Waarom opstijgen met een opstapkrukje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Waarom opstijgen met een opstapkrukje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 10:26

*Bokt.nl / Blog HorseConnect
Welzijn

Afbeelding
Foto door Buck Aroobay, via Flickr

Iedereen die paard rijdt heeft zich een manier van opstijgen eigen gemaakt. Van origine stijgen we op aan de linkerkant van het paard. Dit zou nog een overblijfsel zijn uit de tijd dat mensen zwaarden droegen die langs hun linkerbeen hingen. Om niet gehinderd te worden door het zwaard bij het opstijgen stapte men dus via de linkerkant van het paard op. Tegenwoordig verdiepen we ons steeds meer in het correct opstijgen en de belasting die dat geeft bij een paard. Zo stijgt men steeds vaker ook aan de rechterkant van het paard op, wat bij een aantal disciplines zelfs een onderdeel van een proef kan zijn. Ook wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van een opstapkrukje.

De voordelen van opstijgen met een opstapje:
  • Welzijn van het paard door minder piekbelasting
  • Veiliger voor de ruiter

De nadelen van opstijgen zonder opstapje:
  • Ongelijke piekbelasting van het paard
  • Mogelijke gedragsproblemen bij het paard als gevolg van lichamelijke ongemakken
  • Zadel kan schade oplopen
  • Lichamelijke belasting voor ruiter

Het opstijgen
De ruiter heeft zijn positie naast het paard op de grond. Op het moment dat de ruiter zijn linkervoet in de beugel plaatst (bij opstijgen aan de linkerkant), de handen vaak aan de voorkant en achterkant van het zadel heeft, zich afzet en optrekt aan het zadel om omhoog te komen en zijn rechterbeen over het paard te brengen, geeft dit een enorme piekbelasting bij het paard. Tijdens deze beweging weegt de ruiter minimaal 2x zijn gewicht. Gaan we er vanuit dat een ruiter 67 kilo weegt, dan is de piekbelasting 134 kilo. Door deze druk geeft ook het zadel aan de rechterkant extra druk. Men veronderstelt dat hierdoor zelfs ongelijke bespiering bij de schouders een gevolg kan zijn. Door op te stappen met een opstapkrukje, dat voldoende hoogte heeft in verhouding tot het paard, wordt deze overbelasting voorkomen.

Invloed op het paard bij het opstijgen
Opstappen met een krukje ontlast het paard en spaart het zadel. Zonder opstapje opstijgen geeft een enorme eenzijdige belasting en is een aanslag op de rug van het paard. Meestal trekt de ruiter zich aan het zadel op. Het zadel kan hierdoor scheef worden wat zelfs kan leiden tot het twisten van de boom, wat helaas niet meer te verhelpen is. Bij het van de grond af opstijgen moet het paard zich schrap zetten en wordt hij vaak uit balans getrokken. Ook al ben je nog zo lenig bij het opstijgen, het geeft voor het paard altijd de extra belasting van meerdere keren je gewicht.

Voor het paard is het opstijgen zonder krukje heel onaangenaam of zelfs pijnlijk. Hierdoor kan ook ongewenst gedrag ontstaan. Dit kan bij het opstijgen zich uiten in: oren in de nek, niet stil willen staan, weglopen, bijten naar de ruiter, tandenknarsen, steigeren en andere ongewenste gedragingen. Let wel op: deze gedragsproblemen kunnen ook een andere oorzaak hebben.

Bekijk in dit filmpje wat er gebeurt met de rug van je paard wanneer je opstapt vanaf de grond:

Opstapje
Laat je paard voorzichtig wennenaan het opstapje. Dit kan op meerdere manieren, maar zorg dat het in ieder geval een positieve ervaring wordt waardoor je paard graag en rustig bij het krukje zal willen gaan staan en jou laat opstijgen.

De hoogte van het opstapje moet voldoende hoog zijn in verhouding tot de hoogte van het paard. Er zijn opstapjes met 2, 3 en 4 treden. Hoe hoger het paard, hoe hoger het opstapje. Een laag opstapje in verhouding tot een groot paard geeft nog steeds belasting voor het paard en het zadel. Heb je een klein paard of pony, ook dan is er maar één aangename manier voor je paard om op te stijgen. Leer kinderen dus vanaf het begin met een krukje op te stijgen, al is de pony nog zo klein.

Een veilig opstapje voor paard en ruiter moet stabiel en gesloten zijn, afgeronde hoeken hebben en stroeve of antislip treden hebben.

Hoe kun je de rug van je paard sparen?
  • Zorg dat je zadel goed past en je je zadel regelmatig laat controleren.
  • Leer je paard vierkant te staan bij het opstijgen, hierdoor kan hij makkelijker zijn balans houden.
  • Stap op met een veilig opstapkrukje met de juiste hoogte in verhouding met je paard.
  • Zorg ervoor dat je na het opstijgen heel zachtjes op de rug van je paard gaat zitten.
  • Is je zadel toch scheef gezakt bij het opstijgen, ga het dan niet met je gewicht recht duwen, dit geeft grote druk op de rug. Stap af en leg het zadel goed.
  • Zorg dat je lichaamsgewicht in verhouding tot je paard acceptabel is, werk aan je zit en rijkunst, blijf deze ontwikkelen en gymnastiseer je paard. Het gymnastiseren kan vanaf de grond of onder het zadel, in de bak of gewoon tijdens de buitenrit.
  • Ook bij een jong paard leer je vanaf het allereerste moment het opstapkrukje aan om schade aan je paard te voorkomen. Tijdens de groeiperiode van je jonge paard worden de botten langer en uiteindelijk ook breder en sterker tot de groeischijven gesloten zijn. De groeischijven van de rugwervels sluiten pas bij een leeftijd van minimaal 5,5 jaar. Als de groeischijven nog niet gesloten zijn bij (verkeerde) belasting van een jong paard, kan dit leiden tot schade en helaas zelfs blijvende schade.

Wil je over dit onderwerp meer weten? Lees dan het wetenschappelijk onderzoe Forces and pressures beneath the saddle during mounting from the ground and from a raised mounting platform.

HorseConnect is een platform dat paardeneigenaren en professionals met elkaar verbindt. De professionals van HorseConnect delen kennis met elkaar, ondersteunen eigenaren bij de keus voor de juiste zorg en geven advies en informatie rondom het welzijn van het paard. Het professionalsaanbod bestaat uit een kwalitatief en onafhankelijk netwerk waarbij welzijn en samenwerking voorop staan.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:34

De voordelen van opstijgen met een opstapje:

Welzijn van het paard
Zadel loopt geen schade op
Geen lichamelijke belasting voor de ruiter
Veiliger voor de ruiter

De nadelen van opstijgen zonder opstapje:

Lichamelijke belasting van het paard
Mogelijke gedragsproblemen bij het paard
Zadel kan schade oplopen
Lichamelijke belasting voor ruiter
Risicovoller voor de ruiter
Laatst bijgewerkt door Marietje35 op 06-09-17 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Judass

Re: Waarom opstijgen met een opstapkrukje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:37

Dat is toch duidelijk :P?
Er staan voordelen en daaronder de nadelen.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:38

Klopt wat er staat , je moet alleen even goed de standpunten lezen :

Voordelen MET
nadelen ZONDER

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:38

Goed lezen is een kunst, het spreekt van voordelen opstappen MET en nadelen opstappen ZONDER, dus spreken ze over precies hetzelfde.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:39

We hebben een Britse Olympisch kampioen hekjesspringen: de KWPN'er Big Star met in het zadel Nick Skelton.

Medaille uitrijking: stoere vent pinkt een traantje weg bij God Save the Queen - en daarna komt het mounting block en de ereronde.

Je bent Brit of je bent het niet.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:40

Michellette schreef:
Goed lezen is een kunst, het spreekt van voordelen opstappen MET en nadelen opstappen ZONDER, dus spreken ze over precies hetzelfde.

Daarom, als iets een voordeel heeft door het met te doen, dan is het toch logisch dat het zonder tegenovergesteld is :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:43

Ik vraag me echt af of het gebruik van een opstapje veiliger is voor de ruiter. Het gaat in principe juist langzamer dan vanaf de grond opstappen, en als je paard lollig wil zijn en opzij of naar voren stapt, lig jij op de grond.

En dat je paard gedragsproblemen krijgt bij opstappen van de grond is ook wat overdreven.

(Ik stap trouwens ook vaak met een opstapje op, maar in het bos betekent dat dus vaak via een paaltje of een boomstronk, en dat is ook niet altijd even veilig :+ )

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:47

Ik heb het tekstueel even wat aangepast zodat het wat logischer is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:52

Slecht geschreven, het dubbele lijstje is inderdaad belachelijk. Logisch zou zijn geweest de voordelen en de nadelen ( die dus niet genoemd worden) naast elkaar te zetten.
Hoog komkommertijd gehalte.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:52

Nou ben ik wel benieuwd, hoe zit het als er tegendruk word gegeven doormiddel van hangen door een 2e persoon aan de andere beugel? Zou het dan ook zo belastend zijn?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:53

Janneke2 schreef:
We hebben een Britse Olympisch kampioen hekjesspringen: de KWPN'er Big Star met in het zadel Nick Skelton.

Medaille uitrijking: stoere vent pinkt een traantje weg bij God Save the Queen - en daarna komt het mounting block en de ereronde.

Verkeerde topic of begrijp ik iets niet?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:37

Ibbel: of het langzamer of sneller gaat vanaf de grond hangt samen met hoe groot je paard is, en hoe lenig je zelf bent. Ik ben met opstapje echt 10 keer sneller als vanaf de grond. Groot paard en ben zelf geen 18 meer. Helemaal als het springzadel erop ligt, dan kom ik er nooit zonder opstapje op :+ gelukkig hebben we die van ons goed geleerd om stil te staan naast een opstapje.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:19

oomens schreef:
Janneke2 schreef:

Verkeerde topic of begrijp ik iets niet?

Ik denk dat Janneke2 bedoeld dat zelfs een olympisch kampioen met een opstapje opstapt..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:22

Hikarii schreef:
Nou ben ik wel benieuwd, hoe zit het als er tegendruk word gegeven doormiddel van hangen door een 2e persoon aan de andere beugel? Zou het dan ook zo belastend zijn?

Ja.
Mijn 70 kilo "voelt" (hefboomwerking) als 210 kilo bij opstijgen vanaf de grond.
De tegendruk houdt het schuiven van het zadel binnen de perken, that's all.
(Beter dan niets, maar tot en met Britse kampioenen: een Brits gebruikt het mounting block.)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:25

Goed dat hier aandacht aan besteed wordt!

jonneke1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:43

Ik stap ook op met een opstapje vooral ook om schuiving van het zadel te voorkomen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:56

Ibbel schreef:
Ik vraag me echt af of het gebruik van een opstapje veiliger is voor de ruiter. Het gaat in principe juist langzamer dan vanaf de grond opstappen, en als je paard lollig wil zijn en opzij of naar voren stapt, lig jij op de grond.

En dat je paard gedragsproblemen krijgt bij opstappen van de grond is ook wat overdreven.

(Ik stap trouwens ook vaak met een opstapje op, maar in het bos betekent dat dus vaak via een paaltje of een boomstronk, en dat is ook niet altijd even veilig :+ )

Voor mij gaat opstappen met een krukje toch echt wel sneller. Ik ben 1.68 en paardlief steekt boven me uit met haar 1.75. Ze blijft ook gewoon netjes staan met een krukje, terwijl als ik vanaf de grond opstap ze niet blijft staan. Zit volgens mij wel waarheid in dat ze er gedragsproblemen van zouden kunnen krijgen.

Goed dat hier aandacht aan besteed wordt, ik kom het op wedstrijd nog wel eens tegen dat sommigen je uitlachen als je met krukje opstapt of opmerkingen naar je hoofd zwieren dat je niet lenig genoeg zou zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:01

Ibbel schreef:

Knol moet niet lollig doen of opzij of naar voren stappen. Dan zit er een gat in je opvoeding. Hier wordt er bij het zadelmak maken al met een krukje gewerkt. En zelfs die knol die zogenaamd nooit zou gaan stilstaan parkeerde ik al heel snel langs de kruk om op te stappen.
Als het krukje "gevaarlijker" is ben je de mist in gegaan bij de opvoeding en/of gewoon niet consequent genoeg.
Paard gewoon leren stilstaan bij het opstappen is imo de basis. Hier gaat met kruk opstappen idd ook sneller trouwens.

Als er iemand tegen houdt dan heeft het paard dus aan beide kanten extra gewicht bij het opstappen. Lijkt me dat de belasting dan alleen maar groter is. Minder eenzijdig wellicht maar niet minder.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:23

Ayasha schreef:
Knol moet niet lollig doen of opzij of naar voren stappen. Dan zit er een gat in je opvoeding. Hier wordt er bij het zadelmak maken al met een krukje gewerkt. En zelfs die knol die zogenaamd nooit zou gaan stilstaan parkeerde ik al heel snel langs de kruk om op te stappen.
Als het krukje "gevaarlijker" is ben je de mist in gegaan bij de opvoeding en/of gewoon niet consequent genoeg.
Paard gewoon leren stilstaan bij het opstappen is imo de basis. Hier gaat met kruk opstappen idd ook sneller trouwens.

Precies. Hoe moeilijk die jonge geiten ook zijn, hier moeten ze bij het zadelmak maken inderdaad ook gewoon netjes naast het krukje staan. Daarnaast leert men ze natuurlijk ook om gewoon net zo keurig te blijven staan als je van de grond af opstapt of met een voetje.

Ze weten hier trouwens überhaupt dat ze dienen te blijven staan waar ze worden neergezet. := Zo blijven ze hier allemaal braaf los voor de klep van de vrachtwagen staan wanneer ik bijvoorbeeld in de vrachtwagen een paard moet wisselen of opschuiven. :j

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:29

Hier ook altijd met opstapje :j Voordeel dat paard groot is (1.70), maar ik ook(1.80): ik hoef helemaal geen druk uit te oefenen op de beugel en de rug bij het opstappen, kan gewoon mijn been eroverheen slaan vanaf de opstap en rustig gaan zitten. :D

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:35

Ik stap al jaren op met krukje. Werd er eerder raar op aangekeken of kreeg een opmerking ( kan je niet zonder opstappen, jij bent toch jong?). Het word gelukkig steeds normaler ( ik stap ook op concour met krukje op, en tegenwoordig zie ik het heel veel in elke klasse). Kan in nood natuurlijk wel opstappen zonder maar zie alleen maar nadelen zonder krukje opstappen. Het hoort gewoon bij de opvoeding stilstaan bij het krukje.

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:40

Ik weet nog goed de eerste keer dat ik bij mijn verzorgpaard kwam kijken en er daarna al vrij snel op mocht van de eigenaar. Toen hadden ze ook geen krukje op stal. Nou ik kan je vertellen, ik kwam er gewoon niet op, want het paard verrekte het om stil te blijven staan als er vanaf de grond opgestapt moest worden. Vrij snel nadat ik het paard bij mocht gaan rijden, heb ik een krukje aangeschaft en sinds dien gaat het een stuk beter!
Eerst bleef ze naast het krukje ook niet lekker stil staan (ja ze kende het natuurlijk niet echt), maar al snel kreeg ze door dat dat voor zowel haar als mij veel beter was. Dus nu staat ze gewoon fijn naast het krukje stil als ik op stap. Haar gedrag is zelfs zo verbeterd dat toen ik laatst in het bos zag dat mn dekje wat was gaan schuiven, ik er gewoon af kon stappen, dekje recht kon leggen en weer aansingelen en zonder problemen op kon stappen. Nou een half jaar geleden was dat never nooit gelukt.
Paard en ik zijn beide dus erg blij met ons krukje! :D En de eigenaar overigens ook, want haar begon het ook op te vallen dat Lans minder dribbelt met opstappen. *\o/*

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:51

Los van paard en ruiter wordt je zadel ook veel gelukkiger van opstappen met een krukje van het juiste formaat.
Opstappen zonder krukje kan enorme scheefheid aan je zadel veroorzaken wat dan weer problemen bij het paard veroorzaakt. Ik krijg soms echt tranen in mijn ogen als ik mensen zich letterlijk aan hun zadel en paard omhoog zie hijssen. Wat mij betreft zitten er dus alleen maar voordelen aan het opstappen met een kruk.

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:58

Klopt zeker. Bij ons op de manege wordt er (zeker in de volwassenen lessen, maar ook steeds meer in de kinderlessen) echt niet meer op een paard gestapt zonder krukje. Wat mij betreft een goede zaak! +:)+