[FOTO]Spaanse Rijschool in Ahoy in beeld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[FOTO]Spaanse Rijschool in Ahoy in beeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 15:14

bokt
Overige
Door aniek1985

Dit weekend zijn de shows van de Spaanse Rijschool in Ahoy Rotterdam te zien. Hierbij een foto overzicht van de show.

Afbeelding

Het voorprogramma werd verzorgd door de carrouselgroep Phaidra, het Friesian Top Dressage Team en Bastiaan de Recht.

Afbeelding

Onde leiding van Esther Liano verzorgde het Friesian Top Dressage Team een Zorro act. Hierbij kwamen twee Friese hengsten in de baan om samen een Pas de Deux uit te voeren op de klanken van de muziek uit de film van Zorro.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bastiaan de Recht gaf uitleg over de Klassieke Rijkunst. Hij sloot zijn optreden af met met een schitterende 'Entre dos Artes’, een dans met zijn paard op de live klanken van flamenco gitarist Jeff Heijne.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de pauze begon de show van de Spaanse Rijschool.

Afbeelding

De 29-jarige Hannah Zeilthofer, zij werd als eerste vrouw ooit gepromoveerd tot de rank van Bereiter.

Afbeelding

Ook het werk aan de lange teugel werd getoond aan het publiek.

Afbeelding

De courbette.

Afbeelding

De levade.

Afbeelding

Afbeelding

De capriole.

Afbeelding

Een solo-act met de bruine hengst Favory Aquileja.

Afbeelding

En natuurlijk het Quadrille, ook wel 'Het Ballet der Witte Hengsten' genoemd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hobbyhorse

Re: [FOTO]Spaanse Rijschool in Ahoy in beeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:20

Prachtige foto's , hoort dringend in uitgelicht natuurlijk.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:27

Ik zit er nu, eerlijk gezegd vind ik er nog niet zoveel aan := je ziet praktisch meer andere dezelfde soort dingen dan de spaanse rijschool :')
Lang leve vakantie veilingen
Onze plaatsen kosten normaal 95 euro hoor ik net naast me :')
Nee het is best mooi maar tot nu toe niks spectaculair... en hoor meer mensen klagen :')
De zorro show snapte ik geen hout van :=

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:34

LukieBradley schreef:
Ik zit er nu, eerlijk gezegd vind ik er nog niet zoveel aan := je ziet praktisch meer andere dezelfde soort dingen dan de spaanse rijschool :')
Nee het is best mooi maar tot nu toe niks spectaculair... en hoor meer mensen klagen :')

Ik ben er op dit moment ook, en kan me hier wel in vinden. Tot nu toe nog geen spectaculaire dingen. Wij zijn ook via vakantie veilingen _/-\o_

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:40

Incroyable schreef:
LukieBradley schreef:

Ik ben er op dit moment ook, en kan me hier wel in vinden. Tot nu toe nog geen spectaculaire dingen. Wij zijn ook via vakantie veilingen _/-\o_

Wel mee zingen met de volksliederen hé :')

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:47

Voorprogramma vond ik meer dan slecht Pffff. Slecht gereden, paarden die stil vielen, getrek en gepluk. Spaanse rijschool, petje af. Wat kunnen die mensen rijden. Onze eigen dressuur ruiters kunnen ervan leren. De paarden zijn kaarsrecht, de figuren super strak. 95,- had ik er nooit voor willen betalen, maar vond het geweldig mooi om eens gezien te hebben.

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:54

De friezenshows mochten van mij ook achterwege gelaten worden,idd rijtechnisch genoeg om te verbeteren. Maar goed,ze zijn wel weer een ervaring rijker.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:55

Ik wou het nog netjes uit drukken omdat ik dacht dat het aan ons lag, maar ik ga volledig met je mee. :j
Spaamse rijschool zelf is fantastisch

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:52

Oei wat een misser dat ze hetzelfde voorprogramma gedaan hebben. Ik ben een aantal jaar geleden geweest in Ahoy en toen was er ook zo'n Friezen 'spektakel' als voorprogramma. Nou, absoluut geen reclame voor het Friese ras was dat!! Gemiste kans hoor.

De heren (en dame!) van de Spaanse rijschool daarentegen hebben de kneepjes van het vak echt wel onder de knie. Vorig jaar ben ik op hun eigen locatie in Wenen gaan kijken en dat was zo gaaf <3

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:12

Blij te horen dat ik niet de enige ben die dat vond. Er zaten toch echt een aantal ruiters tussen op die Friese paarden... kin tegen de eigen hals van de paarden, overal trekken en plukken. Naar mijn inzien niet geschikt voor het voorprogramma, geeft het compleet verkeerde beeld en voorbeeld van zo'n mooi paard.
Echter de Spaanse rijschool ruiters vond ik wel mooi rijden. Had misschien iets meer van de show verwacht wel, maar ze hebben wel goed laten zien wat de paarden allemaal kunnen en wat ze daar allemaal doen, toch leuk om eens mee te maken.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:16

Dat was precies ook mijn gedachte, vond de uitleg van Bastiaan de Recht wel leuk en zijn andere show ook best apart. Zorro gaf ook wel een leuk effect al begreep ik het “verhaal” ook niet. Maar beide andere shows met Friezen maar matig. De Spaanse rijschool zelf was genieten, zo veel rijkunst, prachtig!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:16

Ik vond het ook echt flink tegenvallen. Dat verhaal van Zorro snapte we helemaal niks van. Verder al dat gepraat over al die 61 hengsten terwijl er maar 10 van in de baan liepen vond echt heel zonde. Verder een voorprogramma van 3 kwartier met Friezen bij de Spaanse Rijschool snapte ik allerminst... heel jammer want de paarden die er waren waren prachtig ....

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:50

Er stond dat er 27 waren uit Wenen in Rotterdam, en ze gebruikten niet overal de zelfde paarden voor. Zaterdag was de bruine die de eerste keer liep een andere dan die de solo liep. En dat zal bij de witjes ook zo geweest zijn, denk ik.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:15

tsja die friezen, komen volgens mij ook wel eens in actie tijdens evenementen bij de Brabanthallen, nooit veel aangevonden, paarden met extra hulpteugels etc.

Maar weet dat het moeilijk is een leuk showteam bij elkaar te vinden, trainen en iedereen tevreden te stellen, zeker in Nl.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:52

Ik vond anders het 1e friezenteam (Phaidra) wel een leuke show. :j
Dat zag er goed op elkaar afgestemd uit. Beter dan de show die later kwam. En van Phaidra reden ze volgens mij allemaal op trens zonder hulpteugels, als ik het goed zag.

Ik heb in ieder geval een leuke avond gehad :D

nelske164

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:15

Amanda schreef:
Ik vond anders het 1e friezenteam (Phaidra) wel een leuke show. :j
Dat zag er goed op elkaar afgestemd uit. Beter dan de show die later kwam. En van Phaidra reden ze volgens mij allemaal op trens zonder hulpteugels, als ik het goed zag.

Ik heb in ieder geval een leuke avond gehad :D

Dat klopt, bij ons rijdt iedereen op trens en komen er geen hulpteugels oid aan te pas!

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:19

Ik vond t leuk! Ook de Friezen! Zaten een paar pareltjes tussen!

Lijkt me geweldig om daar te mogen rijden.

Vond t wel laat allemaal maar dat ligt denk ik meer aan mij

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:33

Ik kom net terug en het is gelukkig dat mijn moeder begon dat ze het voorprogramma niet zo heel intressant vond.
Ik dus ook niet, ik had bij de friezen (zeker bij die 'top' dressuur paarden) het gevoel wie heeft het eerste de tanden uit zijn paard getrokken.
Jammer.

Bastiaan de Recht kwam niet helemaal uit de verf denk ik vandaag en wat vind ik het toch jammer dat alle shows in die uitgemolken dressuur outfits gereden worden.
Een tradioneler jasje maakt het wat mij betreft veel meer af.

Ik vond de zorro act wel leuk al snapte ik niks van het verhaal er werd in ieder geval wet netter gereden.

Spaanse rijschool is gewoon top.
Kortom we hebben best een leuke dag samen gehad maar we gaan niet nog een keer.

Ik vind de foto's van TS wel super mooi!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:42

Ik heb genoten.

Stangteugel meestal in een bocht, keurig stilzittende ruiters m/v - twee Bereiterinnen!!

Wat mij opviel was de rust en de ambachtelijkheid, juist bij de loeizware oefeningen. Het is geen proef, geen verplichting om "nu" bij de D of de S een bepaalde oefening uit te voeren.

Het deel van de 'school boven de aarde': ik zag paarden soms aarzelen in de piaffe 'lukt het, nu, die levade?'
Soms kwam het, soms niet. Mozart klinkt en je rijdt je paard en je stelt een vraag.
Komt er geen schoolsprong, volgde even stap of galop en dan nog eens een vraag - en af en toe een magnifiek antwoord.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:47

Janneke2 schreef:
Ik heb genoten.

Stangteugel meestal in een bocht, keurig stilzittende ruiters m/v - twee Bereiterinnen!!

Wat mij opviel was de rust en de ambachtelijkheid, juist bij de loeizware oefeningen. Het is geen proef, geen verplichting om "nu" bij de D of de S een bepaalde oefening uit te voeren.

Het deel van de 'school boven de aarde': ik zag paarden soms aarzelen in de piaffe 'lukt het, nu, die levade?'
Soms kwam het, soms niet. Mozart klinkt en je rijdt je paard en je stelt een vraag.
Komt er geen schoolsprong, volgde even stap of galop en dan nog eens een vraag - en af en toe een magnifiek antwoord.

Ik dacht exact hetzelfde toen ik ernaar zag kijken. Zoveel rust en geduld.
Daar kan zo'n beetje iedereen wel een voorbeeld aan nemen.

De stangteugel viel mij ook op zo los zie je ze niet meer op wedstrijd, alles staat maar strak.

En wat ik ook mooi vind is dat de paarden vaak ouder worden als 20. 20 is daar nog een jong paard.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:01

Ja. Auf deutsch gezegd: de Swung spatte er wellicht niet vanaf, maar wel de ontspanning en dürchlässigkeit.

Ik heb ooit vreselijk gelachen (met vreugde en instemming) om een door Tineke Bartels geformuleerde paradox:
"Dressuur is goed als de leek het mooi vindt."

(Ik vlij mijzelf ;) met de gedachte 'dat ik weet hoe moeilijk een appuyement is'.
Tja, een leek ziet een braaf ontspannen paard 'pootje over' doen in alle tevredenheid en vertrouwen. :) .
Of bij andere gelegenheden met geduw en getrek...)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:05

Ik heb werkelijk genoten van de lippzaners. Wat een prachtpaarden en wat een rijkunsten, met zoveel respect voor het paard. Wow _/-\o_

Het voorprogramma daarentegen...pfffff wat een zooitje.
De eerste show was oke, maar de rest was ofwel te vaag (zorro) ofwel om te janken zo slecht gereden (die friezen). Wat een vreselijke ruiters zaten daartussen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:47

Weet iemand de namen van de amazones en ruiters uit het voorprogramma?

idion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:33

Het voorprogramma was mat. Weinig actie.

Maar wat willen jullie dan zien in het voor programma.

De Spaanse paardenshow was was top.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:35

Ik ben vandaag ook geweest via VakantieVeilingen en ik vond het zeker een leuk uitje! De Spaanse rijschool is wel iets wat je een keer gezien moet hebben :j

Eerste show uit het voorprogramma met het Friezen showteam Phaidra vond ik fijn om te kijken, natuurlijk waren niet alle 16 ruiters/amazones even rijkunstig onderlegd maar de choreografie was leuk. Duidelijk te zien dat het geen amateurclubje was maar een gepassioneerd showteam.

De Zorro act vond ik persoonlijk een tegenvaller, bij Zorro verwacht je actie en geen ballet. Het concept met doek/tegenlicht/silhouet was gaaf, maar de uitwerking ervan teleurstellend. Bij Zorro is een steigerend paard wel het minste dat je kan verwachten en zelfs dat ontbrak.. rijkunstig wel netjes maar geen spektakel.

Bastiaan de recht op zijn KWPN'er vond ik een genot om naar te kijken, hoe hij reed leek het zo simpel allemaal.. niet dan klasse.. leuke uitleg ook! Zijn act/dans met lippizaner en gitarist viel me eerlijk gezegd wel tegen. Wel knap gitaarspel.

Dat Friese dressuurpaarden fonds? Of wat het ook was vond ik een blamage en geen promotie voor het Friese paard, getrek en gepluk en de stangteugel lekker strak. Duidelijk contrast met de Spaanse rijschool (en dan heb ik het niet enkel over de kleur van de paarden :+ )

Spaanse rijschool vond ik geweldig om te zien, paar keer een prachtig uitgevoerde levade gezien, persoonlijk mijn favoriete hoge school oefening. Het quadrille was ook prachtig, zo mooi. De ontspanning, samenwerking, het respect, de rijkunst.. allemaal geweldig om eens in het echt te zien. En hun houding/zit zo perfect, ultieme balans, onafhankelijkheid en de hulpen zo verfijnd, ik ben jaloers! :D