Paard in Leeds sterft aan overdosis suiker door inbrekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paard in Leeds sterft aan overdosis suiker door inbrekers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 19:30

het laatste nieuws
Overige

Een paard uit het Britse Leeds is na een wekenlange lijdensweg gestorven aan gezondheidsproblemen nadat het te veel wortelen at. Die wortelen kreeg het volgens haar eigenaar van enkele inbrekers die zo probeerden om het paard stil te houden.

De dieven sloegen toe in de nacht van 18 januari, vertelt Francesca Maples, de 23-jarige eigenaar van het paard Kamara. De volgende dag vond ze haar paard ziek in haar stal, naast een lege zak die een dag eerder nog gevuld was met wortelen. Volgens Maples had het paard die allemaal opgegeten.

“Omdat Kamara het leuk vond om tegen de deur te tikken wanneer er mensen zijn, vonden de inbrekers het dichtbijzijnde ding om haar stil te houden, wat jammer genoeg een zak met twintig kilogram wortelen was”, schrijft de eigenaar. De dieven hadden de zak in de stal van het paard gegooid, zodat het dier afgeleid was en zij de rest van hun klus konden afwerken. Ze slaagden erin om een “paar honderd kilo” voer te stelen en daarna te vluchten.

Overdosis
Voor Kamara bleek de inbraak uiteindelijk fataal te worden. Het paard had zoveel suiker binnengekregen dat haar maagslijmvlies deels weggebrand werd door een teveel aan zuur. Daardoor kon ze amper nog eten of drinken.

De weken erna zou het dier nog talloze bezoeken brengen aan de dierenarts voor bloedtransfusies, medicatie en pijnstillers, maar die bleken niet heel effectief. Omdat het paard niet genoeg voedingsstoffen binnen kreeg, werd het steeds zwakker, waardoor ze ook niet goed kon herstellen. “Het was een vicieuze cirkel”, aldus Maples.

Inslapen

Op 10 februari koos het baasje ervoor om het paard te laten inslapen. “De meest hartverscheurende beslissing van mijn leven tot nu toe, maar de juiste”, vindt Maples.

Avalanche

Re: Paard in Leeds sterft aan overdosis suiker door inbrekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 19:43

Oh verschrikkelijk, wat een nachtmerrie...... echt afschuwelijk.

wHoogendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 19:52

Wat afschuwelijk! En dat voor wat kilo's gestolen biks...

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 19:55

Wat heftig! Btw nog nooit gehoord dat een paard te veel maagzuur aanmaakt door te veel suikers?

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:14

Ik kan mij dit werkelijk niet voorstellen. Een lange tijd geleden was bij ons een haflingermerrie losgebroken en deze heeft in een nacht een grote voerton met wortelen leeggegeten. Wij in paniek de dierenarts gebeld. Deze gaf aan dat het geen kwaad kon, hooguit kon het paard er oranje van gaan plassen. En dat deed ze...

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:15

mimp3 schreef:
Ik kan mij dit werkelijk niet voorstellen. Een lange tijd geleden was bij ons een haflingermerrie losgebroken en deze heeft in een nacht een grote voerton met wortelen leeggegeten. Wij in paniek de dierenarts gebeld. Deze gaf aan dat het geen kwaad kon, hooguit kon het paard er oranje van gaan plassen. En dat deed ze...

Je weet niet of het beestje al wat onder de leden had, slechte weerstand of zo.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:17

Wortels bestaan voor 80-90% uit water, dus het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat die de oorzaak zijn van de problemen van het paard. In gras zit vaak nog meer suiker dan in wortels, dat eten ze toch ook de hele dag normaal gesproken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:19

Ik geloof vanalles, maar dit klinkt als een echt broodje aap.
De Britse media is wel vaker beticht van nepnieuws.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:24

senna21 schreef:

Vooral dat er voor een paar 100 kilo paardenvoer is gestolen :')

Nee sorry, denk eerder dat paardlief de dief van het voer was.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 21:14

Onali schreef:
senna21 schreef:

Of het paard aan de wortelen is gestorven betwijfel ik ook, maar de diefstal van voer niet. Gebeurt daar vaker dat krachtvoer of hooi wordt gestolen, vaak door travelers.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 08:23

Onali schreef:
senna21 schreef:

1 zak voer weegt meestal al 20 kilo. Met veel paarden, en verschillende soorten voer op voorraad, heb je dus als snel een paar 100 kilo voer liggen.

Dat neemt niet weg dat ik ook mijn twijfels heb bij het feit dat dit paard is overleden door teveel wortels.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 08:37

Artikel waar of niet te veel suiker is niet goed zowel voor paard als mens.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 08:54

In wortelen zitten erg weinig suikers, ik geloof dus weinig van dit verhaal.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:03

Ik heb het even opgezocht.
Per 100gr wortelen zit 5gr suiker.

Dus dan kom je aan 1 kg suiker voor een zak van 20kg.
Geen idee hoeveel suiker schadelijk is,maar 1kg lijkt me toch al behoorlijk wat voor een paard.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:08

http://www.voervergelijk.nl/column/47/suikerhysterie als je dit zo leest is er waarschijnlijk iets heel anders gebeurt, en komt het niet door de suiker maar door de verteerbare koolhydraten. Die geven bij een teveel ontstekingsreacties aan de blinde en dikke darm. Een kilo suiker vind ik trouwens echt niet veel, dat zou neerkomen op iets minder dan 100 gram voor mij als je het op het totaalgewicht van het paard gaat bekijken.

Edit: en 2 kg wortelen :\ ik zou me ook knap beroerd voelen als ik 2 kg ineens moest eten. Krijg het niet eens weg.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:44

Dammie schreef:
Je weet niet of het beestje al wat onder de leden had, slechte weerstand of zo.

Daarom ook NOOIT vreemde dieren zomaar wat geven. Ik heb daar ook altijd een hekel aan. Vooral als je niet meer weet wat die nu allemaal gehad heeft.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 14:15

Toen ik een paard op de kliniek had staan, was wel jaren 70, kreeg ze juist onbeperkt wortelen te eten omdat ze nog geen hooi mocht. Misschien doen ze het nu anders maar een paard is natuurlijk hetzelfde als toen. Kan het me dus ook niet voorstellen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 14:38

SusanH schreef:
http://www.voervergelijk.nl/column/47/suikerhysterie als je dit zo leest is er waarschijnlijk iets heel anders gebeurt, en komt het niet door de suiker maar door de verteerbare koolhydraten. Die geven bij een teveel ontstekingsreacties aan de blinde en dikke darm.

Suikers zijn verteerbare koolhydraten. Zetmeel en voedingsvezels vallen er ook onder.

Waarschijnlijk is door de 'vertaling' naar begrijpelijke taal de verteerbare koolhydraten vertaald naar suikers om het voor de leek begrijpelijk te houden.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat als een paard normaal niet of nauwelijks wortels krijgt en dan in korte tijd een hele zak leeg eet, hij daar behoorlijk ziek van kan worden. Het verteringsstelsel is daar gewoon helemaal niet op bedacht. Het bevat niet de juiste bacteriën voor een goede vertering. Maar ik zou dan eerder problemen verwachten in de dikke darm, en niet direct in de maag.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 18:47

Elke Overdosis is niet goed en kan je ziek van worden, ook van wortels.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:10

Te veel maagzuur lijkt me lastig met maagzweren...
Zou je kunnen stellen dat het paard vooraf al onvoldoende toegang tot ruwvoer had en daardoor de wortels het erg ziek hebben gemaakt.
Vind ik plausibeler dan een suikeroverdose.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:54

En stress erbij misschien

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:19

https://encyclopedie.medicinfo.nl/vitam ... rgiftiging

Hier vind je informatie over beta-caroteen en een overdosis van vitamine A. Vitamine A wordt gevormd uit beta-caroteen. Dus om gelijk te roepen dat een overdosis wortelen eten broodje aap is...

Ter illustratie: mijn paard heeft een chronisch darmprobleem waarbij de slijmvliezen in zijn darmen niet goed functioneren. Voer hem twee winterpenen en hij is accuut ontregeld met diaree als gevolg.

Diefstal van voer vind ik geen raar verschijnsel. Dat een paard tegen een deur klauwt en dus wordt zoet gehouden met een zak wortelen met dit als resultaat, vind ik totaal niet raar. Want...de gemiddelde leek weet dat paarden graag wortelen eten (paard van Sinterklaas als voorbeeld).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:56

Ik heb nergens gezegd dat je niet dood zou kunnen gaan door een overdosis wortelen. Waar het mij om gaat is dat er genoemd wordt dat de doodsoorzaak het teveel aan suiker is geweest. Dat geloof ik niet, omdat er weinig suiker(s) in wortelen zitten. Maar teveel van iets is nooit goed. En een teveel aan vitamines kan zeker dodelijk zijn want vitamine A wordt bij mensen in de lever opgeslagen bij een teveel er van. En dat is niet gezond.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:29

Ik doelde met mijn antwoord ook niet op jou Susan. Ik refereerde enkel aan een quote waarin aangenomen werd dat het een broodje aap is.
Een teveel aan suikers (koolhydraten) geloof ik ook niet. Dat het paard is overleden aan een overdosis vitamine A als gevolg van een overdosis beta-caroteen geloof ik eerder.
Anyways, doet niks af aan het feit dat het voor de eigenaar diep triest is dat dit is gebeurd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:46

Dat is het zeker.