglement per 1 april 2019.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: [VIDEO]Toelichting op verbod te strakke neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:46

Eerst maar eens zien (de handhaving) en dan geloven.

Maar goed, eerste stap is gezet.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:51

Ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien op wedstrijd. Handhaving en vervolgens ruiters waarvan het paard weer kan ademhalen :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:55

Waarom nou weer die stomme twee vingers die nooit even dik zijn? Er is een prachtig meetinstrumentje (je weet wel, altijd even dik enzo) die helpt bij objectief meten...
Afbeelding

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:55

Echt top! *\o/*
Had er vorige week nog een discussie over met een instructeur voor een gelegenheidstraining.
Volgens hem zat m'n neusriem veel te los. Hij kon er 4 vingers aan de onderkant bij doen. Maar bovenop meet ik altijd. En daar kunnen er 3 van mijn redelijk dunne vingers onder. Hij vond het maar stom. En ik vond zijn mening maar stom :') Ik wil die dingen gewoon niet zo strak. Heb de lusjes van de sperriem er ook voor beide paarden af laten halen. Dingen zijn nergens voor nodig bij mijn paarden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 22:19

Hilary schreef:
Waarom nou weer die stomme twee vingers die nooit even dik zijn? Er is een prachtig meetinstrumentje (je weet wel, altijd even dik enzo) die helpt bij objectief meten...
[ Afbeelding ]

Wie zegt dat een controleur dit (of iets soortgelijks) niet gaat gebruiken dan?

Ik ben trouwens wel benieuwd of er (in het begin) ook regelmatig gecontroleerd zal worden.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 02-03-19 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 22:23

Paard moet kunnen gapen??? Dan mag ie nog wel wat losser... :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 22:33

Gapen? Zonder neusriem dan maar :D

Verder super dat hier (meer) controle op komt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 22:44

Kelly_ann schreef:
Hilary schreef:
[ Afbeelding ]

Wie zegt dat een controleur dit (of iets soortgelijks) niet gaat gebruiken dan?

Ik ben trouwens wel benieuwd of er (in het begin) ook regelmatig gecontroleerd zal worden.

Dan zouden ze dat toch in het filmpje hebben laten zien, lijkt mij? Nu wordt er in het filmpje ‘gemeten’ met twee vingers. Nergens wordt gerept over de correcte manier om dit te meten anders dan “twee vingers tot het tweede gewricht, maar bij vrouwen kan dit anders zijn”.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 22:49

Wat een ongelooflijk onprofessioneel filmpje.. Die man komt amper uit zn woorden en het lijkt alsof hij niet eens weet waar hij over praat...

Ben weer benieuwd hoe streng de controle gaat zijn!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 23:14

Foutje
Laatst bijgewerkt door Benzz op 02-03-19 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 23:15

Benzz schreef:
Jolliegirl schreef:
Wat een ongelooflijk onprofessioneel filmpje.. Die man komt amper uit zn woorden en het lijkt alsof hij niet eens weet waar hij over praat...

Het is Gert Naber, hij weet heel goed waar hij het over heeft, maar het is geen media/social media getraind mens met veel marketing ervaring om de boodschap te brengen. Ik begrijp inmiddels dat paardenland meer waarde hecht aan hoe sexy boodschap door een influencer wordt dan door een echte paardenman.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 23:26

Ik snap het filmpje prima anders hoor jolliegirl ;)
Dus dat ligt toch echt aan jou .
Goede zet dit

Ank89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 23:29

Jolliegirl schreef:

Het is Gert Naber, hij weet heel goed waar hij het over heeft, maar het is geen media/social media getraind mens met veel marketing ervaring om de boodschap te brengen. Ik begrijp inmiddels dat paardenland meer waarde hecht aan hoe sexy boodschap door een influencer wordt dan door een echte paardenman.[/quote][/quote]

Benzz, amen. Tegenwoordig lijkt het belangrijker om een perfect instagram of YouTube kanaal te hebben dan een bewezen staat van dienst in paardenland.

Fijn dat de knhs hier aandacht aan besteed. Het begin is gemaakt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 00:03

Ik vind het wel raar dat "de gemiddelde volwassene" blijkbaar een man moet zijn. Als de meeste vrouwen daar meer ruimte dan die 2 vingers nodig hebben, is het dus niet "de gemiddelde volwassene" maar "de gemiddelde volwassen man"

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 00:10

Vjestagirl schreef:
Ik vind het wel raar dat "de gemiddelde volwassene" blijkbaar een man moet zijn. Als de meeste vrouwen daar meer ruimte dan die 2 vingers nodig hebben, is het dus niet "de gemiddelde volwassene" maar "de gemiddelde volwassen man"

Klopt. En als we daar het gemiddelde van nemen, is het dus de 2 vingers en nog een klein beetje ruimte :)

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 07:03

Fantastische regel.
Wel erg benieuwd naar de handhaving ervan..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 07:40

Heel goed verbod om aansnoeren van neusriem te verbieden.

Belangrijk voor welzijn paard.

Bij de working equitation wordt iedere gecontroleerd als je de ring uitkomt op bit en neusriem, ook in de basissport, door ringmeester, pas daarna geldt je uitslag.. Zou van mj ook mogen in alle andere disciplines.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 08:38

In het artikel staat toch duidelijk 1,5cm.. Mij lijkt ook niet dat nu iedereen gecontroleerd gaat worden, maar dat overduidelijk te strakke neusriemen gemeten en beripst kunnen worden.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 08:51

Mooie stap in de goede richting. Verstandig ook om het te filmen, want voor mij is de 2 vinger regel 2vingers op elkaar ipv naast elkaar. Ik zou ook best nog iets meer ruimte willen zien dan 1,5 cm maar ik denk ook dat deze regel al flink wat ruiters eruit gaat pikken als er voldoende gecontroleerd gaat worden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 08:59

Grote stap in de goede richting, maar de uitvoering vraagt nog om verbetering.

Vjestagirl schreef:

Nou ja, dit dus. Zeker ook daarbij in aanmerking nemende dat het merendeel vrouwen zijn die paardrijden.
En hoeveel meer is dan "een beetje"? En dan staat er dadelijk een boom van een kerel te controleren, waarbij 2 vingers van hem 3 vingers van mij zijn en een discussie is geboren.

Dus ook eens met Hilary. Gebruik gewoon zo'n instrument. Krijg je ook geen discussie.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 09:15

Gaan we nu mieren over een paar millimeter?

Twee volwassen vingers op het neusbot is toch vrij duidelijk en een goede richtlijn?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 09:36

Poeh ik vind dat wel erg los hoor. Niet ieder paard gaat daar goed op reageren. Ik heb paarden gehad die absoluut fijner liepen op een lossere neusriem maar ook paarden gehad die alleen maar gingen klooien met hun tong en met de mond open ging lopen, welk bit je er ook inhing.
Ik ben absoluut tegen het aansnoeren. En ik kan me de tijden nog herinneren dat je in de ruitersportzaken de zogenaamde aansnoerneusriem kon kopen. En dat er flink gebruik van werd gemaakt om ze maar zo strak mogelijk te trekken. Dat vind ik verschrikkelijk. Maar dit filmpje toont wel een erg losse neusriem hoor.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 09:39

Suzanne F. schreef:
Poeh ik vind dat wel erg los hoor. Niet ieder paard gaat daar goed op reageren. Ik heb paarden gehad die absoluut fijner liepen op een lossere neusriem maar ook paarden gehad die alleen maar gingen klooien met hun tong en met de mond open ging lopen, welk bit je er ook inhing.
Ik ben absoluut tegen het aansnoeren. En ik kan me de tijden nog herinneren dat je in de ruitersportzaken de zogenaamde aansnoerneusriem kon kopen. En dat er flink gebruik van werd gemaakt om ze maar zo strak mogelijk te trekken. Dat vind ik verschrikkelijk. Maar dit filmpje toont wel een erg losse neusriem hoor.

Dus dat los je op door een strakke neusriem? De enige functie van een neusriem stamt uit de tijd van oorlogvoeren, hedendaags heeft ie geen enkel nut meer en verbieden zou zelfs een betere optie zijn. Moet je kijken hoeveel ruiters er dan door de mand vallen.

_____

Goede zet maar zoals alle regels zal de subtop wel als uitzondering worden gezien. Hoog tijd dat ze eens goed gaan handhaven.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 03-03-19 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 09:40

Suzanne F. schreef:

Even een check.. Maar je hebt het nu over de ruimte die 1 vinger (of 1,5 cm) nodig heeft? Of over het stukje waar ze een 'te losse' neusriem tonen?

Ik vind het zelf best shocking om 1,5 cm te schakelen onder erg los, maar misschien begrijp ik je verkeerd.