Eerste Kladruber geplaatst bij Bereden Politie in Amsterdam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Eerste Kladruber geplaatst bij Bereden Politie in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 14:13

Facebook Bereden Politie
Overige

Afbeelding
Zwarte Kladrubers onder het zadel. Foto door Rozpravka, via Wikimedia Commons

Bij het Team NoordWest in Amsterdam is de eerste Kladruber geplaatst. Afgelopen voorjaar zijn een aantal africhters van Opleiding & Africhting Nunspeet naar Tsjechië afgereisd om mogelijk geschikte dienstpaarden te testen en te selecteren, Uiteindelijk zijn daar zeven Zwarte Kladrubers aangekocht: 5 hengsten, 1 ruin en 1 merrie. (De hengsten zijn in Tsjechië geruind)

De Kladruber is een zeldzaam barok paardenras wat oorspronkelijk werd gefokt als koetspaard voor de vorsten van het Huis van Habsburg en voor religieuze ceremonies. De stoeterij in Kladruby Nad Labem (1579) is de oudste stoeterij ter wereld. De Kladruber is herkenbaar aan zijn convexe profiel (ramsneus), heeft Spaanse voorouders en is verwant aan de Lipizzaner. Ze zijn er in twee kleuren: schimmels voor de vorsten en zwarten voor religieuze ceremonies.

De Kladruber heeft een gehoorzaam karakter, een rustig temperament is sterk en beschikt over veel uithoudingsvermogen. Deze kwaliteiten passen zeer goed bij een toekomstig politiepaard. De zwarte lijn van de Kladrubers was overigens bijna uitgestorven en om deze kleur weer terug te krijgen werd gebruik gemaakt van de Friese hengst Romke.

Gisteren is de ruin Sacramoso Cantinela X-17 verhuisd van de africhtingsstal te Nunspeet naar de operationele stal te Amsterdam waar hij verder getraind en opgeleid zal worden tot een volledig inzetbaar politiepaard. Zijn sjieke naam verwijst naar zijn voorouders. Sacramoso is een van de stamvaders van de zwarte lijn.

Kijk op de Bokt Wiki voor meer informatie over de Kladruber.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Eerste Kladruber geplaatst bij Bereden Politie in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:22

Oeh gaaf :+:. Denk dat t een goede keuze is.

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:27

Leuk! Is 1 van mijn lievelingsrassen en heb een tijdje een Kladruber merrie gereden. Heerlijk paard!

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:40

Geweldig hoe ineens een hoop mensen verontwaardigd zijn dat het geen kwpners zijn _O-

Wat maakt het uit of het een kwpner of ander ras is, als het maar past bij wat de bereden politie zoekt qua karakter toch :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:46

Leuk hopelijk krijgt het ras zo weer wat bekendheid en liefhebbers die ze ook willen houden /fokken in onze omgeving. Zullen voor veel verschilde mensen heel geschikt zijn.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 16:58

Mondy schreef:
Geweldig hoe ineens een hoop mensen verontwaardigd zijn dat het geen kwpners zijn _O-

Wat maakt het uit of het een kwpner of ander ras is, als het maar past bij wat de bereden politie zoekt qua karakter toch :)

Denk dat dat juist wel eens een goed sein kan geven aan het stamboek dat ze wel eens qua karakter de verkeerde richting uitgaan. Te veel sportpaard en te weinig gebruikspaard voor iedereen. Met een nerveuze kwpn'er ben je niet veel als agent tijdens betogingen of voetbalwedstrijden.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 17:00

Kladruber nooit eerder van gehoord. Dat is niet hetzelfde als knapstrupper?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 17:02

Ben ik de enige die het zonde vind dat er zoveel hengsten van een zeldzaam ras geruind worden?

Vind het wel een gaaf ras eigenlijk :D

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 17:09

Yank schreef:
Kladruber nooit eerder van gehoord. Dat is niet hetzelfde als knapstrupper?

Nee een Knapstruper is een Deens ras in appaloosa tekening.

https://www.bokt.nl/wiki/Knabstrupper

Kladruber is Tjechisch ras

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 17:14

[/quote]
Denk dat dat juist wel eens een goed sein kan geven aan het stamboek dat ze wel eens qua karakter de verkeerde richting uitgaan. Te veel sportpaard en te weinig gebruikspaard voor iedereen. Met een nerveuze kwpn'er ben je niet veel als agent tijdens betogingen of voetbalwedstrijden.[/quote]

Het is meer een budget dingetje...
De politie vist in vijver van ruinen tussen de 5 en 10 jaar, fijn te rijden, nuchter en rond de 1.68/1.70.
Laat dat nu net het meest gezochte type paard zijn.
Daar betaalt een particulier meer voor dan de politie wil betalen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 17:22

Toch legt politie genoeg neer hoor voor een goede kandidaat :j kan je echt leuke paarden voor kopen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 17:46

Neon schreef:
Ben ik de enige die het zonde vind dat er zoveel hengsten van een zeldzaam ras geruind worden?

Ja idd ook mijn gedachte. Maar als het geschikt filmmateriaal was... deden ze die niet zomaar weg gok ik zo.

Nico1949

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 20:25

Dit is niet de eerste keer dat ze van warmbloed paarden over willen gaan naar hele andere rassen. Een aantal jaren geleden, werden er Quarters aangeschaft want ze moesten snel en wenbaar zijn. Alleen werd er geen rekening mee gehouden, dat ze het nu op straatstenen of asfalt, nat of droog hun eigenschappen moesten kunnen uitvoeren en dat ging regelmatig fout. Niet oneerbiedig, maar hetgeen de Quarters kunnen wordt uitgevoerd op een speciale bodem en niet op straat, maw de Quarters zijn niet zo lang bij de beredenen geweest, dus ik ben wel benieuwd, hoelang dit gaat duren.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 20:29

Wel zonde dat ze dan niet op zoek gaan bij "andere-rassen-fokkers" uit Nederland. Volgens mij is hier ook genoeg kwaliteit te vinden buiten het KWPN-plaatje.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 20:38

Nico1949 schreef:
Dit is niet de eerste keer dat ze van warmbloed paarden over willen gaan naar hele andere rassen. Een aantal jaren geleden, werden er Quarters aangeschaft want ze moesten snel en wenbaar zijn. Alleen werd er geen rekening mee gehouden, dat ze het nu op straatstenen of asfalt, nat of droog hun eigenschappen moesten kunnen uitvoeren en dat ging regelmatig fout. Niet oneerbiedig, maar hetgeen de Quarters kunnen wordt uitgevoerd op een speciale bodem en niet op straat, maw de Quarters zijn niet zo lang bij de beredenen geweest, dus ik ben wel benieuwd, hoelang dit gaat duren.

Overigens waren ze te klein wat niet mee hielp in grote mensen massa s ivm overzicht qua overheen kijken :j.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:04

Ook ik heb nog nooit van dit ras gehoord. Ik hoop dat ze het goed doen bij de politie.
Weer eens wat anders dan een kwpn'er!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:38

Neon schreef:

Wij hebben deze paarden bemiddeld. De paarden die gekocht zijn zijn super fijne gezonde paarden , maar niet goedgekeurd voor de fokkerij omdat ze bijvoorbeeld net te veel wit hadden of net te weinig convex profiel.
Het is een fantastisch ras hiervoor. Veel werklust, dapper , gezond en oersterk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:52

Sowieso lijkt het me een beetje veel van het goede als alle hengsten alle merries mogen dekken. Leuk voor de bloedspreiding, maar over het algemeen worden er meer merries dan hengsten (toekomstige ruinen ;) ) in de fokkerij ingezet.
Had Zweden niet ook al Kladrubers als politiepaarden in dienst?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:54

In Zweden lopen ze voor de koets van de vorsten. Dit zijn de schimmels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:55

Ah, gevonden; de bereden politie in Zweden gebruikt inderdaad Kladrubers. :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 23:17

Mondy schreef:

Waar haal je deze informatie vandaan dan?

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 23:29

Wow daar moet je een flinke neusriem voor hebben.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 06:20

Tendance schreef:
Mondy schreef:

Waar haal je deze informatie vandaan dan?

Het welbekende Facebook ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 07:00

Goede keuze lijkt me, ben benieuwd hoe ze het gaan doen.

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 08:14

Lijkt me een fantastisch ras, en heel geschikt als ik het zo lees! Ben heel benieuwd hoe ze het gaan doen.