Minderhoud en Van Silfhout imponeren op CDI Zeeland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Minderhoud en Van Silfhout imponeren op CDI Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 17:35

*Bokt.nl / Equnews
Dressuur

Afbeelding
Diederik van Silfhout met Expression. Foto: Aniek1985

Op de internationale driesterren dressuurwedstrijd Outdoor Zeeland hebben Hans Peter Minderhoud (Oosterbeek) en Diederik van Silfhout (Lunteren) sterk gedebuteerd met hun jonge paarden. Minderhoud werd met de tienjarige hengst GLOCK’s Dream Boy tweede in de Grand Prix Special en derde in de Grand Prix. Van Silfhout reed de negenjarige hengst Expression naar de derde plaats in de Kür op Muziek en de vierde plaats in de Grand Prix. De Nederlandse dressuursport heeft zijn hoop gevestigd op beide beloftevolle combinaties met het oog op de Wereldruiterspelen in september in het Amerikaanse Tryon.

Zowel Hans Peter Minderhoud met GLOCK’s Dream Boy en Diederik van Silfhout en Expression kwamen eerder een keer uit in een Grand Prix op nationaal niveau. Daarbij won Van Silfhout vorige maand gelijk de KNHS-Indoortitel. Bij hun internationale debuut tijdens Outdoor Zeeland scoorden beide jonge combinaties percentages waar zeker nog groei in zit, maar waar de Nederlandse dressuursport hoop kan vestigen op een topplaats op een internationaal kampioenschap.

Bondscoach Rien van der Schaft kijkt tevreden terug op de wedstrijd in Nieuw en Sint Joosland. “Ik wist dat dit er aan zat te komen. Het zijn twee combinaties met heel veel potentie. Ondanks dat het jonge paarden zijn lieten ze al geroutineerde proeven zien. Dat kun je ook wel aan Hans Peter en Diederik over laten. Die weten waar ze mee bezig zijn. Vorig jaar zat het echt tegen op het EK. Nu met deze combinaties heb ik er weer twee bij boven in het rijtje om uit te kiezen. Daar ben ik blij mee. Er is weer meer perspectief, al zitten onze concurrenten ook niet stil.”

Marlies van Baalen deed het in het slipstream van Minderhoud en Van Silfhout ook uitstekend bij haar internationale debuut met haar ruin Ben Johnson waarmee ze zowel in de Grand Prix als in de Kür op Muziek als vijfde eindigde.

De Britse multi-kampioene Charlotte Dujardin domineerde de wedstrijd. Ook zij debuteerde internationaal met haar paard Mount St John Freestyle en won zowel de Grand Prix als de Kür op Muziek. De winst in Grand Prix Special ging naar de Zweedse Juliette Ramel en haar Nederlandse paard Buriel K.H.

Resultaten CDI3* Zeeland Outdoor
Grand Prix
1. Charlotte Dujardin (GBR), Mount St John Freestyle (v.Fidermark), 75.152%
2. Juliette Ramel (Zwe), Buriel K.H. (v.Osmium), 74.087%
3. Hans Peter Minderhoud (Oosterbeek), GLOCK’s Dream Boy (v.Vivaldi), 73.870%
4. Diederik van Silfhout (Lunteren), Expression (v.Vivaldi), 72.478%
5. Marlies van Baalen (Brakel), Ben Johnson (v.Johnson), 70.761%

Grand Prix Kür op Muziek
1. Charlotte Dujardin (GBR), Mount St John Freestyle (v.Fidermark), 81.450%
2. Hans Peter Minderhoud (Oosterbeek), Zanardi (v.Rubels), 75.510%
3. Diederik van Silfhout (Lunteren), Expression (v.Vivaldi), 75.185%
5. Marlies van Baalen (Brakel), Ben Johnson (v.Johnson), 72.010%

Grand Prix Special
1. Juliette Ramel (Zwe), Buriel K.H. (v.Osmium), 75.617%
2. Hans Peter Minderhoud (Oosterbeek), GLOCK’s Dream Boy (v.Vivaldi), 72.489%
3. Gareth Hughes (GBR), Don Carissimo (v.Don Crusador), 68.298%

Klik hier alle voor uitslagen

Getup

Re: Minderhoud en Van Silfhout imponeren op CDI Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:37

Ben benieuwd wie er naar Tyrone gaan. Vond Dream Boy nog niet echt heel fijn om naar te kijken....
Hebben we überhaupt echt topcombinaties?

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:40

Was een heerlijk weekend om te kijken! Met goede combinaties!

Charlotte in de kur echt super gereden.
Juliette echt een sterke special gereden. Wat mij betreft echt de terechte winnaar van de special.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 06:51

_coquette_ schreef:
Was een heerlijk weekend om te kijken! Met goede combinaties!

Charlotte in de kur echt super gereden.
Juliette echt een sterke special gereden. Wat mij betreft echt de terechte winnaar van de special.

kan het helemaal met je eens zijn

Charlotte Dujardin (GBR), Mount St John Freestyle en Juliette Ramel (Zwe), Buriel K.H.
heerlijk om naar te kijken, paarden die er voor kunnen/willen gaan maar ook mogen gaan
speels en ontspannen naar de top, paarden en amazones nemen inspirerende ervaringen mee

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:15

Getup schreef:
Ben benieuwd wie er naar Tyrone gaan. Vond Dream Boy nog niet echt heel fijn om naar te kijken....
Hebben we überhaupt echt topcombinaties?

Jij zegt het nog netjes.... ;)
Ik vond het triest voor de dressuursport ..als dit een voorbeeld moet zijn van ''hoe het moet''!

Vergelijk de proef van Charlotte D en HP M maar eens ..

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:52

Gelukkig kunnen we het zelf allemaal beter!!!

Ik vond het genieten, trots op dat dit als Zeeuw bij mij in de provincie plaats vond !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:27

Ik vond Dreamboy wel heel erg getruct door de baan heen gaan. De voorkant omhoog getrokken en met name de achterbenen zwaberden alle kanten op. Ik werd er ook niet echt vrolijk van. Ik vind het verre van diervriendelijk en een blamage voor onze mooie sport.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:40

Ik vond het niveau vreselijk!! Ik mik dan ook op het inrijden, want daar kun je nog het meeste zien..

Je kon de goede ruiters op een hand tellen, het grootste gedeelte windde er geen doekjes om. Handrem erop en sporen erin. Zo krijgen de pi en pa een heel andere definitie.

Een combi liet het bloed op de mond nog even wegwissen, helaas zelf geen beeldmateriaal anders had ik dit wel aan kunnen kaarten.

Ik ben blij dat het handjevol goede ruiters ook gewonnen heeft.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:44

hns schreef:
Ik vond het niveau vreselijk!! Ik mik dan ook op het inrijden, want daar kun je nog het meeste zien..

Je kon de goede ruiters op een hand tellen, het grootste gedeelte windde er geen doekjes om. Handrem erop en sporen erin. Zo krijgen de pi en pa een heel andere definitie.

Een combi liet het bloed op de mond nog even wegwissen, helaas zelf geen beeldmateriaal anders had ik dit wel aan kunnen kaarten.

Als er echt sprake was van bloed dan had je dit toch kunnen aankaarten bij iemand op locatie?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:08

Mij viel vooral de extreme verzameling in galop bij Expression op.
Aankomende zaterdag ga ik hem bij de hengstenshow in het echt bewonderen, ben benieuwd wat ik er dan van vind.

Dat ie zoveel aanleg heeft voor sluiten en fenomenaal het gewicht over kan nemen op achteren vind ik bewonderingswaardig.
Maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat de galop vervolgens een 4 takt beweging wordt met een achterbeen dat niet onder de massa springt maar onder de heupen hupst? Ik vond het echt niet fijn om te zien... Taktzuiverheid in de gangen lijkt me nog altijd een basis principe, ook op dat niveau. Ik hoop dat het wel de intentie is om hem meer voor het been te krijgen en dat ze hem niet nog verder gaan doorverzamelen.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:09

Super voor Charlotte Dujardin *\o/* *\o/* *\o/*

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:57

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:21

Zijn de proeven ergens terug te zien??

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:34

liesenlizzy schreef:
Zijn de proeven ergens terug te zien??

Op horses.nl staan bij de artikels filmpjes van Dujardin met Freestyle, Minderhoud met Dream Boy en van Silfhout met Expression.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:57

_coquette_ schreef:
Iemand dit stukje ook gelezen?
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 4377301528

Ik heb zelf de donderdag niet gezien. Maar de zaterdag in de special werder er ook 6en geven voor een serie om 3. Wel correct maar moest toch echt om de 2 zijn....

Ik ben het eens dat de jurering vaak lastig te volgen is op dat niveau (is overigens al jaren zo) en dat er soms ogenschijnlijk gekke dingen gebeuren.

Maar om zo het vergrootglas te leggen op de proef van alleen Charlotte vind ik echt schandalig kinderachtig en onsportief overkomen :x :n

Even een random voorbeeld had Diederick met Expression in de kür ook onderdelen die met 4 vs 8 of 6.5 vs 8 beoordeeld werden door de verschillende juryleden en daar hoor je ze dan niet over...
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 10-04-18 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:07

knap gedaan die stukjes video beoordeling. Legt duidelijk bloot hoe ongelooflijk slecht de juryleden de proeven beoordelen.
Ik ben het helemaal eens met het stuk van Rick Helmink.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 07:47

MariekeS_ schreef:
Mij viel vooral de extreme verzameling in galop bij Expression op.
Aankomende zaterdag ga ik hem bij de hengstenshow in het echt bewonderen, ben benieuwd wat ik er dan van vind.

Dat ie zoveel aanleg heeft voor sluiten en fenomenaal het gewicht over kan nemen op achteren vind ik bewonderingswaardig.
Maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat de galop vervolgens een 4 takt beweging wordt met een achterbeen dat niet onder de massa springt maar onder de heupen hupst? Ik vond het echt niet fijn om te zien... Taktzuiverheid in de gangen lijkt me nog altijd een basis principe, ook op dat niveau. Ik hoop dat het wel de intentie is om hem meer voor het been te krijgen en dat ze hem niet nog verder gaan doorverzamelen.

Hij is nog jong en niet zo bevestigd op dat niveau, ik heb hem daar niet gezien maar wel in maart in Ermelo. Ik vond zijn talent voor sluiten ook erg goed, zeker gezien hij daar eigenlijk niet de meest gunstige achterhand voor heeft. Ik denk dat hij op het galop gedeelte nog wat door moet onwikkelen.

Tja en voor de rest, ik vind sowieso dat er al jaren een verschil zit tussen "dressuur" en "getrixt" rijden, ben blij dat dan nu degene die dressuur rijden gewonnen hebben.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:12

Wat een cynisch en zuur stukje van die Rick Helmink op FB. De kinnesinne druipt eraf. Dit gaat helemaal niet over de jurering per onderdeel met zomaar een voorbeeldruiter, dit is een onsportieve aanval op Charlotte Dujardin. De proef van Dujardin is inderdaad verre van foutloos maar er wordt in ieder geval niet geprobeerd het paard door overgangen te forceren die hij nog niet goed aankan. Het is hier en daar nog iets te veel training en te weinig proef, maar wat een paard en wat rijdt Charlotte Dujardin toch aansprekend. Naar de hand toe, steeds met het paard mee. Ik denk dat meneer Helmink de bui al ziet hangen: leuk voor Diederik en Hans Peter dat ze zulke goede jonge paarden hebben maar aan deze combi krijgen ze de komende jaren een harde dobber. Hopelijk inspireert het hen om de verbetering vooral op rijkunstig vlak te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:42

@Askja, ik vind het juist een heel goed punt wat Rick Helmink daar maakt. Het is dan ook niet bedoeld om Charlotte Dujardin is diskrediet te brengen. Zij rijdt gewoon super eerlijk. Maar deze video opnames zegt juist heel veel wat er aan schort wat betreft de jurering.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:53

hns schreef:

Wat een misselijke opmerking! Bloed in de mond wis je niet even weg, dat komt keihard terug en was dus absoluut opgemerkt. Jammer dat bepaalde personen en zo op gebrand zijn de sport in een kwaad daglicht te stellen dat ze dit soort onzin moeten verkondigen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:07

Monique, dan vraag ik mij toch af waarom hij voor deze benadering heeft gekozen om zijn punt inzake jurering te maken. Met sarcastische opmerkingen als 'Maar het is wel de harmonie die hier komt binnenrijden'. Alsof het niet terecht is dat Dujardin die reputatie heeft.
Het was overtuigender overgekomen als hij niet Dujardin (inclusief, heel fijntjes, videomateriaal van alle fouten in haar proef), eruit gelicht had, maar per onderdeel de jurering van verschillende combinaties onder de loep genomen had. Wel zo objectief. Nu komt zijn stukje vooral over als op een vervelende, indirecte wijze suggereren dat Dujardin vanwege haar eerdere prestaties al gewonnen heeft voor ze binnenrijdt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:10

Tazzey, wat is er zo 'misselijk' aan deze observatie? Waarom zou dat niet kunnen kloppen? Vind jouw reactie een beetje overtrokken, direct weer die riedel afdraaien dat de sport kapot gemaakt wordt.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:57

Askja schreef:
Tazzey, wat is er zo 'misselijk' aan deze observatie? Waarom zou dat niet kunnen kloppen? Vind jouw reactie een beetje overtrokken, direct weer die riedel afdraaien dat de sport kapot gemaakt wordt.

Heb jij wel eens een paard gezien met bloed in de mond? Dat kun je prima wegvegen maar het komt keihard terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:27

Askja schreef:
Monique, dan vraag ik mij toch af waarom hij voor deze benadering heeft gekozen om zijn punt inzake jurering te maken. Met sarcastische opmerkingen als 'Maar het is wel de harmonie die hier komt binnenrijden'. Alsof het niet terecht is dat Dujardin die reputatie heeft.
Het was overtuigender overgekomen als hij niet Dujardin (inclusief, heel fijntjes, videomateriaal van alle fouten in haar proef), eruit gelicht had, maar per onderdeel de jurering van verschillende combinaties onder de loep genomen had. Wel zo objectief. Nu komt zijn stukje vooral over als op een vervelende, indirecte wijze suggereren dat Dujardin vanwege haar eerdere prestaties al gewonnen heeft voor ze binnenrijdt.

Maar beste Askja, ik denk ook dat het zo is dat Charlotte op basis van haar eerdere prestaties al bevoorrecht is. En zij dus gewoon fouten kan maken zonder daar op afgerekend te worden.
En ik ben het met je eens dat hij ook voor een proef van Hans-Peter had kunnen kiezen.
Maar Rick Helmink heeft een goed punt gemaakt met dit aanhangig te maken.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:44

Charlotte Dujardin is ten minste eerlijk en vriendelijk naar haar paard toe. Dat is veel meer waard :-)

Als je zo'n analyse wil maken, lijkt het mij eerlijker dat hij dit voor alle ruiters doet EN tijdens verschillende wedstrijden.