Kudde Exmoor pony's gaat Drevenbos begrazen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Kudde Exmoor pony's gaat Drevenbos begrazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 12:20

112 Hoogezand / RTV Noord
Overige

Afbeelding
Foto door bokker x_Marr

Een kudde Exmoor pony's is binnenkort te bewonderen in het Drevenbos in Hoogezand. De pony's maken deel uit van het plan om het bos om te toveren tot een toegankelijke plek met ruimte voor activiteiten, educatie en natuur.

Om dit voor elkaar te boksen werken bewoners, de gemeente, scholen en het instituut voor natuureducatie en duurzaamheid IVN samen. Vorige maand is om te beginnen een natuurwerkdag gehouden, die goed bezocht werd. Aanstaande woensdag wordt de kudde Exmoor pony's vrijgelaten.

Bewoners gaan zich samen met de gemeente Hoogezand-Sappemeer en een medewerker van KNVV/ IVN inzetten om de ecologische en recreatieve waarden van het Drevenbos te verhogen. De bewoners willen van het bos een toegankelijke plek maken waar ruimte is voor activiteiten en natuur, een bos voor en door bewoners. De gemeente zorgt voor een basisbeheer, bewoners kunnen zorgen voor een plus(je) in het beheer en de inrichting.

Begin 2018 zal een visie beheer & inrichting aan bewoners en belangstellenden worden voorgelegd. De keuzes voor verder gebruik en inrichting van het bos door bewoners zullen gekoppeld worden aan mogelijk educatief gebruik. Hiervoor is samenwerking met verschillende onderwijsinstellingen al geïnitieerd. Afgelopen november hebben bewoners gezorgd voor de kick-off van het project met een zeer goed bezochte natuurwerkdag. Een gezamenlijke start van het project vindt nu plaats, onder toeziend oog van leerlingen van de Nico Bulderschool in Hoogezand, met het loslaten van Exmoor pony’s en een demonstratie bosomvorming door Gradiënt natuurbeheer.

Een kleine kudde Exmoor pony’s, een zeldzaam paardenras, zal het basisbeheer van het bos uitvoeren. Ze gaan dit doen door het eten van de grasvegetatie (maaien) en een deel van de beplanting (snoeien). De aanwezigheid van pony’s heeft geen gevolgen voor het gebruik van het bos. Bezoekers kunnen er gewoon wandelen, fietsen, of de hond uitlaten. Overigens hoeven de honden in het Drevenbos niet aangelijnd te worden. Uiteraard moeten ze in de buurt van de pony’s wel onder àppel worden gehouden.

Exmoor pony’s zijn zeer vriendelijk, levenslustig en intelligent. Ze zijn daarom uitermate geschikt voor extensieve begrazing in publieksterreinen. Exmoors zijn goed aangepast aan barre weersomstandigheden. Zo krijgen ze in de winter een enorm dikke wintervacht, die regen en kou buiten houdt, en warmte binnen. Ze zijn erg taai en sterk, en kunnen zich in principe zelfs in strenge winters nog goed redden. De Exmoor pony behoort met het Konikpaard tot de laatste rassen van wilde oerpony’s. Ze behoren tot de best bewaarde wilde voorouders van de gedomesticeerde pony’s en paarden in Europa. Van oorsprong kwam dit soort pony’s in het wild voor in heel Noordwest-Europa. Exmoor pony’s zijn zeer afstandelijk en zullen bezoekers niet benaderen. De Exmoor pony’s zullen een verrijking zijn voor het Drevenbos.

In het openbaar groen van de (nieuwe) gemeente Midden-Groningen is de Exmoor pony onder andere te bewonderen in het Dorpsrandpark Zwaneveldsgat in Kolham en in het Landschapspark Damsterplas in Steendam.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:00

"Overigens hoeven de honden in het Drevenbos niet aangelijnd te worden. Uiteraard moeten ze in de buurt van de pony’s wel onder àppel worden gehouden."

En dat is juist het probleem. Kijk naar de hoeveelheid doodgebeten herten en schapen.
Helaas maak ik het maar al te vaak mee. Honden die niet onder appél staan maar wel loslopen. Schijtziek word je ervan.

xxCYNNxx

Re: Kudde Exmoor pony's gaat Drevenbos begrazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:49

dat idd; verre van slim om toe te staan dat honden los lopen.

Ook hoop ik voor de ponys dat ze fatsoenlijk bijgevoerd gaan worden in periodes met weinig voedsel, want zo'n bos hebben ze snel afgegraasd denk ik zo. Niet dat we een zoveelste oostvaarderplassen krijgen. Maar als ik het zo lees is er vooral met een roze bril aan dit plan gewerkt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:26

O, help, het "O" woord is gevallen.

Op nog al wat plaatsen in Nederland grazen Exmoors, Koniks, Fjorden en wat dies meer zij.
Lang niet alle terreinen zien er steppeachtig uit zoals de OVP in Flevoland - maar och: het paard is in principe een steppedier uit Centraal Mongolië.
In bosgebied gedijt het dier doorgaans uitstekend, op engels raaigras kan het ook.

Op alle terreinen, inclusief OVP wordt bijgevoerd als dit naar het oordeel van de beheerder nodig is.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:11

Toevallig woon ik in hoogezand, niet al te ver bij het drevenbos vandaan.
Wat er hier niet verteld word, is dat direct naast het drevenbos een manege staat (nieboer) en het bos gebruikt word als directe route voor alle ruiters om van en naar de manege te komen. (andere route is recht door het centrum en een woonwijk)
Mijn stalgenootje die wekelijks les heeft bij de manege moet voortaan een half uur omrijden, omdat de hekken die ze hebben neergezet te smal zijn voor een paard.
Tevens heeft niemand, maar dan ook niemand íets hierover laten weten aan de omwonenden, óf de manege, die daar al jaar en dag hun honden uitlaten en paardrijden.
Het is de enige plek waar de manegeruiters terecht kunnen voor een buitenritje. Je hond daar onder appél hebben is een leuk idee, maar dat zegt niks over individuele honden die niet met paarden om kunnen gaan, er bang voor zijn, enzovoorts.
Ook is het stuk eigenlijk veel te klein voor een kudde pony's om van te leven. Ik weet niet hoe veel pony's er komen te staan, maar er op gokkende dat er niet bijgevoerd word (net zoals op de drie andere gebieden hier in de omgeving waar 'wilde' pony's staan) krijgen ze echt te weinig binnen.
Om nog maar niet te spreken over het feit dat de gemeente nu al aangegeven heeft niks aan de ziektebeperking van de pony's te willen doen (inentingen) waardoor de gezondheid van de paarden op de manege, waar ook erg vaak wedstrijden gehouden worden, in het geding komt.

De conclusie van mij en meerdere paardenmensen met mij, is dat dit besluit is genomen door iemand die verder geen kaas gegeten heeft van paarden.

Kortom, in hoogezand is inmiddels een grote actie gaande tegen dit besluit, dat genomen is zonder betrokkenen in te lichten, en volledig voorbij gaat aan de omwonenden.
(dit wou ik toch even melden, om een beetje tegenwicht te geven aan het zo positief geschreven artikel)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:46

Eens met Laurora, absoluut ondoordachte actie daar. Het idee is leuk, maar daar? :n

En dan daarnaast nog: het Drevenbos heeft het formaat van een boomgaard. Hoe willen ze die dieren genoeg ruimte geven om het jaar rond te eten? :\

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:50

...dat moest de gemeente Hoogezand maar eens gaan praten met Alphen aan den Rijn.

Accoord, daar staan Hooglanders - maar wandelen, fietsen, hond uitlaten is gewoon toegestaan. En volgens mijn vriendin gaat het al jaren uitstekend.

Ik zie dus geen bezwaar.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:54

Dit wordt nog een interessante discussie bij de gemeente gok ik maar zo. :Y)

@ Janneke2 maar kun je daar ook nog op buitenrit wat daarvoor wel kon?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:11

Ja.
Er zijn meerdere plaatsen waar zowel runderen lopen als officiële ruiterpaden - de combinatie is dus mogelijk.
(Als het kan met runderen, zoveel te beter met ponies...)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:31

Janneke2 schreef:
Als het kan met runderen, zoveel te beter met ponies...
Daar met ik het niet helemaal mee eens. Ik kom liever de runderen tegen dan de pony's, aangezien deze ons niet interessant genoeg vinden om naar ons toe te komen/te volgen, de exmoor pony's doen dit sneller. Ik zal eerder de runderen van dichtbij passeren dan de pony's.

Ik weet niet hoe ruim de klaphekjes zijn opgesteld, maar over het algemeen is dat redelijk standaard en zou er wel een paard doorheen moeten kunnen. Zoniet, dan zullen ze dit toch redelijk snel aanpassen neem ik aan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:51

Er lopen toch ook konik paarden naast Avinia Staete... Die kudde wordt gewoon bijgevoerd als er niet genoeg te eten is, en als er teveel dieren lopen, worden er dieren weg gevangen.

Rij idd ook niet graag tussen de semi-wilde ponys te paard, een rund is geen probleem. Alhoewel ik sinds het ongeluk met de wandelaar ook daar wel wat terughoudend in ben.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:13

Een goed ervaren ruiter met een ervaren paard kan misschien best een ritje door dat bos maken, maar alle jonge beginnertjes daar op de manege? Die exmoors zijn erg nieuwschierig, ze staan ook bij nieuw woelwijck, een paar kilometer verderop. Als je daar langs rijdt komen ze er meteen aan gegaloppeerd, hinnikend en al. Als er geen hekje tussen zou zitten zou ik dat écht niet tof vinden (en mijn paard ook niet)

De paarden in de andere gebieden hier in de omgeving (nieuw-woelwijck, swanevelds gat, ennemaborgh) worden eigenlijk niet bijgevoerd. Ivm een schrijnende situatie bij de laatste heb ik meermaals contact gehad met groninger landschap, maar die geeft aan er simpelweg niks mee te doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:50

Ja, de "kaders" van het Gronings landschap zijn dat er alleen bij bijvoorbeeld langdurige sneeuwval 'op populatie niveau' wordt bijgevoerd.
Bij individuele zieke dieren wordt het dier hetzij afgeschoten hetzij geeuthanaseerd door de DA.

Het idee is, dat het gebied zelf gaat bepalen hoeveel paarden er kunnen leven.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:30

Janneke2 schreef:
Ja, de "kaders" van het Gronings landschap zijn dat er alleen bij bijvoorbeeld langdurige sneeuwval 'op populatie niveau' wordt bijgevoerd.
Bij individuele zieke dieren wordt het dier hetzij afgeschoten hetzij geeuthanaseerd door de DA.

Maar een kudde van +/- 30 paarden waarvan ruim een kwart hengst, die geen kant opkunnen omdat het gebeid te klein is voor twee kuddes, waardoor die hengsten behalve te weinig eten ook nog eens gigantisch in elkaar getrapt worden...
Er stond eens een met een gruwelijke wond in zijn gezicht, je zag het bot er door heen en de pus droop er uit, naast dat het dier net een gratenpakhuis was. Hebben ze niks mee gedaan na mijn melding. Twee week later stond het arme dier er nog ernstiger bij, hele mailwisseling gehad, er werd gewoon niks mee gedaan, ze hebben hem gewoon laten creperen.

Wbt de hoeveelheid van zo'n kudde, een kudde paarden denkt echt niet "oh shit, er is te weinig eten, minder veulentjes maken!"
Die veulens worden echt wel geboren, en ze dan maar afschieten omdat er teveel zijn lijkt me de wereld op zn kop.
Of het nou om dit stuk gaat, of om een ander stuk, ik denk niet dat het haalbaar is een kudde échte wilde paarden op dit soort stukjes te zetten, simpelweg omdat er te weinig ruimte is en er nauwelijks tot geen management op na gehouden word.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:47

Dat van die hoofdwond, dat zou toch niet moeten.
Aan de andere kant: nadat jij mailde heeft hij nog tenminste 2 weken rondgelopen - ....moeilijk.

Maar al denkt een kudde niet bewust 'laten we maar wat minder veulens maken dit jaar' - zo gaat het "natuurlijk" wel.
(Vraag maar aan mensen met een gestresste merrie: of nooit hengstig, of 'altijd'.)

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:47

Janneke2 schreef:
Dat van die hoofdwond, dat zou toch niet moeten.
Aan de andere kant: nadat jij mailde heeft hij nog tenminste 2 weken rondgelopen - ....moeilijk.

Maar al denkt een kudde niet bewust 'laten we maar wat minder veulens maken dit jaar' - zo gaat het "natuurlijk" wel.
(Vraag maar aan mensen met een gestresste merrie: of nooit hengstig, of 'altijd'.)

Maar een stukje van vier hectare is toch niet te vergelijken met een natuurlijke situatie?
Kijk als je het over bijvoorbeeld de hoge veluwe hebt, oke. Maar dit is gewoon te klein om een natuurlijke kudde te herbergen zonder in de bres te moeten springen om de dieren gezond en goed gevoed te houden.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:20

Laurora schreef:
Janneke2 schreef:

Maar een kudde van +/- 30 paarden waarvan ruim een kwart hengst, die geen kant opkunnen omdat het gebeid te klein is voor twee kuddes, waardoor die hengsten behalve te weinig eten ook nog eens gigantisch in elkaar getrapt worden...
Er stond eens een met een gruwelijke wond in zijn gezicht, je zag het bot er door heen en de pus droop er uit, naast dat het dier net een gratenpakhuis was. Hebben ze niks mee gedaan na mijn melding. Twee week later stond het arme dier er nog ernstiger bij, hele mailwisseling gehad, er werd gewoon niks mee gedaan, ze hebben hem gewoon laten creperen.

Wbt de hoeveelheid van zo'n kudde, een kudde paarden denkt echt niet "oh oliebol, er is te weinig eten, minder veulentjes maken!"
Die veulens worden echt wel geboren, en ze dan maar afschieten omdat er teveel zijn lijkt me de wereld op zn kop.
Of het nou om dit stuk gaat, of om een ander stuk, ik denk niet dat het haalbaar is een kudde échte wilde paarden op dit soort stukjes te zetten, simpelweg omdat er te weinig ruimte is en er nauwelijks tot geen management op na gehouden word.

arm dier. In een echte wildernis was het dier tenminste nog door een roofdier uit zn lijden verlost, nu waarschijnlijk van de honger omgekomen (+ infecties door de hoofdwond)...dieptriest.
Zat ik er helaas dus niet ver naast met mijn eerste comment in dit topic...had er graag naast gezeten, maar het project is er weer 1 met een hoop dierenleed -O-

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:53

Ik hoop nog steeds dat groninger landschap er alsnog een DA met spuitje heen heeft gestuurd, maar ik vrees het ergste.
Dierenleed zó onder de neuzen van natuurliefhebbers, zo jammer.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 08:02

En daar gaat een fijn stukje om de kleintjes kinderen te leren buiten te rijden.
Echt verschrikkelijk jammer en raar dat er geen contact is geweest met de manege(in zover ik weet).

Heb begrepen dat is dit alleen hebben gedaan met de hoofdreden dat er niet meer moet worden gemaaid want dat is te duur dus was dit de oplossing.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:43

Belachelijk idee. Drevenbos mag de naam bos amper dragen. Als je daar een ritje te paard maakt ben je als je rustig aan doet met een half uurtje echt wel klaar. Het is echt niet groot, daar hebben die pony's niet genoeg ruimte.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:38

Had het probleem van het grasmaaien niet veel mooier en makkelijker opgelost geweest als ze hiervoor de manegeponies hadden ingezet... Voor het hek is blijkbaar toch al geld.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:42

Ik kan me voorstellen dat mensen dat mensen die graag in het bos rijden niet direct overlopen van enthousiasme, maar vind het jammer om te lezen dat men in die negativiteit blijft hangen. De afgelopen jaren is binnen de gemeente veel ervaring opgedaan met dit soort projecten. En met succes als je het mij vraagt, want de gebieden en gebiedjes zijn allemaal een stuk aantrekkelijker geworden en de betrokkenheid vanuit de buurt is vaak geweldig. Mijn ervaring met de mensen die zich binnen de gemeente met deze ontwikkelingen bezighouden is dat ze juist heel erg openstaan voor wensen en ideeën van belanghebbenden. Daarbij moet men zich natuurlijk wel realiseren dat er meer belanghebbenden zijn dan deze ondernemer en haar klanten, maar dat wil niet op voorhand zeggen dat die belangen elkaar bijten. Ik kan me eerlijk gezegd haast niet voorstellen dat de manege niets gevraagd is. Wel weet ik dat de houding vanuit de gemeente is dat men aan de slag gaat met mensen die ideeën hebben en daarmee aan de slag willen. De andere kant van het verhaal is dat mensen die alleen maar tegen zijn de boot missen. Zeg je alleen maar 'nee', dan doe je niet mee en zul je je er bij neer moeten leggen dan anderen bepalen hoe het eruit komt te zien. Ik hoop daarom dat men vanuit de manege alsnog besluit om zich actief met dit proces te bemoeien, want dan valt het uiteindelijk wellicht allemaal reuze mee. Wie weet blijken er zelfs kansen te liggen die men nu nog niet ziet. Bij eerdere projecten is namelijk gebleken dat er voor plannen van belanghebbenden (mits die voldoende draagvlak hebben) vaak uitstekende subsidiemogelijkheden zijn. In plaats van je energie te steken in een handtekeningenactie bijvoorbeeld kun je je dus veel beter afvragen wat je wél wilt en daar vervolgens voor gaan. :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:01

Ik ken de manege mensen niet heel goed (een paar jaar op stal gestaan daar maar ivm niet passen faciliteiten/mentaliteit weggegaan), maar indien er voor hun ook maar ergens minimale mogelijkheden in zouden zitten zouden zij die heel zeker weten wel willen benutten. "Alleen maar nee" terwijl er voor hun wellicht wel mogelijkheden zijn geloof ik hier dan ook niet in, ik denk dat er vooral bar weinig te halen of willen is voor hen in deze. En ze dan ook benadeeld worden hiermee. De nogal politiek correcte tekst van goeroe met onder water steken naar de manege toe staat mij dan ook een beetje tegen.

En nee, de mensen van de manege zijn niet mijn 'vriendjuhs' om het zo maar te zeggen en ik kom hier niet voor hen moraalridderen :+ Maar als ik deze plannen van de gemeente zo zie kan ik het alleen maar roerend eens zijn met de mensen die 'nee' zeggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:15

Wat ik niet zo goed begrijp in het hele verhaal is het volgende.

De ponies worden daar uitgezet omdat maaien te duur is. In de omgeving zijn meerdere stukjes waar ponies staan, en die daar ook eigenlijk te klein voor zijn.

Waarom dan niet de ponies eens in de zoveel weken bij elkaar drijven en naar een ander stukje brengen? Rouleren? Ja ik snap dat het (half)wilde ponies zijn maar als je in ieder gebiedje een vangkraal knutselt lijkt het me niet heel ingewikkeld om ze even op te laden en er een paar kilometer mee te rijden.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:28

Een kudde pony's in het Drevenbos..? Dat bos(je) is binnen een week kaalgevreten :+ En dan?
Manege Nieboer staat naast dat bos, laat ze de paarden van daar maar af en toe los daar. Komen die ook eens van die modderpaddockjes af.