Eén paard dood en vier andere zwaargewond na Waregem Koerse

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Eén paard dood en vier andere zwaargewond na Waregem Koerse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 13:52

vtm nieuws / nieuwsblad
Draf- en Rensport
Ingezonden door bokker papagroom

Na Waregem Koerse, moest één paard geëuthanaseerd worden, vier andere raakten zwaargewond. Michel Vandenbosch van dierenrechtenorganisatie GAIA reageert onthutst. “Dit moet ik even laten bezinken. We moeten de moeilijkheidsgraad van de hindernissen en de selectiecriteria grondig evalueren met het oog op verregaande aanpassingen.”

"Waregem Koerse heeft een loodzware tol geëist", aldus GAIA. Het beloftevolle renpaard Intimissimi zou zo zwaargewond zijn geraakt tijdens de hagenren (de Prijs Felix De Ruyck) dat zijn eigenaren besloten om het zesjarige paard te euthanaseren. Ook Storm of Swords (9) liep in dezelfde ren een blessure aan het kniegewricht op en zou daarmee zijn rencarrière moeten beëindigen. Faucon Rouge raakte gewond tijdens de steeple chase voor de Prijs Jacques du Roy de Blicquy. Tijdens de Grote Steeple Chase van Vlaanderen liepen Poligroom (7) en Tomcat De Kerser (10) allebei een zware breuk op van de oppervlakkige buigpees respectievelijk aan het rechter- en linkerbeen.

Te zware, onaanvaardbaar hoge tol
"Een te zware, onaanvaardbaar hoge tol, als u het mij vraagt", reageert GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch in een reactie na de vierde en laatste hindernisren. "Eén paard dood en vier andere met een zware blessure op 35 deelnemende renpaarden, dat is veel te veel van het slechte. Hier ben ik ziek van. Dit moet ik even laten bezinken. We moeten de moeilijkheidsgraad van de hindernissen en de selectiecriteria grondig evalueren met het oog op verregaande aanpassingen. Zo kan het echt niet verder. Aan de Open Ditch-hindernis, waaruit we te dikke takken lieten verwijderen, stelden we geen noemenswaardige problemen vast, maar dat beschouw ik niet eens als een schrale troost. Zoals het er nu aan toe gaat en ondanks alle meer en minder ingrijpende veranderingen, die de voorbije 21 jaar werden gerealiseerd, is de prijs die de renpaarden betalen onaanvaardbaar hoog. In zijn huidige vorm is Waregem Koerse niet veilig voor de renpaarden. Dat moet absoluut veranderen. Dit wil ik absoluut niet meer meemaken. Een echte paardenliefhebber kan dit niet aanvaarden."

Verantwoordelijkheid
Al sinds 1991 heeft GAIA inspraak in het parcours om op die manier de veiligheid van de paarden te verhogen. Voor de wedstrijd kunnen ze suggesties geven voor aanpassingen. “Wij geven al sinds 1991 heel wat suggesties door aan de organisatie. Vaak moeten we heel wat trekken en sleuren vooraleer ze bepaalde zaken dan aanpassen." Op de vraag of GAIA ook niet mede verantwoordelijk is voor de gevolgen voor de vijf paarden, reageert Vandenbosch geprikkeld. "De verantwoordelijkheid ligt volledig bij de organisatoren zelf."

Goof

Re: Eén paard dood en vier andere zwaargewond na Waregem Koerse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:00

5 slachtoffers op de 35, toffe sport +:)+

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:04

:n

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:06

Het zegt wel wat als 1 op de 7 gewond raakt of zelfs overlijdt :r

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:14

Het zegt dat er ergens in het hele traject een grote fout zit. Of dat fokselectie is, manier van trainen of werkelijk het parcours zelf blijft de vraag.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:16

Wauw..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:21

Holy Moly, wanneer houdt dit eens op, dit is geen sport maar een afvalrace... waarbij de paarden er dus NIET zelf voor gekozen hebben om hieraan te moeten meedoen.
What will it take tot stop this... echt vreselijk en onnodig weer deze slachtoffers.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:25

kennelijk is het Gaia in die 26 jaar vinger aan de pols niet gelukt om tot een acceptabele koers te komen.

Arme paarden die hieronder lijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:26

Wel vrij hilarisch; een GAIA probeert al jaren verbeteringen door te laten voeren die slechts met mondjesmaat overgenomen worden, en als er dan alsnog paarden dood gaan dan oppert de journalist dat dat dan dus ook de schuld is van GAIA... 8)7

Met dit soort statistieken kom je aardig in de buurt van die van hondengevechten. Misschien moeten die dan toch ook maar weer eens afgestoft worden... -O-

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:00

@xyzutu2: Zeg dat! Jaren en jarenlang heeft men hier in Nederland ook maar net gedaan alsof hondengevechten (voor de 'sport" bedoel ik) alleen maar in Amerika in New Orleans of zo voorkwamen, hier was er toch niks "serieus"? Nou wij (van de Dobermann opvang en rescue... nee, dat zijn GEEN vechthonden) wisten dat al vele jaren, dat dit wél op crimininele omvang voorkomt. En dat er ook huishonden gestolen (ook Dobermanns, die zijn lekker fel, heet dat dan) worden om daarvoor als bait-dog (oefenhonden voor de echte vechthonden) te dienen.
Maar als je het aankaart heeft de politie wel wat anders te doen.
De Dierenbescherming? Doet ook net alsof het allemaal niet bestaat. Het is alsof de hele wereld de ogen sluit als er écht ingegrepen zou moeten worden.
Dat is met de misstanden in de paarden"sport"niet anders.

Partij voor de Dieren? Is nu meer een mileupartij geworden om geen stemmen te verliezen. Doet NIKS. Dierenpolitie? is officieel opgeheven, en door mij opgegeven, doen ook niks, waarschuwen alleen maar, een keertje of 10... want dat zijn gewone agenten wiens prioriteiten ergens anders liggen.
Je wordt er (bijna) moedeloos van.

En het gaat gewoon weer door allemaal, want er is allemaal veel geld mee gemoeid. Zucht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:18

Gewoon afschaffen. Er zijn al te veel doden gevallen in de steeplechase. Dat de jocky's lekker haagjes gaan springen als ze die er perse in willen houden maar laat die dieren met rust. Om van te :r :n
Bah bah bah.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:52

Ayasha schreef:
Gewoon afschaffen. Er zijn al te veel doden gevallen in de steeplechase. Dat de jocky's lekker haagjes gaan springen als ze die er perse in willen houden maar laat die dieren met rust. Om van te :r :n
Bah bah bah.

Helemaal eens, natuurlijk gebeurt er in de andere takken van sport ook genoeg maar dit is wel heel erg heftig. En nu maar weer wachten op de mensen die dit nog steeds verdedigen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:05

Een goed opgeleid springpaard kan die haagjes wél springen.
Maar een racepaard is niet getraind op het springen en dat zie je ook als je de beelden bekijkt, die paarden blijven rennen maar van een goede sprong is geen sprake.

Ik zeg dan.ook, afschaffen die steeplechase/haagjes en laat ze gewoon racen. Dát is soms al erg genoeg.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:13

terpentijn schreef:
Holy Moly, wanneer houdt dit eens op, dit is geen sport maar een afvalrace... waarbij de paarden er dus NIET zelf voor gekozen hebben om hieraan te moeten meedoen.
What will it take tot stop this... echt vreselijk en onnodig weer deze slachtoffers.

En dát is het ergste, dat wederom de dieren de tol betalen voor het plezier van de mens.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 21:20

Ik denk dat zelfs een goed opgeleid springpaard er op deze manier moeite mee heeft, deze jockeys jagen de paarden alleen maar naar voren en doen niets om goed uit te komen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 21:22

Walgelijk

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 21:29

Art_Ificious schreef:
Een goed opgeleid springpaard kan die haagjes wél springen.
Maar een racepaard is niet getraind op het springen en dat zie je ook als je de beelden bekijkt, die paarden blijven rennen maar van een goede sprong is geen sprake.

Ik zeg dan.ook, afschaffen die steeplechase/haagjes en laat ze gewoon racen. Dát is soms al erg genoeg.

Jij denkt dat die dieren niet getraind worden op het springen? Dat zou echt heul erg dom zijn van de trainers ;) .

Persoonlijk vind ik het een ' te vermoeiende' sport, waarbij als de dieren verzuren de kans op ongelukken gewoon te groot word. Ze zouden de races moeten inkorten of het laatste stuk hindernisvrij moeten doen denk ik :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:32

Daarbij was het dingsdag 30 graden en eigenlijk véééééééééééél te warm voor zo'n zware race. Tel daarbij het grote aantal deelnemers op en je hebt een zware tol. 35 paarden is veeeeeeeeeeel te vééééééééééééééél voor zo'n zware koers. De helft minder zodat de paarden de ruimte hebben om te kijken zou al een stuk helpen en bij dit soort temperaturen vond ik het eigenlijk niet verantwoord.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:48

ruitje schreef:
Jij denkt dat die dieren niet getraind worden op het springen? Dat zou echt heul erg dom zijn van de trainers ;) .

Persoonlijk vind ik het een ' te vermoeiende' sport, waarbij als de dieren verzuren de kans op ongelukken gewoon te groot word. Ze zouden de races moeten inkorten of het laatste stuk hindernisvrij moeten doen denk ik :)

Deze sport bewijst keer op keer dat het geen sport is maar gewoon een death-race. :n
Gewoon ophouden met die flauwekul. Is er al een editie geweest zonder gewonden?

Withers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:03

Wel weer typisch voor de communicatie van GAIA dat er gesproken wordt van 'een zware breuk' en dan daarna 'van de oppervlakkige buigpees'. >;) Die kan helemaal niet breken, wel scheuren. Maar door die zin te beginnen met een zware breuk krijg je meer mensen boos natuurlijk.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:59

Tja mijn DA vertelde eens dat hij bij een paard werd geroepen dat een ontplofte knie had en die liep gewoon in de wei. Dus ook daar kunnen ze zware verwondingen oplopen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:00

petraaken schreef:
Tja mijn DA vertelde eens dat hij bij een paard werd geroepen dat een ontplofte knie had en die liep gewoon in de wei. Dus ook daar kunnen ze zware verwondingen oplopen.

In de weide kunnen altijd ongelukken gebeuren, dat weet iedere paardeneigenaar met gezond verstand. Maar hier worden paarden gedwongen om aan een levensgevaarlijke race mee te doen, élk jaar gebeurt er wel wat. Zoals Ayasha zegt is dit gewoon een death-race, heeft niets meer met de sport te maken :r

Gisteren nog een hevige discussie gelezen over het verbod van kermispony's, maar hierover wordt dan geen woord gerept. Die pony's hebben een luxeleven in vergelijking met deze paarden :n

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:38

het grootste probleem zit hem denk ik in het te grote aantal deelnemers. Laat maar 15 paarden toe zodat ze kunnen kijken ipv in de kont van de voorganger zullen er heel wat minder ongelukken gebeuren en ook niet racen bij 30 graden. de paarden zullen veel sneller moe zijn geweest door de hitte. Parcours inkorten zou ook al helpen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:10

Goed bezig bokt, vooral de negatieve berichten delen _/-\o_ +:)+

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 00:30

Woogy schreef:
Goed bezig bokt, vooral de negatieve berichten delen _/-\o_ +:)+

+1 ;)

Punt 1: Moesten er geen ongelukken gebeurd zijn in deze race, dan zou GAIA met alle eer lopen. Dat is ook grotendeels een mediage*ile groep. Op grote evenementen staan ze er, maar op onbekende terreinen met ergere gevallen (zeg maar een paard in de straat) zijn ze anders niet zo gemakkelijk bereikbaar.
Punt 2: De vluchters doen niets liever dan lopen, geloof me. Als ze geen zin hebben, doen ze het gewoon niet. Mijn ex-renpaard fleurde helemaal op de galopbaan. Ik hoefde helemaal niets te dwingen. ;) Hij is omgeschoold geweest tot eventingpaard. Na maandenlang zonder te oefenen kon ik met 2 vingers in de neus een foutloze cross lopen. Hagen, oh nee dat was vreselijk... Nee, dus hij ging er helemaal voor. Hagen vloog hij erover. En ik denk dat alle mensen met renpaarden er gemakkelijk over kunnen meespreken. Die paarden lopen écht graag. Mensen die nooit een (ex-)vluchter hebben gehad/getraind/gereden kunnen er niet echt hetzelfde over meespreken vind ik persoonlijk. En renpaarden bij goede trainers hebben een koninklijk leven. Ik zou dan geen kermispony willen zijn.
Punt 3: De fout ligt niet altijd bij de organisatie. De trainers/eigenaars hebben zelf ook hun beslissingen. De winnaar heeft niet voor niets meerdere keren die race gewonnen. Hij was ervoor getraind.
Punt 4: Ik keur dit niet allemaal goed. Maar scheer ze niet over dezelfde kam. Dressuur en rollkur, springen en veel te zware bitten, ... Discussies zullen er altijd zijn. Van de dressuursport tot aan de rensport. Ook heb je goede en minder goede mensen in alle takken van de sport. Ook in de rensport, en dat vind ik ook spijtig. Maar wat schieten we op met er hierover gal te spuwen? In de eerste plaats zorgen we er toch allemaal zelf voor dat onze eigen paarden een koninklijk leven hebben. ;) En als je dan toch het grote verschil wilt maken, DOE DAN IETS. Ipv achter een scherm boze berichten te tikken. :)