'Alcoholslagboom' op parkeerterrein Military Boekelo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

'Alcoholslagboom' op parkeerterrein Military Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 11:41

rtv oost
Overige

Afbeelding
Military Boekelo 2016. Foto door aniek1985

De plaatsing van een alcoholslagboom moet voorkomen dat bezoekers van de Military Boekelo na afloop met een slok op de weg op gaan.

Een deel van het parkeerterrein van de Military Boekelo wordt voorzien van een speciale slagboom. Die laat de automobilisten alleen door als er sprake is van 0% alcoholgebruik. De slagboom gaat omhoog als er in een alcoholslot wordt geblazen en er geen alcoholgebruik wordt vastgesteld.

Het is de eerste keer dat een dergelijke voorziening in Nederland in gebruik wordt genomen. De alcoholslagboom wordt al drie jaar met succes in België gebruikt.

Onderdeel van campagne
De alcoholslagboom maakt deel uit van de campagne Rijden Zonder Invloed waar aandacht wordt gevraagd voor de gevolgen van het rijden onder invloed van alcohol, drugs en zware medicijnen. "Iedereen weet dat autorijden een heldere blik vraagt. Toch gebeurt het helaas nog regelmatig dat mensen na een paar drankjes achter het stuur stappen", aldus Pieter Folkertsma, directeur van Responsible Young Drivers. Deze organisatie is een van de partijen achter de campagne Rijden Zonder Invloed.

Bij het Rutbeek is een deel van de bestaande parkeerplaats voor bezoekers van de Military gereserveerd voor 125 Bob’s. Wanneer je hier je auto parkeert ontvang je consumptiemunten voor twee gratis drankjes, mits je aangeeft dat je de Bob bent en na afloop van het evenement in een alcoholslot wilt blazen.

De organisatie van de Military staat achter de actie en steunen de doelstelling dat bezoekers niet met drank op achter het stuur moeten gaan zitten.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:43

Ik dacht daar komt weer een rare hindernis :+ Maar gelukkig is dit beter dan een rare hindernis :))

+:)+

Lumi

Re: 'Alcoholslagboom' op parkeerterrein Military Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:44

_/-\o_
Geweldig initiatief!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:44

Jammer dat het nodig is, maar goed initiatief!

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:45

Wat goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:53

Ik vrees dat het heel hard nodig was. Superinitiatief.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:59

Jammer dat het maar voor 125 plekken is! Van mijn part mogen ze het wel voor alle plekken doen (maar met kleine foutmarge van 1 drankje, welke bij de Nederlandse wet ook getolereerd is).

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:02

Wat een goed initiatief! Misschien dat mensen zo ook wat bewuster worden van de "paar drankjes" die ze op een evenement nuttigen. Ik denk namelijk dat er best wat mensen zijn die niet door hebben dat ze te veel drinken.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:04

Ik ga trouwens zaterdag met een vriendin mee die sowieso geen alcohol lust, dus als er nog plek is weet ik wel waar wij gaan staan :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:06

Leuk idee. Maar waarom wordt er niet gewoon door de Politie gehandhaafd? Verdient de Staat der Nederlanden ook nog wat en worden wellicht een paar potentiele moordenaars van de weg gehaald......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:06

Ik wil ook naar de BOB parkeerplaats! :D

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:44

Maar is er dan ook toezicht dat de bestuurder zelf echt blaast? :P anders is het nog steeds erg makkelijk te omzeilen lijkt mij

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:07

Prachtig initiatief!

(De staat de Nederlanden verdient het meeste als er geen doden en gewonden in het verkeer vallen, dat heet kapitaal vernietiging dan wel kapitaalbehoud.
Die boetes zijn vooral omdat sommigen alleen op dat soort maatregelen reageren ipv gezond verstand.
Wel geef ik toe dat de cultuur rond alcohol niet meewerkt, het is stoer "om niets te merken" van die alcohol. Drink de rommel niet als je toch niets merkt, denk ik dan...)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:55

Je krijgt munten voor twee gratis consumpties als je niet drinkt :+
Ligt het aan mij, of is dit een vreemde beloning? (En ja, ik snap dat je voor die muntjes ook een cola kunt halen, maar toch...)

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:49

Goed initiatief dit!

Ibbel schreef:
Je krijgt munten voor twee gratis consumpties als je niet drinkt :+
Ligt het aan mij, of is dit een vreemde beloning? (En ja, ik snap dat je voor die muntjes ook een cola kunt halen, maar toch...)

Ik neem aan dat je van een muntje een alcohol-vrij drankje kan halen en dat alcoholische dranken sowieso meer kosten dan één muntje, dus dat je toch niet genoeg hebt voor alcohol.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:51

Eigenlijk vind ik het maar betuttelend zoiets. Natuurlijk moet je niet met drank op gaan rijden, maar daar hoeven anderen dan de politie zich niet mee te bemoeien.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:53

Wat zal er een lange rij ontstaan als er maar 1 blaasapparaat is haha

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:55

Kelly_Taco schreef:
Wat zal er een lange rij ontstaan als er maar 1 blaasapparaat is haha

Gelukkig staan die rijen al voor de pendelbussen, dus zal op het parkeerterrein wel meevallen :')

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:56

Als je dus zelf kunt besluiten te parkeren waar geen slagboom is heeft het dus geen nut. Beloond worden om niet zat naar huis te rijden lijkt me ook de omgekeerde wereld.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:57

Cowboy55 schreef:
Leuk idee. Maar waarom wordt er niet gewoon door de Politie gehandhaafd? Verdient de Staat der Nederlanden ook nog wat en worden wellicht een paar potentiele moordenaars van de weg gehaald......

Omdat er niet genoeg agenten zijn om dag en nacht bij alle parkeerplaatsen in NL te gaan posten en iedereen controleren. Top initiatief!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:59

Bloodymary schreef:
Eigenlijk vind ik het maar betuttelend zoiets. Natuurlijk moet je niet met drank op gaan rijden, maar daar hoeven anderen dan de politie zich niet mee te bemoeien.

Jammer dat als je drinkt en rijdt je er anderen mee in gevaar brengt, dus ik vind het niet zo vreemd dat anderen zich ermee bemoeien.

Ik vind het een geweldig initiatief, deden ze het maar op meer plekken. Of nog beter als mensen gewoon niet drinken en met de auto rijden.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:05

Nu worden mensen er wel weer even opnieuw attent op gemaakt (al zou dat niet nodig moeten zijn, het is helaas wel zo). Het is simpelweg niet mogelijk om auto te rijden nadat je gedronken hebt, dus in the heat of the moment toch wat drinken wordt nu extra ontmoedigt. Natuurlijk kan je je auto ergens anders neerzetten, maar dan ben je al zo bewust bezig met 'ik wil drinken en rijden tegelijk' dat ik betwijfel of welke actie dan ook (behalve rijbewijs afpakken :+ ) überhaupt nut heeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:06

Nies_ schreef:
Beloond worden om niet zat naar huis te rijden lijkt me ook de omgekeerde wereld.

Dat is het niet. Het is niet anders dan ´straf´voor ongewenst gedrag.
Je krijgt wat je beloont.
Er zou veel meer volgens dit pricipe gehandeld moeten worden náást alleen maar bestraffen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:16

ge-wel-dig! :Y)

Zou zo nog heel wat evenementen kunnen bedenken waar ze dit in mogen voeren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 17:03

Nies_ schreef:
Als je dus zelf kunt besluiten te parkeren waar geen slagboom is heeft het dus geen nut. Beloond worden om niet zat naar huis te rijden lijkt me ook de omgekeerde wereld.

Ik denk van niet.

Accoord: de echte alcoholisten zullen prompt een andere plek zoeken, dat klopt. (Maar die horen sowieso niet te rijden.)
De rest van de goedwillende automobilisten wordt gewoon efkes met de neus op de feiten gedrukt: een auto is een potentieel moordwapen als de bestuurder niet oplet.