Dode paarden moeten op wachtlijst in dierentuin Kopenhagen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Dode paarden moeten op wachtlijst in dierentuin Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 10:46

metrotime.be
Overige

De zoo van Kopenhagen krijgt steeds meer karkassen van paarden aangeboden en heeft daarom een wachtlijst opgericht. Het wordt in Denemarken steeds populairder om een paard te doneren aan de leeuwen wanneer het dier overleden is.

Het is niet enkel een altruïstische gift, want het is gewoon ook bijzonder duur om je overleden dier te laten ophalen door een privébedrijf. Dat kost al snel 3.700 kroon, omgerekend een kleine 500 euro.

Gratis

Daarom kiezen heel wat paardeneigenaren voor een “goedkopere en natuurlijkere” optie, zoals een donatie aan de zoo. Dat is gratis. Daarnaast zien paardenliefhebbers hun dieren liever opgegeten worden door leeuwen, wat hoort bij de voedselketen, dan dat ze terecht komen in gehaktballen of biodiesel.

Leeuwen, tijgers en bruine beren

De dierentuin van Kopenhagen kan de vraag niet meer aan en een wachtlijst moet structuur brengen. Het paardenvlees staat op het menu van de leeuwen, tijgers en bruine beren. “Ze eten heel veel paardenvlees, maar variëren graag met konijn, kalf en af en toe een geit of zebra”, vertelt Jacob Munkholm.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 10:48

Die zijn dan geschoten en niet ingeslapen denk ik? Want dan zit die vloeistof nog in het karkas.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 10:50

"Wat hoort bij de voedselketen".... _O-

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 10:50

Dit deden wij in Amerika ook, werkte daar op een jacht ranch en hadden 150 jachthonden. Wij kregen daar ook iedere week een paard aangeboden. Werd ter plekken in de kennel geschoten en de honden vinden het heerlijk!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 10:51

Mogen mensen niet meedoen in de voedselketen? :')

chantal17

Re: Dode paarden moeten op wachtlijst in dierentuin Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:00

Raar idee om dit met je maatje te doen. aan de andere kant is de dood ook niet helemaal voor niks...

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:02

Zou het zelf ook een mooie oplossing kunnen vinden als je paard idd niet ingeslapen hoeft te worden maar geschoten. Want 'goed' vlees 'weggooien' zou ik zonde vinden. Gebruik dan zoveel je gebruiken kan, paard merkt er iig niks meer van. Neem aan dat ze niet levend opgegeten worden iig. :=

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:03

Mooie oplossing.
Al hoop ik wel dat ze de paarden weigeren waar bepaalde medicijnen in zitten.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:48

Allemaal heel natuurlijk, maar ik hoef het niet zo te zien. In ieder geval niet herkenbaar.
Wat hier boven beschreven wordt over die jachtkennel; ik word enigszins onpasselijk bij het idee.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:53

ikkedus schreef:
Allemaal heel natuurlijk, maar ik hoef het niet zo te zien. In ieder geval niet herkenbaar.
Wat hier boven beschreven wordt over die jachtkennel; ik word enigszins onpasselijk bij het idee.
Niks persoonlijks hoor, maar: Bezoek je wel dierentuinen?

Ik heb persoonlijk namelijk veel meer moeite met die dieren in hokjes, dan de, toch al dode, dieren die ze eten ;)

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:55

Suzanne F. schreef:
Die zijn dan geschoten en niet ingeslapen denk ik? Want dan zit die vloeistof nog in het karkas.

Klopt. Ingeslapen dieren mogen niet gevoerd worden door de stof inderdaad. Ze worden dacht ik geschoten met een schietmasker, maar weet niet zeker of dit met ‘grote’ dieren ook zo werkt, de kleine in ieder geval wel.

Ik vind het heel goed dat ze zoveel vlees aangeboden krijgen, maar een wachtlijst ervoor maken vind ik dan wel weer frapant. Maar goed, wel heel fijn voor de dieren die het krijgen! :D

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:14

ikkedus schreef:

Ik ook op het begin, wist niet goed wat of waarom. Tot ik vragen ging stellen en het zelf heb gedaan, ben een hele grote dierenvriend. Maar als een paard amper meer op zijn benen kan staan en vergaat van de pijn (vanwege wat dan ook), dan heb ik daar geen moeite meer mee!!

Heb meer moeite met mensen die denken hun paard op pijnstillers te houden (die vaak maar half werken paard heeft nog steeds pijn en ongemak).

Ja heb zelf een paard geschoten, dit omdat er verder niemand aanwezig was heb me wel even rot gevoeld daarna. Maar wat denk je dat er met een paard gebeurd dat een spuitje krijgt, ooit een dier door een vermaler zien gaan, of ze gooien het lichaam in een grote oven. Nu hebben 150 honden voor 3 dagen te eten en scheelt veel geld.

Wij spoten de paarden trouwens wel in met kalmeringsmiddel, dit een klein beetje omdat wij geen schietmasker hadden maar gewoon een .38 kaliber revolver.
Dit zou natuurlijk in Nederland niet acceptabel zijn, maar ik ben blij dat ik het beestje uit zijn lijden kon verlossen!!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:18

L.
Laatst bijgewerkt door nathalie_v op 07-04-22 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:22

Mooi idee maar snap het wachtlijst niet helemaal? Je kan je paard wat dood is moeilijk een paar dagen laten liggen? En soms kan je het ook geen weken uitstellen

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:26

Neen,maar bv een paard met artrose waarvan je beslist dat hij deze winter niet meer moet doorstaan,kan bv evengoed nog een weekje extra op de weide alvoor te sterven.

De paarden worden levend naar de zoo gebracht,niet dood.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:30

tengeltje11 schreef:
Neen,maar bv een paard met artrose waarvan je beslist dat hij deze winter niet meer moet doorstaan,kan bv evengoed nog een weekje extra op de weide alvoor te sterven.

De paarden worden levend naar de zoo gebracht,niet dood.

Ow oke dat had ik niet begrepen.

Mijn paard is ook naar de dierentuin gegaan maar wel via de slacht dit omdat hij niet meer voor menselijke consumptie mocht

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:49

Mijn paard is ook hier aan de dierentuin verkocht, kreeg ik er meer voor dan wat andere opties opleverde. :D

Toen hadden we nog geen honden, nu komt een gedeelte naar huis, gaat de vriezer in voor de honden! +:)+

Prima oplossing dus. Dierentuin geholpen, paarden geholpen en de eigenaar geholpen.

Ik heb overigens nog nooit een paard laten ophalen door Rendac, wat betaal je daar voor hier in Nederland?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:56

25 euro kostte ons Rendac. Paardlief ging mee met de grote hoop.
Kon ook individueel opgehaalf worden. 500 euro.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:03

Chasey schreef:
25 euro kostte ons Rendac. Paardlief ging mee met de grote hoop.
Kon ook individueel opgehaalf worden. 500 euro.

Echt €25,-? Dat is dan weer véél minder dan ik verwacht had. :oo

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:06

Ik betaalde voor mijn paard dit jaar 51,63 E.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:10

Ik betaalde 18 euro aan het Rendac voor het ophalen van mijn paard.
Is inmiddels al wel weer een jaar of 10 geleden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:13

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:19

Dan nog, ik dacht altijd dat zoiets (veel) duurder was. :j

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:22

Vind het ook een hele goede oplossing. Je moet het alleen over je hart krijgen. Of meer, over je kopje

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:32

Goed idee, wordt het vlees tenminste nog nuttig gebruikt.

Je kan je als dood mens aan aasgieren laten voeren, weet niet meer waar dat was :')