Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Chubby schreef:Waarom lees je zo weinig over veulens met deze aandoening als er nooit getest is en mogelijk zoveel dieren drager zijn?
Heftige materie, gelukkig dat er nu actie wordt ondernomen!
Citaat:Veulens met WFFS worden soms dood geboren. Als ze bij de geboorte nog wel leven hebben ze ernstige huidafwijkingen, krijgen ze snel pijnlijke wonden en/of hebben ze last van gewrichtsproblemen. Doorgaans sterven ze al snel of moeten ze geëuthanaseerd worden.
Chubby schreef:Ah oke, dat staat anders in het nieuwsberichtCitaat:Veulens met WFFS worden soms dood geboren. Als ze bij de geboorte nog wel leven hebben ze ernstige huidafwijkingen, krijgen ze snel pijnlijke wonden en/of hebben ze last van gewrichtsproblemen. Doorgaans sterven ze al snel of moeten ze geëuthanaseerd worden.
julius_juut schreef:Wel bijzonder dat ze liever een grote populatie met bewezen gevaarlijke fouten in de genen hebben dan de slechte dieren uitselecteren en een gezonde genenpoel houden.
julius_juut schreef:Wel bijzonder dat ze liever een grote populatie met bewezen gevaarlijke fouten in de genen hebben dan de slechte dieren uitselecteren en een gezonde genenpoel houden.
x_Rebecca schreef:julius_juut schreef:Wel bijzonder dat ze liever een grote populatie met bewezen gevaarlijke fouten in de genen hebben dan de slechte dieren uitselecteren en een gezonde genenpoel houden.
Het mooie in dit geval is natuurlijk dat het foute gen als het homozygoot voorkomt letaal is, het zorgt er wat dat betreft zelf voor dat het niet enorm rigoureus verspreid wordt, al zijn er waarschijnlijk genoeg dragers. Zelfs bij een kruising tussen dragers heb je 75% kans dat er een beest uit komt dat nergens last van heeft. Uiteindelijk blijft het altijd gokken, tot je echt op genetics gaat fokken.
Knakker schreef:Zijn er bokkers die hier helaas ervaring hebben?
Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord (zal wel aan mij liggen)
oomens schreef:x_Rebecca schreef:
Het mooie in dit geval is natuurlijk dat het foute gen als het homozygoot voorkomt letaal is, het zorgt er wat dat betreft zelf voor dat het niet enorm rigoureus verspreid wordt, al zijn er waarschijnlijk genoeg dragers. Zelfs bij een kruising tussen dragers heb je 75% kans dat er een beest uit komt dat nergens last van heeft. Uiteindelijk blijft het altijd gokken, tot je echt op genetics gaat fokken.
Je bedoelt dat bij een kruising tussen twee dragers bijna twee derde van de veulens ook drager is?
Je kunt je afvragen of alleen 'nergens last van hebben' een goede eis is. Misschien prima voor paarden waarvan je zeker weet/maakt dat er niet mee gefokt gaat worden, maar dit lijken mij afwijkingen die je absoluut niet in je fokmateriaal moet willen hebben.
Achteraf natuurlijk ook een kwestie van wachten geweest voordat zoiets zich zou voordoen. Je wéét gewoon dat je dit als stamboek faciliteert wanneer je zoveel veulens produceert uit slechts een handjevol 'top'hengsten. Dat is véél beperkender voor je genenpool dan nu de dragers van WFFS uitsluiten.
Shiloh schreef:Dat krijg je er van als je dieren een onnatuurlijke hoeveelheid nakomelingen laat krijgen.
Het hele selectief fokken begint me meer en meer tegen te staan. Ook in de hondenwereld. Alle rasstandaarden en stamboeken eruit. En gewoon alles door elkaar, maar gezond, fokken.
Noem me pessimistisch, maar dit soort dingen worden alleen maar erger en erger.
Shiloh schreef:Dat krijg je er van als je dieren een onnatuurlijke hoeveelheid nakomelingen laat krijgen.
Het hele selectief fokken begint me meer en meer tegen te staan. Ook in de hondenwereld. Alle rasstandaarden en stamboeken eruit. En gewoon alles door elkaar, maar gezond, fokken.
Noem me pessimistisch, maar dit soort dingen worden alleen maar erger en erger.
Elisa2 schreef:Inteelt is inderdaad geen goede ontwikkeling, dat word wel begrepen..vandaar ook de problemen bij oa de tuigpaarden. Een grote genetische basis is belangrijk..maar juist ook daarom is het te kort door de bocht om nu alle hengsten die drager te zijn van WFFS te castreren.