LTO Nederland maakt zich zorgen over wolf in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

LTO Nederland maakt zich zorgen over wolf in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 15:47

*Bokt.nl / Equnews
Overige

Afbeelding
Foto: Marjoow

LTO Nederland maakt zich zorgen over het verblijf van een wolf in Nederland. In de afgelopen weken zijn een aantal schapenhouders geconfronteerd met doodgebeten dieren. Ook voor paardenhouders is er een risico.

“Onze eerste zorg is de veiligheid en het welzijn van onze dieren. Als die in het geding komen door de komst van de wolf, zijn maatregelen nodig. Voorzorg is belangrijk, maar dergelijke maatregelen kunnen niet zó ver gaan, dat we door de wolf straks de schapen moeten gaan ophokken. Burgers willen dat ook niet.”

Beelden afkomstig uit Frankrijk laten zien dat de wolf zich ook in paardenweiden begeeft en achter jonge veulens aan gaat. Met het veulenseizoen dat net van start gaat, is dat een belangrijk aandachtspunt voor diverse fokkers. Bekend is dat een wolvin zich op militair domein in België gevestigd heeft, op korte afstand van de Nederlandse grens.

Huub Dinghs uit Evertsoord (L), lid van de LTO-vakgroep Schapenhouderij, vindt dat het respect voor het dier voorop moet staan. “De wolf is een beschermd dier. Dus moeten we gezamenlijk bekijken hoe daar mee om te gaan”, zegt de LTO-bestuurder. In één adem voegt hij er aan toe dat er óók zoiets is als respect voor de schapenhouderij.

Met een actieradius van vijftig kilometer is deze wolf in staat om schade aan te richten in kuddes van schapen, zoogdieren en paarden.

Woogy

Re: LTO Nederland maakt zich zorgen over wolf in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:15

Ik zeg, raap hem op en zet hem in de OVP :)*

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:18

Woogy schreef:

Vreten zat, hoeft ie niet eens zijn best voor te doen.

Trouwens mooie instelling (respect voor wolf EN schapenhouderij) heeft die man!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:19

Rocamor schreef:
Woogy schreef:

Vreten zat, hoeft ie niet eens zijn best voor te doen.

Trouwens mooie instelling (respect voor wolf EN schapenhouderij) heeft die man!

Vinden mensen vast ook weer geen goed idee van kudde inperkingen...

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:34

Al die mensen die zo blij zijn dat wolf er weer is, wacht maar todat ze je paard pakken, hier in zweden gaan ze gewoon de wei in en pakken ze paarden. Even terug ook Nord Svensk paarden en dat zijn echt geen kleintjes ik begrijp de ongerustheid echt wel.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:53

Ik denk dat we niet op de feiten vooruit moeten lopen en even moeten afwachten hoe dit zich verder ontwikkelt. Het is niét bekend dat de wolf zich ook op de grote planteneters stort in onze contreien (!). Het is tot nu toe bij schapen gebleven, occasioneel (!), want het merendeel van zijn prooien zijn géén schapen. Laat ons hier maar eerst deftig over nadenken voor we aan massahysterie om de wolf gaan doen. Ik ben alvast wél blij dat hij terug is en hij zit zelfs in mijn buurt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 17:08

en daar gaan we weer met het Roodkapje syndroom................

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 17:08

Moet geen wolf/wolven komen in Nederland... Nederland is een agrarisch landje (en piepklein), overal zijn verkeerswegen, boeren of hekken... een wolf overleeft het hier absoluut niet langer dan 1 of 2 weken voordat die is platgereden, vergiftigd, illegaal geschoten, in een val is gelopen of iets anders. Om op de openingspost in te haken: Ik maak me óók zorgen over "de wolf in nederland"maar dan om hele andere redenen.

Het is hier te klein en te dichtbevolkt. En te agrarisch.
Voor OVP is dit ook geen oplossing... er staan hékken omheen, dus meneer of mevrouw wolf kan zometeen ook nergens meer heen, niet er in, en eenmaal er in, niet meer er uit; de oplossing is daar de grote grazers weghalen (op welke manier, afschot, verplaatsing, whatever, is nog wel een punt). Aan geboorte/vermenigvuldigings-beleid of beheer gaat toch niemand daar doen... kost veel te veel geld.

Ik hoop van harte dat wolf wegblijft, de wolf heeft hier geen kans/ruimte van leven.

Dit OVP probleem dient opgelost te worden door de mensen die dit onzalige experiment hebben bedacht, of diegenen die NU over de OVP gaan.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 17:22

Als ze een reservaat hebben van 50 x 50 km, dus van 2500 vierkante km dan mag daar een wolf op. Dan geef je het dier wat hij nodig heeft en dat is respect.
Aangezien ze dat niet hebben, heeft de wolf hier geen plaats. Sorry.

Een schaap heeft evenveel recht als een wolf. Onverdoofd schapen slachten is toch ongehoord? Schapen binnen een afsluiting levend laten opjagen en doodbijten is toch echt wreed? Kom nu niet zeggen dat dit de wet van de natuur is. Schapen in een weide is geen natuur!

Wie gaat het vergoeden als een veulen van 5000 euro doodgebeten wordt? Of moeten we die binnen houden? Respect voor dieren?

Dat het vooralsnog zo ver niet is, is domme praat. Ieder verstandig mens kon ook de problemen in de OVP zien aankomen. Maar toen dit vooraf gezegd werd, was het allemaal niet waar. Tja ...
Of is het gewoon allemaal "Brood en spelen"?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 17:35

Al die ecologen/dromers die over "wilde natuur" hier in Nederland fantaseren zijn écht dromers en fantasten, en gespeend van iedere realiteit.
Een wolf hééft hier geen kans, ja, om aan eten te komen, en vervolgens wordt-ie vervolgd omdat hij/zij het makkelijkst bereikbare vreten pakt.. en dat zijn schapen, geiten, etc. Dan zul je Nederland weer eens horen! Wolven kunnen stroomdraad makkelijk pareren, en kunnen ook zeer goed over hekken komen, maak je maar geen illusies. Ook bewakingshonden kunnen ze aan (mits met een troep, maar dat er hier ooit een troep/roedel woven zich gaat vestigen is bij voorbaat al uitgesloten). Die worden zodanig niet met rust gelaten en vervolgd dat dat geen schijn van slagen heeft.

De "natuurgebiedjes" of wat er voor doorgaat in Nederland zijn veel en veel te klein en te beperkt voor een dier zoals de wolf.

Slagingskans: nul komma nul.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:39

Mijn dochter heeft net haar stage bij een schapenhouderij in Limburg beëindigd. Daar hebben ze ook een schaap gevonden in een van de weides, waar gedeeltelijk hoofd en ribbenkast van was weggevreten. Hebben het vermoeden dat het dus een wolf is geweest, wat goed zou kunnen, want niet lang daarna is er dus vlak over de grens bij België een wolf doodgereden.

Uiteraard helemaal niet leuk voor de schapenhouder. Nu is het maar een enkele wolf die voorbij komt, maar wat als het hele roedels worden. Er zit genoeg wild te eten hier in de omgeving. Wij worden hier in het Zuiden nl. best wel overspoeld met wilde zwijnen.
Maar ik moet er niet aan denken als we een ritje over de Brunssumer Heide gaan rijden met de paarden en we door een roedel wolven omsingeld zouden worden. Of denk ik dan al te veel wildwest?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:59

Ze mogen er niks aan doen. Wolven mag je gewoon niet afschieten. Dat betekend dat wij de mens 'onze' dieren moeten beschermen. Dan maar 's nachts op stal en overdag met een herder of hond achter stroomdraad.

We hebben een overschot aan echt wild in nederland. Er is een reden dat wolven nederland steeds aantrekkelijker vinden. Te veel konijnen, herten, zwijnen enz..

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:01

Hoe zou het met oma zijn? :+

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:26

Laat die wolf alstublieft weg blijven. In Nederland is SBB de baas in de bossen. En die worden van een loslopende hond al bloed nerveus. Die kunnen dat emotioneel niet aan. En dan gaan ze rare dingen doen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:28

Veulen84 schreef:
Ze mogen er niks aan doen. Wolven mag je gewoon niet afschieten. Dat betekend dat wij de mens 'onze' dieren moeten beschermen. Dan maar 's nachts op stal en overdag met een herder of hond achter stroomdraad.

We hebben een overschot aan echt wild in nederland. Er is een reden dat wolven nederland steeds aantrekkelijker vinden. Te veel konijnen, herten, zwijnen enz..

In de lammertijd, nu dus, staan de meeste beesten al binnen, maar op een gegeven ogenblik moet een deel naar buiten met lammeren, vanwege plaatsgebrek. dat plaatsgebrek is uiteraard maar tijdelijk, want elk seizoen gaat een deel naar de slacht.

En met herder en hond je kudde beschermen? Ik las laatst een stuk in de krant van een herder die oog in oog stond met een paar wolven (niet in NL). Die durfden hem tot op een meter of 3 te naderen :brr: . Toen is hij toch maar in zijn tractor gaan zitten.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:39

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:46

Ik heb een filmpje gezien op Facebook waar afgelopen dinsdag maar liefst 5 wolven liepen in lottum. Ik denk dat je er weinig tegen kunt doen dan je beestjes ophokken...

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:18

Hier is 2 weken ook een wolf gesignaleerd in hengelo/ beckum...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:32

Britta31 schreef:
Hoe zou het met oma zijn? :+

Gut, nou je het zegt...ik zou nog koekjes brengen. Toch maar niet mijn rode hoodie aan. :P

Maar serieus, ik sta er dubbel in. Aan de ene kant vind ik het prachtig dat wolven en wilde katten (en wie weet ooit lynxen) richting NL gaan. Dan nog eens die hekken weg en dan krijg je tenminste iets wat op echte natuur zou kunnen lijken. Lijkt me gewoon heel mooi al zie ik het vast te romantisch.
Aan de andere kant heeft terpentijn ook wel heel erg een punt dat het hier gewoon te kleinschalig is voor roedels wilde beesten en Serengeti taferelen. Al zou het geen kwaad kunnen voor de overschot dieren die hier lopen, logischerwijs zullen ze ook achter schapen en vast ook snoezige veulentjes aangaan, zeker als de overschotten verdwijnen en schaapje scoren zoiets is als effe naar de Mac, en ik kan me zó voorstellen dat de eigenaren daar niet echt op zitten te wachten. En precies, buitenrijden of gewoon recreatie in gebieden waar wolven zitten lijkt me dan ook wel weer wel heel erg spannend worden.

Ik vraag me af hoe men het doet in landen waar wolven gewoon zijn? Is daar voor de dieren zo onprettig mogelijk maken om schaapje te kluiven, wordt er gewoon afgeschoten, zijn daar inderdaad grote honden die wolven jagen of leeft men gewoon met de wetenschap dat je af en toe een dier kwijtraakt?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:40

Isabonny schreef:
Mijn dochter heeft net haar stage bij een schapenhouderij in Limburg beëindigd. Daar hebben ze ook een schaap gevonden in een van de weides, waar gedeeltelijk hoofd en ribbenkast van was weggevreten. Hebben het vermoeden dat het dus een wolf is geweest, wat goed zou kunnen, want niet lang daarna is er dus vlak over de grens bij België een wolf doodgereden.

Uiteraard helemaal niet leuk voor de schapenhouder. Nu is het maar een enkele wolf die voorbij komt, maar wat als het hele roedels worden. Er zit genoeg wild te eten hier in de omgeving. Wij worden hier in het Zuiden nl. best wel overspoeld met wilde zwijnen.
Maar ik moet er niet aan denken als we een ritje over de Brunssumer Heide gaan rijden met de paarden en we door een roedel wolven omsingeld zouden worden. Of denk ik dan al te veel wildwest?

Wordt dat niet vergoed?
In Duitsland is het zo wanneer een gebruiksdier gedood wordt en bewezen wordt dat het een wolf het dier aangevallen heeft dat de schade vergoed wordt. Ook wanneer niet uitgesloten kan worden dat het een wolf was.
Is dat in Nederland niet?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:50

@pluizebolpum hier in zweden is inderdaad een jaarlijkse quota om wolven te schieten inderdaad :j

Iedereen die het zo geweldig vind prima, maar klaag dan niet als ze je vee/huisdieren pakken

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:56

De waarde van een schaap is nog relatief te bepalen, zoveel per kilo. Als het een fokram is, wordt het al moeilijker.
Maar hoeveel ga je krijgen voor je veulen, denk je? De prijs van de dek kan je nog verantwoorden. Maar verder? Denk maar niet dat vadertje staat de echte waarde zal vergoeden!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:35

Hier vlakbij in emmer compascuum is ook een wolf gezien.
Ik maak me er nog geen zorgen over. De meeste wolven die komen worden helaas vroeg of laat doodgereden.
Ik vraag me af of een enkele wolf echt een paard pakt? Zo groot is een wolf niet. Een schaap kan ik me voorstellen.
Pas las ik trouwens een stuk uit Duitsland, waar een wolf de schuld kreeg van dode schapen. Beeld een herdershond te zijn

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:44

Hier in Frankrijk ook een hot item. De beer en de wolf. Ik zit vlakbij de pyreneëen daar zijn beide dieren uitgezet. En die doen zich regelmatig tegoed aan van allerlei dieren waar mensen niet blij mee zijn. Kalfjes, schapen, lammeren, honden en huiskatten. Paarden en veulens heb ik nog niet gehoord, maar er lopen ook wilde kuddes paarden in de pyreneëen, daar zal wel eens een slachtoffer bij vallen.

De boeren krijgen inderdaad vergoeding als hun vee bewijsbaar slachtoffer wordt van een aanval van beren of wolven. En vee is een veel makkerlijker prooi dan achter een berggeit aan te moeten rennen. Daarbij is er veel minder te eten dan dat er zou moeten zijn voor deze dieren. Er zijn 360 wolven in Frankrijk (telling 2017), een paar honderd Lynxen (maar dan aan de Spaanse kant van de Pyreneëen en nog wat in de alpen) en bijna 40 bruine beren. En dan praten we over een bijna onbewoond natuurlandschap van 34400 vierkante kilometer.

Kun je nagaan Nederland is niet zo heel veel groter, dat is 41543 vierkante kilometer en dat is voor het grootste deel geen natuur meer.

Dus als deze grote roofdieren in die uitgestrekte Pyreneëen zich al tegoed doen aan huisdieren en vee omdat er te weinig te eten is, kun je nagaan wat er dan in NL gaat gebeuren met je huisdieren.

NL is gewoon te klein voor wilde grazers en wilde roofdieren van die grootte. Als er dan toch zogenaamd wild moet zijn, dan toch maar in de ovp erbij. Is het meer een grote dierentuin waar misschien een evenwicht kan zijn als wij mensen dit evenwicht bewaren. En ja, gezellig wandelen kan dan niet meer want die wolf lust toch echt wel kleine roodkapjes met buggy en al.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:50

Volgens mij was het in 2013 dat ene groep wolven een paard pakte in frankrijk

gevonden LET FOTO IS SCHOKKEND beide linkjes

http://www.vargfakta.se/nyheter/vargflo ... frankrike/

http://www.vargfakta.se/nyheter/tva-min ... indesberg/

Dat is het dus hier in zweden hebben ze ook alle ruimte en nog pakken ze de honden van je erf, Nederland is een lapjesland overal wordt wel iets door mensen geregeld er is gewoon geen ruimte voor de wolf.

edit: link is in zweeds, als je google translate gebruikt doe het dan naar engels dan klopt het grammaticaal beter :+

edit 2 Dit is wat een wolf doet! Daar hoor je gewoon niet blij mee te zijn.